Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Spoorbomen

TGV-station / multimodaal knooppunt Nantes, Frankrijk Kirsten Hannema - 28 september 2022

Bij bouwen over het spoor komt een lijst van eisen en regels kijken, in termen van ontwerp, veiligheid en duurzaamheid van constructiematerialen. Daarom koos architect Rudy Ricciotti ervoor om het vernieuwde en uitgebreide TGV-station van Nantes met beton te bouwen. Een sterk materiaal, dat door zijn bestendigheid beperkt onderhoud vraagt, en zich in veel verschillende vormen laat 'kneden'. Ricciotti liet zich inspireren door de natuur; hij tekende een bruggebouw dat wordt gedragen door betonnen 'bomen'. En zoals een boom bestaat uit kernhout, spinthout en bast, vind je in dit gebouw een palet aan betonsoorten, met specifieke kwaliteiten.

Projectgegevens

Project: TGV-station en multimodale uitwisselingshub, Nantes (FR), 2015-2020
Opdrachtgever: SNCF Gares & Connexions
Architectonisch ontwerp: Rudy Ricciotti (hoofdarchitect) en Forma6
Technisch ontwerp : Lamoureux et Ricciotti Ingénierie
Uitvoering: Demathieu & Bard
Afwerking boomkolommen verdieping: Atelier Architectural du Béton
Productie zonwerend dak: Méditerranée Préfabrication
Oppervlak: 4 000 m2
Bouwkosten: €60 miljoen

Abstracte stammen

Het bruggebouw rust op 18 betonnen kolommen, ontworpen als abstracte stammen, en gegoten rond een structuur van wapeningsstaal, waaromheen een metalen bekisting in drie delen is geplaatst. De 3D-gemodelleerde bekisting is opgebouwd uit een stijve staalconstructie met aan de binnenzijde een dunne staalplaat, gecoat met een polymeerhars, die zorgt voor een gladde afwerking van het witte beton. Het zelfverdichtende beton is van onderaf langzaam in de bekisting geïnjecteerd; de betonpomp werd daartoe in een bestaande passagierstunnel onder het spoor geïnstalleerd.

Omgekeerde T-liggers

Het brugdek wordt gevormd door 200 omgekeerde T-liggers van 90 cm hoog, met een onderflens van 1,20 m breed. Eenmaal naast elkaar geplaatst, vormden ze een veilig bouwplatform boven het spoor, en tegelijk een gladde en uniforme betonnen onderzijde van het dek. ‘De structurele en constructieve keuzes voldoen aan de architecturale én veiligheidseisen’, benadrukt Thomas Pasquier, ingénieur-architect bij  Lamoureux et Ricciotti. ‘Met een speciale bouwkraan werden de liggers ’s nachts op hun plek gehesen, een of twee per uur. De bovenzijden van de liggers zijn uitgevuld met houten panelen, de stroken tussen de kolommen met wapeningsstaal. Vervolgens is een 20 cm dikke betonnen afwerklaag gegoten, die de kolommen constructief met het dek verbindt.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

TGV-station Nantes, foto: Olivier Amsellem
TGV-station Nantes, foto: Olivier Amsellem
bekijk ook
x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren