4
juli
2022	
Tunnels Julianaplein Groningen Dempers hoogbouw
Westbeat
II?	CEMENT	 4 20	22	
Cement is een kennisplatform van 
én voor constructeurs.	
 Het platform 
legt kennis vast over construeren met be-
ton en verspreidt deze onder vakgenoten. 
Om deze kennisdeling te ondersteunen 
en het belang ervan te onderstrepen, kan 
een bedrijf partner worden. Een partner 
geniet een aantal aantrekkelijke voorde-
len, zoals zichtbaarheid, flinke korting op 
lidmaatschappen, gratis plaatsing van 
vacatures en de mogelijkheid mee te 
praten over de inhoud van het platform. 
Heb je ook interesse om partner te wor-
den, neem dan contact op met Marjolein 
Heijmans,  m.heijmans@aeneas.nl. 	
 	
Onze 
partners	
CEMENTONLINE
  Meer informatie over deze bedrijven  en over het partner
 	
schap st	
 aat op  
 www.cementonline.nl/partners.	
Cement  wordt mede mogelijk gemaakt door: 
partners	
CEMENT 4 2022	?1
2?	CEMENT	 4 20	22	
44	 	V	ersterken van bestaande   
 	
bet	
 onconstructies (1) 
 	W	at zijn mogelijke versterkings- 
 	maatr	
egelen en waar moet rekening   
 	
mee wor	
den gehouden?
54	 	K	ansen voor dempers in     
 	
Nederlandse hoogbouw	
  
 	I	n een afstudeeronderzoek op de 
 	T	
U Delft zijn de mogelijkheden van 	
 
 	
tuned mass dampe	
rs onderzocht.
63	 	Er	varingen met BRL 5022 
 	I	nput vanuit pilotprojecten voor   	 	
 	he	
rziening van de BRL 5022 voor   
 	
de e	
ngineering van bouwwerken   	
 	
 	in de woning- e	
n utiliteitsbouw     
 	
door de coör	
dinerend constructeur.
70	 	Bet	onprijs 2021 
 	Ee	n overzicht van de zes winnaars   
 	
van de 22e editie van de Bet	
 onprijs. 	
Artikelen 
 
  6	   	E	en gebouw met een 'wow-effect' 	
Bijzondere bogen leidend in con-
structief ontwerp van Westbeat.	
22	 	T	wee kruisende 
 
onderdoorgangen 
 	Complex	 e omstandigheden voor   
 	
tunnels in knooppunt J	
 ulianaplein   
 	
in Gr	
oningen.
34	 	R	OK 2.0 
 	R	ecent is een nieuwe versie van de   
 	
Richtlijne	
 n Ontwerp Kunstwerken   
 	
van Rijkswat	
erstaat verschenen, de   
 	
ROK 2.0 (ofwel RTD 1001).	
42	 	F	orm follows sustainability 
 	"I	n het belang van de planeet moeten   
 	
we de pr	
 estatie op duurzaamheid     
 	
als belangrijkst	
e kernwaarde stellen",   
 	
st	
elt Mathew Vola.	
22 54	
Foto voorpagina:?Westbeat Amsterdam, foto: Frans Parthesius
COLOFON	
Cement, vakblad over betonconstructies, is hét 
vakblad van en voor constructeurs en verschijnt 
8 keer per jaar. Het vakblad is een onderdeel 
van het kennisplatform Cement, een uitgave  
van Aeneas Media bv in opdracht van het 
Cement&BetonCentrum. 
 
Uitgave Aeneas Media bv, Veemarktkade 8, 
Ruimte 4121, 5222 AE 's-Hertogenbosch
T 073 205 10 10, www.aeneas.nl
Redactie prof.dr.ir. Max Hendriks (hoofdredac-
teur), ir. Paul Lagendijk, ir. Marloes van Loenhout, 
 
ir. Jacques Linssen, ir. René Sterken, ir. Cindy 
Vissering, ing. Henk Wapperom, dr.ir. Rob Wolfs
Redactieraad ir. Edwin Vermeulen (voorzitter),  
ir. Paul Berendsen, ing. Dick Bezemer, prof.dr.ir. 
Jos Brouwers, ir. Henco Burggraaf, ir. Maikel 
Jagroep, ir. Hans Kooijman, ir. Ad van Leest,  
ing. Michael van Nielen PMSE, ir. Paul Oomen,  
ir. Dirk Peters, ir. Kees Quartel, ir. Ruud van der 
Rakt, ir. Hans Ramler, ir. Paul Rijpstra, ir. Dick 
Schaafsma, ing. Roel Schop, dr.ir. Raphaël 
Steenbergen, prof.dr.ir. Kim van Tittelboom,  
dr.ir. Rutger Vrijdaghs, ing. Jan van der Windt, 
prof.ir. Simon Wijte
Uitgever / vakredacteur ir. Jacques Linssen   
j.linssen@aeneas.nl, T 073 205 10 22
Planning en coördinatie Hanneke Schaap   
h.schaap@aeneas.nl, T 073 205 10 19    
Eindredactie Hanneke Schaap
Ontwerp Twin Media bv, Miranda van Agthoven
Vormgeving Twin Media bv, Maarten Bosch
Media-advies Leo Nijs, l.nijs@aeneas.nl,  
T 073  205 10 23
Klantenservice abonnementen@aeneas.nl,   
T 073 205 10 10
Website www.cementonline.nl
Overname artikelen Overname van artikelen en 
illustraties is alleen toegestaan na schriftelijke 
toestemming.
Lidmaatschappen 2022  Kijk voor meer  
informatie over onze lidmaatschappen op   
www.cementonline.nl/lidworden of neem contact 
op via abonnementen@aeneas.nl of 073 205 10 10.
Voorwaarden Je vindt onze algemene voor-
waarden op www.cementonline.nl/algemene-  
publicatievoorwaarden Hoewel de grootst   
mogelijke zorg wordt besteed aan de inhoud 
van het blad, zijn redactie en uitgever van 
Cement niet aansprakelijk voor de gevolgen,  
van welke aard ook, van handelingen en/of  
beslissingen gebaseerd op de informatie in deze 
uitgave.    
Niet altijd kunnen rechthebbenden van gebruikt 
beeldmateriaal worden achterhaald. Belang
-
hebbenden kunnen cont
act opnemen met de 
uitgever.
    
ISSN 0008-8811
Inhoud
Vakblad over betonconstructies
CEMENT 4 2022	?3	
Betonconstructeurs uit de lage 
landen kunnen bogen op een 
voortreffelijke reputatie. Ja, ja, 
'wij van WC-Eend adviseren 
WC-Eend', zul je denken na het 
lezen van deze eerste zin in hét 
vakblad over betonconstructies 
van en voor constructeurs. Er is 
geen reden voor valse beschei-
denheid, zou ik daar op basis 
van mijn eigen waarnemingen 
tegenover willen stellen.
De boog vormde de basis van 
het architectonische meester-
schap van de Romeinen in de 
antieke wereld. Hierdoor kon-
den de Romeinen gebouwen 
met grotere overspanningen 
maken en betere aquaducten. 
Voeg daarbij de ontwikkeling 
van hun Romeins beton met 
puzzolaankalk en the rest is 
hirstory: ongemeen duurzame 
bouwwerken zoals het Pantheon 
en de Pont du Gard. Daarna 
is de boog niet meer wegge-
weest. Soms is de boogvorm 
voor iedereen zichtbaar; soms 
moet je een betonconstructeur 
zijn om boogwerking te zien, te 
herkennen en te waarderen.	
Bogen	
De boog viel ook meerdere keren 
in de prijzen bij de uitreiking 
van de Betonprijs 2021. Waar 
de brug in de Dirk Noordhof-
laan te Eindhoven nog een 
eervolle vermelding kreeg met 
het vinden, volgens de jury, van 
een correcte booggeometrie 
waar zo min mogelijk materiaal 
zo optimaal mogelijk benut 
wordt, ging de hoofdprijs in de 
categorie woningbouw naar 
Westbeat. De grote betonnen 
bogen in dit ontwerp kunnen 
ook de leek niet ontgaan. Maar 
het ontwerp is daarnaast slim, 
duurzaam én kostenefficiënt. 
Je leest meer over de prijswin-
naars en over Westbeat in het 
bijzonder in deze Cement.
Verder geeft ook dit nummer 
nog een ware caleidoscoop van 
andere onderwerpen, waaron-
der aangepaste richtlijnen voor 
het ontwerpen van kunstwerken 
voor Rijkswaterstaat, kruisende 
onderdoorgangen in Groningen,  
het eerste deel van een drieluik 
over het versterken van bestaan-
de betonconstructies, slankere 
hoogbouw en de rol van de 
coördinerend constructeur. Het 
illustreert weer eens dat een 
goede constructeur altijd meer 
pijlen op zijn (m/v/x)boog heeft.
Max Hendriks
Voor reacties: cement@aeneas.nl	
63	
En verder
  5	 	T	ijdelijke collega's van     
 	
Apokrifi Engineering	
  
 	Gesponsor	d bericht. 
36	 	Concr	ete jungle 2.0 
 	Lit	tle Island in New York is een uit 	 
 	
bet	
 on geconstrueerd stadspark dat als   
 	mangr	
ovebos boven de Hudson 'groeit'.
52	 	De jonge const	 ructeur 
 	R	ayaan Ajouz deelt zijn ervaring bij 
 	A	
BT en Bouwen met Staal en bij het   
 	
pr	
oject The Ensemble in Amsterdam.  
74 	Gele	zen in Structural Concrete  
 	I	n Structural Concrete Vol. 23/2   	 	
 	ligt de focus op le	
vensduur,  
 	vezelve	
rsterkt beton en pons.
4?	CEMENT	 4 20	22	
auteurs
ir. Rayaan Ajouz
Bouwen met staal /  ABT
p. 52 - 53
Rens van Lierop
IMd Raadgevende  Ingenieursp. 54 - 62 ing. Carla Mulder RO
Royal HaskoningDHV p. 6 - 20
ing. Antony van  Middelkoop
ABT 
p. 44 - 51 ir. Evert Smit
Kiwa Nederland BV p. 63 - 69
ir. Kirsten Hannema
Freelance 
architectuurjournalist
p. 36 - 41
ir. Jeroen Luttmer RC 
Royal HaskoningDHV
p. 6 - 20 ing. Maurice 
Schroer MSEng
Witteveen+Bos
p. 22 - 32
ir. Mathew Vola
Arup
p. 42 - 43 
Aan dit nummer van Cement werkten mee:
CEMENT 4 2022	?5	
gesponsorde berichten	
Veel bedrijven in de bouw 
worden geconfronteerd met 
een gebrek aan goed en 
gekwalificeerd personeel.	
 
Uit onderzoek van AutoDesk 
blijkt dat wereldwijd maar liefst 
80% van de bedrijven niet de 
juiste mensen kan vinden. 
Apokrifi Engineering herkent dit 
probleem en heeft iets bedacht 
om andere bedrijven te helpen 
bij hun tekort aan gespeciali-
seerde ingenieurs. Het bedrijf uit  Servië biedt mensen aan, bij-
voorbeeld bij het uitvoeren van 
hele projecten of als tijdelijke 
collega ter ondersteuning. Het 
team bestaat uit verschillende 
ingenieurs met internationale 
 
ervaring, gespecialiseerd in con-
structie, ontwerp en detailengi-
neering van gewapend beton   
en prefab beton, architectuur en 
3D-modellen. En met uitgebrei-
de kennis van ontwerpnormen, 
waaronder de Eurocode. 	
Tijdelijke collega's 
van Apokrifi Engineering	
WWW.CEMENTONLINE.NL  
/APOKRIFI_ENGINEERING
 
Meer informatie over de diensten van 
Apokrifi Engineering is te lezen op 
Cementonline. 
CB-reeks
Meer informatie of direct bestellen? Ga naar de shop op boekenbeton.nl	
Wil jij je kennis verbreden over beton?	
Wil jij je kennis verbreden over beton, van het materiaal 
tot aan de betonconstructie? Dan is de CB-reeks iets 
voor jou! De boeken gaan in op constructie, uitvoering, 
betontechnologie en duurzaamheid.
De CB-reeks bestaat uit:
  Basiskennis  Beton (CB1)
  Constructieleer Gewapend Beton (CB2)
  Constructieleer Voorgespannen Beton (CB3)
  Ontwerpen in Gewapend Beton (CB4)
  Praktische Betonkennis (CB5) 
1
2
3
4
5
1 Interieur Westbeat, foto: Frans Parthesius	
Een gebouw  
met een   
'wow-effect'	
Bijzondere bogen leidend in   
constructief ontwerp Westbeat	
Met een 'wow-effect' moet Westbeat, een multifunctioneel woongebouw in Amsterdam,   
zorgen voor de overbrugging tussen het centrum en Nieuw West, 'als sprong over de ring'.   
Dat effect wordt onder meer bereikt dankzij de zogenoemde Super Space, een indrukwekkende  openbare ruimte op de begane grond gevormd door enorme bogen.	
1
6?	CEMENT	 4 20	 22
CEMENT 4 2022	?7
Bestaand talud  	
Bestaande  afrit
Nieuw  gebouw	
2 Situatietekening ? bouwblok geprojecteerd op oude situatie
3 3D-model Westbeat	
PROJECTGEGEVENS 
project 
Westbeat
ontwikkelaar  Lingotto 
eigenaar 
Syntrus Achmea Real  Estate & Finance architect 
Studioninedots
constructie adviseur 
Royal HaskoningDHV aannemer 
Heddes Bouw &  Ontwikkeling
prefab palen  Lodewikus  
(via Van 't Hek)
prefab TT-platen  Hoco Beton
breedplaten 
Prefab beton Veghel aanneemsom 
circa ? 34 miljoen periode 
2016-2020
oppervlakte  25.520 m² 	
Westbeat is een multifunctionele 
hub in Nieuw-West, een opkomende 
wijk in Amsterdam. 	
Het gebouw ligt op 
de hoek van de Delflandlaan en de 4,5 m  
hoger liggende Cornelis Lelylaan. Het is deels 
gebouwd op een bestaande oprit, tegen een 
bestaand talud aan (fig. 2). Westbeat omvat in totaal 150 woningen, 
3.500 m² kantoorruimte, bars en restaurants, 
en een podium. Onder in het gebouw bevindt 
zich een éénlaagse kelder met 117 parkeer-
plaatsen. Hierboven ? deels op de begane 
grond en deels op eerste verdieping ? is de 
Super Space gelegen, een 'superruimte' van 
65 x 50 m² en 8,5 m hoog (zie kader). De  
appartementen bevinden zich in de getrapte 
bovenbouw van vier, acht en twaalf verdie-
pingen hoog, rondom een groene patio (fig. 3).	
Inpassing parkeergarage
Een van de grote uitdagingen in het project 
was het op een efficiënte manier behalen  van de parkeernorm. Bij de eerste ontwerp-
varianten tijdens de tenderfase, met een  
kolomafstand tussen de parkeervakken 
h.o.h. 8,1 m, leek een tweelaagse of minimaal 
een anderhalflaagse parkeerkelder noodza-
kelijk. Dit zou behoorlijk kostenverhogend 
zijn, zeker in een stad als Amsterdam. Als  
alternatief is voorgesteld de tussenkolom-
men te schrappen en de bogen op de begane 
grond 16,2 m te laten overspannen (fig. 4). 
Daarmee is er ruimte voor meer auto's, die 
in de toekomst, als auto's zelf kunnen inpar-
keren, alleen maar groter wordt. De gemeente 
stemde in met deze methode.	
Grondkering
Westbeat is zoals gezegd tegen de hoger gele-
gen Lelylaan aangebouwd. De gemeente was 
voornemens het terrein langs de bouwplot 
op voorhand te verhogen naar het niveau 
van de Lelylaan met een overhoogte van 1 m 
(fig. 5). Dit om zettingen te minimaliseren. 	
ING. CARLA 
MULDER RO
Raadgevend Ingenieur Royal HaskoningDHV
IR. JEROEN 
LUTTMER RC 
Lead Engineer
Royal HaskoningDHV auteurs 	
2	
3	
8?	CEMENT	 4 20	
22
Dit zou betekenen dat een grondkering van 
circa 10 m nodig was (fig. 6). Na overleg heeft 
de gemeente de fasering aangepast en is de 
grondaanvulling pas uitgevoerd nadat de 
onderbouw van Westbeat gereed was. Hier-
door hoefde de grondkering niet al tijdens 
de bouw te worden gerealiseerd, maar kon 
deze later, buiten de plot worden geplaatst. 
Daarmee kon de volledige ruimte van 16 m 
voor het parkeren worden benut (fig. 7).
Bouwput
De bouwput is opgebouwd uit stalen dam-
wanden AZ18-700 en AZ26-700 met een 
staalkwaliteit S270. De lengte bedroeg 13,0 m 
en het inheiniveau NAP -13,5 m. Door de 
aanwezige afsluitende kleilagen was het mo-
gelijk een open bemaling toe te passen. Om 
het risico van opbarsten van de bouwputbo-
dem te voorkomen, is een ontlastbemaling 
binnen de bouwkuip (in de wadzandlaag) 
toegepast. Rondom, op NAP -1,25 m, zijn de damwan-
den horizontaal gesteund door middel van 
een gording (HEB500) met groutankers  
(negen strengen Ø0,62" FeP1860) met een 
h.o.h.-afstand van 5 à 7 m en een lengte van 
36 m. De strengen zijn na afloop verwijderd 
waarbij enkel het groutlichaam (met een 
lengte van circa 13 m vanaf een diepte van 
NAP -13,0 m) achter is gebleven. In verband 
met de aanwezige belendingen en rioollei-
dingen is per zijde de hoek van de ankers 
aangepast tussen 39° en 52° (fig. 8).	
Fundering en kelder
Westbeat is gefundeerd op 197 combi-schroef-
 
palen met een achthoekige prefab kern  
(Octicon 430). Het betreft een grondverdrin-
gende schroefpaal met een verloren stalen 
schr
 oefpunt. Het systeem is trillingsvrij en 
geluidsarm en daarom zeer geschikt voor 
een toepassing in een stedelijke omgeving. 
De palen hebben een puntdiameter van   	
4 Plattegrond van de parkeerkelder met 16,2 m kolomvrije ruimten met daarop de bovengelegen bogen geprojecteerd,  
bron: Studioninedots	
Tussenkolommen 
zijn geschrapt  
en de bogen op 
de begane grond 
overspannen 
16,2 m in plaats 
van 8,1 m	
4	
CEMENT  4 2022	?9
6	7	
5	
5 Oorspronkelijk plan van de gemeente met grondkerende constructie op de gevellijn6 Effecten op de constructie bij plaatsen van grondkering tijdens de bouw
7 Definitieve constructieve opzet ontwerp met volledige 16 m beschikbaar voor parkeren	
SUPER SPACE
Het uitgangspunt voor de Super Space 
zijn de mensen zelf: jonge bewoners en 
ondernemers die in Westbeat gaan 
wonen, ontmoeten, werken, spelen en 
dineren. Hun activiteiten zijn gecon-
centreerd in de Super Space. De bogen, 
zichtbaar vanuit de Super Space, doen 
denken aan oude Italiaanse bruggen 
of Arabische architectuur. Het glas dat 
binnen de bogen is geplaatst, maakt 
de façade van Westbeat erg toegan-
kelijk; het is bijna onmogelijk om niet 
naar binnen te kijken. Dit was precies 
de bedoeling van de ontwerpers van 
Studioninedots. De culturele activiteit 
die binnen plaatsvindt, wordt als het 
ware naar buiten geëtaleerd.
10?	CEMENT	 4 20	 22
NAP+0	NAP+0	
11500	NAP +4200	
NAP -600	NAP -500	NAP -1250	NAP -600	
NAP -13500	NAP -13500	
Drsn. 1	Drsn. 2, krap	
NAP -500
NAP -4450	
52 ,
0
0°	
39,
0
0°	
AZ18-700D (S270 o.g.)	AZ26-700D (S270 o.g.)	
D
rs n
.  1)
 
g r
o u
ta
n k
e
r
s  in d
ic
ati
e f!	
D r
s n
. 2 , 
k
ra
p ) 
g r
o u
tan ke
rs 
i
n d
i
c a
tief
!
HEB 500 (S235) - 67000mm¹UNP 160 (S235) - 650mm¹	
HEB 500 (S235) - 67000mm¹UNP 160 (S235) - 650mm¹	
Ø650 mm en een buisdiameter van Ø520 mm.   
Ze ontlenen hun draagkracht uit de tweede 
zandlaag en hebben een inschr
 oefdiepte van 
NAP -24 tot -26 m. De maximaal optredende 
drukkracht is 3400 kN en een in de bouwfase 
optredende trek van 160 kN.	
In de grote kolomvrije zones in de kel-
der (16,2 x 7,2 m²) ontbreekt bovenbelasting 
om de waterdruk van circa 2,9 m stijghoogte 
tegen de onderzijde op te kunnen nemen. 
Daarvoor zijn in de keldervloer in totaal 102 
Gewi-trekankers toegepast met een diameter 
van Ø240 mm en een ankerstaaf van Ø50 mm, 
in een stramien van 3,6 x 5,4 m met een in-
schroefdiepte tot NAP -27 m. De maximaal 
optredende drukkracht in de uitvoeringsfase 
bedroeg 270 kN en in de definitieve fase een 
trekkracht van 570 kN. De poeren onder de kolommen variëren 
van 2-paals poeren van 1 m hoog tot 6-paals 
poeren van 1,6 m hoog. De keldervloer en kelderwanden zijn 
uitgevoerd in 300 mm dik ter plaatse gestort 
beton C30/37, met uitzondering van de zijde 
aan de Lelylaan waar een wanddikte van 
400 mm is toegepast, in verband met het 
maaiveld dat 4,5 m hoger komt. Het verschil 
in maaiveldhoogte aan beide zijden levert 
ook een horizontale belasting op die moest 
worden gecombineerd met de windbelas-
ting. Deze belasting wordt deels opgenomen 
door wrijving op de kelderwanden, maar  
er is ook rekening gehouden met een extra  horizontale belasting van 50 kN op de palen. 
De beganegrondvloer met een overspanning 
van 16,2 m is uitgevoerd in TT-platen van  
810 mm met een druklaag van maximaal  
110 mm. De TT-platen zijn rondom opgelegd 
op nokken aan de kelderwanden en op pre-
fab balken, die op hun beurt weer met een 
tandoplegging zijn opgelegd op consoles van 
in het werk gestorte kolommen (foto 9). De 
eersteverdiepingsvloer, die aansluit op het 
maaiveld van de Lelylaan, is eveneens uitge-
voerd in dubbel TT-platen met een druklaag 
(fig. 10). 	
Bovenbouw 
Vanaf de begane grond starten de in totaal 
86 bogen, die in twee richtingen zijn geposi-
tioneerd. De vorm van vrijwel elke boog is 
uniek. De 16,2 m overspannende bogen (30 
stuks, breedte 60 cm) staan in dwarsrichting 
van het gebouw om de 7,2 m (fig. 11). Deze 
hebben naast een stabiliserende functie, 
voornamelijk een dragende functie. Dwars 
hierop staan de tussenbogen op de vier 
hoofdstramienen in langsrichting (36 stuks, 
breedte 60 cm). Deze hebben voornamelijk 
een stabiliserende functie. In de gevels zijn 
een aantal kleinere bogen op de onderste 
bogen geplaatst. Om de dimensies te opti-
maliseren zijn diverse betonsterkteklassen 
toegepast: C30/37, C45/55 en C50/60.
Bij het bouwdeel van twaalf verdiepin-
gen is het, vanwege de relatief grote over-	
Door de samen -
werking tussen 
de bogen, wan -
den en vloeren 
ontstaan er trek- 
en drukkrachten 
in de vloeren   
anders dan de 
gebruikelijke 
spanningen uit 
alleen de wind -
belasting	
8 Dwarsdoorsnede over de bouwput met aan de rechterzijde de Lelylaan
8	
CEMENT  4 2022	?11
5725540054005400 5400 540054005400 5725	2
5 0
1
150
3
00 0
3
0 00
3
000
3
0 00
3
000
3
00 0
3
000
3
0 00
3
000
3
00 0
3
000
4
225
2
7 75
7
5 8
3
3 92
1
65 0240
2
76 0
2
4 0
2
760
2
40
2
76 0
2
40
2
760
2
40
2
7 60
2
4 0
2
760
2
40
2
76 0
2
4 0
2
760
2
40
2
76 0
2
40
2
760
2
40
2
7 60
3
00
4
005
3
453
8
60
2
5 32
3
00
1
05
0
3
00	
7763 7763	
4
0 0
3
0 0
2
7 45	
600 76651957665 800 10891 4909	
3
00
3
00
5
58 7
1
4 71	
100 600 100	
Projectnaam: G	
eDatum
Nr.
Opdrachtgever:Raadgevend Ingenie	u	
West Bea
West Bea
C. Mulder0
A B
C D
23-05-2018 S	D	
Lelylaan	
TT-platen	
TT-platen	
In de hoeken   
is een open   
constructie   
gecreëerd waar-  
bij de bogen in 
twee richtingen 
het overstek   
opnemen
9	
10	
9 Dubbel TT-platen voor de beganegrondvloer worden ingehesen. Prefab balken en kolommen met consoles in het zicht
10 Dwarsdoorsnede Westbeat met aan de rechterzijde ook TT-platen op de 1e verdieping	12?	CEMENT	 4 20	22
Renvooi	(tenzij anders aangegeven geldt:)	
Algemeen:	= sparingen, maatvoering en overige sparingen volgens sparingstekeningen van de aannemer
- Peil =0,00 =  NAP
- Hoogtemaatvoering t.o.v. peil
- Oplegmateriaal conform bestek
- Alleen dragend prefab beton en metselwerk (kalkzandsteen) aangegeven
- Alle daken voorzien van voldoende  noodafvoeren of dubbel h.w.a. systeem
- Zie tekening architect voor :	
 bouwkundige voorzieningen	    	maatvoering niet dragend (prefab)beton en metselwerk (kalkzandsteen)	    	detaillering en maatvoering trappen en bordessen	Belastingen
:- Veranderlijke belasting verdiepingen (rep): 2,30 kN/m²   ?=0,4; voor begane grond en 1e verdieping 5,0kN/m2
- Zie ook uitgangspuntenrapport
- Belastingen door trappen en scheidingswanden, afmetingen en positie conform bouwkundige tekeningen
- Brandwerendheid (hoofd-) draagconstructie minimaal  1 12 20 0  minuten.
Staal
:- Staalkwaliteit:	 profielen:     	S355 JRG2
  	   	kokerprofielen:	    	S355
  	   	buisprofielen:	    	S355
  	   	geïntegreerde liggers (THQ / HQ):	 S355 JO
- Bij diagonalen van windverbanden uitgevoerd als strippen/hoeklijnen "maat minus 2 mm." aanhouden
- Staal in buitenklimaat thermisch verzinkt uitvoeren
- Bouten & moeren minimaal:	  	M12 8.8
- Ankers minimaal:	   	M16 4.6
- Lassen minimaal:	   	a= 4mm
- Voor grootte van de zeeg zie hoofdberekening
- Details verbindingen en verankeringen (incl. aan betonconstructies) nader uit te werken door de aannemer
- Stabiliteit (staal-) constructie tijdens de bouw door de aannemer te waarborgen
- Voor bouwkundig en secundair staal zie tekeningen van de architect / aannemer
  (o.a.: lateien, ravelingen, gevelbeplating, bevestigingsprofielen, hulpstaal)	
Prefab
:	= doorsnede
- Prefab constructies vlgs. tekening en uitwerking aannem er cq. leverancier (incl. in te storten voorzieningen)
= overspanningsrichting vloer
= peilmaat bovenkant constructieve vloer	
In het werk gestort beton:	= doorsnede
- Betonkwaliteit:	
   	Zie uitgangspuntenrapport
- Milieuklasse:	    	X X C C 1 1   ( ( b b i in n n n e en n ) )   X X C C 4 4/ /D D 3 3/ /X X F F4 4   ( ( b b u u i it t e e n n) )
- Betonstaalkwaliteit:	   	B500B
= dikte vloer en peilmaat bovenkant constructieve vloer	
Algemene opmerkingen:Geveldrager K250x100x10 overspant tussen stramienen  	
300
vloertype
peilmaat
peilmaat	
SN_AA	SN_AA	
1	2	3	4	5	6	7	8	9	10	
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J	
SN_BB	SN_BB	
SN_DD
SN_DD	
SN_CC
SN_CC	
K
PV4
00	
K PV2
00	
SPBV120	
SPBV120	SPBV120	SPBV120	
250	
+ 3712
+ 4088
+ 4275
+
3337	
+4088	
+2775	
6925
7200 720072007200 7200720072006925	
5
725
5
400
5
400
5
400
5
400
5
400
5
400
5
400
5
725	
+3337 +3525	
450
6175300 300
70250
6950 125 300
6600300 300
6600300300
6600 300 300
6600300 300
6600300 300
6175450	
SPBV120
+2775	
SPBV120
+2775	
D L50
+ 2775
D L50
+ 2775
500x650/250x230/250x350	
600
6025300 300
6600300 300
6600300 300
6600300 300
6600300 300
6600300 300
6600300 300
6600300 300
6175450	
d
= 600
d = 600
d = 600
d
= 600
d
= 600
d
= 450	
600x600	
600x600
d=450
d=600	d=600	d=600	d=250	600x600	
d=450	
600x450	
HEB2
60
800x750/300x350/150x400 d=250
d=250	
250	
H
EB2
60
H EB2
60
H
EB2
60
H EB2
60
H
EB2
60
H EB2
60
H EB2
60
H EB2
60
H
EB2
60
H
EB2
60
H
EB2
60
H
EB2
60
HEB2
60
H
EB2
60
H
EB2
60
H EB2
60
H EB2
60	
800x750/300x350/150x250
800x750/300x350/150x400
800x750/300x350/150x400
+
2775
D
L50	
+ 3900	
H
Q 20
0x8 -2 80
x3 0-4 60
x2 5	THQ400x5-280x30-590x25	
HQ200x8-280x30-460x25	
K PV2
00	
KPV200	
K PV2
00	
DL50
+2775	
D L50	
450x3
85
4 50x3
85	
4 50x5
50	
L200x200x20	
L 200x
2 00x2 0	
450x385	
T T240
0x7 50 
+  D L 8 0m
m
T
T240
0x7 50 
+  D L 8 0m
m
T
T 2 4
00x7 50 
+  D L80m
m
TT240
0x7 50 
+  D L 8 0m
m
T T240
0x7 50 
+  D L 8 0m
m
T T
240
0x7 50+
 D L 8 0m
m	
console met nok	
010.01	
PV260+
26 00	
B PV2
40 +
3525	
010.02	
trapgat lift
schacht
lift
250x830 250x830 250x830
800x750/150x550/150x400
HEA120 HEA120	
+3712	+3900	
+
3712	+
2775	HEA120
HEA120	
SPBV120	+3712	+
3900	+
3900	+
4088	
lift trapgat	
010.03	
010.04	
Land: Locatie:
Onderwerp:
Schaal: Formaat:
Proj.Nr.:
Projectnaam: Getekend
Datum
Nr.
Opdrachtgever: Fase
Gecontroleerd
Status: Fase:
Omschrijving
Status
Projectleider: CAD Coördinator:
Tek.Nr.:
HaskoningDHV Nederland B.V.,
onderdeel van:	
©
2013 H
asko nin gD H
V
Nederla nd
B.V .
A lle
int
e lle ctu ele
eig
endom sre ch
te n
waaro nde
r
het
a ute urs
re ch t
o p d eze
te ke nin g
be
ru ste n
bij
e n
zijn e
ig endom
va n
Hasko nin gD
HV
Nederla n
d
B.V ..
N ie ts
va n
deze
te k
e nin g
ma gz
o nder
vo ora f
g aande
sch rif
te lijk
to este m m
ing
va n
H asko nin
gD HV
Nede
rla nd
B.V .
w o
rd en
ve rv e e
lv oudig d en/
o f
openbaar g
em aakt
o p w
elk e
wijz e
oo
k
of
w ord en g
ebru ik t
vo or e
nig
a nd er
w e
rk
da n
waar
v o or
het
is ve
rv a a rd ig d.	
A0	George Hintzenweg 85
Postbus 8520
3068 AX, Rotterdam
Nederland
KvK nr. 56515154
T:  (010) 286 56 66
E:  info@rhdhv.com
www.royalhaskonin gdhv.com	
B
uild in
gs
Raadgevend Ingenieur: Constructeur:	
©
2013 H
asko nin gD H
V
Nederla nd
B.V .
A ll in te
lle ctu alp ro pe
rty
rig hts
am o
ng
whic h
th
e
co pyrig ht
re
la te d t o
th is d
ra w in g
sh all
ve st
in
H asko nin
gD HV
Nede
rla nd
B.V .. T
he
dra w in g is
th e
pro pert
y
of
H asko nin
gD H V
Neder
la nd
B.V .
a nd
m ay
not
w it
h out
th e
prio r
w rit te n
c o nse nt
of
H asko nin g
DHV
Neder
la nd
B.V .
be d
uplic ate d
or
publis hed
in
any
way
in w
hole
or
in pa
rt,
o r
be
use d
fo r
any
purp o
se
oth er
t h an
fo r
w hic h it
issu
pplie d.	
1:100BD7580S_PLN28_00-010-S01	
West Beat	1e verdieping	
Lingotto	AmsterdamNederland	
C. Mulder	J. Luttmer	S. Delmeire-Bratkova	M. Sholeh	
0
A
B
22-12-2017 08-01-2018 12-01-2018 SDB SDB SDB JL JL JLDO+ DO+ DO+Concept Concept Definitiefvoor legplan TT platen zie tekS_PLN28 _00-010-S02	
DO+Definitief	
 1 : 1001e verdieping	
11
11 Plattegrond met deels zichtbaar de bogen in x- en y-richting
spanning van 16,2 m, noodzakelijk dat de 
onderste woningscheidende wanden over 
een paar verdiepingen als wandligger mee-
werken met de boog. Om de dwarskracht 
uiteindelijk naar de dragende kolomposities 
te brengen, was het noodzakelijk dat de wo-
ningscheidende wanden eveneens een lengte 
van 16,2 m zouden krijgen. De architect 
moest daarom het eerste ontwerp met wo-
ningen van 12 m diep omzetten naar twee 
woningen met ieder een aansluiting aan één 
gevel, bereikbaar door een tussengang in het 
midden. Bij de bouwdelen van acht en vier 
verdiepingen was het niet noodzakelijk de 
wanden volledig naar de kolommen door te 
laten lopen, en konden de bogen in combi-
natie met een vloer van 600 mm respectie- velijk 400 mm de krachten overbrengen. 
De constructie van de woningen boven 
de bogen is verder vrij traditioneel, met wo-
ningscheidende wanden van 250 mm dikte 
en met breedplaatvloeren om de installaties 
in op te kunnen nemen.	
Stabiliteit en belastingafdracht
De bogen, de wanden en de kernen bij de lift 
en het trappenhuis verzorgen gezamenlijk 
de stabiliteit. Om een juiste inschatting te 
krijgen van de krachten, is er tijdens het 
voorlopig ontwerp direct een 3D-rekenmodel 
opgezet. Dit 3D-rekenmodel is in de loop van 
het proces steeds verfijnder uitgewerkt tot een 
model waaruit ook alle wapening is bepaald. 
In dit model zijn tevens de faseringen  	
CEMENT  4 2022	?13
2e lg, 2xØ12-150	2e lg 2xØ20-150	2e lg 2xØ20-150 en
3e lg 2xØ20-150	2e lg, 2xØ12-150	
0.
7 5
 m	
2.9 m	
2e lg 2xØ20-150	2e lg 2xØ12-150	
2e lg 2xØ25-150	
2e lg 2xØ12-150	2e lg hsp Ø25-
150	0.75 m	2.2 m	1.3 m0.5 m	
2e lg 2xØ20-150	2e lg 2xØ25-150	
0.74 m	1.4 m	1.71 m	
2e lg 2xØ25-150	2e lg 2xØ25-150	
2e lg 2xØ25-150 en
3e lg 2xØ20-200	
2e lg, 2xØ12-150	2e lg, 2xØ12-150	
1.25 m	
2e lg 2xØ20-150	2e lg 2xØ20-150 en
3e lg 2xØ16-250	
2e lg 2xØ20-150	
1.74 m	1.38 m	1.09 m	
2e lg, 2xØ12-150
2e lg, 2xØ16-150	
2e lg 2xØ16-150 en
3e lg 2xØ20-150	
3.01 m3.87 m	1.62 m2.5 m	2e lg, 2xØ16-150	2e lg, 2xØ16-1502e lg, 2xØ16-150	0.93 m	
2e lg 2xØ20-150	
2e lg hsp Ø25-
150	
0.75 m	2e lg, 2xØ12-150	0.55 m
3.15 m	2.67 m	1.4 m	
2e lg 2xØ20-150
2e lg 2xØ20-150
3e lg 2xØ12-150	
2e lg 2xØ20-150	0.5 m	0.5 m	2e lg 2xØ16-150 en
3e lg 2xØ20-150	
UITWERKING WAPENING VIA 3D-REKENMODEL
De wapening van de bogen en wanden is bepaald aan de hand van de zogeheten 
'ontwerptrekkrachten' in de x- en y-richting (nxD-max en nyD-max). Vooraf is een 
minimum basiswapening van Ø12-150 in verticale en horizontale richting gekozen. 
Voor de uitvoer van de ontwerptrekkrachten zijn zogenoemde isobanden gekozen, 
die overeenkomen met de trekcapaciteit van een bepaalde wapeningsconfiguratie 
(tabel 1). Door deze contourenplots over de vormtekening heen te plaatsen (fig. 13) 
konden de diverse wapeningsgebieden worden aangegeven, die vervolgens verwerkt 
zijn in de wapeningstekeningen. 
Daar waar lokaal de trekkrachten hoog oplopen, bijvoorbeeld in het midden van 
een boog, is de wapening door middel van snedekrachten bepaald. Deze snede-
krachten zijn zodanig gekozen dat ze enkel over het gebied met trekkracht lopen. 
Bij het bepalen van de benodigde wapening is rekening gehouden met het ver-
loop van de snedekrachten, zodat ook het bijbehorende moment wordt afgedekt 
door de wapening (fig. 14). De normaaldrukkrachten zijn getoetst door de ncD te 
vergelijken met de capaciteit van een wand op basis van hoofdstuk 6.5.4 van de 
NEN-EN 1992-1-1 'Berekening met behulp van staafwerkmodellen'.	
Tabel 1?Trekcapaciteit wapeningsconfiguratie
wapening trekcapaciteit N	Rd [kN/m]
2x Ø12-150 656
2x Ø16-150 1166
2x Ø20-150 1822
2x Ø25-150 2847	
13
12	
12 Optredende trekkrachten in de vloerschijf
13 Contourenplot ten behoeve van het bepalen van de (horizontale) wapening	14?	CEMENT	 4 20	 22
tijdens de bouwfase beschouwd, waardoor 
inzicht werd verkregen in de krachtswerking 
tijdens de bouwfase. Door de samenwerking tussen de  
bogen, wanden en vloeren ontstaan er ook 
trek- en drukkrachten in de vloeren, anders 
dan de gebruikelijke spanningen uit alleen 
de windbelasting. De opgave van deze wape-
ning is door Royal HaskoningDHV uitgewerkt 
en niet neergelegd bij de leverancier van de 
breedplaten (fig. 12).
Robuustheid
Het gebouw is ingedeeld in gevolgklasse 
CC2b. Doordat alle elementen in het werk 
gestort aan elkaar gekoppeld zijn, heeft het 
gebouw een robuuste structuur. Toch moes-
ten een aantal hoekkolommen worden aan-
gemerkt als sleutelelement. Daarnaast zijn 
er trekbanden toegevoegd voor de gebieden  waar relatief lichte wapening vanuit de nor-
male situatie noodzakelijk was.	
Aanpassing hoekkolommen
Tijdens het ontwerptraject was er zoals  
gebruikelijk een afspraak bij de welstand. 
Die vonden het ontwerp mooi, maar vonden 
de kolommen op de 'open hoeken' aan de 
noordoost- en de zuidwesthoek niet passen 
(fig. 15). Daarop is verder gesleuteld aan het 
ontwerp en is een open constructie gecre-
e
erd met de kolommen op 6,9 ? 5,7 m van de 
hoek, waarbij de bogen in twee richtingen 
het overstek opnemen. Deze kolommen 
staan achter de glazen pui en vallen daar-
door minder op in het gevelbeeld (foto 16). Niet alleen welstand maar ook de  
architect wilde nog wat minimaliseren. In 
de noordoosthoek is daarom, in plaats van 
een relatief grote betonkolom, over drie 	
14
15
14 Verloop van de krachten in sneden
15 Impressie voor de tender, bron: Studioninedots	CEMENT  4 2022	?15
+7000
020
+10000
030
+13000
040
+16000
050
+2775
010 lelylaan
+3367	
2x2ø16 vastlassen aan HEM200 (3e laag)
2x ø16-100 vastlassen aan HEM240 (3e laag)	
2ø16 vastlassen aan HEM240 (3e laag)
2ø16 vastlassen aan HEM200(3e laag)	
75
900	bgls ø10-300(4 per anker)	25
900	
16	
17b	17a	
16 Het beeld na de bouw met een ontbrekende kolom in de noordoosthoek, foto: Frans Parthesius
17 Stalen hoekkolom (a) en detail ingestorte kolom (b)	16?	CEMENT	 4 20	22
verdiepingen een stalen HEM240 kolom toe-
gepast, verankerd in de aansluitende vloer 
en bogen (fig. 17a en 17b). 
Uitvoering
Bekisting bogen?	De onderstempeling van 
de bogen en de vloeren bestond uit toren-
stempels, waarop vulkisten zijn geplaatst  
die de vorm van de bogen volgden (fig. 18). 
De bekisting voor de zijkant van de bogen 
werd in rechthoekige delen tegen beide zij-
den van de vulkisten aan geplaatst (fig. 19  
en foto 20). 	
Wapening bogen?	Voor de wapening van de  
bogen zijn twee alternatieven overwogen:  
het toepassen van de hoofdwapening door  
middel van gebogen staven of het plaatsen 
van de wapening orthogonaal in x/y-richting.  In overleg met de aannemer is gekozen voor 
de orthogonale wijze van wapenen. Deze 
methode was wel iets minder efficiënt, maar 
bood grotere voordelen op het gebied van 
uitvoering. Enkel ter plaatse van drie kleinere 
bogen aan de westzijde van het hogere bouw
-
deel is de wapening uitgevoerd met 5 x 3 Ø32 
gebogen staven (foto 21). 	
Betonbogen?	De architect wilde voor de  
bogen een ruig uiterlijk. Er werden dan ook  
geen speciale eisen gesteld met betrekking 
tot schoonbeton. Zo zijn bijvoorbeeld geen 
vellingkanten toegepast (foto 22); een afge-
brokkeld randje, maar ook eventuele olie-  
of regensporen en centerpennen zouden 
geen probleem zijn. Er is wel geëxperimen-
teerd met het toevoegen van pigment aan 
het beton, maar dit leverde niet het gewenste 
effect op.	
18
19
18 Ondersteuning en invulkisten voor de bogen
19 Bekisting voor de bogen	CEMENT  4 2022	?17
DUURZAAMHEID
In de selectieprocedure kwam ook 
de score op duurzaamheid naar 
voren. Daarbij ging het vooral om de 
inzet van het juiste materiaal, op het 
juiste moment, op de juiste manier 
en op de juiste plaats. Daarvoor 
hoeft hout niet altijd het beste ant-
woord te zijn (al lijkt dat er tegen-
woordig soms wel op). Een casco in 
staal of beton dat zo flexibel is dat 
we het 'voor de eeuwigheid' bouwen, 
hoeft ook niet per se demontabel te 
zijn. Belangrijk is wel de juiste mate-
riaalkwaliteit te kiezen, de construc-
tie volledig te benutten en daarmee 
het materiaalgebruik te minimaliseren. 
Om de flexibiliteit te vergroten en de 
levensduur te verlengen, kan in som-
mige gevallen ook worden gekozen 
voor een robuustere constructie die 
op sommige plaatsen misschien iets 
meer materiaal vraagt.
Dit vertaalt zich ook naar de bogen 
waarvan de vormen, uiteraard mede 
door de architect, een specifieke 
vorm hebben gekregen. De bogen 
zijn niet allemaal in dezelfde beton-
sterkteklasse ontworpen en uitge-
voerd, om zodanig efficiënt om te 
gaan met de hoeveelheid cement. 
Dat er hierdoor kleurverschillen zou-
den kunnen ontstaan, is vooraf met 
de architect besproken en geaccep-
teerd.
Door de keuze van de 16,2 m over-
spanningen van de bogen in de 
Super Space, ontstond een netwerk 
van doorlopende open ruimtes die 
flexibel kunnen worden gebruikt, 
waardoor de functies van het 
gebouw in de loop van de tijd kun-
nen evolueren. Door in de bovenlig-
gende wanden rekening te houden 
met toekomstige extra sparingen, is 
het mogelijk woningen in de toe-
komst samen te voegen. Deze geko-
zen principes leidden samen met de 
bouwfysische en installatie-ontwerp-
keuzes tot een zeer duurzaam 
gebouw.	
20
21
22	
20, 21 De bogen in uitvoering, foto's: Bob Hoogterp
22 Om een ruig uiterlijk te realiseren, zijn geen vellingkanten toegepast	18?	CEMENT	 4 20	 22
23	
23 Fasering en stempelkrachten
Fasering?	Door de samenwerking van de  
bogen, wanden en vloeren kon niet traditio-
neel (gestapeld) worden gebouwd. Voor de  
uitvoering is daarom een volledige fasering 
opgesteld voor de stempeling, het laten 
schrikken en opnieuw onderstempelen van de 
vloeren en wanden. Daarbij zijn de krachten 
voor de ondersteuningsconstructie in de  
diverse stadia vastgesteld door het totale 
3D-model uit te kleden tot de fasering op dat 
moment (fig. 23). 	Bouwkraan?	In verband met het beperkte 
terrein en de efficiency, is de torenkraan 
voor de uitvoering in de patio van de boven-
bouw geplaatst (foto 24). Hiervoor zijn  
extra palen geheid en aparte tijdelijke beton -
kolommen in de kelder voorzien. Deze tijde-
lijke kolommen liepen door openingen in  
de begane grondvloer. Ze werden door  
middel van folie wel horizontaal gesteund, 
maar konden relatief eenvoudig worden ver-
wijderd.	
1) Kelder gereed. Plaatsen prefab balken
4) Vloer +3 storten
5) Boog laten schrikken
2) Storten bogen
3) Vloer +2 storten	
CEMENT 
4 2022	?19
Prijswinnend project
Royal HaskoningDHV heeft bij dit project  
zowel de rol van ontwerpend constructeur 
als coördinerend constructeur vervuld. 
Mede door de goede samenwerking met 
Heddes Bouw en Ontwikkeling tijdens de 
uitvoering, is Amsterdam dankzij Westbeat, 	
25	
24 De torenkraan is voor de uitvoering in de patio van de bovenbouw geplaatst
25 Exterieur Westbeat, foto: Frans Parthesius	
24	
met zijn sculpturaal gevormde betonnen  
bogen, een icoon rijker. Het project is win-
naar van de Gouden AAP 2021 en de Beton-
prijs 2021 (categorie Woningbouw), en is  
genomineerd voor BNA Beste Gebouw van 
het Jaar 2021 en voor de Zuiderkerkprijs 
2021.
 	
20?	CEMENT	 4 20	 22
Met een lidmaatschap kun je inloggen 
op de website en heb je toegang tot alle 
beschikbare CROW-CUR Aanbevelingen. 
Interesse? 
Vraag een lidmaatschap aan via www.cur-aanbevelingen.nl  
of neem contact op met onze klantenservice 073-205 10 10	
Maak jij regelmatig 
gebruik van 
CUR?Aanbevelingen?
Twee kruisende tunnels	
Complexe omstandigheden voor tunnels   
in Julianaplein in Groningen	
1 Operatie Julianaplein, de tijdelijke omleiding van het verkeer terwijl de werkzaamheden plaatsvinden, foto: Rijkswaterstaat	
1
22?	CEMENT	 4 20	 22
In het project Aanpak Ring Zuid 
zijn de N7 en de A28 de belang-
rijkste hoofdwegen (fig. 2). 	
Het Juli-
anaplein is het knooppunt waar de A28 aan-
sluit op de N7. Het is de grootste en drukste 
kruising van Noord-Nederland die momen-
teel gelijkvloers is. Hier komt het verkeer uit 
de richtingen Assen, Drachten, Hoogezand 
en de binnenstad van Groningen samen. Om 
files te vermijden wordt het knooppunt om-
gebouwd tot een ongelijkvloerse kruising 
(KW09, fig. 3 en 4). Hiervoor worden twee 
tunnels (feitelijk onderdoorgangen, KW09.21 
en KW09.22) gerealiseerd, waardoor het ver- keer elkaar over drie niveaus kan kruisen 
(fig. 5 en 6).	
Geometrie
De onderste tunnel, KW09.21, biedt ruimte 
aan twee rijstroken van de verbindingsweg 
van de N7, komend vanuit het oosten naar 
de A28. Hij is inwendig circa 12 m breed en 
circa 235 m lang, waarvan circa 125 m wordt 
overdekt. Deze tunnel bestaat uit negen mo-
ten, waarvan er vijf gesloten zijn. Hij bevindt 
zich net onder het bestaande maaiveld en 
het laagste punt bevind zich circa 3 m onder 
het polderpeil.	
2 Situatieschets Zuidelijke Ringweg
PROJECTGEGEVENS 
project 
Aanpak Ring Zuid in  Groningen / KW09 
tunnels Julianaplein opdrachtgever Rijkswaterstaat
opdrachtnemer 
Combinatie Herepoort  (bestaande uit  
Max Bögl Nederland,  Züblin Nederland, 
Oosterhof Holman Infra, 
Koninklijke Sjouke Dijkstra,  Roelofs Wegenbouw, Jansma Drachten engineering 
Witteveen+Bos  TIS 
BouwQ	
Vanwege de groei van de stad Groningen dreigen de 
belangrijkste verkeersaders de toename van het verkeer niet  aan te kunnen. Dit heeft geleid tot het project Aanpak Ring 
Zuid. Daarbij wordt de zuidelijke ringweg omgebouwd, om de  bereikbaarheid, doorstroming, leefbaarheid en veiligheid te 
verbeteren. Onderdeel van het project zijn twee tunnels in de  verbindingswegen in knooppunt Julianaplein. 	
ING. MAURICE 
SCHROER MSENG
Ontwerpleider
Witteveen+Bos auteur	
2	
CEMENT 
4 2022	?23
De bovenste tunnel, KW09.22, biedt ruimte 
aan de verbindingsweg van de A28 naar de 
N7 richting het westen. Hij is gemiddeld  
circa 12 m breed, circa 172 m lang en is over 
circa 95 m gesloten. Deze tunnel bestaat uit 
zeven moten, waarvan er vier gesloten zijn. 
Deze tunnel ligt volledig boven de grondwa-
terstand. 	
De bovenste tunnel wordt bovenlangs 
gekruist door de N7 en de verbindingsweg 
van de A28 naar N7 richting het oosten. Hier 
is verkeer op drie verschillende niveaus aan -
wezig (niveau -1/0/+1) (fig. 6). De ontwerpvrij- heid in het alignement is dusdanig beperkt 
dat ter	
 plaatse van de intersectiemoot, de 
moot waar de tunnels elkaar kruisen, de tun -
nels in elkaar geïntegreerd moeten zijn. Hier -
door is lokaal de vloer van de bovenste tunnel 
g
 elijk ook het dak van de onderste tunnel. 	
De tunnels liggen in een bocht met 
een boogstraal van circa 185 m (KW09.21) 
respectievelijk circa 86 m (KW09.22), waar-
door vloer en dak onder 5% afschot liggen.	
Zettingen en tandconstructies?	Omdat de 
grondaanvulling varieert tot maximaal een 	
3 Visualisatie van eindsituatie
4 Bestaande situatie Julianaplein (2013)	
3
4
24?	CEMENT	 4 20	 22
hoogte van 10 m ten opzichte van het be-
staande maaiveld en er zettingsgevoelige 
grond aanwezig is (fig. 11), is er daar waar 
mogelijk circa tien maanden voorbelasting 
toegepast. Door het bestaande verkeer en de 
kabels en leiding (K&L) was het echter niet 
mogelijk om op alle gewenste locaties voor-
belasting toe te passen. Hierdoor moest in 
het ontwerp rekening worden gehouden met 
zettingen. De tunnels liggen bovendien in 
zettingsgevoelig gebied. Als gevolg van fase-
ring en variërende funderingsdrukken, zijn 
zettingsverschillen tussen moten onderling 
te verwachten wanneer hier geen voorzie-
ningen voor worden getroffen. Om de zet-
tingsverschillen te voorkomen, zijn tandcon-
structies voorzien in de buitenwanden van 
de tunnels (fig. 7). Dergelijke tandconstruc-
ties worden normaal toegepast in zinktun -nels en zorgen ervoor dat deze tunnel zich in 
lengterichting als een ketting gedraagt. De 
werking wordt nader toegelicht bij de uitge-
voerde langsanalyse, verderop in dit artikel.	
Pompkelder?	Afwatering van beide tunnels 
wordt geregeld door één vrijliggende pomp-
kelder (fig. 5). Een pompkelder tegen één 
van de tunnels zou alleen bereikbaar zijn 
voor onderhoud wanneer de tunnels wor-
den afgesloten, of toegankelijk zijn vanaf de 
bovenliggende weg (niveau +1). Door te kie-
zen voor een vrijliggende pompkelder, is 
deze bereikbaar vanaf het onderliggende 
wegennet en is de diepte beperkt zodat de 
kelder kan worden leeggezogen. De pomp-
kelder wordt gerealiseerd in een gesloten 
bouwkuip, waarbij de onderwaterbetonvloer 
wordt gefundeerd met Gewi-ankers.	
5 Bovenaanzicht Julianaplein met waterafvoersyteem en vrijliggende pompkelder
6 Intersectiemoot in BIM
Om de zettings-
verschillen te 
voorkomen zijn 
tandconstructies 
voorzien in de 
buitenwanden 
van de tunnels	
5
6	
CEMENT  4 2022	?25
Fasering uitvoering
De bouwlocatie is complex omdat het gebied 
wordt ingesloten door het Noord-Willems- 
kanaal aan de westzijde, Rijksmonument 
zwembad Papiermolen aan de oostzijde en 
woonflats aan de noordzijde (fig. 8). Om de 
bestaande verkeersstromen te faciliteren 
bevonden zich in het Julianaplein vier on-
derdoorgangen voor het onderliggende 
 w
egennet, de Julianabrug (brug over het 
Noord-Willemskanaal, naast het knooppunt) 
en de voetgangerstunnel Papiermolen. Deze 
kunstwerken worden gesloopt. De tunnels worden gerealiseerd in  
een open ontgraving met spanningsbema-
ling tegen opbarsten van de keileem. De tun-
nels worden grotendeels in het werk gestort. 
De tandconstructies worden geprefabri-
ceerd op de vloer ter plaatse van de moot- voegen geplaatst, waarna de wanden tegen 
het geprefabriceerde element aan worden 
gestort.	
Omlegging?	Om verkeershinder tijdens de 
bouw te beperken wordt het verkeer tijdelijk  
omgelegd richting het zuiden van het 	
 J	
ulianaplein (fig. 8), en wordt het Noord-  	
W	
illemskanaal gekruist met een hulpbrug. 
Door deze omlegging wordt ruimte gecre-	
e	
erd voor het slopen van de bestaande 
kunstwerken en de nieuwbouw van de 	
 J	
ulianabrug en de kruisende tunnels. De 
omlegging is gerealiseerd tijdens een dertien 
weken durende stremming. Hiermee wor-
den vele verkeersomzettingen voorkomen, 
wat ten gunste komt voor efficiëntie en ver-
keersveiligheid. Daarnaast is de effi
 	
ciëntie 
g	
emaximaliseerd door zo veel mogelijk defi-	
Omdat onder-
grond en de   
belastingen 
over de lengte 
van de tunnels 
aanzienlijk   
variëren, is   
gekozen om een 
dwarsprofiel ter 
plaatse van het 
hart van iedere 
moot en van   
ieder mooteinde 
te modelleren	
7 Om zettingsverschillen te voorkomen, zijn tandconstructies voorzien in de buitenwanden van de tunnels 
8 Bovenaanzicht van tijdelijke verkeersituatie tijdens de bouw van de tunnels met omgelegd richting het zuiden van het Julianaplein	
7
8	
26?	CEMENT	 4 20	 22
Verzamelen en vaststellen
uitgangspunten Geotechniek incl.
interactie constructie
Rapporteren in
Uitgangspuntendocument (ARZ-TD-
SYS-14713)	
Structuur ontwerpproces KW09.21 en KW09.22	
Opstellen van geotechnische
berekeningen (o.a. Plaxis 2D)
Verificaties geotechniek (zie H3.2).
o.a.:	
draagkracht / horizontaal
schuiven
zettingen gebruiksfasebeddingen t.b.v. constructiedamwand kwelkuip	
Rapportage DO KW09.21 en
KW09.22 - constructie	
Afstemming aanpak en
interactie geotechniek en
constructie	
Constructieve berekeningen	Output geotechniek als input
voor berekeningen	
4	
Verzamelen en vaststellen
uitgangspunten Constructie incl.
interactie Geotechniek
Rapporteren in
Uitgangspuntendocument (ARZ-TD-
SYS-14959)	
Validatie SCIA en Plaxis
modellen	Verificaties constructie, o.a.:	tandkrachtenzettingverschillenwapening betondoorsnede	
Rapportage DO KW09.21 en
KW09.22 - geotechniek	
9 Structuur ontwerpproces
9
nitief werk mee te nemen met deze tijde	 lijk	e 
omlegging. 
Aanvulling
Nadat de onderste tunnel is gerealiseerd 
wordt deze aan de buitenzijde aangevuld 
met zand. Zodra de aanvulling voldoende 
verdicht is en op overige kritische locatie 
consolidatie heeft plaatsgevonden, kan de 
bovenste tunnel worden gerealiseerd op de 
aanvulling. Nadat de bovenste tunnel gereed 
is, kan de volledige aanvulling en inrichting 
van het Julianaplein worden gerealiseerd. De tunnels worden gefaseerd in ge-
bruik genomen, zodat de tijdelijke wegom-
legging in fasen omgebouwd kan worden 
naar de definitieve situatie.
Ontwerpproces?	Voorafgaand aan het daad-
werkelijk opstellen van het Definitief Ont-
werp is uitvoering aandacht besteed aan de 
complexiteit en de risico's. In het plan van 
aanpak lag de focus op de geotechnische 
complexiteit van de omgeving en fasering, 
en aan wat dit betekent voor de uit te voeren 
berekeningen. Daarnaast is er uitvoerig af-
stemming geweest over het raakvlak tussen  de geotechnische en de constructieve bere-
keningen. De beperking in ontwerpvrijheid 
van de tandconstructies en de constructie-
afmetingen zorgde er indirect voor dat de 
geotechnische berekeningen op hetzelfde 
detailniveau moesten worden uitgewerkt. 
Dit betekent dat belastingen en faseringen 
veel gedetailleerder in de geotechnische  
berekeningen zijn uitwerkt dan gebruikelijk. 
En omdat het goed bepalen van de zettings-
verschillen cruciaal was, moest interactie 
tussen geotechnisch en constructief ont-
werp plaatsvinden op realistische verwach-
tingswaarden. Daar waar normaal gesproken 
conservatieve aannames in zettingen en 
stijfheiden acceptabel zijn en de interactie 
aanzienlijk vereenvoudigen. Het ontwerp-
proces is globaal weergegeven in figuur 9.	
Geotechniek
De ondergrond ter plaatse van kunstwerk 
KW09 heeft een complexe opbouw vanwege 
zowel de geologische geschiedenis (invloed 
uitlopers Hondsrug), als antropogene boven
-
lagen vanuit de aanleg van de N7 en A28.
In figuur
  10 is schetsmatig weergeven hoe 
beide tunnels zijn gesitueerd ten opzichte 	
CEMENT  4 2022	?27
van de situatie bij aanleg van de N7 en het 
Julianaplein. Hieruit wordt duidelijk dat de 
tunnels deels in het gebied liggen waarin 
droog is ontgraven en deels in het gebied 
waarin is gebaggerd. Daarnaast kruisen beide 
tunnels de aardewallen die destijds zijn aan-
gelegd. 	
Deze aspecten hebben geleid tot de 
grillige grondopbouw. Desondanks is voor 
de tunnels gekozen voor een fundatie op 
staal. Anders zou voor het beperken van de 
omgevingsbeïnvloeding een trillingsvrij 
paalsysteem nodig zijn, wat erg kostbaar zou 
worden. Door de aanwezigheid van circa 6 m 
gronddekking op de onderste tunnel en een 
grote belasting door negatieve kleef, zouden 
erg veel zware palen benodigd zijn. Daar-
naast was het toepassen grondverbetering 
en voorbelasting bij een fundering op staal 
weinig kostenverhogend, omdat het grond-
werk grotendeels toch al moest worden uit-
gevoerd vanwege tijdelijk werk en sloopwerk 
of omdat het reeds nodig was voor de eind- 
situatie. Over de lengte van de tunnels variëren 
de ondergrond en de belastingen aanzienlijk. 
Daarnaast is er een beperking in maximale 
sterkte van de dwarskrachtverbindingen, 
waardoor differentiatie in berekende ver-
plaatsingen en stijfheden noodzakelijk is 
(meer hierover onder kopje 'Tandconstruc-
tie'). Daarom is gekozen om in Plaxis een 
dwarsprofiel ter plaatse van het hart van  
iedere moot en van ieder het mooteinde te  modelleren, en de geotechnische toetsen uit 
te voeren. In figuur 11 staan de locaties van 
de gemaakte 34 dwarsprofielen. 
De Plaxis 2D-berekeningen geven in-
zicht in hoe grond en constructie zich ge-
dragen dwars op de tunnel. Ter plaatse van 
het dwarsprofiel 21-03 (fig. 12) heeft de grote 
eenzijdige grondaanvulling ertoe geleid dat 
deze in gewapende grond moet worden uit-
gevoerd. Een luchtspouw van 10 cm tussen 
gewapende grond en tunnel zorgt ervoor dat 
de horizontale belasting tegen de tunnel 
aanzienlijk wordt verminderd.  De toename van de verticale korrel-
spanning door de grondaanvulling naast de 
tunnel, is hoger dan onder de vloer. Hier-
door zorgt het grondmassief naast de tunnel 
ervoor dat ter plaatse van de wanden de zet-
ting groter is dan ter plaatse van de vloer. 
Hoe dit effect is meegenomen in de bereke-
ning is beschreven onder kopje 'Constructief '. Op basis van verplaatsingen bij een 
eenheidslast is de kortetermijnbedding  
bepaald. Hierbij zijn per snede drie zones 
gedefinieerd, te weten wand links, vloer en 
wand rechts (fig. 13 en 14). Dit onderscheid 
is van belang voor de momenten in de vloer, 
maar ook voor de verdeling van de tand-
krachten over beide wanden links en rechts. 
De berekeningsresultaten per dwarsprofiel 
zijn in grafieken geplot, zodat resultaten 
over de lengte van de tunnel kunnen worden 
vergeleken (fig. 14). De Plaxis-berekeningen 
zijn geautomatiseerd en de vergelijking tus-	
Voor de   
langsanalyse is   
gekozen voor een 
3D-staafmodel 
waarbij de   
staven elastisch 
zijn ondersteund 
en de mootvoegen  
scharnierend 
zijn gemodelleerd	
10 Antropogene verstoringen waaronder onderscheid nat en droog ontgraven bij aanleg huidige N7 (1964)	
10	
28?	CEMENT	 4 20	 22
11 Gemaakte dwarsprofielen KW09.21 (links) en KW09.22 (rechts)
12 Dwarsprofiel 21-03 in Plaxis
13 SCIA 3D-plaatmodel t.b.v. dwarsanalyse	
11	
12	
13
sen dwarsprofielen maken het mogelijk om 
te beoordelen of dat de resultaten voldoen 
aan de verwachtingen en afwijkingen ver-
klaarbaar zijn.
Constructief
Daar waar de geotechnische berekening zich 
beperkte tot de 2D-snedeberekeningen, is 
bij de constructieberekeningen de langs- én 
dwarsrichting van de tunnels beschouwd. Aangezien de zettingen en tandkrachten als 
meest kritisch werden beschouwd, zijn deze 
als eerst berekend.	
Langsanalyse?	Voor de langsanalyse is geko-
zen voor een 3D-staafmodel waarbij de sta-
ven elastisch zijn ondersteund (fig. 15). Ter 
plaatse van de mootvoegen zijn scharnieren 
gemodelleerd. Door middel van een gecom-
bineerde langsanalyse van beide tunnels, 	
Qa,b,c	 = U	z;a,b,c	 × k	eindfase	
? Q	a,b,c	  E	en 'opgelegde belasting' die de verschilverplaatsin- gen U	
z;a,b,c	 simuleert. Ingevoerd in lengterichting over 
dezelfde lengte als de bijbehorende k	
eindfase	, dus over 
een halve mootlengte. In breedterichting ingevoerd 
als trapez-last lineair tussen de punten 'links'?'mid-
den'?'rechts'.
? U	
z;a,b,c	  Het verschil tussen het gemiddelde en de lokale ver- plaatsingen over de breedte van de snede.
? k	
eindfase	  De gemiddelde bedding o ver de breedte van de vloer 
door toepassing van dummy belasting in de eindfase 
(gebruiksfase). Bepaald in Plaxis per snede. Ingevoerd 
in constructief model over een hlave mootlengte.	
CEMENT  4 2022	?29
zijn de nokkrachten van de bovenste tunnel 
op de onderste tunnel ter plaatse van de  
intersectiemoot bepaald.Bij het bepalen van de tandkrachten, 
is conform de ROK rekening gehouden met 
onzekerheid door de bedding als schaak-
bord te reduceren met 25% voor de grond-
verbetering onder de tunnel (fig. 16). In het SCIA-model is gerekend met 
kortetemijnbeddingen. Het effect van zet-
tingsverschillen is in rekening gebracht 
door middel van een belasting, die is geba-
seerd op de kortetermijnbedding en de zet-
tingen. De herverdeling van de constructie 
in lengterichting zorgt ervoor dat verschil-
len in berekeningsresultaten per snede wor-
den gemiddeld. In figuur 17 is met een blau-
we lijn het zettingsverloop per snede conform 
geotechnische berekening weergegeven, en 
de rode lijn is de verplaatsing van de con-
structie zoals volgt uit de langsanalyse. Het grillige verloop in verticale ver-
plaatsingen bevestigde de verwachtingen uit 
de risicoanalyse. De langsanalyse is daarom  ook gebruikt voor het controleren van de 
langsvlakheid ten behoeve van rijcomfort, 
de gaping van de voegen en het effect op het 
verhang van de waterafvoer.	
Dwarsanalyse?	Voor de effecten in dwars-
richting en overdracht van torsie naar de 
andere moot is een dwarsanalyse opgesteld. 
Door middel van een 3D-plaatmodel van 
twee halve moten, is naar verhouding be-
paald met welke ongelijke verdeling tussen 
beide wanden rekening moet worden gehou-
den (fig. 13). In de dwarsanalyse is het effect 
van verschillende stijfheiden en zettingen 
onder de vloer in rekening gebracht, maar 
ook het effect van de positie van verkeer  
nabij een wand en het horizontale verkeers-
belasting boven op de tunnel. 	
Tandconstructies?	Uit de langs- en dwars- 
analyse bleek dat er qua tandkrachten  
onderscheid te maken is tussen de open-, 
gesloten- en intersectiemoot. Daarom is  
besloten om drie typen tandconstructies  	
14 Zettingen op verschillende posities
15 SCIA-model langsanalyse tunnels KW09.21 en KW09.22	
15
14	
30?	CEMENT	 4 20	 22
-60,0
-50,0 -40,0 -30,0
-20,0 -10,00,0	
Verticale vervormingen KW09.21	
Plaxis uitvoerSCIA uitvoer	
toe te passen. Per type zijn de dimensies, 
wapening en opleggingen bepaald (fig. 18). 
Bij de zwaarste nokken is de maximale 
sterkte van de tandconstructie bereikt door 
de nokken 1/3 van de wandhoogte en even 
dik als de wand te maken. Er is gekozen voor 
het toepassen van rubber opleggingen, zodat 
rotaties niet leiden tot piekspanningen in 
het oplegvlak. De opleggingen zijn ontwor-
pen op 100 jaar levensduur, zodat vervan-
ging binnen ontwerplevensduur niet nood-
zakelijk is.
Overige constructieve toetsen?	Voor de ove-
rige constructieve toetsen is een 3D-plaat-
model per moot opgesteld. Speciale moten 
hierbij zijn de gekromde tunnelmonden en 
de intersectiemoot. Hierbij is ter plaatse van 
de wand- en vloerzone de kortetermijnbed-
ding gevarieerd met ?2, in verband met on- zekerheid in het gedrag van de ondergrond, 
en is de zetting als belasting ingevoerd. De 
tandkrachten die volgen uit de langs- en 
dwarsanalyse zijn ingevoerd als belasting. 	
Brandwerendheid?	De tunnels moeten weer-
stand bieden aan 120 minuten brandduur 
conform RWS-brandkromme. Op basis van 
eerdere ervaringen met brandwerende 
mengsels is besloten een projectspecifiek 
betonmengsel met PP-vezel toe te passen. 
Om de brandwerendheid van het mengsel 
aan te tonen, zijn brandproeven uitgevoerd. 
Om bij brand de opleggingen en waterkeren-
de voegprofielen te beschermen, worden de 
voegen gevuld met brandwerende kit.	
Seismische analyse?	Naar aanleiding van de 
in Groningen reeds opgetreden aardbevings-
schade, is in dit project voorgeschreven 	
16 Principe gereduceerde bedding (schaakbord) t.b.v. bepalen tandkrachten
17 Verplaatsingen van de tunnel met en zonder herverdeling
16
17	
CEMENT  4 2022	?31
dat kunstwerken bevingsbestendig moeten 
zijn. Hiertoe is een seismische analyse uitge-
voerd in langs- en dwarsrichting. Eerst is in 
Strata een 1D-grondresponse-analyse uitge-
voerd, om de effecten van de lokale ondiepe 
ondergrond te kwantificeren en een maat 
voor de grondverplaatsing vast te stellen. 
Daarna is in Diana de langsanalyse van de 
tunnel uitgevoerd (fig. 19), waarin de invloed 
van passerende aardbevingsgolven in relatie 
tot de tunnelgeometrie inzichtelijk wordt ge-
maakt. In deze analyse zijn beide kunstwer-
ken als losse tunnels beschouwd en is geen 
analyse gedaan van eventuele interactie  
tussen beide kunstwerken, wanneer deze 
verbonden zijn met elkaar.De kruisende tunnelmoten ervaren 
in beide modellen een gelijke translatie 
vanuit de opgelegde verplaatsing op de   
tunnel. Dit omdat deze vanuit dezelfde aard-
bevingssignalen komen, hetgeen kinemati -
sche interactiekrachten beperkt. Verder is  het zo dat de golven die zorgen voor maxi
-
male dwarskrachten op nokken van de 
tunnel, voor de tunnel in de andere richting 
een beperkt effect hebben. Te meer omdat 
dit dan een andere hoek van inval van de 
golf betreft. 	
Validaties
Bij aanvang van het ontwerp van de krui-
sende tunnels in knooppunt Julianaplein is 
de complexiteit als gevolg van fasering, om-
geving, ondergrond en beperkingen in con-
structieve afmetingen goed verkend. Hier-
voor is een goed doordacht plan van aanpak 
opgesteld, dat voorafgaand aan het ontwerp-
werk is gevalideerd bij de aannemer, op-
drachtgever en de TIS. Gedurende het ont-
werpproces zijn er tussentijdse validaties 
geweest met de partijen om te beoordelen  
of er bijgestuurd moest worden ten opzichte 
van het plan. Dit heeft geleid tot soepele  
acceptatie van het Definitief Ontwerp.  	
18	
19	
18 Doorsnede over tandconstructie voorzien van wapeningsprincipe 19 1D-analyse in FEM (Diana)	32?	CEMENT	 4 20	22
HRC Europe NL BV  
8211 AD Lelystad  
+31 320 727030  
info@hrc-europe.com 
 	
HRC T-headed reinforcement  
??	robust and flexible design  	
??	shortest anchorage of  
          ultimate capacity  	
??	faster construction 	
??	BIM tools 
www.hrc-europe.com 	
Supplying high performance products  
and service since 1985 
STUDENTLEER	
C
Het speelt al meer dan 70 jaar een onmisbar
c
c
de w
V
br
onder meer ac
het gebied v
geving
v
v
MC 
WWW .	
CEMENT	
W
V
Nieuwe Richtlijnen 
Ontwerp Kunstwerken:  ROK 2.0	
Bovenop de landelijk geldende normen, zoals de verschillende 
Eurocodes, hanteert Rijkswaterstaat eigen richtlijnen en eisen 
voor de bouw en het onderhoud van zijn kunstwerken. Het betreft  de zogenoemde Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken. Recent is een  nieuwe versie verschenen, de ROK 2.0 (ofwel RTD 1001).	
 Bron: Rijkswaterstaat
34?	CEMENT	 4 20	 22
In de Richtlijnen Ontwerp Kunst-
werken (ROK) staan eisen waar-
aan het ontwerp en de uitvoering 
van een nieuw kunstwerk, zoals 
een brug, sluis of viaduct, moet 
voldoen om de constructieve  
veiligheid over de levensduur te 
borgen.	
 De ROK bevat wijzigingen, aan-
vullingen en toelichtingen op de Eurocodes 
met Nationale Bijlagen voor de nieuwbouw 
van alle kunstwerken die in opdracht van 
Rijkswaterstaat worden gerealiseerd. Achter-
liggende redenen hiervoor zijn onder andere 
ontbrekende ontwerpregels (bijvoorbeeld 
voor tunnels en sluizen), uniforme ontwerp-
keuzes, maar bijvoorbeeld ook de noodzaak 
om als assetmanager veilig en efficiënt de 
kunstwerken te kunnen inspecteren en  
onderhouden. De ROK geldt niet alleen voor 
nieuwbouw, maar ook voor nieuwe onder-
delen van bestaande bouwwerken of als 
kunstwerken worden uitgebreid. 	
Wijzigingen
In de nieuwe versie 2.0 is de inhoud op veel 
onderdelen aangepast. Het grootste verschil 
met de oudere versies is de structuur. Iedere 
eis (ontwerprandvoorwaarde) staat nu met 
een uniek nummer in een database zodat  
de eisen afzonderlijk beter vindbaar zijn.  
Tevens sluiten de eisen hierdoor beter aan  op de normen, onderliggende RTD's (Rijks-
waterstaat Technische Documenten) en  
overige documenten. 
Belangrijke inhoudelijke wijzigingen in 
de nieuwe versie betreffen bijvoorbeeld de 
nadere uitwerking van het geboortecertifi -
caat voor constructieonderdelen. In samen -
spraak met betontechnologen van verschil -
lende opdrachtnemers van Rijkswaterstaat 
is de inhoud van dit geboortecertificaat be-
paald. Denk daarbij aan het registreren van 
de gebruikte grondstoffen, maar ook aan de 
wijze van storten, weersomstandigheden en 
nabehandeling. Hiermee sorteert Rijkswater-
staat in feite voor op een materialenpaspoort 
zodat betonconstructies in de toekomst beter 
kunnen worden hergebruikt. Noemenswaardig is verder dat er 
nieuwe eisteksten gelden voor ankerpalen 
en de beproeving ervan. Tevens is er op het 
gebied van tunnels het nodige aangepast, 
onder meer met betrekking tot de water-
dichtheid en het borgen van de brandwe-
rendheid. Naast deze meer betonspecifieke 
wijzigingen is het voor constructeurs ook 
goed om te weten dat er wijzigingen zijn in 
de teksten voor aanvaarbelastingen van 
verende constructies, de uitvoering van 
staalconstructies en het gebruik van gewa-
pende grondconstructies.    Het voert te ver om alle wijzigingen hier 
inhoudelijk te benoemen. Er is een speciaal 
infoblad gemaakt waarin alle wijzigingen zijn 
opgenomen ten opzichte van de vorige versie, 
de ROK 1.4.	
Online variant
Naast de inhoudelijke wijzigingen, sluit de 
nieuwe versie beter aan op de huidige werk-
wijze van Rijkswaterstaat en op de steeds  
wijzigende bouwregelgeving in Nederland. 
Zo is de ROK nu ook online beschikbaar in 
een digitale variant (rok-rws.wikixl.nl). Door 
middel van zoekfuncties, kenmerken en  
navigatiemenu's is hij beter doorzoekbaar. 
Daarnaast hebben gebruikers ook opties om 
delen van de ROK te downloaden. Zo kunnen 
bijvoorbeeld eisen die worden gesteld aan 
tunnels als een aparte subset van eisen wor-
den gedownload naar een Excel-bestand. Op 
rok-rws.wikixl.nl is ook een aparte pagina 
waar alle overige RTD's zijn te raadplegen. 	
 De online versie van de ROK 2.0
RBK
Naast de ROK bestaat ook de RBK, de 
Richtlijnen Beoordeling Kunstwerken. Zoals 
de naam al aangeeft bevat die richtlijnen 
en aanvullende eisen voor de beoordeling 
van bestaande kunstwerken van Rijkswa-
terstaat. In de zomer van 2022 zal een 
nieuwe versie van de RBK, versie 1.2, online 
beschikbaar zijn.  	
CEMENT  4 2022	?35
1  Little Island is een uit beton geconstrueerd stadspark dat als een mangrovebos boven de Hudson 'groeit', foto: Timothy Schenck	
CONCRETE
JUNGLE 2.0	 	
Little Island, New York	
36?	CEMENT	 4 20	22
beton in beeld
door ir. Kirsten Hannema	
STADSJUNGLE
'Concrete jungle where dreams 
are made of', zo beschrijft 
Alicia Keys in haar wereldhit 
Empire State of Mind haar 
thuisstad New York. Het 
door Studio Heatherwick, 
Arup en MNLA ontworpen 
Little Island breekt met het 
idee van de betonnen jungle 
van wegen en gebouwen: 
het is een uit beton gecon-
strueerd stadspark dat als 
een mangrovebos boven  
de Hudson 'groeit'. Het is 
opgebouwd uit 132 prefab 
betonnen 'tulpen', waarvan 
de stelen in hoogte variëren. 
Samen vormen ze een glooi-
end landschap van bijna 
10.000 m², waarin 400 plan-
tensoorten leven en een 
openluchttheater is gemaakt.	
CEMENT 4 2022	?37
beton in beeld
2 Little Island is een rechthoekig eiland op palen dat via twee loopbruggen met de stad is verbonden,  foto: Timothy Schenck	
PROJECTGEGEVENS
project  
Little Island,  
New York, VS architect  
Heatherwick Studio,  London, VK
landschapsontwer  MNLA 
constructeur 
Arup, New York  prefab-
betonproducent 
(PCI-gecertificeerd)  The Fort Miller Co.,  Greenwich
hoofdaannemer  Hunter Roberts 
Construction, New York  projectkosten 
219 miljoen euro
projectoppervlak  ca 10.000 m²start bouw  2013
oplevering  2021	
In 2013 kreeg Studio Heatherwick opdracht om een paviljoen   
te maken op een vernieuwd deel van de Hudson River Park 
promenade. Geïnspireerd door de achtergebleven houten palen 
van de oude ? in 1991 afgebroken ? Pier 54, waaromheen zich een 
rijkdom aan onderwaterleven heeft ontwikkeld, kregen ze het idee 
voor een 'natuurpier'. Ze tekenden een rechthoekig eiland op 
palen dat via twee loopbruggen met de stad is verbonden. De 
prefab-betonnen draagconstructie, gebaseerd op de vorm van 
tulpen, is ontworpen als onderdeel van de natuurbeleving. Het 
ontwerpteam koos voor prefab beton vanwege de bestendigheid 
tegen het zoute water, om het werk boven het water tot een 
minimum te beperken en vanwege de economische haalbaarheid.
2
38?	CEMENT	 4 20	 22
beton in beeld
3 Opbouw van een van de potten, bron: Heatherwick Studio
4 Een pot is opgebouwd uit vijf 'bloembladen' plus een kolomhoofd, als overgang naar de prefab-betonnen kolom en funderingspaal, 
foto: China News Service / Getty Images	
PARK OP POTTEN
In de eerste tekening stelde 
de architect het park voor als 
een opbollend groen tapijt. 
De vraag rees of en hoe je 
zo'n constructie naadloos 
krijgt, en waar de laag met 
aarde zou komen. Om die 
kwesties te ondervangen is 
het ontwerp uitgewerkt tot 
afzonderlijke elementen, met 
abstracte verbindingen; een 
park van 'potten'. Om de 
potten geschikt te maken 
voor variabele belastingen en 
glooiingen, keek het ingeni-
eursteam naar het mathema-
tische mozaïekpatroon Cairo 
Pentagon. Met de verborgen herhaling in dit patroon 
konden met dezelfde mal 
meerdere elementen worden 
geproduceerd. Zo zijn in 
totaal 132 unieke potten 
gemaakt, met 39 verschil-
lende typen mallen. Een pot 
(circa 4,6 m hoog, met een 
diameter van                  
                 
              
Reacties