Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

8000 ton zware tunnel ingeschoven

Ontwerp Oosttunnel nieuw station Ede-Wageningen Tjerk Habing - 30 juni 2023

In Ede wordt gebouwd aan het nieuwe station Ede-Wageningen. Het meest uitdagende civiele onderdeel is ongetwijfeld de nieuwe Oosttunnel, die op een voorbouwlocatie is gebouwd en vervolgens is ingeschoven. De keuze voor inschuiven leidde tot aan aantal verschillende krachtswerkingen in de tunnel.

Projectgegevens

Project: OV-knoop Ede
Opdrachtgever: ProRail, in samenwerking met gemeente Ede en NS Stations
Opdrachtnemer: EdesPoort, bestaande uit VolkerWessels Infrastructuur (Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail) en Van Wijnen vestiging Arnhem
Ontwerp Oosttunnel: Van Hattum en Blankevoort
Uitvoering schuifoperatie Oosttunnel: Heijmans Span- en Verplaatsingstechnieken
Engineering schuifoperatie Oosttunnel: Aveco de Bondt
Constructief ontwerp sporenkap: Aveco de Bondt

In het kort

  • De Oosttunnel verzorgt de toegang tot de vier perrons via zes stijgpunten
  • De tunnel is inclusief de stijgpunten buiten de sporen voorgebouwd en in een treinvrije periode ingeschoven
  • In betonnen schuifbaanbakken zijn stalen schuifbanen aangebracht voor het inschuiven
  • Tijdens de TVP zijn prefab U-vormige schuifbaanbakken aangebracht om de schuifbanen te kunnen verlengen richting de definitieve locatie van de tunnel
  • De 12 m hoge sporenkap wordt gedragen door kolommen, waarvan er zes op de Oosttunnel zijn gefundeerd
  • Op zowel de voorbouwlocatie als op de definitieve locatie is de tunnel gefundeerd op staal, tijdens het inschuiven op twee lijnopleggingen
  • Om de voorspanning zoveel mogelijk te benutten, is de kabelligging zodanig gekozen dat er een zo groot mogelijke pijl ontstaat
  • De randkabels in de dekken lopen door tot aan de uiteinden van de stijgpunten, om deze ‘op te hangen’ ten tijde van het inschuiven van de tunnel
  • Er is vroegtijdig onderzocht wat de beste positie voor de vijzels was, zodat alle vijzels zoveel mogelijk gelijk worden belast
  • Om te bepalen welke vervormingen van de tunnel toelaatbaar zijn, is een gevoeligheidsanalyse uitgevoerd
  • Tijdens het inschuiven van de tunnel is na iedere vijzelslag de vervorming gemeten

Het stationsgebied in Ede ondergaat een flinke metamorfose en wordt een modern OV-knooppunt: een plek waar reizigers makkelijk en snel overstappen op de trein, bus, taxi en ander vervoer. Vanwege de voorspelde aanhoudende groei van reizigers wordt het nieuwe station ruimer opgezet. Er wordt een extra perron gebouwd en de bestaande perrons worden verbreed. Ook worden de voorzieningen uitgebreid en verbeterd, die het wachten op het perron aangenaam maken (kiosk, wachtruimtes). Tegelijkertijd is het ontwerp zo ingericht dat het geheel open en overzichtelijk blijft.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren