C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n g
W o n i n g b o u w
58 cement 2007 6
De Palladiumflat is gebouwd in
opdracht van de Christelijke
Woningstichting Patrimonium, op
basis van een ontwerp van de
Duitse architect Johannes Kappler in samenwerking met Oving Archi-
tekten. Het gebouw is een platte
schijf met een lengte van
69 m, een
hoogte van 38 m en een diepte van
slechts 9 m (foto 1, 2). Het complex bevat een parkeerga-
rage die volledig ondergronds en
achter het hoofdvolume is gelegen.
Het dek van de garage is ingericht
als park. Het park functioneert als
sociale ontmoetingsplaats voor de
buurtbewoners, als toegang van het
naastgelegen winkelcentrum en als
zichtgroen voor de omliggende
bebouwing. In het gedeelte van de
kelder onder het gebouw bevinden
zich de bergingen.
Op de begane grond van het
gebouw bevindt zich enige kan-
toorruimte en een ontmoetings-
centrum voor senioren uit de wijk:
het Trefpunt. Daarboven liggen elf
verdiepingen met per niveau vier
Palladiumflat in Vinkhuizen te Groningen
Prefab legpuzzel vormt
logische constructie
ir. R.Th. van Wageningen,
Ingenieursbureau Dijkhuis, Groningen
J.H. Zomer, Oving Architekten, Groningen
In 2003 is in de stad Groningen een aanzet gegeven tot verdichting van de
bestaande stad. Onder de noemer 'De Intense Stad' is door Winy Maas van
MVRDV in samenwerking met stadsbouwmeester Niek Verdonk onderzoek
gedaan naar de mogelijkheden voor stedelijke ontwikkeling. Daarbij is ener -
zijds gekeken naar een verdere invulling van relatief dun bebouwde locaties en
anderzijds naar herbestemming van oude, inmiddels onrendabele, locaties.
Op basis van deze studie zijn door projectontwikkelaars, ontwikkelende aan -
nemers en woningcorporaties concrete plannen opgezet. In december 2006 is
in de westelijke wijk Vinkhuizen de Palladiumflat als eerste project van de 35
locaties van De Intense Stad opgeleverd.
1 , 2 |
Pa l l a d i u m f l a t ; r a n ke
s c h i j f ove r e l f ve r d i e -
p i n g e n
C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gW o n i n g b o u w
cement 2007 6 59
appartementen. De verdiepingen
zijn bijzonder van opzet. De
woningen liggen niet aan een
middengang of een galerij. Per
laag worden twee keer twee appar-
tementen aan de korte zijde ont-
sloten door middel van een cen-
trale kern met een lift en een
vluchttrappenhuis.
De
plattegronden van de woning-
en zijn om en om per laag gespie-
geld. De lange zijden van de
woningen liggen direct aan de lange gevels aan de noord- en
zuidzijde, met als gevolg aan
beide zijden een riant uitzicht en
een maximum aan daglicht. De
Palladiumflat is als het ware een
appartementengebouw gevuld met
doorzonwoningen. Aan de kopse
kanten van het gebouw is het uit-
zicht zo mogelijk nog rianter: om
de verdieping zijn overhoeks
raampartijen uitgesneden (foto
3).
Daarbij zijn de kolommen in de
hoek bewust weggelaten. Om de openingen in de gevels extra groot
te maken is voor draai- en schuif-
puien van aluminium gekozen.
Het buitenblad bestaat uit metsel-
werk. De thermische schil valt
samen met de buitenste omtrek
van het gebouw. Aparte buiten-
ruimtes zijn niet voorzien, maar
er zijn wel serres aan de voor- en
achtergevel en op de hoeken
gelegen. Op de even verdiepingen
zijn in de noordgevel deurhoge
openingen voor ventilatie aange-
3
| Wo n i n g e n a a n ko p s e z i j -
d e n g e n i e t e n r i a n t u i t-
z i c h t
4 | O ve r s t e k e e r s t e ve r d i e -
p i n g wo r d t o p g ev a n g e n
d o o r V- ko l o m m e n v a n
p r e f a b b e t o n
C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n g
W o n i n g b o u w
60 cement 2007 6
300
230
180
20
245 230
355 120
22010
detail 2 A
prefab wand
stekkenbak
anker
geveldrager
bracht. Bij groot en langdurig
onderhoud of bij vervanging van
de liften, kunnen voor deze ope-
ningen noodliften buiten tegen
het gebouw aan worden geplaatst.
P a r k e e r g a r a g e
Teneinde overlast door heiwerk tot
een minimum te beperken is het
gebouw gefundeerd op mortel-
schroefpalen. Ter plekke van de
ondergrondse parkeergarage zijn
de palen in verband met de
opwaartse waterdruk uitgevoerd
met trekwapening over de gehele
lengte. De fundering, vloer en bui-
tenwanden van de garage zijn uit-
gevoerd als een in het werk
gestorte betonconstructie. Het dek
van de garage wordt ondersteund
door prefab-betonkolommen en
bestaat uit een systeem van platte
prefab balkbodems en breedplaat-
vloerelementen met een in het
werk afgestorte druklaag.
De garage wordt bereikt via een
hellingbaan onder de kop van het
gebouw door. Plaatselijk ontbreekt
hier een gedeelte van de begane-
grondlaag. In eerste instantie was
het de bedoeling de kop van het
gebouw vrij uitkragend uit te
voeren. Uiteindelijk zijn er twee
omgekeerde V-vormige kolom-
men, samengesteld uit prefab-
betonelementen onder de kop
geplaatst (foto 4). Hierdoor is toch
de door de architect beoogde
transparantie bereikt.
Mede met het oog op de verschil-
len in belasting is er over de
gehele lengte een dilatatie voor-
zien tussen de garage en het
hoofdgebouw. In het hart van de
flat zelf is een doorlopende dilata-
tie ontworpen, waardoor de flat in
twee min of meer gelijke stukken
is verdeeld.
W o o n g e b o u w
Het gedeelte van de kelder onder
het gebouw is eveneens uitge-
voerd met een in het werk gestorte kelderbodem en wanden.
In goed overleg tussen opdracht-
gever, constructeur en aannemer
is voor het opgaande werk
gekozen voor een prefab concept.
De constructie van de boven-
bouw bestaat geheel uit elemen-
ten van prefab beton: dragende
gevels, lift- en trappenhuis,
woningscheidende wanden,
dubbel uitgevoerde dilatatiewan-
den en breedplaatvloeren. De
vloeren dragen, met een over-
spanning van ruim
8 m, in één
keer van voorgevel naar achter-
gevel.
Zoals vermeld zijn er geen
aparte buitenruimtes bij de
woningen. Voorzieningen in de
vloer in de vorm van koude-
brugonderbrekingen of isolatie-
pakketten rondom waren dus
niet noodzakelijk.
De stabiliteit in langsrichting
wordt verzorgd door de voor- en
achtergevel. In de andere rich-
ting wordt de stabiliteit volledig
geleverd door de stijve kernen,
die vooral worden gevormd door
de trappenhuis- en liftwanden.
De dubbele dilatatiewanden in
het midden van het gebouw
voorkomen rotatie van de beide
delen. De liftschachten zijn uit-
gevoerd met dubbele wanden om
geluidshinder van de lift naar de
naastgelegen woning te voorko-
5 |
C o n s t r u c t i eve p r i n c i p e s
ko p g eve l e n l a n g s g eve l
6 | D e v l o e r wo r d t i n d i r e c t
o p g e h a n g e n a a n h e t
b ove n g e l e g e n g eve l e l e -
m e n t
Reacties