Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Uitwendige koolstoflijmwapening in actie

Versterken van bestaande betonconstructies (2): voorgespannen koolstoflijmwapening Antony van Middelkoop, Frank van Gerven - 4 augustus 2022

In het Rotterdamse Spaanse Polder was jarenlang Mercedes-dealer Van Dijk & Dochters gevestigd. Dit icoon van de autowereld ging in 2013 echter failliet en sindsdien stond het pand aan de A20 leeg, tot eind 2021. Nu is het omgebouwd tot een Luxury Car Centrum voor Porsche, Lamborghini en Bentley. Om te grote doorbuiging van de bestaande vloeren te voorkomen moesten de TT-liggers worden verstijfd of het scheurmoment worden verhoogd.

Artikelenserie over versterken

Dit is het tweede deel in een drieluik dat ingaat op het versterken van bestaande betonconstructies. Het eerste artikel (‘Mogelijkheden en aandachtspunten voor het versterken van constructies’ – Cement 2022/4) gaat over mogelijkheden en aandachtspunten voor het versterken van constructies. Dit tweede artikel gaat in op voorgespannen koolstoflijmwapening bij het versterken van een vloer in het Luxury Car Centrum voor Porsche. Het derde artikel gaat over voorspannen met ‘geheugenstaal’ (SMA), ook weer aan de hand van een projectvoorbeeld.

In het kort

  • Vanwege het speciale karakter van het Luxury Car Centrum is een hogere nuttige vloerbelasting vereist dan voor reguliere autoshowrooms.
  • Te verwachten is dat de TT-liggers zullen scheuren in de gebruikssituatie met een significante toename van de doorbuiging tot gevolg.
  • Uit een eerste berekening bleek dat aan de doorbuigingseis kan worden voldaan als de TT-liggers niet scheuren in de BGT. Dit kan niet worden gegarandeerd met de nieuwe belastingen.
  • Na afweging van de globale kosten en levertijd in combinatie met de aanwezige ervaring is gekozen voor een versterking met voorgespannen lijmwapening.
  • Een mechanische eindverankering met een speciaal spansysteem is vereist om te voorkomen dat de lamel onthecht.
  • Besloten is twee proefbelastingen uit te voeren.
  • Op de tweede verdieping hebben de liggers met een overspanning van 18,0 m weliswaar voldoende sterkte maar is een extra voorspankracht nodig om het vereiste scheurmoment te verkrijgen.
  • Uit de analyses bleek dat de maximaal te verwachten doorbuiging 36 mm is voor de zwaarst belaste locaties, hetgeen exact voldoet aan de gestelde eis.
  • Bij het significante punt in de oplegging is geen dekking verwijderd en kan gebruik worden gemaakt van de ‘tabellenmethode’ voor brandwerendheid.

Projectgegevens

Project: Luxury Car Centrum
Opdrachtgever
: PON Luxury Cars
Hoofdaannemer: FixPlan BV
Onderaannemer lijmwapening: Balm BV
Leverancier lijmwapening: S&P Clever Reinforcement BV
Hoofdconstructeur: Bouwadviesbureau Van der Ven BV
Constructeur versterking: ABT BV
Oplevering: december 2021

Het drie verdiepingen tellende gebouw bestaat uit een betonnen hoofddraagconstructie met kolommen en prefab balken. Het pand is volledig onderkelderd. De plattegrondafmeting is circa 55 × 70 m2 en is verdeeld in vier vloeroverspanningen: 2 × 18,0 m, 12,0 m en 7,2 m (fig. 2). De verdiepingsvloeren zijn vervaardigd met voorgespannen TT-liggers met een in het werk gestorte druklaag.

Vanwege het speciale karakter van het Luxury Car Centrum is een hogere gebruiksbelasting van de vloer vereist dan voor reguliere autoshowrooms. Uit een verkennende berekening bleek dat de capaciteit van de vloeren naar verwachting voldoende zou zijn in de uiterste grenstoestand (UGT) in de nieuwe situatie. Wel was te verwachten dat de TT-liggers zouden scheuren in de gebruikssituatie (BGT), met een significante toename van de doorbuiging tot gevolg, wat onwenselijk kan zijn.

Te verwachten is dat de TT-liggers zullen scheuren in de gebruikssituatie met een significante toename van de doorbuiging tot gevolg

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Karel de Krijger - Adviesburo K.J. de Krijger 04 augustus 2022 17:18

Ik heb dit toegepast in een parkeergarage nadat de voorgespannen breedplaatvloer door brand was beschadigd. Wat ik wil weten is wat de opneembare trekspanning is na 20 jaar en na 50 jaar.

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren