Veel kademuren in Amsterdam zijn meerdere eeuwen oud en niet ontworpen op het huidige, intensieve gebruik. Sommige zijn aan het eind van hun technische levensduur en andere beginnen schade te vertonen. Om de kades programmatisch te vernieuwen, heeft de gemeente een bijzondere aanbesteding op de markt gebracht: het Innovatiepartnerschap Kademuren (IPK). De gemeente zocht hierbij naar marktpartijen die innovaties ontwikkelen voor het duurzaam vernieuwen van haar kades, nu en in de toekomst. Koningsgracht is één van de drie partners die gemeente Amsterdam heeft geselecteerd om hun eigen aangedragen concept door te ontwikkelen en in uitvoering te brengen.
Over het Innovatiepartnerschap Kademuren verschijnt in Cement een serie van vier artikelen. Het eerste artikel ‘Innovatie het toverwoord’ is een toelichting op het Innovatiepartnerschap’ (Cement 2022/5). Het tweede artikel (‘Kade van de toekomst’) gaat over de combinatie Kade 2.020 (Cement 2022/5). Het artikel op deze pagina’s is het derde artikel en gaat over de combinatie Koningsgracht. Het vierde, nog te verschijnen artikel gaat over de combinatie G-Kracht.
Foto 1. Brouwersgracht Amsterdam, circa 1930 (bron: Nederlands Instituut voor Militaire Historie / Wikimedia Commons)
De combinatie Koningsgracht bestaat uit Royal HaskoningDHV en BAM Infra Nederland. In deze combinatie heeft Royal HaskoningDHV uitgebreide gebieds- en ervaringskennis, diepgaande uitvoerings- en materieelkennis is geborgd bij BAM Infra Nederland. Beide partijen hebben in meerdere projecten voor gemeente Amsterdam samengewerkt en kennen de gemeentelijke organisatie goed.
Waarom de naam Koningsgracht? Die koninklijke naam ontbrak in Amsterdam nog als grachtennaam!
In totaal is voor zo’n 200 km kademuren met voorrang actie nodig. Het aanpassen van deze kademuren, die voor een groot deel in de historische binnenstad liggen, is complex vanwege de beperkte werkruimte op het land en het water. De omgeving, met bomen, woonboten en ondergrondse voorzieningen, zoals kabels en leidingen, speelt hierbij een belangrijke rol. Bovendien is een van de eisen die de gemeente heeft gesteld, dat de doorgaande wegen achter de kade beschikbaar moeten blijven, ook tijdens de bouwwerkzaamheden.
Reacties