Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Onzichtbare bescherming voor station Amsterdam Centraal

IJboulevard (2): Ontwerp aanvaarbescherming Gert Visser, Dirk Jan Peters, Caroline van Welij - Koopman, Roeder Sewgobind - 21 maart 2023

De realisatie van het bijzondere project IJboulevard, achter station Amsterdam Centraal, is gereed. Het project betreft het ontwerp en de realisatie van een fietsenstalling, aanvaarbescherming en boulevard in één. De aanvaarbescherming, een constructie met betonnen balk en stalen vakwerkligger, beschermt de nieuwe fietsenstalling tegen mogelijke aanvaring door schepen. De constructie kent een eenvoudig, maar slim ontwerp.

Aan dit artikel hebben behalve de genoemde auteurs ook bijgedragen: ir. Sandro Castellani (Specialist geotechniek Van Hattum en Blankevoort), ir. Camille Habets (specialist dynamica RHDHV), Eng. Joao Bleck da Silva (senior constructeur RHDHV), ing. Marcel van der Veen PMSE (waterbouwkundig constructeur RHDHV).

In het kort

  • De aanvaarbescherming bestaat uit een betonnen balk op palen met een stalen vakwerkligger om de Noord/Zuidlijn te overkluizen.
  • Twee toprisico’s vormden de basis voor het ontwerp van de aanvaarbescherming.
  • Om de balk te kunnen storten is gebruikgemaakt van prefab betonnen bakken die als bekisting fungeerde.
  • De balk is uitgevoerd met onderwaterbeton en de wapening zo veel mogelijk geprefabriceerd.
  • Er zijn drie verschillende absorptiemechanismen beschouwd.
  • Om de belasting op de aanvaarbescherming te definiëren is een impulsbeschouwing gehanteerd.
  • De constructie is geschematiseerd als een doorgaande ligger op een enkele rij stalen buispalen.        
  • Het horizontale bovenvlak van de vakwerkligger is samengesteld uit met beton gevulde randstaven die onderling zijn gekoppeld met schoren.
  • De momentvaste verbinding tussen de vakwerkligger en de betonnen balk is gerealiseerd door de stalen randstaven op te nemen in de betonbalk.
  • Al in de voorontwerp fase van de betonnen balk is uitvoerig nagedacht over de detaillering en uitvoerbaarheid van de wapening.

Project: IJboulevard
Opdrachtgever: Verkeer Openbare Ruimte, gemeente Amsterdam
Opdrachtnemer: Van Hattum en Blankevoort
Architect: VenhoevenCS
Ontwerp: Van Hattum en Blankevoort en Royal HaskoningDHV
Detailengineering: Van Hattum en Blankevoort en Royal HaskoningDHV
Oplevering: december 2022

Tussen het IJ en het station ligt de IJboulevard, met eronder een stalling die ruimte biedt aan 4000 fietsen. Het IJ maakt ter hoogte van het station een bocht waardoor er een aanvaarrisico is. De fietsenstalling houdt de scheepvaart op afstand van het station, maar moet zelf ook veilig blijven functioneren bij een aanvaring. Daarom is een circa 255 m lange beschermingsconstructie gebouwd, vóór de boulevard en fietsenstalling, die de aanvaarbelasting moet kunnen incasseren (rode omkadering in fig. 1). Deze constructie bestaat uit een betonnen balk op palen met een stalen vakwerkligger om de Noord/Zuidlijn te overkluizen (fig. 2). Aan beide uiteinden wordt de fietsenstalling ook beschermd door de nieuwe constructie Waterplein Oost en de reeds bestaande constructie van Pier 10 (respectievelijk paarse en groene omkadering in fig. 1).

De aanvaarbescherming moet een aanvaarenergie van 50 MNm (scheepsklasse <= CEMT VIa) veilig kunnen absorberen.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

IJboulevard Amsterdam, foto: Topview Nederland

Caroline van Welij - Koopman

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.
Duurzaam door slank ontwerpen in beton: Waar liggen de kansen?
Ontdek het 11 maart tijdens het symposium over ontwerpoptimalisatie. Deelname is gratis!

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren