Kennisplatform over betonconstructies

Haagse Victory Boogie Woogietunnel voltooid

ma 14 jan 2019

De Victory Boogie Woogietunnel in de Rotterdamsebaan is een feit. Donderdag 10 januari is de tunnelboormachine op het eindpunt op bedrijventerrein de Binckhorst in Den Haag na een jaar weer boven de grond gekomen. De nieuwe tunnel maakt onderdeel uit van de Rotterdamsebaan, de weg die vanaf medio 2020 de snelwegen A4/A13 met de Centrumring van Den Haag verbindt.

Lees ook:
- Nieuwsbericht 'Boren Victory Boogie Woogietunnel gestart'
- Nieuwsbericht 'Dichtblok tunnel Rotterdamsebaan in 48 uur gestort

- Artikel ‘Een tunnel die werkt’, over het aanbestedingsproces van de tunnel in de Rotterdamsebaan

De boormachine met een diameter van 11,34 m en een lengte van 80 m startte 15 januari 2018 met haar ondergrondse reis. In een jaar tijd werden twee tunnelbuizen van 1,6 km gebouwd. Afgelopen zomer zag de tunnelboor weer eventjes het daglicht, nadat de eerste tunnelbuis geboord was. In september werd gestart met de tweede buis. Het boren van de Victory Boogie Woogietunnel is vlot en veilig verlopen en de laatste fase van de bouw van de Rotterdamsebaan kan nu beginnen.

De afgeronde Victory Boogie Woogietunnel in de Rotterdamsebaan

Planning

In 2019 wordt de Rotterdamsebaan verder afgebouwd. In de Binckhorst wordt de Binckhorstlaan opnieuw ingericht en de toerit van de Rotterdamsebaan afgemaakt. In de tunnel worden alle benodigde installaties en systemen aangelegd. Ook komen er zes dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen, die later dienen als vluchtwegen als de weg in gebruik is. De tunnelboormachine wordt gedemonteerd en gaat terug naar de fabrikant in Duitsland. Ondertussen wordt ook het fabrieksterrein met de installaties voor het boorproces en de segmentenopslagin de Vlietzone afgebroken. De ruimte die vrijkomt, wordt gebruikt voor de aanleg van de Rotterdamsebaan en het nieuwe parkeerterrein van Drievliet. De toerit van de Rotterdamsebaan aan de zijde van knooppunt Ypenburg wordt ook afgemaakt en de ingang van de tunnel krijgt daar een dak van zonnepanelen. Eind 2019 is de Rotterdamsebaan zo goed als klaar. Vervolgens start een periode waarin alle systemen en installaties getest worden. In juli 2020 gaat de Rotterdamsebaan open voor verkeer.

Bron: BAM

De tunnelboormachine is gebouwd in Duitsland (foto: Gemeente Den-Haag)

Meer lezen

Binnenkort volgt er in navolging van het eerder verschenen artikel 'Een tunnel die werkt', over het proces van aanbesteden en het ontwerp, ook een artikel over de uitvoering van de boortunnel in de Rotterdamsebaan. 

Reacties

Ronald ten Brink - ten Brink creatief bouwer 20 januari 2019 21:17

Wat meer informatie over de techniek het ziet er technisch perfect uit.

Ronald ten Brink - ten Brink creatief bouwer 20 januari 2019 21:15

Wij zijn bij de aanvang van de boor tunnel geweest en hebben hem ook aan het eind gezien in delen bij de betoncentrale het blijft iets super technisch. Misschien kunnen wij wat meer informatie krijgen het liefst willen wij er nu inkijken maar ja ???? Wij zijn trots op jullie.

Copyright 2019 Aeneas Media

Seminar Breedplaatvloeren

Op 18 september bespreken we samen de gevolgen van de nieuwe rekenregels voor de beoordeling van bestaande gebouwen met breedplaatvloeren. Zorg dat je erbij bent!

Meld je aan

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren