Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Duurzaamheid leidend bij IJboulevard

Ondergrondse fietsenstalling en wandelgebied achter Amsterdam Centraal Cor van Vliet, Danny Esselman, Eric Pinas - 30 april 2021

Aan de IJzijde bij Amsterdam Centraal is gestart met de bouw van de IJboulevard, met daarin geïntegreerd een nieuwe ondergrondse fietsenstalling. In het ontwerp waren duurzaamheid, en meer concreet de MKI, een expliciet criterium, wat heeft geleid tot een aantal keuzes in het constructief ontwerp.

In het kort

  • De IJboulevard wordt een 6000 m2 groot wandelgebied aan de IJzijde van het Centraal Station, met eronder een fietsenstalling met circa 4000 stallingsplaatsen.
  • Het project omvat ook de realisatie van een aanvaarbescherming die bescherming moet bieden aan de Noord/Zuidlijn, de overkapping met de kapspanten van het busplatform en de achterliggende Michiel de Ruijtertunnel.
  • Het project IJboulevard is aanbesteed op basis van de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI).
  • De gehele opzet van het referentieontwerp is opnieuw tegen het licht gehouden.
  • Bij de afweging van verschillende varianten zijn duurzaamheid en MKI expliciet als criterium meegenomen.
  • Door de duurzaamheidsmaatregelen worden de milieu-impact en de omvang van de werkzaamheden op de projectlocatie beperkt, en wordt de beïnvloeding van en de veiligheidsrisico’s voor de omgeving beheerst.
  • De fietsenstalling is opgebouwd uit een betonnen kokerconstructie die bestaat uit drie afzinkelementen.
  • De aanvaarbescherming bestaat uit betonnen liggers op stalen buispalen en boven de Noord/Zuidlijn uit een stalen vakwerkligger.

Aan dit artikel hebben behalve de genoemde auteurs bijgedragen: Max Fleer (Architect – VenhoevenCS), Roeder Sewgobind (Van Hattum en Blankevoort), Gert Visser (Van Hattum en Blankevoort), Ralf van Leeuwen (Van Hattum en Blankevoort) en Eelco van der Weij (Van Hattum en Blankevoort).

Projectgegevens

Project: IJboulevard
Opdrachtgever: Verkeer Openbare Ruimte, gemeente Amsterdam
Opdrachtnemer: Van Hattum en Blankevoort
Architect: VenhoevenCS
Engineering: VolkerWessels Infra Competence Centre
Natuurinclusieve maatregelen: DS Landschapsarchitecten
Oplevering: eerste helft 2023

Het gebied rondom het Centraal Station van Amsterdam, het stationsgebied, moet een groot aantal functies herbergen. De komst van de Noord/Zuidlijn gaf de definitieve doorslag om dit stationsgebied grootscheeps te verbouwen. In 2005 heeft de gemeente de ontwikkelopgave vastgesteld, die gefaseerd in meerdere deelprojecten verder wordt uitgewerkt. Een daarvan is het deelproject IJboulevard, een samenvoeging van diverse ontwikkelingen aan de IJzijde van het station.

Fietsenstalling

De IJboulevard wordt een 6000 m2 groot wandelgebied aan de IJzijde van het Centraal Station. Onder dit gebied komt een fietsenstalling met een capaciteit van circa 4000 stallingsplaatsen (fig. 2). De nieuwe stalling vervangt het fietsplatform aan de westkant en de fietsenstalling op de voormalige fietspont direct achter het station (foto 1). Door de fietsen onder water te plaatsen, wordt het vrije zicht over het IJ behouden. Het project omvat ook de realisatie van een aanvaarbescherming. Ter plaatse van deze aanvaarbescherming gaat de boulevard over in een houten steiger.

Aan de oost- en westzijde van de fietsenstalling liggen respectievelijk Waterplein Oost en Pier 10, die in de boulevard worden geïntegreerd. Nog verder ten westen ligt Steiger 14, die als onderdeel van het project wordt aangepast (fig. 3). 

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2021. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren