Aan de De Ruijterkade in Amsterdam, achter het station Amsterdam Centraal, is de realisatie van de IJboulevard bijna gereed. Een van de onderdelen van dit bijzondere project is een fietsenstalling. Bepalend in het ontwerpconcept van deze fietsenstalling was het volledig beheersen van de toprisico's. Dit heeft geleid tot een out-of-the-box-ontwerp, waarbij precisiewerk nodig was om de constructie op een complexe stedelijke locatie te realiseren.
Aan dit artikel hebben behalve de genoemde auteurs bijgedragen: ir. Sandro Castellani (Specialist geotechniek, Van Hattum en Blankevoort) en ing. Jaap van Vliet (Sr. Modelleur, Van Hattum en Blankevoort).
Project: IJboulevard
Opdrachtgever: Verkeer en Openbare Ruimte, gemeente Amsterdam
Opdrachtnemer: Van Hattum en Blankevoort
Architect: VenhoevenCS
Ontwerp: Van Hattum en Blankevoort
Detailengineering: Van Hattum en Blankevoort, Wagemaker en Knüwer Bouwadvies
Engineering en levering staalvezel beton: NV Bekaert
Brandveiligheid: SGS Floriaan
Oplevering: februari 2023
Project IJboulevard is een samenvoeging van diverse ontwikkelingen aan de IJ-zijde van station Amsterdam Centraal, die worden gerealiseerd op het grensvlak van de De Ruijterkade en het IJ. Hieronder vallen onder andere een fietsenstalling, een aanvaarbescherming, de inrichting van de kade en de pontaanlandingen. In 2015 heeft gemeente Amsterdam besloten deze onderdelen te integreren tot één samenhangend project onder de noemer IJboulevard.
Aanleiding voor het project was het aanleggen van een nieuwe aanvaarbescherming om de Noord/Zuidlijn, de kapspanten van het station en de achterliggende Michiel de Ruijtertunnel voldoende te beschermen tegen een calamiteitaanvaring vanaf het IJ (foto 1 en fig. 2).
Gedurende de planfase besloten gemeente en stakeholders om ook de fietsenstallingsproblematiek achter het station aan te pakken. Dit heeft geleid tot het bouwen van een onder water gelegen fietsenstalling tussen de De Ruijterkade en de nieuw aan te leggen aanvaarbescherming (fig. 2).
In het project is tevens de niet afgebouwde bouwkuip aan de oostzijde van het station geïntegreerd (het zogenoemde Waterplein Oost, foto 1), zodat deze deel uit kan maken van de aanvaarbescherming. De fietsenstalling en de aanvaarbescherming worden zodanig ingepast in de openbare ruimte, dat het dak van de stalling en de vlonder op de aanvaarbescherming als boulevard zullen worden gebruikt.
In dit artikel wordt het ontwerp van de fietsenstalling toegelicht.
Reacties