Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Een 'tweede leven brug'

Omgekeerd ontwerpproces voor het meest circulaire resultaat Erik van Doorn, Rolf Lukassen, Jeroen Meijdam - 7 mei 2021

Op het Floriadeterrein in Almere wordt een nieuwe brug geplaatst die gemaakt is van hergebruikte brugonderdelen. Bouwer Dura Vermeer nam het initiatief om onderdelen van een oud viaduct te oogsten en opnieuw in te zetten op deze wereldtuinbouwtentoonstelling die haar deuren in 2022 opent.

In het kort

  • Een kenmerkend verschil tussen een traditioneel ontwerp en een circulair ontwerp is dat het ontwerpproces wordt omgedraaid.
  • Het ontwerp bestaat uit prefab-betonnen liggers, stalen profielen tussen deze liggers en daaroverheen een houten dekconstructie.
  • De betonnen liggers komen uit het fiets- en voetgangersviaduct Bolgerijsekade over de A27 nabij Vianen.
  • De maten van de beschikbare elementen waren bepalend voor het ontwerp.
  • De liggers zijn onderzocht op chloride-indringing en zuurtegraad om carbonatatie vast te stellen.
  • Er is geen gebruikgemaakt van de NEN 8700-serie voor bestaande bouw.
  • Uit de controleberekening bleek dat de liggers grotendeels voldoen aan de Eurocode.
  • Voor de stalen dwarsliggers, stalen buizen, houten dekliggers en dekplanken zijn gebruikte materialen toegepast.

Projectgegevens

Project: Circulaire voetgangersbrug Floriade
Ontwikkelaar: Ontwikkelcombinatie Amvest-Dura Vermeer
Esthetische visie: Arc2 architecten
Aannemer en levering betonnen I-liggers: Dura Vermeer  
Levering houten dekdelen, balken en balustrade: Meerdink bruggen
Stalen steunpunten en dwarsdrager:  Anton Constructiewerken
Constructief advies: LukassenBrokking

De ‘tweede leven brug’ op de Floriade heeft zijn oorsprong bij het amoveren van het fiets- en voetgangersviaduct Bolgerijsekade over de A27 nabij Vianen (fig. 2). De brug werd maar weinig gebruikt en hij was niet meer in staat de aanrijbelasting op te nemen.

De bovenbouw van de brug bestond uit zes modules (lengte 25 of 28 m met een breedte van ca. 3 m), die waren samengesteld uit twee voorgespannen I-liggers en een daartussen gespannen betonnen dekplaat (fig. 4). De modules waren eenvoudig te demonteren en alle constructieve bouwinformatie uit het verleden was beschikbaar. Dura Vermeer koos er destijds, in 2019, voor om de modules te ‘oogsten’ en in depot te plaatsen tot de mogelijkheid tot herinzet zich voordeed.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Arno Blok - Privé 16 juni 2021 10:35

Ik ben er helemaal voor om brug onderdelen een tweede leven te geven in een nieuwe brug. Voor het tweede leven van oude brugliggers van prefab beton, lijkt mij het raadplegen van de oorspronkelijke leverancier, en die moet naar mijn mening de ontbrekende informatie leveren.

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2021. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren