Log in
inloggen bij
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Waterstofverbrossing oorzaak instorting Carolabrug

Samenvatting Duitse onderzoeksresultaten - 24 november 2025

Ruim een jaar geleden stortte de Carolabrug in Dresden in. Waterstofverbrossing was de oorzaak, zo bleek uit een onderzoek van de TU Dresden / Marx Krontal Partner. Cement zet de resultaten van dat onderzoek op een rij, alsmede de gevolgen voor de Nederlandse situatie.

In het kort

  • Waterstofgeïnduceerde spanningscorrosie, ofwel waterstofverbrossing, blijkt de hoofdoorzaak van de instorting
  • Waterstofverbrossing ontstaat doordat waterstof in haarscheurtjes in het staal indringt en opgesloten raakt
  • Waterstofverbrossing kan bij bepaalde type veredelde staalsoorten al na kortstondige inwerking van vocht optreden
  • Het risico treedt met name op vóór het aanbrengen van de corrosiebescherming
  • Een combinatie van temperatuurbelasting en verkeerslast leidde vermoedelijk tot draadbreuken en daarmee tot overbelasting van de dwarsdragerverbinding
  • Het bouwwerk werd binnen de geldende voorschriften beoordeeld en geëxploiteerd
  • De doorsnede gedroeg zich totaal anders dan men normaal aanneemt en een waarschuwing voor onvoldoende constructieve veiligheid trad niet op
  • Een hernieuwde ingebruikname voor verkeer was niet verantwoord. Daarom is besloten over te gaan tot gecontroleerde sloop.
  • In Nederland zijn de bewuste staalsoorten in betonconstructies beperkt toegepast
  • Er zijn twee mogelijke beheersmaatregelen voor constructies met veredeld voorspanstaal

Verantwoording

Dit artikel geschreven door de redactie van Cement en grotendeels gebaseerd op het onderzoeksrapport Gutachterliche Leistungen - Ursache des Teileinsturzes Zug C van Marx Krontal Partner, de memo van Rijswaterstaat Advies over betonnen bruggen met staal gevoelig voor waterstofverbrossing en een review van dat advies door TNO, TU Delft en TU Eindhoven. Het artikel is gereviewd en aangevuld door Gerrie Dieteren van TNO en Sonja Fennis van Rijkswaterstaat.

Op 11 september 2024 stortte, geheel onverwacht, de Carolabrug in Dresden in. Om de oorzaken te achterhalen is een groot aantal hypothesen onderzocht en zijn uitgebreide diagnostische en rekenkundige analyses uitgevoerd. Meerdere aspecten blijken een rol te hebben gespeeld. Waterstofgeïnduceerde spanningscorrosie, ofwel waterstofverbrossing, blijkt de hoofdoorzaak.

Waterstofverbrossing

Waterstofverbrossing is een vorm van corrosie die ontstaat doordat atomaire waterstof in haarscheurtjes (precracks) in het staal indringt en opgesloten raakt. De corrosie ontstaat in de regel vóór het aanbrengen van de corrosiebescherming. Onder blijvende mechanische spanning kunnen de haarscheurtjes zich verder uitbreiden. Dit verzwakt het materiaal, vermindert de taaiheid en maakt het bros, wat uiteindelijk kan leiden tot bros bezwijken van het staal. Gebrekkige bescherming tegen vocht, een corrosieve omgeving of verwerkingsfouten bevorderen dit proces. Voornamelijk veredeld voorspanstaal in de sterkteklasse St 145/160 (QP160) uit de jaren 50-60 van de vorige eeuw is er gevoelig voor.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Cement ©2025. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren