In hartje Groningen, aan de Grote Markt, wordt de laatste hand gelegd aan het project Merckt. Met de diverse invulling met horeca en luxe appartementen, faciliteert het nieuwe gebouw de verbinding tussen mensen. Een van de meest bijzondere aspecten van het casco zijn de seismische en akoestische knip. Deze vallen geheel weg achter de sierlijke gevelelementen.              
                
             
                              
                                      
                      1	
Horecalandmark 
hangt boven de markt	
Merckt, beeldbepalend op de Grote Markt in Groningen	
1 Het nieuwe gebouw Merckt in Groningen, foto: Danny Brix / Pandomo Makelaars	
In hartje Groningen, aan de Grote Markt, wordt de laatste hand gelegd aan het 
project Merckt. Met de diverse invulling met horeca en luxe appartementen, 
faciliteert het nieuwe gebouw de verbinding tussen mensen. Een van de meest  bijzondere aspecten van het casco zijn de seismische en akoestische knip.   
Deze vallen geheel weg achter de sierlijke gevelelementen.	
14?	CEMENT  8 2020
2	
Het nieuwe gebouw Merckt ligt 
op de hoek van de Oostzijde van 
de Grote, op de plek van het vroe-
gere pand Grote Markt 33.	
 Het is 
pal tegen het rijksmonument aan de Poele- 
straat 8 aangebouwd. De naam van het ge-
bouw is geïnspireerd op de naam die de 
Grote Markt in de 19e eeuw had: 'Breede 
Merckt'. Het gebouw is het sluitstuk van de 
zogenoemde Oostwand van de Grote Markt. 
In de afgelopen jaren heeft deze Oostwand 
een metamorfose ondergaan: de nieuwbouw 
van studentenvereniging Vindicat is in 2014 
opgeleverd, Merckt opent begin 2021 zijn 
deuren en het Westcord Hotel wordt komend 
voorjaar opgevelerd (fig. 3). Op dat moment 
zijn alle gebouwen van de wederopbouw  
na de tweede wereldoorlog aan deze zijde 
vervangen. 	
Geschiedenis
In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog 
in Nederland, in april 1945, werd de binnen -
stad van Groningen hevig toegetakeld: in  
totaal werden ongeveer 270 gebouwen ver-
woest of raakten beschadigd. Grote branden 
waren het gevolg van de hevige beschietingen. 
Grote delen van de Grote Markt, Waagstraat, 
Guldenstraat en de Oude Ebbingestraat ver-
dwenen in het puin.  Met de verwoesting van grote delen 
van de binnenstad stond het stadsbestuur 
na de bevrijding voor de taak Groningen een 
nieuw stadshart te geven. Daarbij werd niet 
gekozen voor reconstructie van de oor-
spronkelijke situatie, maar voor een plan 
met de allure van de nieuwe tijd. In 1949  
leverde architect en stedenbouwer Granpré 
Molière het plan dat in de daarop volgende 
jaren grotendeels is gerealiseerd. Ten opzichte van de oorspronkelijke  
situatie werden de gevelwanden aan de 
noordzijde van de Grote Markt in geringe 
mate en aan de oostzijde sterk teruggelegd. 
De Martinitoren kwam daardoor vanuit de 
Oosterstraat geheel in het zicht. De smalle 
entree naar de Oude Ebbingestraat werd 
verbreed en de Kreupelstraat en het Kwin -
kenplein werden aangelegd. In de nieuwe situatie zijn de gebouwen 
aan de oostzijde van de Grote Markt, waar-
onder Merckt, meer naar het westen ge- plaatst, richting het stadhuis. Daarmee is de 
rooilijn van voor de Tweede Wereldoorlog 
hersteld (fig. 4). Dit heeft geresulteerd in een 
intiemere beleving van het marktplein.	
Programma
Merckt is een 25 m hoog gebouw met een 
dubbellaagse kelder eronder (fig. 3). Deze 
kelder was in de ontwerpfase aanvankelijk  
6 m diep, maar omdat de wanden van de 
bouwput vanwege de waterdichtheid heel 
diep de grond in moesten, werd een extra 
hoge ondergrondse kelderlaag mogelijk. 
Hierdoor kon er naast bergingen en instal -
latieruimtes ook horeca worden onderge-
bracht met een volledige bierbrouwerij.  
Vanwege de hoogte die beschikbaar is door 
vides, kunnen installatieonderdelen met een 
grote hoogte worden geplaatst. De begane grond wordt ook ingevuld 
met horeca. Op de 1e tot en met de 5e ver-
dieping liggen woningen. De 6e laag wordt 
gedeeltelijk ingenomen door horeca, een 
rooftopbar met serre. En gedeeltelijk door 
het penthouse, een woning van 180 m² en 
een dakterras van circa 100 m². In de kern 
bevinden zich de liften en de trappen.  Ondanks de relatief beperkte totale 	
ING. ANNE RENKEMA
constructeur /  projectleider
Dijkhuis ingenieurs auteurs
IR. THEO VAN 
WAGENINGEN
adviseur / directeur
Dijkhuis ingenieurs
2 3D-impressie casco Merckt	
PROJECTGEGEVENS  project 
Merckt Groningen opdrachtgever  MWPO
architect 
Powerhouse Company  Rotterdam
hoofdaannemer   Plegt Vos
hoofdconstructeur  Dijkhuis ingenieurs
constructief seismische  advies 
Zonneveld Ingenieurs geotechnische advisering  Fugro
leverancier 
sandwichelementen,  prefab sierbogen en  dakranden Hibex
leverancier sliders  Vilton
leverancier en adviseur  geluiddempers  CDM
adviseur bouwfysica  Peutz	
CEMENT  8 2020	?15
3	4	
situatie 1920 
situatie 2007
situatie 2020	
hoogte van het gebouw, voorziet het ontwerp 
in maar liefst 11 niveaus en een dak (fig. 6). 
De totale hoogte is bijna 35 m, maar bijna  
10 m daarvan zit in de grond. Een van de meest bijzondere aspecten 
van het casco is de seismische en akoestische 
knip in het gebouw. Bijzonder zijn verder de 
dragende sandwichgevelelementen, met de 
speciale vormen en witte gevelstenen. In 
deze elementen komen bij uitstek uitstraling 
en constructie samen.
Aardbevingsbestendigheid
Merckt bevindt zich in de invloedssfeer  
van door gaswinning geïnduceerde aardbe-
vingen. Op basis van de NPR 9998 versie  
december 2015, zijn er maatregelen genomen   
om een aardbevingsbestendig gebouw te 
realiseren.  Voor een compact en stijf appartemen -
tengebouw als Merckt, is het toepassen van 
'base isolation' een geëigende oplossing. Het 
is met deze oplossing niet nodig de construc-
tie zwaar over te dimensioneren, waardoor 
de architectuur en schaarse ruimte niet 
worden geraakt. De belastingen uit de aard -
bevingen worden hierdoor aanmerkelijk   gereduceerd, doordat onderbouw en boven
-
bouw los van elkaar kunnen bewegen door 
toepassing van zogenoemde 'sliders' (fig. 7a 
en foto 7b). Sliders bestaan uit twee roest-
vaste stalen glijschalen met daartussen een 
met teflon beklede 'puck'. De sliders worden bij voorkeur zo laag 
mogelijk in het gebouw geplaatst, bijvoorbeeld 
op het beganegrondniveau. Er is in dit geval 
echter voor gekozen om, ter voorkoming van 
een complexe aansluiting op het maaiveld -
niveau, het sliderniveau te realiseren tussen 
de horeca en de woonverdiepingen. Hierdoor 
kon de seismische ontkoppeling worden ge-
combineerd met de eveneens noodzakelijke 
akoestische ontkoppeling. Het constructieve seismische advies  
is verzorgd door Zonneveld ingenieurs.  
Zonneveld heeft de NLTH-analyse gedaan  
(Nonlinear Time History) en de resultaten 
zijn door Dijkhuis ingenieurs toegepast in  
de sterkteberekeningen (zie verder kader 
'Taakverdeling').	
Stabiliteit
Boven het sliderniveau wordt de stabiliteit 
verzorgd door de woningscheidende wan -	
3 Plattegrond oostwand Grote Markt
4 Ontwikkeling Oostwand op de Grote Markt	
Onderbouw en 
bovenbouw   
kunnen los van 
elkaar bewegen 
door toepassing 
van zogenoemde 
'sliders'
16?	CEMENT  8 2020
5
6
den en de kernwanden (liftput en trappen-
huis), samen met schijfwerking van de vloe-
ren. Onder het sliderniveau tot de begane 
grond wordt de stabiliteit verzorgd door de 
kernwanden, de wand die tegen de bestaan -
de bebouwing van Poelestraat 8 aanligt en 
een schoorconstructie van stalen buispro-
fielen (windbok) (fig. 8).  Vanaf beganegrondniveau en dieper 
vormt de kelder een stijve betonnen doos. 
De vloeren in de kelder fungeren bovendien 
als stempels voor de kelderwanden. 	Schoorconstructie op de begane grond?	Het 
voorste deel van de begane grond (het deel 
van de begane grond aan Grote Marktzijde 
en aan de Poelestraatzijde, links in fig. 6) is 
een 'open' casco, een vrij indeelbare ruimte. 
In de ontwerpfase is in eerste instantie on -
derzocht of de stabiliteit van de onderbouw 
kon worden ontleend aan de kern en de 
wand tegen Poelestraat 8. Omdat dit gezien 
de grootte van de aardbevingsbelasting niet 
in voldoende mate kon, is een schoorcon -
structie toegevoegd, opgebouwd uit stalen 	
5 Nieuwbouw in het oude centrum
6 3D-impressie doorsnede casco Merckt	
TAAKVERDELING
De seismische analyse is gedaan door 
Zonneveld ingenieurs. De NLTH 
analyse leverde de input voor de  
constructieve vervolgberekeningen.  
De algemene werkwijze die is aan
gehouden voor de dragende en  
stabiliserende elementen van het 
casco is als volgt:
1. statische ontwerpberekening, 
gewichts en stabiliteitsberekening 
door Dijkhuis;
2. aangeven van dimensies van de 
constructiedelen en de wapening in de 
betononderdelen aan de hand van het 
statische ontwerp van de constructie 
door Dijkhuis;
3. controle door Zonneveld van de  
cascoonderdelen op de krachts
werking ten gevolge van seismiciteit;
4. aanvulling op dimensies (eventueel) 
en op de wapening van de casco 
onderdelen;
5. opgave aan de verschillende  
leveranciers door Dijkhuis;
6. controle van de aangeleverde  
uitvoeringsstukken door Zonneveld / 
Dijkhuis.	
CEMENT  8 2020	?17
7a
7b
8	
Op de begane 
grond is een 
schoorconstruc
tie toegevoegd, 
opgebouwd   
uit stalen   
buis profielen	
7 Onderbouw en bovenbouw kunnen door sliders los van elkaar bewegen
8 Model entresolniveau met onder meer kern, kolommen en stalen windbok	
buisprofielen (drie kolommen en twee dia -
gonalen, fig. 9). De kolommen zijn voorzien 
van een dwarskrachtnok, bij de buitenste 
kolommen aan de bovenzijde en bij de mid -
delste aan de onderzijde. Deze constructie is aangebracht tus-
sen de begane grond en het sliderniveau.  
De kolomvoeten zijn met ingestorte ankers 
verbonden aan de betonconstructie. Aan de   
bovenzijde zijn draadeinden aangebracht, 
die zijn ingestort in de betonconstructie. De 
buizen zijn voorzien van een brandwerende 
coating.	Horizontale draagstructuur
De  dakvloer is een betonvloer van 250 mm 
dik (70 mm breedplaat met 180 mm druk-
laag). In de dakvloer zijn stalen liggers in de 
vloer gestort, zodat een vrij indeelbare ruim -
te mogelijk was met voornamelijk dragende 
kolommen in plaats van wanden. In de dak -
vloer zijn diverse leidingen geïntegreerd, die 
de stalen liggers kruisen. Hiervoor zijn aan -
passingen aan de stalen liggers gedaan. Het 
gedeelte van het dak van de horeca is volledig 
gedilateerd (akoestische ontkoppeling) ten 
opzichte van het dak van het penthouse.  	
ARCHITECT POWERHOUSE 
COMPANY OVER MERCKT
Hoewel nieuwbouw, past het ontwerp 
van Merckt toch heel goed in zijn 
omgeving. Om de overgang van 
nieuwbouw naar het oude centrum  
zo naadloos mogelijk te maken, maakt 
het gebruik van een kleuren en  
materialenpalet dat weloverwogen is 
afgestemd met dat van het oude 
stadscentrum (fig. 5). De lichtbruine 
baksteen van het middendeel voegt 
zich in de kleurstelling van Vindicat en 
is een ware afsluiting van de Oostwand. 
Dit wordt des te meer geaccentueerd 
door de ranke bogen van Merckt die 
subtiel verwijzen naar welbekende 
bogen van de Martinitoren en het 
stadhuis. De materialisatie van de plint 
bestaat uit een elegante combinatie 
van prefabbetonelementen met  
messing details. Het beton maakt dat 
het gebouw een schakel vormt tussen 
het verleden en de toekomst, elemen
ten die ook in het ontwerp van  
Vindicat duidelijk te herkennen zijn. 
Doordat de plint zich aansluit op de 
schouderhoogte van de omliggende 
panden, landt het gebouw en wordt  
de Oostwand afgemaakt.	
18?	CEMENT  8 2020
9a
9b	
9 3D-impressie (a) en rekenschema (b) windbok
10 Seismische en akoestische knip, sliders
De 6e verdiepingsvloer is een betonvloer van 
290 mm dik (70 mm breedplaat met 
220 mm druklaag. Het penthouse bevindt 
zich op deze vloer, als een 'vrijstaande'  
woning op het gebouw. Daarnaast is er een 
horecagedeelte, de rooftopbar met een 'ca -
briodak' dat in zijn geheel kan worden open 
geschoven. Ten behoeve van akoestische iso-
latie is het vloerdeel van het horecagedeelte 
voorzien van een drukvaste isolatie waarop 
een gewapende druklaag is gestort.  De 5e tot en met de 1e verdiepingsvloe-
ren zijn betonvloeren van 290 mm dik en 
210 mm dik ter plaatse van de doorgestorte 
buitenruimtes (breedplaat 70 mm en druk-
laag respectievelijk 220 mm en 140 mm). 
De 1e verdiepingsvloer is voorzien   
van een balkenframe, bestaande uit in  
de vloer geïntegreerde betonbalken  
(800 x 400/500 mm	
2). Onder deze balken  
bevinden zich de sliders, 31 stuks in totaal 
(fig. 10 en 11). De sliders zijn opgesteld op een 
'funderingslaag', een tussenvloer met erop 
een betonnen balkenframe.  Met de dimensionering van de beton -
constructie is gerekend met de excentrici -
teiten die de sliders bij een aardbevings- 
situatie mogelijk maken. De te rekenen ver-
plaatsing van het gebouw op het niveau van 
de sliders bedraagt circa 60 mm. De beton -
balken van het frame zijn ontworpen met de 
verticale krachten en optredende excentri -
citeiten.  Tussen de sliders en de onderkant  
van de 1e verdieping zijn ook akoestische 
ontkoppelingen geplaatst, de zogenaamde 
'akoestische lagers'. De entresolvloer is gemaakt met een 
staalconstructie en daartussen houten bal -
klagen en plaatmateriaal. De staalconstruc-
tie is deels met trekstangen opgehangen aan 
de bovengelegen tussenvloer op het sliderni -
veau. Hiertoe zijn in deze vloer stalen balken 
ingestort. Verder is de entresolvloer afge-
steund op de kernwanden, de windbok en 
de kolommen in de gevel. De begane grond, dit is het feitelijke 
kelderdek, is gemaakt van betonvloeren van 
290 mm dik (breedplaatvloeren) op een 
frame van betonbalken. De betonbalken  
zijn gemaakt met prefab balkbodems van 
600 x 600 mm	
2, inclusief vloerhoogte. 	
10a
10b	
CEMENT  8 2020	?19
11
12	
11 Doorsnede 1e verdiepingsvloer met sliders
12 Horizontale doorsnede sandwich gevelelement	
De 1e keldervloer (niveau -1) is een betonvloer 
van 250 mm dik op een frame van betonbal -
ken. De balkafmetingen (inclusief vloer-
hoogte) zijn hier 800 mm breed en 400 mm 
hoog. De 2e keldervloer (niveau -2) vormt het 
laagste niveau. Deze vloer is samen met de 
kelderwanden tevens de fundering van het 
gebouw. De vloer is een in het werk gestorte 
vloer van 1000 mm dik. Ter plaatse van de 
kern is de vloer 600 mm dik. De vloer onder 
de kern heeft tijdens de bouw tevens dienst 
gedaan als fundering voor de torenkraan, 
die vanwege de beperkt beschikbare ruimte 
voor de bouwplaats was opgesteld in de  
liftput.
Verticale draagstructuur
De dakvloer wordt gedragen door de kern -
wanden, kalkzandsteen scheidingswanden 
tussen horeca en penthouse, en stalen ko-
lommen die achter de terugliggende gevel -
puien zijn geplaatst. De kolommen en de 
scheidingswanden zijn op de onderliggende 
6e verdiepingsvloer geplaatst, deels halver-
wege de overspanning, deels boven de 
draaglijnen (wanden) onder deze 6e verdie-
pingsvloer. Deze kolommen zijn voorzien 
van akoestische ontkoppeling door deze op 
te stellen op 'akoestische lagers'. Dit zijn 
blokken opgebouwd uit elastomeer en stalen  platen. De specifieke eigenschappen en  
dimensies van deze lagers volgen uit de  
optredende verticale belastingen.  De 6e tot en met 2e verdiepingsvloer 
worden rondom ondersteund door dragende 
gevels, woningscheidende wanden (beton -
wanden met dikte 250 mm) en de kernwan -
den (holle wanden met dikte 300 mm). De 
dragende gevels zijn prefab sandwichbeton- 
elementen met een dragend binnenblad, dik 
250 mm (fig. 12). Het buitenblad is ook van 
beton. Hierin zijn gevelstenen in de fabriek 
meegestort. De dikte loopt in schuine hoe-
ken af van de penanten / liggers naar de  
kozijnen (foto 13).  Het balkenframe van de sliders op de 
1e verdiepingsvloer wordt rondom onder-
steund door prefab-betonkolommen in de 
gevels (350 x 520 mm	2) die op een afstand 
van circa 2,1 m van elkaar staan. Het frame 
wordt verder tevens ondersteund door de 
wanden van de kern, de stalen windbok en 
de lange wand tegen de bestaande bebou -
wing van de Poelestraat. De begane grond en het 1e kelderni -
veau worden rondom ondersteund door  
de kelderwanden en in het midden door 
prefab-betonkolommen (Ø500 mm) en de 
kernwanden. Het 2e kelderniveau is op staal gefun -
deerd. De ondergrond bestaat uit vastgepakt  zand. Het gebouw is namelijk geplaatst boven 
de laatste uitloper van de Hondsrug, een door 
de ijstijd ontstane stuwwal van zandlagen.	
Bouwput
Voor de bouwput zijn zogenoemde MIP-pane-
len toegepast. Dit is een systeem waarbij be-
staande grond ter plekke wordt vermengd 
met grout (Mixed In Place), met behulp van 
een triple-avegaar (drie avegaren naast el -
kaar). Vervolgens zijn over de hele verticale 
lengte staalprofielen HEA360 in de wand ge-
plaatst op een afstand van h.o.h. 1,1 m. Deze 
profielen zorgen voor de sterkte van de wand. Met Plaxis zijn de bouwput en de om -
liggende grond gemodelleerd. De MIP-wand 
is tot in de waterkerende keileemlaag ge-
bracht tot een diepte van 17 m minus maai -
veld. Daarmee is de bouwput waterdicht en 
is er geen gevaar voor opbarsten. De fundering van de naastgelegen 
pand Poelestraat 8 bestaat deels uit een kel -
der op staal en deels uit een gemetselde 
strokenfundering op staal. De bestaande 
kelderwand van het oorspronkelijke gebouw 
(Grote Markt 33) tegen Poelestraat 8 is ge-
handhaafd. Direct hier tegenaan is bouw -
putwand aangebracht. De monumentale  
belending bleef daarmee stabiel. De bouwputwanden worden tijdens 
het ontgraven op drie niveaus op elkaar af 	
20?	CEMENT  8 2020
13
14
13 Kistwerk dragende sandwich gevelelementen
14 Ontgraving bouwput	
De sliders zijn 
opgesteld op een 
'funderingslaag', 
een tussenvloer 
met erop een 
betonnen   
balkenframe	
CEMENT  8 2020	?21
15
gesteund met tijdelijke stempelramen (foto 14). 
De fundering van Poelstraat 8 is daardoor op 
zijn plek gehouden en vervormingen van de 
omgeving zijn geminimaliseerd. De bouw -
putwand is aan de binnenkant voorzien van 
een extra constructieve betonwand. De kel -
dervloeren en de beganegrondvloer nemen 
de functie van de stempelramen over. Door 
Fugro is een monitoringsplan opgesteld voor 
beheersing van de grondwaterstanden en de 
zettingen van de omgeving.
Constructieve uitwerking  
bijzondere onderdelen
In het volgende deel worden enkele bijzon -
dere onderdelen nader toegelicht.
Hangende liftschacht?	Er zijn twee liftschach -
ten in het gebouw, een voor de appartementen 
(woonlagen) en een voor de horecaruimten. 
Omdat de liftschachten door het sliderniveau 
gaan, moest hier een oplossing worden ge-
vonden voor de aardbevingbestendigheid.  Om die reden zijn beide liftconstructies op-
gehangen aan de 1e verdiepingsvloer boven 
de sliders en rondom vrijgehouden van de 
onderliggende constructies. Ten behoeve 
van deze ophanging zijn circa 15,5 m hoge 
stalen kooiconstructies gemaakt (fig. 15), die 
met lijmankers aan de betonconstructie van 
de 1e verdieping zijn bevestigd. Op deze ma -
nier kan de constructie de verplaatsingen 
tijdens een aardbeving volgen en blijft de 
overgang over de horizontale knip van de 
liftconstructie intact. Hoewel de liftinstalla -
tie bij grote verplaatsingen in veiligheid -
stand zal schakelen, blijft de geleiding van 
onder tot boven een doorgaand geheel.	
Koppeling sierbogen?	De gevel over de  
onderste twee lagen is ingevuld met prefab 
betonnen sierbogen. Deze sierbogen zijn 
voor de dragende kolommen geplaatst en 
buigen terug van het gebouw af. De prefab 
elementen worden verticaal op de fundering 
geplaatst en zijn aan de bovenzijde horizon -	
De liftconstructie 
is opgehangen 
aan de 1e ver
diepingsvloer en 
rondom vrij
gehouden van 
de onderliggende 
constructies	
15 3D-impressie en rekenschema's hangende liftkooien	22?	CEMENT  8 2020
16a
16b
16 Doorsnede (a) en detail (b) sierboog en koppeling	
taal gekoppeld aan het casco. De koppeling 
is gerealiseerd onder de seismische knip in 
het gebouw. Hiertoe zijn stalen jukken ge-
maakt (UNP profielen, hoekstalen en plaat-
staal) die met ingestorte ankers aan de fun -
dering van de sliders zijn bevestigd. Het 
achteraf installeren van ankers was in de 
zeer zwaar gewapende betonconstructie niet 
mogelijk.  De boogelementen zijn in de afbouw -
fase geplaatst. Ze konden niet worden gehe-
sen en verticaal worden geplaatst, maar 
moesten 'onder' het gebouw worden gescho-
ven (fig. 16). Met een speciaal vervaardigde 
'contramal' op een vorkheftruck zijn ze op 
de juiste positie gemonteerd. 
De maatgevende horizontale belastin -
gen volgden uit de horizontale versnelling en 
vergrotingsfactoren als gevolg van een aard -
beving. Daarop zijn de bevestigingen statisch 
berekend en gedimensioneerd. Datzelfde 
gold voor vele andere secundaire construc-
tieve onderdelen. 
Beelbepalend
Het bouwen in de binnenstad, met de zeer 
beperkte ruimte naast een rijksmonument, 
levert altijd de nodige uitdagingen op. Met 
het realiseren van Merckt was uitzonderlijk 
veel planning en werkvoorbereiding gemoeid. 
Iedere vraag tijdens ontwerp en uitvoering 
moest uitvoerig worden overwogen en be-
schouwd. De constructie is complex en   
kende geen standaard antwoorden op ver-
zoeken om aanpassingen of toevoegingen. 
In het gebouw is niet of nauwelijks sprake 
van repetitie in plattegrond of doorsnede: 
elke cm	
2 is anders.
Het resultaat is een beeldbepalend  
gebouw op een bijzondere plek in de  
binnenstad van Groningen. 	
 	
CEMENT  8 2020	?23                  
                 
                                
Reacties