Als een reusachtige betonnen rots ligt de Chapel of Sound in een vallei bij Chengde, op 2 uur rijden ten noordoosten van Beijing. Het is een concertgebouw met een halfopen amfitheater, een buitenpodium, facilitaire ruimtes en een dakterras, dat spectaculair uitzicht biedt over het omringende berggebied. Voor het ontwierp liet OPEN architecture zich inspireren door het ruige landschap en de akoestiek van grotten. De binnenruimte is ontworpen voor muziekuitvoeringen, maar wordt ook gebruikt voor bijeenkomsten en individuele contemplatie.
1 De gevels van het concertgebouw zijn in lagen opgebouwd, refererend aan de omringende rotsformaties
ROTS,
GEBOUW,
INSTRUMENT
Chapel of Sound, Chengde, China
68?CEMENT?4 2025beton in beeld
door ir. Kirsten Hannema
DRIELEDIGE ROL
Het donkergrijze, in het werk gestorte beton waarmee
het concertgebouw is gemaakt, speelt een drieledige
rol. Het bepaalt het natuurlijke, rotsachtige gevelbeeld,
dient als draagconstructie en heeft een akoestische
functie - de binnenruimte weerkaatst muziekgeluid als
een klankkast. Het betonmengsel is gemaakt met
toeslagmateriaal van gemalen steen uit de omgeving.
De gevels en het amfitheater met zittreden zijn - refe-
rerend aan de omringende gestreepte rotsformaties -
in lagen opgebouwd, wat de onregelmatig gevormde
constructie ook relatief eenvoudig te bouwen maakte.
CEMENT 4 2025 ?69beton in beeld
2 Het dakterras biedt spectaculair uitzicht over het omringende berggebied. Foto: Jonathan Leijonhufvud
PROJECTGEGEVENS
project
Chapel of Sound,
Chengde, China
ontwerp
2017-2018
uitvoering
mei 2018 ? april 2020
opdrachtgever
Chengde Aranya Real
Estate Development
Co. Ltd.
architect
OPEN Architecture
theater advies
consultant JH Theater
Architecture Design
Consultant Company
lichtadvies
Beijing Ning Zhi Jing
Lighting Design
aannemer
Heilongjiang Sanjiang
Construction Group
Co., Ltd
advies constructie/
bouwfysica//elektra/
klimaat
Arup
gebouwoppervlak
790 m²
Als een reusachtige betonnen rots ligt de Chapel of Sound in een
vallei bij Chengde, ten noordoosten van Beijing. Het is een concert-
gebouw met een halfopen amfitheater, een buitenpodium, facilitaire
ruimtes en een dakterras, dat spectaculair uitzicht biedt over het om-
ringende berggebied. Voor het ontwierp liet OPEN architecture zich
inspireren door het ruige landschap en de akoestiek van grotten.
De binnenruimte is ontworpen voor muziekuitvoeringen, maar
wordt ook gebruikt voor bijeenkomsten en individuele contemplatie.
2
70?CEMENT?4 2025beton in beeld
3 In het dak is een gat gemaakt waardoor regen en zonlicht binnenvallen, en dat een akoestische functie heeft.
Foto: Jonathan Leijonhufvud
DUBBELE SCHAALVORM
Vanuit het betonnen grondvlak
(12 × 14 m²) 'groeien' de gelaagd
opgebouwde gevels met
dubbelgekromde vormen en
uitstulpingen 12 m omhoog rich-
ting het platte, uitkragende dak
(24 × 36 m²). Daarin is een gat
gemaakt waardoor regen en
zonlicht binnenvallen, en dat
een akoestische functie heeft.
Om de uitkragende vormen te
construeren, is een dubbele
schaalconstructie ontworpen;
de binnenste schaal vormt het
amfitheater, de buitenste de
gevel. In de kloofachtige ruimte
tussen de schalen bevinden zich
twee trappen - naar de tribune
en het dakterras - en installa-
ties. De akoestische werking van
het amfitheater wordt puur
bepaald door het beton en de
openingen in het dak en de
muren; er zijn geen akoestische
panelen. Met een simulatiemo-
del zijn de vorm van de zittreden
en de openingen aangepast,
voor een optimale balans tussen
absorptie en reflectie van geluid.
3
CEMENT 4 2025 ?71beton in beeld
4
4 Vanuit het betonnen grondvlak 'groeien' de gelaagd opgebouwde gevels met dubbelgekromde vormen en uitstulpingen.
Foto: Jonathan Leijonhufvud
3D-VORM, 2D UITGETEKEND
Voor de bouw werd 3D-betonprinten overwogen,
maar vanwege de afgelegen bouwlocatie en
beschikbare bouwvakkers, bleek in het werk
storten van beton de beste optie. Door het ontwerp
in lagen op te bouwen en te rationaliseren, kon de
staalwapening worden verdeeld in horizontale en
verticale vlakken, en de complexe bekisting 2D
uitgetekend. Voordat de bouw begon werd een
aantal 3D-geprinte modellen gemaakt, zodat de
bouwer de geometrie van het gebouw kon onder-
zoeken en de beste bouwmethode bepalen. Een 1:1
mock-up van het meest uitkragende geveldeel
werd gemaakt om het gieten van het beton te
testen. Ook de betonmix werd getest om de kleur
te laten passen bij de rotsachtige omgeving.
72?CEMENT?4 2025
7
5
5 Ontwerpschets Chapel of sound. Bron: OPEN Architecture
6 Doorsnede Chapel of sound in de omgeving. Bron: OPEN Architecture
BEKISTING GERECYCLED
De bouw begon met het in elkaar
zetten van het staalwapeningskelet,
bestaand uit 7.850 verticale en 3.500
horizontale wapeningselementen voor
de binnen- en buitenschil. Met behulp
van de 2D-tekeningen werd de wape-
ning in plattegrond op de grond uitge-
legd, waarna deze met door Arup gele-
verde 3D-vormcoördinaten op zijn
plaats werd gebracht. Met dezelfde
aanpak is vervolgens rondom het stalen
skelet de houten bekisting getimmerd
van multiplex platen met een breedte
van 400 mm en 600 mm. Zo konden
het getrapte interieur en exterieur als
één monoliet object worden gegoten.
De bouw begon in mei 2018 en was
klaar in april 2020, waarbij werd gepau-
zeerd in de winters. Het bekistings
materiaal is hergebruikt door een
lokaal meubelbedrijf.
De Chapel of Sound in
Chengde staat uitgebreid
beschreven en geïllustreerd
op www.tektoniek.nl.
Tektoniek is het kennisnet-
werk voor architectuur in
beton. Via lezingen, project-
bezoeken, workshops,
expert meetings en online
communicatie wordt infor-
matie, inspiratie en onder-
steuning geboden aan
(toekomstige) architecten,
constructief ontwerpers,
bouwkundig adviseurs en
producenten. Daarbij gaat
het altijd om de relatie
tussen vormgeving, con-
structie en maakbaarheid.
CEMENT 4 2025 ?73
beton in beeld
Het donkergrijze, in het werk gestorte beton waarmee het concertgebouw is gemaakt, speelt een drieledige rol. Het bepaalt het natuurlijke, rotsachtige gevelbeeld, dient als draagconstructie en heeft een akoestische functie - de binnenruimte weerkaatst muziekgeluid als een klankkast. Het betonmengsel is gemaakt met toeslagmateriaal van gemalen steen uit de omgeving. De gevels en het amfitheater met zittreden zijn - refererend aan de omringende gestreepte rotsformaties - in lagen opgebouwd, wat de onregelmatig gevormde constructie ook relatief eenvoudig te bouwen maakte.
Reacties