Als voorlopig slotstuk van het programma Veiligheid in de bouw is recent het Manifest Structureel Veiliger opgesteld. Met de ondertekening van dit manifest tonen diverse partijen commitment met de plannen uit het programma. Nu is het tijd voor de implementatie. Dit onder meer van de Coördinerend Constructeur Nieuwe Stijl, met een grotere taak dan voorheen en met meer verantwoordelijkheid.              
                
             
                              
                                      
                      Manifest moet leiden tot meer veiligheid	
Borgen van constructieve veiligheid (5)	
64?	CEMENT	 4 20	 23
Na de instorting van de parkeer-
garage bij Eindhoven Airport in 
2017 trok de Onderzoeksraad 
voor Veiligheid (OVV) aan de bel.	
 
De conclusie in het OVV-rapport 'Bouwen 
aan constructieve veiligheid' uit 2018 was 
helder: de gezamenlijke aandacht voor con-
structieve veiligheid is onvoldoende en nie-
mand in de keten neemt de verantwoorde-
lijkheid. De OVV kwam met een oproep aan 
de sector: maak het ontwerpen, bouwen, 
overdragen en gebruiken van bouwwerken 
structureel veiliger. Deze oproep was con-
creet gericht aan vier organisaties: de kern-
groep Governance Code Veiligheid in de 
Bouw, het Opdrachtgeversforum in de 
bouw, Koninklijke Bouwend Nederland en 
VNconstructeurs. Na dit serieuze signaal verenigden 
deze vier organisaties zich, samen met  
Koninklijke NLingenieurs, wat resulteerde 
in een gezamenlijk verbeterprogramma 
'Veiligheid in de Bouw'. Daaruit sprak een 
duidelijke ambitie: geen onveilige bouwwer-
ken of instortingen meer en geen dodelijke 
ongevallen of ongevallen met ernstig letsel. 	
Manifest
Na een intensief traject, aangestuurd en  
uitgevoerd door een brede coalitie van op-
drachtgevers, ontwerpers en bouwers, heeft 
dit programma geleid tot het Manifest 
Structureel Veiliger. Dit manifest werd in  
januari 2023 tijdens een werkconferentie 
ondertekend door de vijf initiatiefnemers en 
diverse aanwezige organisaties. Het mani- fest bevat drie hoofdpunten: Regie op veilig-
heid, Borgen constructieve veiligheid en 
Versterken lerend vermogen. Hoewel alle 
drie de betrekking hebben op de hele keten, 
springt er voor constructeurs één punt uit: 
Borgen constructieve veiligheid.	
Borgen constructieve veiligheid
Belangrijke aanleiding om iets aan de bor-
ging van de constructieve veiligheid te doen, 
is de versnipperde aandacht en verantwoor-
delijkheid. Ook de onvolledige overdracht 
van informatie tijdens het proces vormt een 
risico. Om iets te doen aan deze problemen, 
werd vanuit het verbeterprogramma 'Veilig
-
heid in de Bouw' de werkgroep 'Borgen van 
de constructieve veiligheid' opgericht. Be-
langrijkste conclusie: constructieve veilig-
heid moet geen streven zijn, maar een ver-
plicht eindresultaat (fig. 1). 
Coördinerend constructeur?	Centraal in de 
aanpak staat dat er in iedere fase slechts 
één constructeur eindverantwoordelijk is 
voor de constructieve veiligheid (fig. 2). In de 
ontwerpfasen (SO, VO en DO) is dit de ont-
werpend constructeur en in de engineering- 
en realisatiefasen (TO, UO en Realisatie) is 
dit de Coördinerend Constructeur. Met ont-
werpend en coördinerend constructeur 
wordt overigens de rechtspersoon bedoeld. 
In de meeste gevallen is dit niet een indivi-
dueel persoon, maar een bedrijf.
De rol van de Coördinerend Constructeur 
wordt aanzienlijk versterkt. Zo wordt hij 	
IR.JACQUES  LINSSEN
Redactie Cement /  Aeneas Media auteur 	
Als voorlopig slotstuk van het programma Veiligheid in de bouw is recent het Manifest 
Structureel Veiliger opgesteld. Met de ondertekening van dit manifest tonen diverse partijen  commitment met de plannen uit het programma. Nu is het tijd voor de implementatie. Dit  onder meer van de Coördinerend Constructeur Nieuwe Stijl, met een grotere taak dan  voorheen en met meer verantwoordelijkheid. 	
CEMENT 4 2023	?65
ontwerpend 
constructeur
? t	
= 	hoofdconstructeur	
coördinerend 
constructeur
ontwerpend 
constructeur
ontwerpend 
constructeur
coördinerend constructeur
ontwerpend 
constructeur	
coördinerend constructeur	
1 Essentie Borging constructieve veiligheid
2 Van dubbelzinnige naar ondubbelzinnige rollen van constructeurs	
Centraal in de 
aanpak staat 
dat er in iedere 
fase slechts één 
constructeur 
eindverantwoor-
delijk is voor de 
constructieve 
veiligheid	
ARTIKELENSERIE 'BORGEN CONSTRUCTIEVE VEILIGHEID'
Dit artikel is het vijfde in de artikelenserie 'Borgen constructieve veiligheid' die   
Cement in samenwerking met VNconstructeurs in 2022 en 2023 publiceert.  
In de artikelenreeks wordt de manier belicht waarop procesverbeteringen moeten  
leiden tot meer constructieve veiligheid. De artikelen zijn online te raadplegen op  
www.cementonline.nl/serie-borgen-constructieve-veiligheid.
1
2	
66?	CEMENT	 4 20	 23
resultaatverantwoordelijk voor de volledig-
heid en de samenhang van de ontwerp- en 
detailuitwerking van de hoofddraagcon-
structie. Dit moet zorgen voor veiligere 
bouwwerken, waarbij alle onderdelen goed 
en veilig zijn uitgewerkt, maar er ook iemand 
de verantwoordelijkheid neemt voor de 
raakvlakken.  Ook ten aanzien van risicovolle tijdelijke 
constructies en hulpconstructies krijgt de 
Coördinerend Constructeur een verant-
woordelijkheid. Hierbij gaat het evenwel niet 
om eindverantwoordelijkheid (zie kader 
'Eindverantwoordelijkheid versus verant-
woordelijkheid'). Voor de realisatie is en 
blijft de bouwer eindverantwoordelijk. Wel 
moet de Coördinerend Constructeur worden 
geconsulteerd wanneer het gaat om onder-
delen van het werk die als risicovol voor de 
constructieve veiligheid worden gezien.
Controles?	Om ook de eindverantwoorde-
lijkheid voor het werk van derden ? zoals 
deelconstructeurs ? te kunnen nemen, zijn 
controles belangrijk. Die moeten leiden tot 
de overtuiging dat een constructie construc-
tief veilig is. Op welke wijze hij tot deze over-
tuiging komt, is aan de Coördinerend Con-
structeur zelf. Dit betekent concreet: hij 
bepaalt op basis van een risico-inschatting 
de omvang, aard en vorm van de controle-
werkzaamheden. Dit kan bijvoorbeeld een 
steekproef zijn, een 100% controle of toet-
sing op uitgangspunten. Dit alles ontslaat overigens de deel-
constructeurs niet van hun eigen verant-
woordelijkheid voor hun eigen werk. Maar 
met name in de raakvlakken van het totaal-  
ontwerp met de deelontwerpen vindt de  
Coördinerend Constructeur zijn plaats. 	
Mandaat?	De Coördinerend Constructeur 
krijgt mandaat om dit alles mogelijk te  
maken, ook richting deelconstructeurs die 
onder zijn eindverantwoordelijkheid vallen. 
Dat kan bijvoorbeeld worden ingevuld door 
betrokkenheid bij de selectie van deelcon-
structeurs en de bevoegdheid werk af te 
keuren. In het ideale geval zou de coördine-
rend constructeur ook de vervanging van 
een deelconstructeur moeten kunnen af-
dwingen.	
Aansprakelijkheid?	De versterkte rol van de 
Coördinerend Constructeur leidt tot een ver -
schuiving van een inspanningsverplichting 
naar	
  een resultaatverplichting. Daarbij hoort 
ook een andere (grotere) aansprakelijkheid. 
En een grotere aansprakelijkheid betekent 
een groter (financieel) risico. Dit risico zal de 
constructeur (en zijn verzekeraar) willen 
verminderen. De maatregelen die zij zullen 
treffen om het risico van de aansprakelijk -
heid te verminderen (zoals extra scholing 
v
 oor medewerkers of extra controles) ver -
minderen de kans dat er een probleem op-
treedt en verhogen dus direct de veiligheid. 
Kwalificaties?	Bij de nieuwe taken en verant-
woordelijkheden horen ook competentie- 
eisen, voor zowel de organisatie die de eind-
verantwoordelijke rol op zich neemt, als de 
medewerkers die hierbij een sleutelrol spe-
len. De kwalificaties van de Coördinerend 
Constructeur worden geborgd via certifica-
tie en/of registratie. Dat geldt ook voor de 
toetsing en de sanctionering. Hierbij wordt 
gebruikgemaakt van het Constructeursre-
gister/Chartered Engineer. De gevolgklasse van een bouwwerk 
bepaalt welke kwalificaties noodzakelijk zijn. 
Voor CC2a is minimaal een Registerconstruc-
teur vereist, voor CC2b en CC3 een Register-
ontwerper (of gelijkwaardig). In alle gevallen 
is ervaring met vergelijkbare projecten 
noodzakelijk. Aanvullend op de eisen aan de per-
soon van de constructeur, moeten ook eisen 
aan de organisatie en de werkprocessen 
worden gesteld. Deze worden nog nader uit-
gewerkt, maar de BRL 5022 (titel) vormt 
hiervoor een goede basis.	
Professionele tegenspraak?	In de bouw 
wordt veel aandacht besteed aan de harde 
kant van het werk, zoals techniek, planning, 
uitvoering en budgetten. 'Soft skills', zoals 
communiceren, discussiëren, samenwerken 
en naar elkaar luisteren, hebben een min-
stens even grote invloed op de constructieve 
veiligheid. Hieraan wordt echter meestal 
minder aandacht besteed, zo concludeerde 
de OVV ook al. Het is nodig dat veiligheidsrisico's  
tijdig worden gesignaleerd en dat 'niet 	
EINDVERANTWOORDELIJKHEID 
VERSUS   
VERANTWOORDELIJKHEID
Er wordt onderscheid gemaakt tussen 
eindverantwoordelijkheid en verant-
woordelijkheid. De verantwoordelijke 
voert een bepaalde taak uit en moet 
dit vanzelfsprekend goed doen. Hij 
neemt hiervoor de verantwoordelijk-
heid. De eindverantwoordelijke voert 
de taken niet per se zelf uit, hij kan de 
taak ook delegeren. Dat ontslaat hem 
evenwel niet van de eindverantwoor-
delijkheid. Die is niet overdraagbaar. 
Hij zal zich er door bijvoorbeeld con-
trole van moeten overtuigen dat de 
uitbestede taken goed zijn uitgevoerd. 
Een en ander sluit aan bij de zoge-
noemde RASCI-methode, een hulp-
middel om verantwoordelijkheden en 
bevoegdheden in een organisatie in 
kaart te brengen. RASCI is een acro-
niem, waarbij de letters staan voor de 
verschillende rollen: Responsible (ver-
antwoordelijk), Accountable (eindver-
antwoordelijk), Support (ondersteu-
nend), Consult (geraadpleegd) en 
Inform (geïnformeerd).
De Coördinerend 
Constructeur 
krijgt ook man -
daat richting 
deelconstruc-
teurs die onder 
zijn eindverant-
woordelijkheid 
vallen	
CEMENT  4 2023	?67
pluis'-gevoelens worden geuit. In situaties 
waarin er twijfel ontstaat of het uiteindelijke 
resultaat of de situatie wel klopt, moet het 
mogelijk en toegestaan zijn de 'rode knop'  
in te drukken. Ook moeten professionals 
kritisch durven te reflecteren op eigen han-
delen. Zij moeten een goed beeld hebben 
van hoe ver kennis, ervaring en deskundig-
heid reiken. Om dit te bereiken moeten organisa-
ties en projecten een sociaal veilige omge-
ving bieden, waarin een kwetsbare opstel-
ling mogelijk is. Training, opleiding en 
begeleiding zijn hierbij essentieel.
Contracten?	Een en ander moet worden ge-
borgd in contracten. Opdrachtgevers moeten 
geschikte, gekwalificeerde constructeurs 
contracteren en hierop actief controleren. 
Uniformiteit in die contracten is nodig. En 
bij toegenomen verantwoordelijkheid hoort 
uiteraard ook een bijpassende honorering.	
Regie op veiligheid
Naast Borgen constructieve veiligheid gaat 
het manifest in op Regie op veiligheid. Het 
probleem is dat veiligheid op dit moment 
geen doorlopende aandacht krijgt en niet  
op een integrale manier wordt bekeken. 
Bouwwerkveiligheid, bouwplaatsveiligheid 
en omgevingsveiligheid worden als 'losse' 
onderwerpen gezien. Om hier verandering in aan te bren-
gen moet aan de kant van de opdrachtgever 
in alle fases een Regievoerder veiligheid 
worden benoemd (rol). Die moet voldoende 
mandaat hebben om in te grijpen als de  
veiligheid in het geding is. Aan de kant van 
de opdrachtnemer moet een Veiligheids-
aanspreekpunt worden benoemd als weder-
helft van de Regievoerder veiligheid met een 
vergelijkbaar mandaat.
Versterken lerend vermogen
Het derde en laatste onderdeel in het mani-
fest is Versterken lerend vermogen. 'Schuld-
cultuur' moet plaatsmaken voor een 'leer-
cultuur', zo stelt het manifest en iedereen 
moet het belang van veiligheid uitstralen. 
Hierbij wordt het Stroomschema Versterken 
Lerend Vermogen geadopteerd. In dit 
stroomschema, afgeleid van het Kennisstro-
menmodel van Det Norske Veritas (2013), 
staat beschreven hoe kennis wordt opge-
daan en hoe deze kennis door een organisa-
tie stroomt zodat de kennis in andere afde-
lingen en projecten kan worden ingezet.	
Ook wordt een 'Veiligheidsplatform'   
ingericht. Het idee is dat incidenten bij dit 
platf	
 orm worden gemeld, waarna ze worden 
geanalyseerd en er mogelijk wordt geïnter -
venieerd. Hierbij moet een overkoepelende 
k
 ennisbank worden ingericht, die doorver -
wijst naar de vele kennisbanken die er al zijn. 
H
 et platform moet bovendien een ontmoe -
tingsplaats vormen voor deskundigen van de 
Ov
 erheid, de Ondernemers en het Onderwijs 
(de zogenoemde 'Gouden Driehoek'). 
Invulling
De ondertekening van het manifest is een 
belangrijke mijlpaal in het verbeteren van 
de veiligheid. Door zich te committeren aan 
dit manifest verklaren partijen dat zij 'altijd 
veilig' als uitgangspunt hanteren van ieders 	
Het is nodig   
dat veiligheids-  
risico's tijdig 
worden gesig-
naleerd en dat 
'niet pluis'-  
gevoelens   
worden geuit
3	
3 Stroomschema Versterken lerend vermogen	68?	CEMENT	 4 20	 23
5	4
4 Manifest ondertekend door Governance Code Veiligheid in de Bouw, het Opdrachtgeversforum in de bouw, Koninklijke Bouwend Nederland, 
VNconstructeurs, Koninklijke NLingenieurs, Kennisportaal Constructieve Veiligheid en Constructeursregister
5 Presentatie manifest tijdens werkconferentie Veiligheid in de Bouw op 25 januari 2023
handelen in het bouwproces. Dit betekent 
dat iedereen accepteert dat er vanuit veilig-
heidsperspectief wordt gehandeld, daar zelf 
naar handelt en daar anderen op aanspreekt. 
Niet alleen omdat erom gevraagd wordt, 
maar vooral vanuit intrinsieke motivatie en 
'zelf willen'.Met de ondertekening komt er een 
einde aan de eerste fase van het programma 
Veiligheid in de Bouw. Nu is het zaak alle 
plannen te implementeren. De stuurgroep 
van het programma, bestaande uit de ge-
noemde vijf partijen, zal zich in juni 2023 
buigen over hoe die implementatie zal wor-
den georganiseerd en gefinancierd. Onder-
tussen wordt nader invulling geven een  
saantal acties (zie ook kader 'Invulling').
 	
 	
INVULLING
Er wordt momenteel gewerkt aan de implementatie van de nieuwe 
plannen. Zo wordt invulling gegeven aan onder meer verzeker-
baarheid en aan de eisen die aan organisaties en werkprocessen 
worden gesteld. Dat geldt ook voor standaard contracten, beoor-
delingsrichtlijnen en KIWA-criteria.
Contracten
De nieuwe plannen moeten worden verankerd in contracten. Om 
hier op een uniforme manier invulling aan te geven moeten stan-
daarden worden aangepast. Het gaat daarbij om DNR, de UAV, de 
UAV-GC, alsmede om de Standaardtaakbeschrijving: DNR-Stb. De 
gesprekken over de inhoudelijke en procesmatige aspecten lopen.
BRL 5032
In 2021 is BRL 5022, een de beoordelingsrichtlijn over de Coördi-
nerend Constructeur bindend verklaard. Op basis van deze BRL 
kunnen ingenieursbureaus een 'KOMO-dienstencertificaat voor de 
engineering van bouwwerken in de woning- en utiliteitsbouw door 
de coördinerend constructeur' behalen. Het plan is om ook een 
BRL voor de engineering in de infra op te stellen, BRL 5032. 
KIWA-criteria
Het belang van goede demarcatie van taken tussen de Coördinerend 
Constructeur en de deelconstructeurs is groot. Voor prefab-betonnen 
elementen zijn er de KIWA-criteria 73 die deze demarcatie van 
werkzaamheden goed vastleggen. Deze zijn echter nog niet geba -
seerd op de versterkte rol van de Coördinerend Constructeur. Op dit 
moment w
 orden de afspraken in deze criteria 73 geactualiseerd 
naar de nieuwe situatie. Daarnaast is de intentie om te komen tot 
nieuwe, vergelijkbare criteria voor deelconstructies in staal en in 
hout. Hiervoor lopen ver gevorderde gesprekken met KIWA.
Zodra meer bekend is over deze acties zullen we hierover in 
Cement berichten.	
MANIFEST EN ANDERE DOCUMENTEN
Op Cementonline staat een link naar:
- Manifest Structureel veiliger
- 
 
E
 indrapport Werkgroep Borging constructieve  
veiligheid 
- 
 
R
 apport Bouwen aan constructieve veiligheid, Onder -
zoeksraad voor Veiligheid	
CEMENT  4 2023	?69                  
                 
              
    
    
        Artikelenserie 'Borgen constructieve veiligheid'
        
Dit artikel is het vijfde in de artikelenserie ‘Borgen constructieve veiligheid’ die Cement in samenwerking met VNconstructeurs in 2022 en 2023 publiceert. In de artikelenreeks wordt de manier belicht waarop procesverbeteringen moeten leiden tot meer constructieve veiligheid. De artikelen zijn online te raadplegen op www.cementonline.nl/serie-borgen-constructieve-veiligheid.
 
             
    
    
    
    Na de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport in 2017 trok de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) aan de bel. De conclusie in het OVV-rapport ‘Bouwen aan constructieve veiligheid’ uit 2018 was helder: de gezamenlijke aandacht voor constructieve veiligheid is onvoldoende en niemand in de keten neemt de verantwoordelijkheid. De OVV kwam met een oproep aan de sector: maak het ontwerpen, bouwen, overdragen en gebruiken van bouwwerken structureel veiliger. Deze oproep was concreet gericht aan vier organisaties: de kerngroep Governance Code Veiligheid in de Bouw, het Opdrachtgeversforum in de bouw, Koninklijke Bouwend Nederland en VNconstructeurs.
Na dit serieuze signaal verenigden deze vier organisaties zich, samen met Koninklijke NLingenieurs, wat resulteerde in een gezamenlijk verbeterprogramma ‘Veiligheid in de Bouw’. Daaruit sprak een duidelijke ambitie: geen onveilige bouwwerken of instortingen meer en geen dodelijke ongevallen of ongevallen met ernstig letsel.
                   
Reacties