Begin 2015 werd bij een van de zinkvoegen in de metrotunnel in Rotterdam een lichte lekkage in het dak waargenomen. Na een eerste inspectie bleken het beton en de zinkvoegen lokaal beschadigd. Reden voor de RET om de oorzaak te achterhalen en de schade te herstellen. Bij dit herstel zijn de Gina-profielen teruggeduwd, is het beton constructief gerepareerd en is het Gina-profiel gefixeerd.
Dit is het tweede deel in een serie van drie artikelen over de renovatie van de Metrotunnel in Rotterdam. Het eerste artikel ging in op het oorspronkelijk ontwerp, het schadebeeld, de mogelijke schadeoorzaken, de uitgevoerde analyse en mogelijke herstelmaatregelen. In dit tweede artikel wordt ingegaan op het terugduwen van het Gina-profiel, de proeven uitgevoerd op de ankers van de Gina- en Omega-profielen, het rubber van het Gina-profiel en op de betonreparatie. In het derde artikel komen aan bod: waterdichtheidsproef, de definitieve fixatie, de brandwerende bekleding en de monitoring.
Reacties