Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Samenhang in ontwerp

Entree van de westelijke reizigerstunnel Amsterdam Centraal gerenoveerd (1) Teun Teeuwisse - 11 juli 2025

Station Amsterdam Centraal ondergaat momenteel een grootschalige verbouwing om meer ruimte te bieden aan het groeiend aantal reizigers. Belangrijk onderdeel van deze verbouwing is de nieuwe entree van de westelijke reizigerstunnel (werknaam project: Westknoop). In dit relatief kleine projectgebied komen alle uitdagingen van de grootschalige stationsvernieuwing samen: meer ruimte creëren in een rijksmonument met al zijn beperkingen kansen en verrassingen.

Drieluik

Dit artikel is het eerste van een drieluik over de vernieuwing van de entree van de westelijke reizigerstunnel in station Amsterdam Centraal. In dit eerste artikel worden de ontwerpprincipes toegelicht. Het tweede artikel gaat in op het constructief ontwerp en het derde artikel op de uitvoering.

In het kort

  • Vanwege de verwachte groei van het aantal reizigers heeft ProRail besloten tot een grootschalige verbouwing van het station
  • De lange reeks eerdere verbouwingen hebben ertoe geleid dat er in het station een lappendeken aan architectonische stijlen is ontstaan
  • Het ontwerp van de verbouwing is gebaseerd op vier ontwerpprincipes met als doel de samenhang in het station te versterken.
  • Besloten is de entree van de westelijke reizigerstunnel als eerste aan te pakken
  • Het station kent diverse onderdelen met een hoge monumentale waarde, waardoor de ontwerpruimte beperkt was
  • Een integraal BIM-model maakte het mogelijk alle onderdelen van de verschillende bouwdisciplines in samenhang uit te werken

Projectgegevens

Project: Renovatie entree van de westelijke reizigerstunnel Amsterdam Centraal
Opdrachtgever: ProRail
Architect: ZJA Architects & Engineers
Ontwerpend constructeur: Arcadis
Geotechnisch adviseur: Arcadis
Aannemer: BAM Infra Civiel
Coördinerend constructeur: BAM Advies & Engineering
Onderaannemer bouwkunde: Schakel & Schrale
Onderaannemer W-installaties: Verkerk
Onderaannemer E&T-installaties: Klaver Giant Groep
Onderaannemer staalconstructie: Civiele Technieken deBoer bv / Rijnstaal Nieuwegein bv
Onderaannemer sloopwerk: Amovatiebedrijf Aalsmeer
Onderaannemer hulpwerk: BAM Materieel

Station Amsterdam Centraal is een dynamische plek die continu in beweging is. Door het steeds maar groeiende aantal reizigers is het station sinds de opening in 1889 regelmatig onderhevig geweest aan aanpassingen en verbouwingen. Momenteel maken ongeveer 200.000 reizigers per dag gebruik van het station. Op piekmomenten is dit aantal te groot voor de capaciteit van de perrons en tunnels (foto 2). Bovendien is de prognose dat het aantal reizigers verder zal groeien naar 275.000 per dag in 2030.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Nieuwe entree westelijke reizigerstunnel station Amsterdam Centraal. Foto: ZJA Architects & Engineers / Ilka Schumacher
Nieuwe entree westelijke reizigerstunnel station Amsterdam Centraal. Foto: ZJA Architects & Engineers / Ilka Schumacher
x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Cement ©2025. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren