Bij bouwen over het spoor komt een lijst van eisen en regels kijken, in termen van ontwerp, veiligheid en duurzaamheid van constructiematerialen. Daarom koos architect Rudy Ricciotti ervoor om het vernieuwde en uitgebreide TGV-station van Nantes met beton te bouwen. Een sterk materiaal, dat door zijn bestendigheid beperkt onderhoud vraagt, en zich in veel verschillende vormen laat 'kneden'. Ricciotti liet zich inspireren door de natuur; hij tekende een bruggebouw dat wordt gedragen door betonnen 'bomen'. En zoals een boom bestaat uit kernhout, spinthout en bast, vind je in dit gebouw een palet aan betonsoorten, met specifieke kwaliteiten.
1 Het bruggebouw rust op 18 betonnen kolommen, foto: Olivier Amsellem
SPOOR
BOMEN
TGV-station / multimodaal
knooppunt Nantes, Frankrijk
58? CEMENT 6 20 22
beton in beeld
door ir . Kirsten Hannema
ABSTRACTE STAMMEN
Het bruggebouw rust op
18 betonnen kolommen,
ontworpen als abstracte
stammen, en gegoten rond
een structuur van wape-
ningsstaal, waaromheen
een metalen bekisting in
drie delen is geplaatst. De
3D-gemodelleerde bekisting
is opgebouwd uit een stijve
staalconstructie met aan de
binnenzijde een dunne
staalplaat, gecoat met een
polymeerhars, die zorgt
voor een gladde afwerking
van het witte beton. Het
zelfverdichtende beton is
van onderaf langzaam in de
bekisting geïnjecteerd; de
betonpomp werd daartoe in
een bestaande passagiers-
tunnel onder het spoor
geïnstalleerd.
CEMENT 6 2022 ?59
beton in beeld
2 'Bladerdak' als luifel, gemaakt van GFRC met achter het glas de 'boomkolommen' in de stationshal, foto: Olivier Amsellem
PROJECTGEGEVENS
project
TGV-station en multimodale
uitwisselingshub, Nantes (FR), 2015-2020
opdrachtgever SNCF
Gares & Connexions architectonisch ontwerp
Rudy Ricciotti
(hoofdarchitect) en Forma
6
technisch ontwerp
Lamoureux et Ricciotti Ingénierie
uitvoering
Demathieu & Bard afwerking
boomkolommen verdieping
Atelier Architectural du Béton
productie
zonwerend dak Méditerranée
Préfabrication oppervlak 4.000 m2
bouwkosten ?60 miljoen
Bij bouwen over het spoor komt een lijst van eisen en regels
kijken, in termen van ontwerp, veiligheid en duurzaamheid van
constructiematerialen. Daarom koos architect Rudy Ricciotti ervoor
om het vernieuwde en uitgebreide TGV-station van Nantes met
beton te bouwen. Een sterk materiaal, dat door zijn bestendigheid
beperkt onderhoud vraagt, en zich in veel verschillende vormen laat
'kneden'. Ricciotti liet zich inspireren door de natuur; hij tekende
een bruggebouw dat wordt gedragen door betonnen 'bomen'. En
zoals een boom bestaat uit kernhout, spinthout en bast, vind je in
dit gebouw een palet aan betonsoorten, met specifieke kwaliteiten.
2
60? CEMENT 6 20 22
beton in beeld
Pile Béton blanc C35/45
Bossage supérieur préfabriquéBéton armé C45/55
Semelle Pile
Poutres "T inversé"Béton armé non précontraint
Hourdis 20cm coulé en place Béton armé
Micropieux
Coupe Type (ech: ...)
Plaque de coffrage
Duripanel
Appui Néoprène fretté Bossage inférieur
Béton armé C45/55
3 Onderzijde omgekeerde T-liggers van het brugdek, die de basis vormen voor het bruggebouw, foto: Willy Berre
4 Doorsnede met abstracte kolommen onder het bruggebouw, het brugdek met omgekeerde T-liggers en de 'boomkolommen'
OMGEKEERDE T-LIGGERS
Het brugdek wordt gevormd
door 200 omgekeerde T-lig-
gers van 90 cm hoog, met
een onderflens van 1,20 m
breed. Eenmaal naast elkaar
geplaatst, vormden ze een
veilig bouwplatform boven
het spoor, en tegelijk een
gladde en uniforme betonnen
onderzijde van het dek. 'De
structurele en constructieve
keuzes voldoen aan de archi-
tecturale én veiligheidseisen',
benadrukt Thomas Pasquier, ingenieur-architect bij
Lamoureux et Ricciotti. 'Met
een speciale bouwkraan
werden de liggers 's nachts
op hun plek gehesen, een of
twee per uur. De bovenzijden
van de liggers zijn uitgevuld
met houten panelen, de
stroken tussen de kolommen
met wapeningsstaal. Vervol-
gens is een 20 cm dikke
betonnen afwerklaag gestort,
die de kolommen constructief
met het dek verbindt.
3
4
CEMENT
6 2022 ?61
beton in beeld
5
5 Het dak van de stationshal wordt gedragen door 'boomkolommen', foto: Willy Berre
6, 7, 8 Deze stalen kolommen, 5,5 m hoog, staan bovenop de kolommen van de onderbouw, en zijn afgewerkt met spuitbeton, foto's: Thomas Pasquier
BLADERDAK
Het dak van de stationshal, opgebouwd uit een lichtgewicht
constructie van holle stalen buizen, wordt gedragen door 18 stalen
'boomkolommen'. Deze kolommen, 5,5 m hoog, staan bovenop de
kolommen van de onderbouw, en zijn afgewerkt met spuitbeton.
Hiervoor werd de firma AAB (Atelier Architectural du Béton) aange-
trokken, die veel ervaring heeft met het maken van decoratieve
elementen in amusementsparken. Voor dit project namen ze
eikenbomen in de bossen rond Nantes als referentie. De stalen
kolommen zijn ingepakt met een structuur van latten en fijnmazig
gaas, waarna het spuitbeton met de hand is gemodelleerd om de
ruwe textuur van schors aan te nemen. Het bruggebouw is
bekroond met een luifel van glasvezelversterkt beton (GFRC,
Glass
fibr
e Reinforced Concrete), die het licht filtert zoals het
bladerdak van bomen.
Het TGV-station van Nantes staat uitgebreid
beschreven en geïllustreerd op www.tektoniek.nl.
Tektoniek is het kennisnetwerk voor architectuur in
beton. Via lezingen, projectbezoeken, workshops,
expert meetings en online communicatie wordt
informatie, inspiratie en ondersteuning geboden aan
(toekomstige) architecten, constructief ontwerpers,
bouwkundig adviseurs en producenten. Daarbij gaat
het altijd om de relatie tussen vormgeving, construc -
tie en maakbaarheid.
6 7 8
62? CEMENT 6 20 22
9 Een luifel van glasvezelversterkt beton (GFRC) aan het bruggebouw filtert het licht zoals het bladerdek van bomen,
foto: Thomas Pasquier
LOGISTIEKE UITDAGING
De uitdaging van het project lag
volgens Pasquier in de logistiek van
bouwen boven het spoor. Alle construc-
ties en assemblagemethodes moesten
drie jaar van tevoren uitgedacht zijn en
ingediend om toestemming voor de
bouw te krijgen van de Franse spoor-
wegen, die zijn schema's daarop moest
aanpassen. Zo moesten bij het storten
van de betonnen kolommen steeds de
sporen aan weerszijden worden afge-
sloten, waardoor deze niet simultaan
konden worden vervaardigd. Er werd
per perron gewerkt, meestal 's nachts.
In totaal is meer dan 500 nachten
gewerkt. Dit vroeg om een zeer
precieze planning, efficiëntie en grote
verantwoordelijkheid. Daarbij hielp de
nauwe samenwerking binnen het
design&uild-team.
9
CEMENT 6 2022 ?63
beton in beeld
Projectgegevens
Project: TGV-station en multimodale uitwisselingshub, Nantes (FR), 2015-2020
Opdrachtgever: SNCF Gares & Connexions
Architectonisch ontwerp: Rudy Ricciotti (hoofdarchitect) en Forma6
Technisch ontwerp : Lamoureux et Ricciotti Ingénierie
Uitvoering: Demathieu & Bard
Afwerking boomkolommen verdieping: Atelier Architectural du Béton
Productie zonwerend dak: Méditerranée Préfabrication
Oppervlak: 4 000 m2
Bouwkosten: €60 miljoen
Het bruggebouw rust op 18 betonnen kolommen, ontworpen als abstracte stammen, en gegoten rond een structuur van wapeningsstaal, waaromheen een metalen bekisting in drie delen is geplaatst. De 3D-gemodelleerde bekisting is opgebouwd uit een stijve staalconstructie met aan de binnenzijde een dunne staalplaat, gecoat met een polymeerhars, die zorgt voor een gladde afwerking van het witte beton. Het zelfverdichtende beton is van onderaf langzaam in de bekisting geïnjecteerd; de betonpomp werd daartoe in een bestaande passagierstunnel onder het spoor geïnstalleerd.
Het brugdek wordt gevormd door 200 omgekeerde T-liggers van 90 cm hoog, met een onderflens van 1,20 m breed. Eenmaal naast elkaar geplaatst, vormden ze een veilig bouwplatform boven het spoor, en tegelijk een gladde en uniforme betonnen onderzijde van het dek. ‘De structurele en constructieve keuzes voldoen aan de architecturale én veiligheidseisen’, benadrukt Thomas Pasquier, ingénieur-architect bij Lamoureux et Ricciotti. ‘Met een speciale bouwkraan werden de liggers ’s nachts op hun plek gehesen, een of twee per uur. De bovenzijden van de liggers zijn uitgevuld met houten panelen, de stroken tussen de kolommen met wapeningsstaal. Vervolgens is een 20 cm dikke betonnen afwerklaag gegoten, die de kolommen constructief met het dek verbindt.
Reacties