Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Klein projectgebied, complexe bouwmethoden

Entree van de westelijke reizigerstunnel Amsterdam Centraal gerenoveerd (3) Laura van der Tuijn, Gijs van den Brand - 15 juli 2025

Bouwen in de complexe omgeving van Amsterdam Centraal Station vraagt om niet-alledaagse bouwmethoden met specifieke uitdagingen. Dat geldt zeker voor de verbouwing van de entree van de westelijke reizigerstunnel (werknaam project: Westknoop). Kenmerkend zijn het kleine projectgebied waarin vele werkzaamheden gelijktijdig worden uitgevoerd, de beperkte bereikbaarheid voor de aan- en afvoer van materialen en materieel, vluchtwegen voor reizigers in alle fases van de bouw, het monumentale karakter van de bestaande bebouwing, de onzekerheden in de bestaande toestand, de korte doorlooptijd en nauwelijks mogelijkheid tot uitloop.

Drieluik

Dit artikel is het derde in een drieluik over de vernieuwing van de entree van de westelijke reizigerstunnel in station Amsterdam Centraal. In het eerste artikel worden de ontwerpprincipes toegelicht. Het tweede artikel gaat in op het constructief ontwerp en dit derde artikel op de uitvoering. Meer specifiek de uitvoering van achtereenvolgens de aanpassingen van de grondkerende wand, de sloop van de perronvloer en de doorbraak van de gevel.

Projectgegevens

Project: Renovatie entree van de westelijke reizigerstunnel Amsterdam Centraal
Opdrachtgever: ProRail
Architect: ZJA Architects & Engineers
Ontwerpend constructeurArcadis
Geotechnisch adviseurArcadis
Aannemer: BAM Infra Civiel
Coördinerend constructeurBAM Advies & Engineering
Onderaannemer bouwkunde: Schakel & Schrale
Onderaannemer W-installaties: Verkerk
Onderaannemer E&T-installaties: Klaver Giant Groep
Onderaannemer staalconstructie: Civiele Technieken deBoer bv / Rijnstaal Nieuwegein bv
Onderaannemer sloopwerk: Amovatiebedrijf Aalsmeer
Onderaannemer hulpwerkBAM Materieel

In dit derde deel van een artikelenserie over de verbouwing van de entree van de westelijke reizigerstunnel in station Amsterdam Centraal (Westknoop) wordt een inkijkje gegeven in de unieke uitvoeringsaspecten van de constructie, die voortkomen uit de diverse randvoorwaarden. Daarbij wordt achtereenvolgens ingegaan op de aanpassingen van de grondkerende wand, de sloop van de perronvloer en de doorbraak van de gevel van het Cuypersgebouw.

Aanpassingen grondkerende wand

De entree van de westelijke reizigerstunnel bevindt zich onder perron 1. Op dit grensvlak bevindt zich een oorspronkelijke grondkerende wand. Deze fungeert als oplegging van de perronvloer. Door de eerdere aanleg van de huidige Westtunnel is de grondkerende functie van deze wand grotendeels komen te vervallen (fig. 2). Er is destijds over de breedte van de tunnel een grote doorbraak gemaakt in de wand. Bij de huidige verbouwing is aan weerszijden van deze bestaande tunneldoorgang nog een doorgang gemaakt. Daarmee is nog meer openheid gecreëerd. Het dichte dragende metselwerk is daarbij vervangen door open betonnen portalen. De lateiconstructie boven de bestaande doorgang, zijnde een L-vormige betonnen ligger, moest daarbij behouden blijven (fig. 2 en 3).

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Cement ©2025. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren