In Ede wordt gebouwd aan het nieuwe station Ede-Wageningen. Het meest uitdagende civiele onderdeel is ongetwijfeld de nieuwe Oosttunnel, die op een voorbouwlocatie is gebouwd en vervolgens is ingeschoven. De keuze voor inschuiven leidde tot aan aantal verschillende krachtswerkingen in de tunnel.
Project: OV-knoop Ede
Opdrachtgever: ProRail, in samenwerking met gemeente Ede en NS Stations
Opdrachtnemer: EdesPoort, bestaande uit VolkerWessels Infrastructuur (Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail) en Van Wijnen vestiging Arnhem
Ontwerp Oosttunnel: Van Hattum en Blankevoort
Uitvoering schuifoperatie Oosttunnel: Heijmans Span- en Verplaatsingstechnieken
Engineering schuifoperatie Oosttunnel: Aveco de Bondt
Constructief ontwerp sporenkap: Aveco de Bondt
Het stationsgebied in Ede ondergaat een flinke metamorfose en wordt een modern OV-knooppunt: een plek waar reizigers makkelijk en snel overstappen op de trein, bus, taxi en ander vervoer. Vanwege de voorspelde aanhoudende groei van reizigers wordt het nieuwe station ruimer opgezet. Er wordt een extra perron gebouwd en de bestaande perrons worden verbreed. Ook worden de voorzieningen uitgebreid en verbeterd, die het wachten op het perron aangenaam maken (kiosk, wachtruimtes). Tegelijkertijd is het ontwerp zo ingericht dat het geheel open en overzichtelijk blijft.
Reacties