Het Groot Handelshuis is een multifunctioneel gebouw aan de Grote markt in Groningen, in het oude pand van de V&D. Veel van het oorspronkelijke gebouw is behouden, maar er waren ook een aantal constructieve ingrepen nodig, onder meer de toevoeging van een atrium en een nieuwe dakopbouw.
Transformatie van
een icoon van de
wederopbouw
Warenhuis V&D in Groningen omgebouwd tot
Het Groot Handelshuis
1 Het Groot handelshuis kent een gevarieerd programma: fietsenstalling, supermarkt, horeca, kantoorruimtes en dakterrassen.
Foto: De Zwarte Hond, Eva Bloem
1
22?CEMENT?3 2025
Na het faillissement van Vroom &
Dreesmann in 2015 kwam een
aantal panden in de binnenstad
van Groningen leeg te staan.
In de
jaren daarna zijn al die gebouwen aange
pakt. Vanaf 2017 tot en met 2019 is het oude
V&D-distributiegebouw aan de Rode Wees
huisstraat getransformeerd in The Ware
house: een goed toegankelijke winkelruimte
in de kelder en op de begane grond, met
daarboven een optopping met 24 woningen.
Vervolgens durfden ontwikkelaars het aan
om voor eigen rekening en risico de andere
leegstaande V&D- panden te verwerven, om
daarmee greep te krijgen op de herontwik
keling.
In de jaren 2017 tot en met 2021 is het
gebouw van de Vendorama (een merk van
V&D) aan de Stalstraat gesloopt en vervan
gen door Mercado, een gebouw met com
merciële ruimte over twee lagen en daarbo
ven 41 woningen. Vanaf 2019 tot en met 2022
is het V&D- warenhuis aan de Grote Markt
getransformeerd in Het Groot Handelshuis,
met daarin een gevarieerd programma: een
fietsenstalling in de kelder voor de gemeente
Groningen, een supermarkt met horeca op
de begane grond en eerste verdieping, daar
boven vier lagen met kantoren en ten slotte
twee dakterrassen.
De herontwikkeling tot kantoren viel
midden in de coronapandemie, wat de vraag
opriep of er nog wel behoefte was aan werk-
ruimte. Dat bleek het geval te zijn. Met zijn
flexibel indeelbare vloeren voorziet het
(inmiddels geheel verhuurde) pand in de
behoefte aan hoogwaardige kantoorruimte
op een zeer centraal gelegen locatie.Korte geschiedenis van het gebouw
Pas tegen het eind van de jaren 50 kreeg
Groningen, als laatste grote stad van Neder
land, zijn eerste vestiging van Vroom &
Dreesmann. De belangrijkste reden was dat
een broer van Willem Vroom, en later ook
de zoons van die broer, al een eigen manu
facturenwinkel in de stad bestierden en
Willem hen geen concurrentie aan wilde
doen. Het warenhuis stamt uit 1958 (foto 3)
en is ontworpen door de gebroeders Evert
Kraaijvanger en Herman Kraaijvanger uit
Rotterdam, en geconstrueerd door Raadge
vend Ingenieursbureau Aronsohn, eveneens
uit Rotterdam.
Oorspronkelijk telde het gebouw zes
bouwlagen: een kelder, begane grond, drie
verdiepingen over het gehele gebouwopper
vlak, en een opbouw over een deel van de
vierde verdieping. Al in de jaren 60 is er een
vijfde verdieping toegevoegd en zijn de rol
trappen tot boven doorgetrokken (fig. 4).
Bestaande constructie
Het gebouw staat op de meest noordelijke
uitloper van de Hondsrug en is gefundeerd
op staal. Het opgaande werk bestaat uit een
robuuste, in het werk gestorte, betoncon
structie. De vrij indeelbare verdiepingen
worden gevormd door puntvormig onder
steunde vloeren met een dikte van 290 mm
in een kolommenraster van circa 9 × 9 m²
(fig. 5). De kolommen, die zijn voorzien
IR. THEO VAN
WAGENINGEN
Adviseur & Directeur
Dijkhuis ingenieurs
auteur
PROJECTGEGEVENS
project
Het Groot Handelshuis
Groningen
opdrachtgever
MWPO
architect
De Zwarte Hond
constructeur
Dijkhuis ingenieurs
betononderzoek
Bejan
adviseur lijmwapening
ABT
aannemer
Bouwbedrijf Kooi
Appingedam
sloopbedrijf
Eerens
lijmwapening
SealTeq
oplevering
najaar 2022
Het Groot Handelshuis is een multifunctioneel gebouw aan de Grote markt in
Groningen, in het oude pand van de V&D. Veel van het oorspronkelijke gebouw is
behouden, maar er waren ook een aantal constructieve ingrepen nodig, onder meer de
toevoeging van een atrium en een nieuwe dakopbouw.
CEMENT 3 2025 ?23
2 Atrium in Het Groot Handelshuis. Foto: De Zwarte Hond, Eva Bloem
3 V&D Groningen in oude staat
Om het
wegkantelen van
de resterende
vloerdelen te
voorkomen zijn
stalen kolommen
en betonwanden
geplaatst
2
3
24?CEMENT?3 2025
12 3 4 5 6 78 9 10 1112
Kelder -4.500 +
Peil
1e verdieping 4.700 +
2e verdieping 8.950 +
3e verdieping 13.200 +
4e verdieping 17.450 +
5e verdieping 22.120 +
6e verdieping 26.650 +
Dak 31.150 +
4 Langsdoorsnede oude situatie, met in het midden de roltrappen
5 Plattegrond oude situatie
4
5
CEMENT 3 2025 ?25
van kolomkoppen (fig. 4), verjongen van een
diameter van 900 mm in de kelder tot een
diameter van 500 mm boven de vierde ver
dieping. De stabiliteit wordt in beide richtin
gen geleverd door de portaalwerking van de
kolommen en de vloeren.
Eind jaren 60 is de constructie boven
de vierde verdieping gesloopt en is die ver
vangen door een opbouw over een groter
oppervlak, met daar bovenop een vijfde ver
dieping plus een dakopbouw. De constructie
van deze opbouw bestaat uit stalen kolom
men, hoofdliggers en gordingen met prefab
betonplaten op de vijfde verdieping en gas
betonplaten op de dakvloer van de opbouw.
Tot 2015 heeft het pand gefunctioneerd
als één van de meest succesvolle V&D- vesti
gingen van het land. Daarna is het door een
aantal partijen in gebruik geweest als tijdelijke
winkelruimte. Van eind jaren 60 tot de trans
formatie in 2019 is de indeling en constructie
van het gebouw niet wezenlijk veranderd.
Het gebouw is bijzonder goed gedocu
menteerd; vrijwel alle constructietekeningen
van de jaren 50 en 60 zijn terug te vinden in
het gemeentearchief. Zoals wel vaker het
geval, zijn er echter geen berekeningen aan
getroffen.
Van boekenkelder naar
fietsenstalling
De oorspronkelijke kelder, waarin de boeken-
en platenafdeling was ondergebracht, heeft
6
6 Isometrische dwarsdoorsnede ter plaatse van het atrium
plaatsgemaakt voor een openbare fietsen
stalling. Het beleid van de gemeente is dat
die dag en nacht toegankelijk moet zijn. Aan
de buitenkant van het gebouw zijn daarom
aan de oostzijde en westzijde nieuwe ont
sluitingen van de kelder toegevoegd in de
vorm van trappen en hellingbanen voor de
fietsen (fig. 6) en in de kelderwand zijn ope
ningen aangebracht.
De inwendige vrije hoogte van de kel
der is meer dan 4 m. Vanwege de aansluiting
op de straten moesten de lengtes van de
hellingbanen echter worden beperkt. De
fietsers komen daarom binnen op een pla
teau dat 1 m boven de keldervloer ligt en
kunnen dan links en rechts verder naar be
neden. Voordeel daarvan was dat de kelder
wand niet tot bovenkant keldervloer hoefde
te worden verwijderd. De slooplijn lag daar
mee boven het grondwaterniveau en ook
ruim boven het aanlegniveau van de kelder
en de belendingen. Daardoor konden de
nieuwe toegangen in een vrij ontgraven
bouwput, zonder grondkeringen en zonder
bemaling worden gerealiseerd.
Met deze nieuwe fietsenstalling is ook
een oost- westroute door het gebouw heen
ontstaan, van de Ebbingestraat naar de
Stalstraat.
Van roltrappen naar een atrium
Het oorspronkelijk gesloten gebouw is open
gemaakt door in het hart, ter plaatse van de
plateau
hellingbaan
26?CEMENT?3 2025
trap naar atrium
fietsenkelder fietsenkelderhellingbaan/plateau
fietsenkelder
in het gebouw de roltrappen van onder
naar boven opgehangen. Vervolgens zijn de
trappen losgeslepen van de betonconstruc
tie, naar beneden getakeld, op karretjes ge
plaatst en één voor één naar buiten gerold.
Uiteindelijk is ook de eerste verdieping
dichtgezet.
Omdat het atrium veel groter is dan
de oorspronkelijke openingen voor de rol
trappen, moesten de openingen op de twee
de tot en met de vierde verdieping worden
verruimd. Voor het plaatsen van de roltrap
pen zijn indertijd betonnen rondgaande
platte ringbalken gemaakt. De ringbalken
op de tweede en derde verdieping moesten
deels worden doorgezaagd om het atrium te
kunnen maken (foto 8). Om het wegkantelen
van de resterende vloerdelen te voorkomen,
konden aan de noordkant van het atrium
stalen kolommen als permanente stempels
worden geplaatst, vanaf de kelder tot aan de
onderkant van de derde verdieping (foto 8).
Vanwege de indeling van de horeca op
de eerste verdieping en de supermarkt op de
begane grond waren extra kolommen aan
de zuidkant niet wenselijk. Aan die zijde zijn
daarom op twee plekken betonwanden
7
Een deel van
de vloeren is
aan onder- en
bovenkant
versterkt met
koolstof lamellen
7 Isometrische langsdoorsnede
oude roltrappen, een atrium te maken dat
tot het dak reikt, waardoor licht tot beneden
in het gebouw naar binnen valt (fig. 7). Ook
zijn ramen in de gevel geplaatst. Een nieuwe
monumentale natuurstenen trap aan de
kant van de Grote Markt leidt van de begane
grond naar het atrium op de eerste verdie
ping.
De roltrappen zijn vervangen door een
speelse invulling van trappen en bordessen.
In eerste instantie reikten de roltrappen tot
aan de tweede verdieping en was de derde
verdieping nog dichtgelegd met een elemen
tenvloer, in verband met later aan te bren
gen roltrappen. Bij de verbouwing van eind
jaren 60 zijn de roltrappen verder doorgezet
tot aan de vijfde verdieping. Daarbij is de
elementenvloer uit de derde verdieping
verwijderd en is er een trapgat in de vierde
verdieping gezaagd met rondom extra wa
pening voor het opvangen van de trappen.
Door de eerdere verbouwing werd het
aanpassen van de vloeren rond de roltrap
pen een project op zich. Eerst is de roltrap
naar de kelder verwijderd. De begane grond
is dichtgezet met een nieuw stuk betonvloer.
Daarna zijn met behulp van katrollen boven
atrium
CEMENT 3 2025 ?27
tussen de tweede en derde verdieping ge
plaatst (fig. 9). Het restant van de ringbalk
van de derde verdieping rust op deze wan
den en het restant van de ringbalk op de
tweede verdieping is eraan opgehangen. De
belastingen worden vanuit deze wanden via
kolomkoppen rechtstreeks naar de kolom
men geleid. Op nadrukkelijk verzoek van de
architect is er enkele decimeters ruimte ge
houden tussen de nieuwe wanden en de be
staande kolommen (fig. 9).
De nieuwe betonwanden zijn gestort
via sparingen in de derde verdieping met
zelfverdichtend beton, waarbij er bovenin
de wandkisten ontluchtingsgaten zijn mee
genomen.
Aanpassingen aan de vloeren
Als gevolg van de herinrichting van het
gebouw is ook de logistiek ingrijpend aange
past. Een liftschacht is een installatieschacht
geworden en er zijn verticale en horizontale
leidingtracés toegevoegd. Vanwege de grote
vrije hoogtes is er voldoende ruimte voor de
leidingen tussen de bovenkant van het ver
laagde plafond en de onderkant vloer. De
posities en afmetingen van de schachten
zijn dusdanig afgestemd met architect, in
stallatieadviseur en installateur, dat de
meeste vloersparingen zonder aanvullende
constructieve voorzieningen konden worden
aangebracht.
Behalve de roltrappen is er ook een
vast trappenhuis over vier bouwlagen com
pleet verdwenen (in de zuid-oosthoek, fig. 5).
Het achterblijvende trapgat is dichtgezet.
Het was met 4 × 5 m² zo groot, dat er een
versterking moest worden aangebracht om
de extra belasting af te voeren naar de
kolommen. Om ingewikkelde aansluitingen
te vermijden, zijn extra stalen balken onder
de vloer geplaatst (fig. 10). Die balken zijn
Het hart van
de constructie
van de opbouw
bestaat uit
twee robuuste
portalen
8
8 Atrium in aanbouw met zaaglijn langs de kolomkoppen, gezien vanaf de dichtgelegde eerste verdieping 28?CEMENT?3 2025
best. ø700-2060best. ø700-2060
best. 470x700best. 600x700
best. 400x350best. 400x350
HEA400HEA400
HEA400
best. ø700-2060best. ø700-2060
best. 470x700best. 600x700
best. 400x350best. 400x350
hrsp ø12-150
hrsp ø12-150
hrsp ø12-150
hrsp ø12-150
hrsp ø12-150
hrsp ø12-150
+8950
+13200
+8600
+8890
+12850
+13140
09206 +/- 230
520
175 175
as
350
110 110
30
115 220 115
450
ø 80
350425 425
lijmwapening 8ø20-200 lg 500 mm
Hakron TSE ø25/M30x2260
2x3 h.o.h. 150 mm
ankers in 3e laag van de wapening
staalplaat 500x450x30
65 220 65
wap: # ø12-150 l/r
hrsp ø12-150
- ?
-
-
-
-
-
-
-
9
10
9 Betonwanden op derde verdieping, iets losgelaten van de kolommen
10 Stalen balken onder vloer ter plaatse van dichtgelegd trapgat
CEMENT 3 2025 ?29
vlak naast de kolomkop opgehangen aan
de vloeren, zodat de belasting vanaf daar
direct naar de kolommen wordt afgedragen
(fig. 11).
Zoals eerder gemeld is het vloerge
deelte van de begane grond en de eerste ver
dieping bij de roltrap dichtgezet en zijn op
de tweede, derde en vierde verdieping grote
stukken vloer verwijderd ten behoeve van
het atrium.
Voor de trapopgang naar het atrium is
juist weer een stuk vloer verwijderd over
een vlak van maar liefst 6 × 26 m². Verder is
op de eerste verdieping aan de zuidzijde een
vide toegevoegd als kijkgat van de horeca
naar de ondergelegen supermarkt.
Vanwege de bestemming tot super
markt werd voor de begane grond een ver
anderlijke belasting geëist van 6,00 kN/m².
Voor de horeca is een veranderlijke belas
ting van 4,00 kN/m² aangehouden.
Voor de veranderlijke belasting van
de verdiepingen zijn waardes aangehouden
van 2,50 tot 3,00 kN/m². Verder is er op de
begane grond, de eerste verdieping en delen
van de hogere verdieping rekening gehouden
met belasting uit tegels.
Krachtswerking vloeren?De krachtswerking
in de vloeren is door alle aanpassingen flink
gewijzigd. Met een EEM-programma is deze
krachtswerking, alsmede de invloed van de
gewenste sparingen en belastingen, nauw
keurig onderzocht. Hoewel het een robuust
gebouw lijkt, is de capaciteit van de vloeren
niet bovenmatig groot. Het pand is gebouwd
in een periode dat er gebruik werd gemaakt
van veel verschillende kwaliteiten wape
ningsstaal. De vloeren bleken plaatselijk te
moeten worden versterkt; daarbij is gedacht
aan de toepassing van lijmwapening. Mede
op aanwijzing van ABT, de adviseur van de
lijmwapening, is besloten om nader onder
zoek te laten doen naar de kwaliteit van de
gebruikte materialen.
Onderzoek verdiepingsvloeren?Er zijn op
meerdere plekken betonkernen geboord en
zijn er staven boven- en onderwapening uit
de verschillende verdiepingvloeren gewon
nen. De gemeten betondruksterkte komt
tenminste overeen met een sterkteklasse
C28/35. Dat is niet eens zo hoog, als bedacht
wordt dat op de originele constructieteke
ningen een kubusvastheid van het beton na
28 dagen van 250 kg/cm² is aangegeven, en
het beton op het moment van beproeven
ruim 60 jaar oud was. De gemeten vloei
grens van de wapening bedraagt 472 N/mm²,
wat tenminste overeenkomt met de staal-
kwaliteit QRn42 uit de GBV 1950.
Versterking?Na het onderzoek zijn zones
van de vloer versterkt. Grote delen van de
beganegrondvloer zijn aan de onderkant,
maar ook aan de bovenkant versterkt met
koolstof lamellen. Op de eerste verdieping
bleek dat op een veel kleiner gedeelte van de
vloer noodzakelijk. Op een aantal plekken
zijn de lamellen brandwerend bekleed.
Slooplijnen?In overleg met de sloper en de
architect zijn de slooplijnen van het atrium
in de tweede, derde en vierde verdieping
11 Detail ophanging stalen balken
11
30?CEMENT?3 2025
vastgesteld. Vooraf is door Dijkhuis aan
gegeven binnen welke marges de slooplijn
kon worden gezocht, zonder dat er zou
moeten worden versterkt met lijmwapening.
Om een al te complexe uitvoering te voor
komen is aan de ene kant van het atrium
de slooplijn precies tot aan de kolomkop
gelegd. Vanwege de indeelbaarheid is aan
de andere kant van het atrium de slooplijn
juist wat verder van de kolomkop terecht
gekomen.
Met het oog op de samenhang en de
horizontale doorkoppeling van de gebouw
delen aan weerzijden van het atrium, zijn
de gevelbalken aan de oostkant en westkant
gehandhaafd.
Nieuwe opbouw
Bij de transformatie is de opbouw van de
vierde en vijfde verdieping aan de zuidkant
vervangen door een nieuwe opbouw met
een wat langer en breder volume (foto 12).
Het dakterras op de vierde verdieping is
teruggekomen, maar ook op de vijfde ver
dieping is een dakterras gecreëerd.
De eerdere opbouw uit de jaren 60
steunde via uitwendige staalconstructies af
op de ondergelegen betonkolommen. Bij de
nieuwe opbouw was de nadrukkelijk wens
van de architect om de constructie in zijn
geheel binnen de gevels te positioneren. De
nieuwe opbouw bestaat weer uit een staal
constructie en net als de oude opbouw uit
prefab betonplaten, dit keer in de vorm van
kanaalplaten (fig. 13). Om gewicht te bespa
ren is bij het dak gekozen voor staalplaten.
Het hart van de constructie van de opbouw
bestaat uit twee robuuste portalen. In de
breedterichting is het volume dermate
groot, dat er extra liggers onder de vierde
verdieping zijn aangebracht om de boven
bouw op af te steunen. Deze liggers zijn weer
opgehangen aan de kolomkoppen van de
betonconstructie (fig. 14).
12 Nieuwe dakopbouw
12
CEMENT 3 2025 ?31
+17450
+22120
+26650
C D E FGB
+/- 1300raatligger +/- 5640 i.h.w. meten+/- 1050
680201150835835835835115020680
+/- 1300 raatligger +/- 5640 i.h.w. meten +/- 1050
680201150 835 835 835835 1150 20680
872 557278557278557278557278557 872872 557278557278557278557278557 872
1040 +/- 7990 9030 +/- 7990 1040
2572 5418 9030 5418 2572
2572 5418 9030 5418 2352
HEB500 HEB500
ø219.1x8.8ø219.1x8.8
ø219.1x8.8
HEB500 HEB500
ø219.1x8.8
HEB500
HEA220HEA220
HEA220
HEB550
HEA220
raatligger HEA550raatligger HEA550
PORTAAL
PORTAAL
mv mv
mv mv
5x sparingen raatligger h.o.h. 835 mm
in hart stalen ligger. Exacte maatvoering
in het werk controleren en bij afwijkingen overleggen met Dijkhuis Ingenieurs!
Doorsnede 8.B
+17450
+17100
+17390
ø 50
afwerkvloer verwijderen,
aanwerken met krimparme
mortel
strip 400x400x30 mm
boorgat max.
4x M30-8.8
4x schotten
t= 15mm
2050501005050
70 200
100 200 100
600 680 20 872 557 278 557
165 420 141
verwijderen
staalconstructie
verwijderen
staalconstructieø219.1x8.8
85140 140 85
0309206 750
2x schotten
HOLD
in bewerking
278 140 278 140
2572
C/F
1272
5050100505020
200 70
278 557 872 20 680
278 140 278 140
voetplaat t = 20 mm
+4x lijmankers M16-4.6
onder sabelenzie det. 8.01
100 200 100
D/E
HEB500
165 420 165
0309206 750
verwijderen beton &
staalconstructie
Detail 8.01 Detail 8.02
De liggers zijn zo hoog dat ze conflicteren
met de horizontale leidingen. Na afstemming
met de installateur zijn daarom raatliggers
met vijf openingen toegepast.
Klimaatbewust en duurzaam
bouwen
In het transformatieproject van het waren
huis zijn zo veel mogelijk elementen van het
oorspronkelijke gebouw behouden. Daar
mee is Het Groot Handelshuis een voorbeeld
van klimaatbewust en duurzaam bouwen.
Het gebouw is opnieuw geïsoleerd, er is
HR+++-glas geplaatst en het heeft daardoor
nu energielabel A. Er zijn extra klimaat
installaties aangebracht, die de bruikbaar
heid van het gebouw bevorderen en zorgen
voor een gezond werkmilieu. Om een prettig
binnenklimaat te garanderen zijn de vloeren
van zowel verwarming als koeling voorzien.
Een groen dakterras draagt bij aan de duur
zaamheid van het gebouw, de biodiversiteit
in de stad en het comfort van de gebruikers.
Door de aanpak van de oude V&D- panden is
een belangrijk deel van de binnenstad van
Groningen weer aantrekkelijk gemaakt.?
13
14
13 Doorsnede nieuwe dakopbouw
14 Ophanging raatliggers
32?CEMENT?3 2025
Thema Transformatie
Dit artikel is onderdeel van een themanummer van Cement over transformatie. Bekijk voor alle andere artikelen dit dossier.
Projectgegevens
Project: Het Groot Handelshuis Groningen
Opdrachtgever: MWPO
Architect: De Zwarte Hond
Constructeur: Dijkhuis ingenieurs
Betononderzoek: Bejan
Adviseur lijmwapening: ABT
Aannemer: Bouwbedrijf Kooi Appingedam
Sloopbedrijf: Eerens
Lijmwapening: SealTeq
Oplevering: Najaar 2022
Na het faillissement van Vroom & Dreesmann in 2015 kwam een aantal panden in de binnenstad van Groningen leeg te staan. In de jaren daarna zijn al die gebouwen aangepakt. Vanaf 2017 tot en met 2019 is het oude V&D-distributiegebouw aan de Rode Weeshuisstraat getransformeerd in The Warehouse: een goed toegankelijke winkelruimte in de kelder en op de begane grond, met daarboven een optopping met 24 woningen. Vervolgens durfden ontwikkelaars het aan om voor eigen rekening en risico de andere leegstaande V&D-panden te verwerven, om daarmee greep te krijgen op de herontwikkeling.
In de jaren 2017 tot en met 2021 is het gebouw van de Vendorama (een merk van V&D) aan de Stalstraat gesloopt en vervangen door Mercado, een gebouw met commerciële ruimte over twee lagen en daarboven 41 woningen. Vanaf 2019 tot en met 2022 is het V&D-warenhuis aan de Grote Markt getransformeerd in Het Groot Handelshuis, met daarin een gevarieerd programma: een fietsenstalling in de kelder voor de gemeente Groningen, een supermarkt met horeca op de begane grond en eerste verdieping, daarboven vier lagen met kantoren en ten slotte twee dakterrassen.
De herontwikkeling tot kantoren viel midden in de coronapandemie, wat de vraag opriep of er nog wel behoefte was aan werkruimte. Dat bleek het geval te zijn. Met zijn flexibel indeelbare vloeren voorziet het (inmiddels geheel verhuurde) pand in de behoefte aan hoogwaardige kantoorruimte op een zeer centraal gelegen locatie.
Reacties