Begin 2015 werd bij een van de zinkvoegen in de metrotunnel in Rotterdam een lichte lekkage in het dak waargenomen. Na een eerste inspectie bleken het beton en de zinkvoegen lokaal beschadigd. Reden voor de RET om de oorzaak te achterhalen en de schade te herstellen. Naast enkele in eerdere artikelen beschreven werkzaamheden (zie kader), zijn hierbij onder meer het Gina-profiel gefixeerd, de brandwerende bekleding van de voeg verbeterd en de kathodische bescherming hersteld.
Dit is het derde en laatste deel in een serie artikelen over de renovatie van de Metrotunnel in Rotterdam. Het eerste artikel (Cement 2019/8) ging in op het oorspronkelijk ontwerp, het schadebeeld, de mogelijke schadeoorzaken, de uitgevoerde analyse en mogelijke herstelmaatregelen. In het tweede artikel (Cement 2020/7) wordt ingegaan op het terugduwen van het Gina-profiel, de proeven uitgevoerd op de ankers van de Gina- en Omega-profielen, het rubber van het Gina-profiel en op de betonreparatie. In dit derde artikel wordt de permanente fixatie van het Gina-profiel behandeld en het ontwerp en herstel van de brandwerende bekleding van de voeg. Daarnaast is er aandacht voor de kathodische bescherming en het monitoringssysteem.
Reacties
Jacques Linssen - Aeneas Media bv 12 maart 2021 09:36
Goed om te horen dat jullie het een goed artikel vinden! Een link naar de pdf staat onderaan het artikel. Overigens verschijnt die pdf vaak pas iets later dan het artikel zelf.
Arie - Rijkswaterstaat 28 januari 2021 09:19
Goed artikel, toegespitst op de techniek, kan ik een pdf ontvangen?
Fern - Ballast Nedam 22 januari 2021 09:23
Mooi artikel, geeft mij ook weer ideeën, ik zou ook graag een PDF ontvangen!
sallo - Arcadis 22 januari 2021 09:15
top artikel, goed inhoudelijk. kan ik een pdf ontvangen?