Liljevalchs Kunsthal in Stockholm werd in 1916 gebouwd naar ontwerp van architect Carl Bergsten, en geldt als een baanbrekend werk in de moderne architectuur in Zweden. Het was een van de eerste gebouwen die na de introductie van gewapend beton in Zweden, in 1908, met dit materiaal werd gebouwd. Toen architect Gert WingÄrdh in 2013 meedeed aan de competitie voor de uitbreiding van het museum, legde hij de lat hoog voor zichzelf; de nieuwbouw, die hij Liljevalchs+ doopte, moest passen bij de oudbouw en minstens zo innovatief zijn. Hij won met het plan voor een overdekt plein in de sfeer van het Pantheon, gemaakt van in het werk gestort beton, verrijkt met glazen gevelornamenten; een gebouw dat in zichzelf een kunstwerk is.
Foto 1. Liljevalchs Kunsthal in Stockholm is ontworpen als een rechthoekige doos vol verrassingen, die moest passen bij de oudbouw en toch heel innovatief zijn (foto: Christoffer Grimshorn)
De uitbreiding van de Liljevalchs Kunsthal in Stockholm is een in het werk gestort betonnen ‘kunstwerk’. In antwoord op de vraag naar expositiezalen met een zeer stabiel binnenklimaat en strikte veiligheidseisen, ontwierp architect Gert Wingårdh ruimtes met daglicht van boven, een serene sfeer, en een verrassende route met splitlevels. Hij ‘goot’ al deze ingrediënten in even eenvoudig als vernuftig ontwerp; een rechthoekige doos vol verrassingen. Glaskunstenaar Ingegerd Råman ontwierp de glazen gevelelementen die het zonlicht en glinstering van het naastgelegen water reflecteren.
Reacties