Vanwege de groei van de stad Groningen dreigen de belangrijkste verkeersaders de toename van het verkeer niet aan te kunnen. Dit heeft geleid tot het project Aanpak Ring Zuid. Daarbij wordt de zuidelijke ringweg omgebouwd, om de bereikbaarheid, doorstroming, leefbaarheid en veiligheid te verbeteren. Onderdeel van het project zijn twee tunnels in de verbindingswegen in knooppunt Julianaplein.
Project: Aanpak Ring Zuid in Groningen / KW09 tunnels Julianaplein
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer: Combinatie Herepoort (bestaande uit Max Bögl Nederland, Züblin Nederland, Oosterhof Holman Infra, Koninklijke Sjouke Dijkstra, Roelofs Wegenbouw, Jansma Drachten
Engineering: Witteveen+Bos
TIS: BouwQ
Foto 1. Operatie Julianaplein, de tijdelijke omleiding van het verkeer terwijl de werkzaamheden plaatsvinden (foto: Rijkswaterstaat)
In het project Aanpak Ring Zuid zijn de N7 en de A28 de belangrijkste hoofdwegen (fig. 2). Het Julianaplein is het knooppunt waar de A28 aansluit op de N7. Het is de grootste en drukste kruising van Noord-Nederland die momenteel gelijkvloers is. Hier komt het verkeer uit de richtingen Assen, Drachten, Hoogezand en de binnenstad van Groningen samen. Om files te vermijden wordt het knooppunt omgebouwd tot een ongelijkvloerse kruising (KW09, fig. 3 en 4). Hiervoor worden twee tunnels (feitelijk onderdoorgangen, KW09.21 en KW09.22) gerealiseerd, waardoor het verkeer elkaar over drie niveaus kan kruisen (fig. 5 en 6).
Reacties
Hans Pauw - Civieltechnisch Advirsbureau Pauw BV 24 juli 2022 23:36
Mooi en complex project! Succes !! mvg Hans Pauw
Abdelkader - Akson 19 juli 2022 06:38
Mooi uitdagend project voor de toekomstige mobiliteit rondom Groningen