Vermoeiingsscheuren in stalen rijdekken kunnen worden voorkomen als het dek wordt overlaagd met zwaar gewapend hogesterktebeton (HSB). De praktijk heeft echter aangetoond dat deze methode uitvoeringsgevoelig is. Daarom is aan de TU Delft een alternatief onderzocht met het bijzondere cementgebonden materiaal Engineered Cementitious Composite (ECC). Op deze pagina leest u een samenvatting van het artikel over dit onderzoek. Het volledige artikel is onderaan deze pagina te downloaden.
De moeilijkheid van HSB-overlagingen zit met name in de tolerantiegevoeligheid. Dit is aanleiding
geweest om een alternatief te onderzoeken waarbij vezels de traditionele wapening vervangen.
2
Levensduur
verlenging met
buigzaam beton
Afstudeeronderzoek alternatieve versterkingsmethode voor
vermoeiingsgevoelige stalen rijdekken
levensduur
verlenging met buigzaam beton 2014
3
slijtlaagø 12-75 20
60
10
ø 8-500
betonoverlaging
hechtlaag
rijdekplaat 1
De Van Brienenoordbrug over de Nieuwe Maas aan de Oostkant
van Rotterdam
foto: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Harry van Reeken2 Principetekening HSB-overlaging
1
2
ir. Gökhan Dilsiz 1)
Antea Group
Vermoeiingsscheuren in stalen rijdekken zijn een
bekend probleem in Nederland. De scheuren
worden veroorzaakt door hoge staalspannings-
variaties als gevolg van het wegverkeer. Deze span-
ningsvariaties kunnen sterk worden gereduceerd als
het dek wordt overlaagd met hogesterktebeton. De
praktijk heeft echter aangetoond dat deze methode
uitvoeringsgevoelig is. Als afstudeerproject aan de
TU Delft is hiertoe een alternatief onderzocht met
het cementgebonden materiaal Engineered Cemen-
titious Composite (ECC) [1].
1) Gökhan Dilsiz is met zijn afstudeeronderzoek 'Levensduurverlenging van vermoeiingsge- voelige, orthotrope stalen brugdekken met Engineered Cementitious Composite (ECC)'
afgestudeerd aan de TU Delft, faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Hij heeft
zijn afstudeeronderzoek verricht bij Arup en werd begeleid door prof.dr.ir. D.A. Hordijk,
ir. E. Vonk (Arup), dr.ir.drs. C.R. Braam en dr. M.H. Kolstein. Gökhan werkt sinds
september 2013 bij Antea Group (voorheen Oranjewoud).
Sinds eind jaren negentig is er in Nederland meer aandacht
voor vermoeiingsscheuren in orthotrope stalen brugdekken.
Aanleiding hiervoor waren de dekplaatscheuren in de rijvloer
van het val van de tweede Van Brienenoordbrug (foto 1).
Dergelijke vermoeiingsscheuren kunnen een gevaar vormen
voor het wegverkeer en zijn lastig te inspecteren. Onderzoek
wijst uit dat deze scheuren kunnen worden voorkomen door
brugdekken te overlagen met zwaargewapend hogesterktebeton
(HSB) [2-3]. De oorspronkelijke asfaltlaag wordt hierbij
vervangen door HSB. De renovatiemethode is inmiddels meer -
dere keren toegepast. In de komende jaren wordt nog een
aantal stalen bruggen op deze wijze versterkt.
Het principe van de HSB-overlaging is dat de buigstijfheid van
het dek wordt vergroot doordat er stijfheid wordt toegevoegd
aan de dekplaat; de dekplaat gaat samenwerken met de overla-
ging. Door een grotere buigstijfheid reduceren de staalspan-
ningsvariaties, wat vermoeiingsschades voorkomt. In Cement is
eerder uitgebreid ingegaan op deze methode [4-7]. De overla-
ging bij deze methode is dun (60 tot 75 mm) en bestaat uit een
droog mengsel van ter plaatse gestort HSB met zeer veel wape-
ning (fig. 2). De stijve overlaging wordt verbonden met de
dekplaat door middel van een ingestrooide epoxylaag. Stroef-
heid wordt gerealiseerd door een epoxyslijtlaag.
Uitvoeringsgevoeligheid HSB overlaging
Hoewel de HSB-overlaging zeer effectief is om vermoeiings-
schades te voorkomen, zijn er diverse complicaties in de
praktijk [3,7]. Deze worden grotendeels veroorzaakt door de
aanwezigheid van traditionele wapening. Zo kan het combine-
ren van een dicht wapeningsnet met het droge HSB zorgen
voor onvoldoende verdichting van het mengsel. Daarnaast is
de HSB-overlaging gevoelig voor autogene krimpscheuren en
bestaat er door de tolerantiegevoeligheid een groot risico op
ENCI Studieprijs 2013
Dit is het eerste artikel in een serie met bijdragen van
prijswinnaars van de ENCI Studieprijs 2013. De studie die
in dit artikel wordt beschreven, ontving de innovatieprijs.
Zie ook www.cementonline.nl/encistudieprijs. Daar is ook het
afstudeerrapport te downloaden.
levensduur
verlenging met buigzaam beton 2014
4
(a) verdeeld scheurpatroon (ECC)(b) discrete scheur
(trad. vezelbeton)
(c) scheurwijdte (gewapend HSB)
wapeningscorrosie c
nom
stijfheid behoudt gedurende de beoogde levensduur van het
dek. Eind jaren negentig vertrouwde men op de hoge sterkte
van HSB. Zo werd in de eerste berekeningen een lineair-elas-
tisch gedrag aangenomen met de ongescheurde stijfheid van
HSB [3]. Echter, in de praktijk bleken betonscheuren te
ontstaan waardoor de staalspanningsreductie wordt beperkt en
duurzaamheid een rol gaat spelen. Hiertoe werd een grotere
overlagingsdikte toegepast dan men in eerste instantie nodig
dacht te hebben.
Verwacht zou worden dat door toepassing van een sterkere
betonsoort dan HSB (vezelversterkt UHSB ofwel vvUHSB) de
overlaging ongescheurd zou blijven. Het tegendeel is echter
waar. Een sterkere betonoverlaging is weliswaar stijver, maar
trekt hierdoor meer betontrekspanning aan. Dit kan leiden tot
scheurvorming van het beton. Het beheersen van scheurvor
-
ming (en behoud van stijfheid) zou leiden tot hoge wapenings-
percentages (of vezelgehalte). Daarnaast heeft een dergelijk
mengsel vaak een grotere autogene krimpvervorming. Door
(gedeeltelijk) verhinderde krimpvervorming treden aanzien-
lijke betontrekspanningen op. De overlaging is hierdoor
gescheurd en heeft zijn effectiviteit al deels verloren zonder dat
het rijdek ooit belast is geweest (fig. 3b). Hierdoor is niet verder
gekeken naar een in-situ gestorte overlaging van vvUHSB.
Benutting vezels
In het afstudeeronderzoek is juist gekozen voor een minder
sterk beton, waarbij vezels beter tot hun recht komen. Achter -
grond hierbij is dat de vezels in een doorsnede minstens de
scheurkracht van de matrix moeten kunnen overdragen. Een
grotere treksterkte van de matrix eist dus een groter vezelge-
halte. Dit vezelgehalte kan zo hoog worden dat het ten koste
gaat van de verwerkbaarheid van het mengsel. Een andere
reden om het gebruik van vezels te beperken, is de hoge kost-
prijs ervan. Het principe van vezelbeton met een relatief
zwakke matrix werd in de jaren negentig toegepast door profes-
sor Victor Li van de Universiteit van Michigan om een zeer
ductiel vezelbeton te ontwikkelen, genaamd Engineered
Cementitious Composite (ECC) [8] (foto 4).
ECC
ECC is een vezelversterkte betonsoort die ten opzichte van
traditioneel vezelbeton gunstiger eigenschappen heeft in het
na-scheurgedrag. Dit gedrag is het zogenoemde pseudo strain-
hardening met een verdeeld scheurenpatroon. 'Hardening'
houdt in dat de kracht die door de vezels kan worden overge-
bracht groter is dan de scheurkracht van de matrix. Hierdoor
onvoldoende betondekking (fig. 3c). De combinatie van scheu-
ren en onvoldoende dekking kan zorgen voor een verhoogd
risico op wapeningscorrosie. Om deze reden worden strenge
eisen gesteld ten aanzien van de uitvoering van de HSB-overla-
ging.
De betonscheuren hebben overigens niet alleen invloed op de
duurzaamheid van de overlaging, maar reduceren ook de stijf-
heid van het dek (tot wel 50%). Hierdoor is het niet mogelijk de
volledige ongescheurde stijfheid van HSB te benutten.
De complicaties bij de HSB-overlaging zijn aanleiding geweest
een alternatief te onderzoeken waarbij vezels de traditionele
wapening vervangen.
Sterkteparadox
De ideale overlaging als antwoord op het vermoeiingsprobleem
is een stijf materiaal, dat goed hecht aan het dek en dat zijn
3
4
3
Verdeeld scheurpatroon bij ECC (a), spanningsconcentratie bij traditioneel
vezelbeton door discrete scheurvorming (b) en (uitvoerings- en duurzaam-
heids-)problemen bij de HSB-overlaging (c)
4 Buigproef ECC
levensduur
verlenging met buigzaam beton 2014
5
spanning [MPa]
rek [%]
monotone trekproef #1cyclische trekproef #2cyclische trekproef #3
(b) strain-hardening
(c) strain-softening
(a) scheursterkte bereikt
0 0 1 23 4 56
1 2 3 4 5 6
4,9 MPa
2%
-50 MPa
schematisatie spanning-rekrelatie
E
el = 21,6 GPa
E
d (hist,1)
hist,1
0 1
2
3 4 5
6
7
8
9
0 0,5 11,5 22,5 33,5 4
gescheurde stijfheid E
d [GPa]
rekhistorie bij trekspanning [%]
trekproef #2 cyclischtrekproef #3 cyclisch
ontstaan haarfijne scheuren (orde grootte 50 ?m) op telkens
een andere locatie en is een zeer grote trekvervorming (rek)
mogelijk (tot wel enkele procenten). Het materiaal wordt door
de grote krommingen dat het kan ondergaan ook wel buigzaam
beton genoemd (fig. 4). De strain-hardening wordt geoptimali-
seerd door in het ontwerp van het mengsel vezels en matrix op
elkaar af te stemmen (met micro- en breukmechanische begin-
selen). Dit leidt meestal tot een lage E-modulus (ongescheurd
20 GPa), een laag vezelgehalte (2%), een lage treksterkte
(3 MPa), grote krimpvervorming (droogkrimp), grote verwerk-
baarheid en een laag eigen gewicht.
ECC wordt gekenmerkt door het optreden van een fijnverdeeld
scheurenpatroon. Daarom kan het na-scheurgedrag in rekken
worden uitgedrukt. Dit in tegenstelling tot traditioneel vezelbe-
ton waarvan het na-scheurgedrag met een trekspanning-
scheurwijdterelatie wordt beschreven. Deze wordt daarna
omgewerkt tot een trekspanning-rekrelatie. Het bij ECC direct
kunnen toepassen van een spanning-rekrelatie vereenvoudigt
het uitvoeren van berekeningen. Het spanning-rekdiagram
(fig. 5) lijkt op dat van staal en kent drie karakteristieke gebie-
den: het lineair-elastisch gebied, het strain-hardeninggebied en
het strain-softeninggebied.
5a
5b
6
5 Resultaten trekproeven met ECC; (a) scheursterkte bereikt, (b) strain-hardening
en (c) strain-softening
6 Relatie tussen gescheurde stijfheid E
d en rekhistorie, waarbij rekhistorie =
vervormingshistorie/gescheurde meetlengte
Gescheurd gedrag ECC
Om inzicht te krijgen in het uiteindelijke effect van ECC op de
overlaging is het belangrijk te weten hoe het materiaal zich
gedraagt na scheurvorming. Daarom zijn vervormingsgestuurde
centrische trekproeven uitgevoerd in het Stevinlaboratorium van
de TU Delft. De proefstukken zijn gemaakt van een standaard
ECC-mengsel met een grote verwerkbaarheid. Er zijn zowel
monotone als cyclische proeven uitgevoerd, waarbij de spanning-
rekrelatie is bepaald voor verschillende rekhistoriën (fig. 5a). De
rekhistorie is de maximale rekvervorming (onder trekspanning)
die het proefstuk heeft ondergaan.
Om het materiaal te kunnen modelleren, is de uit trekproeven
verkregen spanning-rekrelatie vereenvoudigd met de volgende
materiaalkarakteristieken: E
el (ongescheurde elasticiteitsmodu-
lus), f
ct (scheursterkte/treksterkte), E d (?hist) (fictieve gescheurde
stijfheid als functie van de rekhistorie) en ?
max (rekcapaciteit)
(fig. 5b). De cyclische relatie is wiskundig beschreven: formules
levensduur
verlenging met buigzaam beton 2014
6
naar
nc ECC
staal
- +
- 10 000
- 8000
- 6000
- 4000
- 2000 0
2000 0 2,00 · 10
-0,6 4,00 · 10 -0,6 6,00 · 10 -0,6 8,00 · 10 -0,6 1,00 · 10 -0,5
moment [Nmm/mm]
kromming [1/mm] (E
I)el
scheurmoment: 6097 Nmm / mm
belastinghistorie
niet-actieve zone restkromming
na scheurvorming
blijvend verzwakt
belastingshistorie
? = 1,7 ? 10
-6
? = 6,16 ? 10 -6
? = 8,79 ? 10 -6
-30(4)
(3) (2)
(1)
(1) (2)(3)(4) -25 -20 -15 -10 -5 0 5
dekplaat
manier kan bij een gegeven moment de staalspanning in de
meest gedrukte vezel van de doorsnede worden bepaald (fig. 9).
De modelresultaten wijzen uit dat het strain-hardeninggedrag
zorgt voor een gunstige herverdeling van spanningen. Het
gescheurde deel van de doorsnede wordt minder stijf, maar
blijft nog steeds actief met gescheurde stijfheid E
d (?hist).
De staalspanningsreductie wordt bepaald door de momenthis-
torie en de overlagingsdikte. Hoe groter de momenthistorie,
des te ongunstiger de relatie moment-staalspanning (fig. 10).
Het vergroten van de overlagingsdikte resulteert in een hogere
buigstijfheid en scheurmoment (fig. 11). Bij eenzelfde momen-
thistorie komt hierdoor de moment-staalspanningsrelatie
8
7
7 Toelichting meerlagenmodel
8 Cyclisch moment-krommingrelatie (60 mm ECC; 10 mm
dekplaatdikte; geen krimp) (blauw: monotoon traject,
rood: cyclisch traject) 9
Spanningsverdeling voor belastingshistorie en verschillende
krommingen in het cyclisch na-scheurgedrag (60 mm ECC;
10 mm dekplaatdikte; geen krimp)
9
voor de lineair-elastische tak, de monotone strain-hardeningtak
en drie cyclische takken.
Uit de resultaten valt op te maken dat er een omgekeerd evenre-
dige relatie bestaat tussen de gescheurde stijfheid (E
d) en de
vervormingshistorie ( ?
hist) (fig. 6). Bij ontlasten blijft er een rest-
rek (plastische vervorming) over doordat vezels worden uitge-
trokken. Door het knikken van uitgetrokken vezels is er een niet-
actief deel ( ?
c = 0) in de spanning-rekrelatie (na strain-hardening
en ontlasten gaat de grafiek over in een horizontaal deel).
Kortom, gescheurd ECC is nog steeds effectief na scheurvor -
ming, mits de rekhistorie beperkt is gebleven. Deze rekhistorie
wordt in de praktijk veroorzaakt door (gedeeltelijk) verhin-
derde opgelegde vervormingen, verkeersbelastingen en globale
vervormingen van de brug.
Gedrag ECC op staalplaat
In het afstudeeronderzoek is het buiggedrag van de ECC-staal-
doorsnede gesimuleerd met een meerlagenmodel. Van het
model is een Matlab-script opgesteld. Het principe is eerder
gebruikt om het gedrag van vezelbeton te simuleren en is ook
zeer geschikt voor ECC. Het materiaalgedrag mag zoals gezegd
immers direct in spanning en rek worden beschreven. De
werking van het model is eerder beschreven in Cement [9]
(fig. 7). De wiskundig uitgedrukte spanning-rekrelatie van
ECC en staal is opgenomen in het model zodat het cyclisch
buiggedrag kan worden gesimuleerd. Het meerlagenmodel gaat
uit van perfecte hechting (geen schuifvervorming) tussen de
overlaging en het staal en een lineair rekverloop. Opgelegde
vervorming als gevolg van krimpvervorming is meegenomen.
Het model bepaalt voor een gegeven kromming de spannings-
en rekverdeling en het buigend moment (fig. 8). Op deze
levensduur
verlenging met buigzaam beton 2014
7
staalspanning in meest gedrukte vezel [MPa]
- 2000- 4000- 6000- 8000- 10 000 - 12 000
monotoon
cyclisch
cyclisch
moment [Nmm/mm]
Mmax= -1011 Nmm/mm
Mmax= -9042 Nmm/mm
0
0
-5
-10 -15
-20 -25
-30 -35
-40 -45
-40
-35
-30
-25
-20
-15
-10
-50 0 -2000
40 mm 50 mm60 mm 70 mm
-4000
-6000
staalspanning in uiterste vezel [MPa]
moment [Nmm/mm] -8000
-10 000 -12 000-14 000
ECC
lijf dwarsdrager
kritiek
vermoeiingsdetail
l
gunstiger uit bij een grotere overlagingsdikte. Op deze wijze
kan men een overlagingsdikte afstemmen op de belastingshis-
torie en de benodigde spanningsreductie in de dekplaat.
Er is gekeken naar de spanningsreductie in een dekplaat met
10 mm staaldikte in combinatie met een overlagingsdikte van
75 mm (vergelijkbaar met recent overlaagde bruggen). De
modelresultaten tonen aan dat nagenoeg dezelfde spanningsre-
ductie kan worden gerealiseerd met een ECC-overlaging als
met de HSB-overlaging. De rekhistorie in de gescheurde zone
blijkt beperkt te zijn waardoor ECC na verkeersbelasting en
opgelegde vervorming nog steeds in staat is staalspanningen te
reduceren. Opgemerkt moet worden dat hier is gekeken naar
de invloed van lokale wiellasten en niet de globale vervorming
van de brug.
Nog een verrassend resultaat is de invloed van krimp. Waar
voor HSB krimpvervorming ongunstig blijkt te zijn, heeft de
uitdrogingskrimp op ECC een gunstig effect. Het niet-actieve
deel in de spanning-rekrelatie (?
c = 0) wordt vermeden door
het aanwezig blijven van een rek, waardoor vezels worden geac-
tiveerd.
Herverdeling momenten
Door de statisch onbepaalde aard van een orthotroop stalen
rijdek zou scheurvorming van de ECC-overlaging moeten
leiden tot een gunstigere momentenverdeling. De herverdeling
is bepaald met een niet-lineair liggermodel. Ook van dit model
is een Matlab-script opgesteld.
In het onderzoek is aangenomen dat de trog-dekplaatverbin-
ding ter plaatse van de dwarsdragers maatgevend is (fig. 12).
De grote steunpuntsmomenten op deze locatie zijn oorzaak
10 11
12
10 Relatie tussen wisselspanning (in staal) en buigmoment bij verschillende
voorbelastingen (overlagingsdikte: 60 mm ECC; dekplaatdikte: 10 mm)
(blauw: monotoon, groen en rood: cyclisch) 11
Relatie tussen staalspanning en moment voor verschillende overlagingsdikten
(10 mm dekplaatdikte; geen krimp)
12 Vereenvoudigd mechanicamodel en locatie kritiek vermoeiingsdetail
voor vermoeiingsschades die een gevaar vormen voor het
wegverkeer en lastig inspecteerbaar zijn. Het buigmoment op
de kritieke locatie is bepaald door middel van een vereenvou -
digd mechanicamodel (fig. 12). Dit model is meerdere malen
toegepast om het beschouwde vermoeiingsdetail te bestuderen
[10, 11].
Het processchema van het niet-lineaire liggermodel is weerge-
geven in figuur 13. Het model maakt gebruik van de inklem-
mingsrandvoorwaarde (x = 0, ? = 0) en de symmetrievoor -
waarde (x = L/2, ? = 0). Allereerst wordt een lineair-elastische
momentverdeling aangenomen waarmee de krommingsverde -
ling wordt bepaald. De moment-krommingrelatie wordt
bepaald met het eerdergenoemde meerlagenmodel. Door
krommingen numeriek te integreren over de lengte van de
levensduur
verlenging met buigzaam beton 2014
8
bepaal
momentenverdeling M st
check randvoorwaarde
= 0
bepaal rotatie = 0 bepaal
krommingen input:
belasting q
input:
M--relatie
geometrie
constructie, kan de rotatie worden bepaald in het symmetrie-
punt en worden getoetst aan de randvoorwaarde (?? = 0).
Indien niet wordt voldaan aan de randvoorwaarde, wordt het
steunpuntsmoment (statisch onbepaalde kracht) stapsgewijs
gereduceerd totdat de oplossing wordt gevonden. Het model is
toepasbaar voor alle statisch onbepaalde constructies, mits de
randvoorwaarden worden aangepast.
Uit de modelresultaten is gebleken dat voor het beschouwde
vermoeiingsdetail nagenoeg geen winst is te behalen uit de
herverdeling van momenten. Vervolgstudie met niet-lineaire
berekeningen moet uitwijzen of eventuele winsten zijn te
behalen bij een beschouwing van het dek op grotere schaal
(beschouwing rijvloer of gehele brug).
Hechting
Voor een effectieve samenwerking tussen staal en overlaging
moet een goede hechting aanwezig zijn. Bij de HSB-overlaging
is dit gerealiseerd door een ingestrooide epoxylaag. Deze
hechtlaag kan de effectiviteit van de overlaging verminderen,
daar de stijfheid van de hechtlaag klein is. Onderzoek [12] wijst
echter uit dat ECC ook zonder hechtlaag een uitstekende hech-
ting heeft op staal. Waar traditioneel vezelbeton door discrete
scheurvorming zich onthecht bij de scheurtip, kan ECC-staal
een zeer grote kromming ondergaan zonder te onthechten.
Tot slot
Het gunstige na-scheurgedrag van ECC maakt het materiaal
zeer geschikt voor de toepassing als betonoverlaging voor brug-
dekken. Omdat ECC ook na scheurvorming actief blijft, wordt
een significante staalspanningsreductie gerealiseerd. Dit resul-
teert in een langere levensduur voor orthotrope stalen rijdek-
ken.
In het afstudeeronderzoek zijn echter nog mogelijkheden en
vragen die onbelicht en onbeantwoord zijn gebleven. Het is dan
ook gewenst het onderzoek voort te zetten. Zo is het mogelijk
perspectiefvol zelfhelend ECC toe te passen waarbij (een deel
van) de verloren stijfheid kan worden teruggewonnen [13].
? ?
literatuur
1
Dilsiz, G., Levensduurverlenging van vermoeiingsgevoelige ortho -
trope stalen brugdekken met Engineered Cementitious Compo -
site (ECC). Afstudeeronderzoek, Technische Universiteit Delft, 2
augustus 2013.
2 Jong, F.B.P., de, Renovation techniques for fatigue cracked orthotro -
pic steel bridge decks. Proefschrift, Technische Universiteit Delft,
9 januari 2007.
3 HSB-Betonoverlagingen op stalen bruggen, rapport 6742-1-5.
Kennisdocument, Adviesbureau ir. J.G. Hageman B.V., december
2009.
4 Braam, C.R., Kaptijn, N. en Buitelaar, P., Hogesterktebeton als brug-
dekoverlaging. Cement 2003/1.
5 Schultz, W., Overlaging brugdekken. Cement 2012/5.
6 Dooren, F., van en Sliedrecht, H., Betonnen overlaging stalen rijdek
Moerdijkbrug. Cement 2008/5.
7 Vos, O. en Leeuwen, R., van, Overlagingen met SVB. Cement 2011/3.
8 Li, V.C., From micromechanics to structural engineering ? the design
of cementitious composites for civil engineering applications.
Journal of Structural Mechanics and Earthquake Engineering, 1993.
9 Yang, Y., Walraven, J.C. en Uijl, J.A., den, Overlaging hoogwaardig
vezelbeton op een orthotroop stalen brugdek. Cement 2008/5.
10 Boeters, A.G. en Braam, C.R., Dynamische belasting op overlagingen
voor beweegbare stalen brugdekken. Cement 2008/5.
11 Dooren, F., van, Vermoeiingsproblematiek stalen rijvloeren. Presenta-
tie themamiddag 'Vermoeiing van stalen bruggen', 9 december
2008.
12 Walter, R., Cement-Based Overlay for Orthotropic Steel Bridge Decks:
A Multi-Scale Modeling Approach. Dissertatie Technische Universi-
teit van Denemarken, 2005.
13 Kim, J.S. en Schlangen, E., Self-Healing in ECC Stimulated by SAP
under Flexural Cyclic Load. 3rd International Conference on Self-
Healing Materials, Bath, UK, 27-29 June 2011.
13 Processchema niet-lineair liggermodel
13
levensduur
verlenging met buigzaam beton 2014
Reacties