In het Rotterdamse Spaanse Polder was jarenlang Mercedes-dealer Van Dijk & Dochters gevestigd. Dit icoon van de autowereld ging in 2013 echter failliet en sindsdien stond het pand aan de A20 leeg, tot eind 2021. Nu is het omgebouwd tot een Luxury Car Centrum voor Porsche, Lamborghini en Bentley. Om te grote doorbuiging van de bestaande vloeren te voorkomen moesten de TT-liggers worden verstijfd of het scheurmoment worden verhoogd.
Dit is het tweede deel in een drieluik dat ingaat op het versterken van bestaande betonconstructies. Het eerste artikel (‘Mogelijkheden en aandachtspunten voor het versterken van constructies’ – Cement 2022/4) gaat over mogelijkheden en aandachtspunten voor het versterken van constructies. Dit tweede artikel gaat in op voorgespannen koolstoflijmwapening bij het versterken van een vloer in het Luxury Car Centrum voor Porsche. Het derde artikel (Constructief geheugen – Cement 2022/8) gaat over voorspannen met ‘geheugenstaal’ (SMA).
Project: Luxury Car Centrum
Opdrachtgever: PON Luxury Cars
Hoofdaannemer: FixPlan BV
Onderaannemer lijmwapening: Balm BV
Leverancier lijmwapening: S&P Clever Reinforcement BV
Hoofdconstructeur: Bouwadviesbureau Van der Ven BV
Constructeur versterking: ABT BV
Oplevering: december 2021
Het drie verdiepingen tellende gebouw bestaat uit een betonnen hoofddraagconstructie met kolommen en prefab balken. Het pand is volledig onderkelderd. De plattegrondafmeting is circa 55 × 70 m2 en is verdeeld in vier vloeroverspanningen: 2 × 18,0 m, 12,0 m en 7,2 m (fig. 2). De verdiepingsvloeren zijn vervaardigd met voorgespannen TT-liggers met een in het werk gestorte druklaag.
Vanwege het speciale karakter van het Luxury Car Centrum is een hogere gebruiksbelasting van de vloer vereist dan voor reguliere autoshowrooms. Uit een verkennende berekening bleek dat de capaciteit van de vloeren naar verwachting voldoende zou zijn in de uiterste grenstoestand (UGT) in de nieuwe situatie. Wel was te verwachten dat de TT-liggers zouden scheuren in de gebruikssituatie (BGT), met een significante toename van de doorbuiging tot gevolg, wat onwenselijk kan zijn.
Reacties
Karel de Krijger - Adviesburo K.J. de Krijger 04 augustus 2022 17:18
Ik heb dit toegepast in een parkeergarage nadat de voorgespannen breedplaatvloer door brand was beschadigd. Wat ik wil weten is wat de opneembare trekspanning is na 20 jaar en na 50 jaar.