Kennisplatform over betonconstructies

Dichtblok tunnel Rotterdamsebaan in 48 uur gestort

vrij 15 sept 2017

Bij de aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg van Den Haag, de Rotterdamsebaan, is deze week achter de ingang van de toekomstige boortunnel een 5 m dikke betonnen wand gestort. Onafgebroken reden betonwagens 48 uur lang af en aan om het beton voor het dichtblok te storten.

Lees ook het artikel ‘Een tunnel die werkt’, over het aanbestedingsproces van de tunnel in de Rotterdamsebaan.

In januari 2018 wordt gestart met het boren van de 1,6 km lange tunnel in de Rotterdamsebaan. Het beginpunt is de Vlietzone, waar het dichtblok is gestort. Het dichtblok functioneert als wand van de startschacht van de boortunnel. Door de tunnelboormachine eerst door het betonnen dichtblok heen te laten boren, wordt voorkomen dat de zachte grond om de tunnel heen instort als de boormachine de grond in gaat.

Om ervoor te zorgen dat de 5 m dikke betonnen wand één geheel vormt en er geen gaten of scheuren ontstaan, moet er zonder stoppen worden doorgewerkt. Het storten van het beton ging dus ook tijdens de eerste herfststorm van dit jaar gewoon door. Om te voorkomen dat de grond eronder door druk omhoog komt zetten, is het beton onder water gestort.

Vanaf begin oktober komt de tunnelboormachine in losse onderdelen met speciaal transport uit Duitsland naar de bouwplaats. In de startschacht worden de delen vervolgens in elkaar gezet. Eind december zal de boormachine klaar staan, zodat begin 2018 kan worden gestart met het boren van de eerste tunnelbuis.
 

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Seminar Breedplaatvloeren

Op 18 september bespreken we samen de gevolgen van de nieuwe rekenregels voor de beoordeling van bestaande gebouwen met breedplaatvloeren. Zorg dat je erbij bent!

Meld je aan

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren