LievenseCSO en Bartels heten sinds 1 september 2018 Lievense. Wat zit er achter deze ogenschijnlijk eenvoudige naamswijziging? De redactie vroeg het aan de driehoofdige directie, Eric van den Broek, Robert Glebbeek en Tjerk Jonker.
52
thema
Vakkennis als
fundament
1
LievenseCSO en Bartels verder als Lievense
de markt vier werkvelden geformuleerd: milieu, bouw, infra en
water. Intern kent het bedrijf negen vakgroepen. De leiding van
die vakgroepen is verantwoordelijk voor zowel het interne
beleid in de vakgroep, als voor het contact met de markt. De
managers vallen direct onder de directie, waardoor er een vrij
platte organisatie ontstaat. Met deze structuur heeft de klant
overigens niet veel te maken.
De nieuwe structuur was aanvankelijk nog wel even wennen.
"Bij de ontwikkeling van de nieuwe website vonden enkele
vakgroepmanagers dat ze als vakgroepen onvoldoende zicht-
baar waren. Maar inmiddels is ook voor hen wel duidelijk dat
die vakgroepen helemaal niet belangrijk zijn voor de buiten-
wacht. Die is op zoek naar een antwoord op zijn vraag en wil
weten bij wie hij terecht kan. Daar moeten we ons op richten.
LievenseCSO en Bartels heten sinds 1 september
2018 Lievense. Wat zit er achter deze ogenschijnlijk
eenvoudige naamswijziging? De redactie vroeg het
aan de driehoofdige directie, Eric van den Broek,
Robert Glebbeek en Tjerk Jonker.
Het nieuwe Lievense, partner van Cement, komt voort uit drie
bedrijven. De afgelopen vijf jaar hebben zich twee fusies
voltrokken: in 2013 ging Lievense samen met CSO en in 2015
kwam daar Bartels bij. De naamswijziging zou je kunnen zien
als het sluitstuk van deze fusieperiode.
Nieuwe organisatie
Waar Bartels vooral sterk was in de B&U-sector, Lievense in de
infra en CSO op het gebied van milieu, levert de nieuwe orga-
nisatie nu een breed pakket aan diensten. Er zijn nog wel de
nodige stappen te zetten om de fusie intern en richting de
markt op de kaart te zetten. Daar is het bedrijf nu volop mee
bezig."Vlak na de fusies bleef iedereen vooral nog zijn eigen
ding doen. Vanaf 2016 zie je dat er meer en meer wordt samen-
gewerkt. Zo zocht de infratak van Bartels Leeuwarden vanaf dat
moment steeds vaker contact met de waterbouwtak van
LievenseCSO in Breda."
Er werken in totaal zo'n 300 mensen bij Lievense, samen goed
voor een omzet van ? 38 tot 40 miljoen. Het bedrijf is in
handen van aandeelhouders die een verleden hebben in het
bedrijf, en inmiddels voor 14% van medewerkers die participe-
ren. Op 1 juli 2017 is een nieuwe organisatie neergezet, waarin
de verschillende bedrijfsonderdelen organisatorisch meer
moesten gaan samenwerken. Het bedrijf heeft sindsdien voor
thema
Vakkennis als fundament 6 2018
53
Dat werd met name duidelijk in het klankborden met een
aantal klanten over de inrichting van onze nieuwe website."
Eén gezicht
Het bedrijf gaat een nieuwe periode in, waarin de blik
nadrukkelijk op de toekomst is gericht. Het belangrijkste
fundament van het bedrijf, het bieden van specialismen, mag
daarbij niet verloren gaan. "Vakkennis is ons fundament. Bij
ons zijn vooral experts in dienst die bij de klant aan tafel
zitten. Ze hebben geen jasje aan of mooie das om, maar een
potlood in de binnenzak."
Naast dit specialistische monodisciplinaire advies moet er
meer ruimte worden gemaakt voor multidisciplinaire dien-
sten. "De vragen vanuit de markt worden steeds integraler.
Soms kom je niet eens aan bod, als je geen integrale aanbie-
ding kunt doen. Dankzij de nieuwe organisatiestructuur
kunnen we meer als één bedrijf richting de markt opereren.
Maar de klant begreep die structuur met die verschillende
namen lang niet altijd. Zelfs intern leverde het nog wel eens
verwarring op. Om die reden hebben we gekozen voortaan
onder één naam verder te gaan. Dat moet bijdragen aan een
helderder beeld, als één bedrijf, met één logo, één gezicht, één
voordeur."
Eigen cultuur
In totaal kent Lievense tien locaties (per 1 januari aanstaande
negen). Die hebben allemaal nog een sterke eigen cultuur en
eigen klanten. "Onze vakgroepen en locaties werken nu al
veel meer samen dan een paar jaar terug, maar die samenwer-
king moet sterk worden geïntensiveerd. We willen de verant-
woordelijkheid en het eigenaarschap laag in de organisatie
houden. Zaken als klantcontact, bezettingsgraad en ontwik-
keling van mensen liggen vooral binnen de vakgroepen."
Dat elke locatie zijn eigen cultuur heeft, is volgens Lievense
prima. "Die subculturen zijn heel waardevol en die respecte-
ren we. Mensen moeten zich thuis voelen op hun werk. We
realiseren ons dat het familiegevoel, dat op sommige locaties
sterk aanwezig was, toch op een bepaalde manier anders
wordt ervaren dan voorheen. Maar wij vinden het belangrijk
dat er onderling meer wordt samengewerkt. Dat medewerkers
van verschillende locaties en verschillende vakgroepen elkaar
helpen, in goede maar ook in slechtere tijden. Dat gaat niet
vanzelf en natuurlijk levert het discussies op. Daarom zien wij
als directie erop toe dat het gebeurt. We moeten het besef
meegeven dat medewerkers niet worden afgerekend als ze een
ander meer gunnen. In tegendeel. En het beleid begint zijn
vruchten af te werpen. Je ziet nu al dat de locaties voor
klanten steeds minder belangrijk worden."
"Voor een klant is inhoud haast
vanzelfsprekend"
Naar buiten
Naast de subculturen moet er dus ook een gezamenlijke cultuur
ontstaan. Lievense heeft zeven zekerheden geformuleerd, die
voor iedereen binnen de organisatie belangrijk zijn. Die moeten
ook naar buiten toe worden uitgedragen. De komende tijd moet
daar meer aandacht voor komen. "Inhoudelijk zijn wij heel sterk,
en dat blijft zoals gezegd onze belangrijkste kernwaarde. Maar de
vraag is of we ons daar voldoende op kunnen onderscheiden.
Voor een klant is inhoud haast vanzelfsprekend. Het gaat er nu
veel meer om hóé we de klant helpen. De zeven zekerheden
spelen hierin een grote rol. Het goed tussen de oren te krijgen,
vraagt heel veel aandacht. En we moeten ze blijven herhalen.
Naast allerhande inhoudelijke bijeenkomsten, zoals het construc-
teursoverleg of modelleursoverleg, organiseren we ook van alles
op informeel gebied. Die moeten daaraan bijdragen. Uiteindelijk
willen we voor de klant een duidelijk gezicht vormen, zonder dat
de mensen daar zelf veel voor moeten veranderen."
"Samenwerking met collega's
blijkt vaak nog lastiger dan met
externen"
Samenwerking
De samenwerking binnen de organisatie is momenteel een van de
speerpunten. Dat realiseert Lievense vooral in de projecten.
"Door mensen van verschillende locaties en disciplines bij elkaar
te zetten, komt die samenwerking heel goed op gang. Maar er
komt wel het nodige bij kijken. Zo blijkt samenwerking met colle-
ga's vaak nog lastiger dan met externen. Dat komt doordat afspra-
ken met mensen van buiten vaak veel explicieter zijn. Intern
wordt er nog wel eens vanuit gegaan dat een collega wel begrijpt
wat er wordt bedoeld of verlangd. Maar het kan zo maar zo zijn
dat een collega iets vraagt waarvan hij het idee heeft dat dat een
dag werk is, terwijl de collega er dan een week tijd in stopt. Het is
heel vervelend om daar achteraf achter te komen. Daarom
hameren wij erop om aan de voorkant duidelijk te maken wat je
van elkaar verwacht. Dat hoeft niet met een contract. Een mailtje
of telefoontje is vaak voldoende. Maar heb het er wel over."
"Er moet intern ook duidelijker worden wat we als gehele
organisatie in huis hebben en wat collega's wel en niet kunnen.
Wij als directie zien heel duidelijk die voordelen van samen-
1 De directie van Lievense, met van links naar rechts: Robert
Glebbeek, Eric van den Broek (algemeen directeur) en Tjerk Jonker
Vakkennis als fundament 6 2018
54
"Mensen kiezen bij ons bewust
voor vakinhoud "
Schaalgrootte
De fusie heeft vooral veel voordelen. Naast de integraliteit, staat
de organisatie ook op het gebied van capaciteit veel sterker.
"Wij zijn makkelijker in staat grotere projecten aan te nemen,
zonder dat dat te veel belasting op hele organisatie legt. En als
het ergens eens wat rustiger is, kunnen mensen worden ingezet
op andere bezigheden. We zijn dus veel flexibeler. De moderne
mogelijkheden om locatieonafhankelijk te werken, dragen daar
heel sterk aan bij."
"Door onze grootte worden we nu eerder gezien als potentiële
speler, ook voor complexere vraagstukken. En we krijgen ook
wat meer armslag om te investeren in nieuwe ontwikkelingen."
De recente ontwikkelingen hebben een groot voordeel op de
arbeidsmarkt, een belangrijk aandachtspunt in deze hoogcon-
junctuur. "Waar onze bedrijven voorheen afzonderlijk nog niet
zo bekend waren, moet dat nu veel duidelijker worden. We
hebben daar nog wel wat stappen te zetten. Zo willen we
nadrukkelijker het contact met universiteiten opzoeken en
daar zichtbaarder zijn. Het voordeel is dat we ook een steeds
werking, maar die voordelen moeten worden gevoeld in de hele
organisatie. Pas als onze mensen dat goed tussen de oren
hebben, kunnen ze dat ook naar buiten toe uitdragen en laten
zien dat we multidisciplinair zijn. We mogen daarbij ook best
wat meer trots uitstralen. We realiseren ons dat dat niet voor
iedereen even makkelijk is."
Veranderingen
De veranderingen hebben dus best de nodige impact op de mede-
werkers. Dat geldt ook voor praktische zaken. "Waar je voorheen
gewend was met een computerprobleem naar een kamertje
verderop te lopen, moet je nu iemand op een andere locatie
bellen. Ook het personeelsbeleid zal voor sommige wel wat wijzi-
gen. Want daar willen we duidelijk in stroomlijnen. Voor een
aantal is dat best wel even wennen. Het is een strijd tussen ratio
en emotie. Rationeel zien de meesten wel dat de stappen die we
zetten, goed zijn. Maar emotioneel is het voor sommigen niet
altijd even prettig. Daar hebben we zeker aandacht voor en we
proberen de last te minimaliseren. We beseffen maar al te goed
dat onze mensen het kapitaal zijn. Het is dus heel belangrijk dat
ze lekker in hun vel zitten. Op het werk en ook thuis."
Gelukkig voor Lievense beginnen de plannen nu duidelijk te
landen in de organisatie. Zeker nu de nieuwe naam er is, met
het nieuwe logo en de nieuwe website.
2
thema
Vakkennis als fundament 6 2018
55
2 Renovatie en uitbreiding van Paleis Het Loo
3 Aanleg 3e kolk Prinses Beatrixsluis
mene vakgebieden als klimaat, duurzaamheid en circulariteit.
Maar ook specialistischere zaken als bouwfysica en parame-
trisch ontwerpen. We maken daar tijd en geld voor vrij. We
doen al veel op deze gebieden maar we moeten ons er sterker
op profileren. En de kloof tussen water en infra aan de ene
kant en bouw en milieu aan de andere kant, moet verder
worden gedicht. Zo kunnen we een nog sterkere en bredere
positie in de markt innemen en ook eerder bij projecten aan
tafel komen."
?
ir. Jacques Linssen
interessantere werkgever worden met meer mogelijkheden.
Maar mensen moeten bij ons wel bewust kiezen voor
vak
inhoud."
Het lukt Lievense tot nu toe overigens aardig om jonge mensen
te vinden. Veel lastiger is het om de mediors en seniors te
werven. Maar dat is een probleem dat in de gehele markt speelt.
Toekomst
Lievense ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. Ondanks, of
beter dankzij een aantal grote uitdagingen in de markt. Er ligt
een beleidsplan dat de grote lijnen uitzet tot 2022. Daarin zijn
een aantal ambitieuze plannen opgenomen. Zo moet het
aantal specialismen worden uitgebreid, hetzij door autonome
groei, hetzij door nieuwe overnames. "Niet met als doel om
een nieuwe Arcadis of Royal HaskoningDHV te worden.
Evenmin hebben we een ambitie om nieuwe kantoren in het
buitenland te openen. Wel doen we regelmatig prachtige
projecten in het buitenland en willen dat ook blijven doen.
Maar we willen wel inhoudelijk stappen zetten. Denk aan alge-
3
Vakkennis als fundament 6 2018
Reacties