Vermoeiingsscheuren in stalen rijdekken kunnen worden voorkomen als het dek wordt overlaagd met zwaar gewapend hogesterktebeton (HSB). De praktijk heeft echter aangetoond dat deze methode uitvoeringsgevoelig is. Daarom is aan de TU Delft een alternatief onderzocht met het bijzondere cementgebonden materiaal Engineered Cementitious Composite (ECC). Op deze pagina leest u een samenvatting van het artikel over dit onderzoek. Het volledige artikel is onderaan deze pagina te downloaden.              
                De moeilijkheid van HSB-overlagingen zit met name in de tolerantiegevoeligheid. Dit is aanleiding
geweest om een alternatief te onderzoeken waarbij vezels de traditionele wapening vervangen.
 
             
                              
                                      
                      2
Levensduur
verlenging met 
buigzaam beton
Afstudeeronderzoek alternatieve versterkingsmethode voor 
vermoeiingsgevoelige stalen rijdekken
levensduur 
verlenging met buigzaam beton	2014
3	
slijtlaagø 12-75	20	
60
10
ø 8-500
betonoverlaging
hechtlaag
rijdekplaat 1 
De Van Brienenoordbrug over de Nieuwe Maas aan de Oostkant 
van Rotterdam	
foto: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Harry van Reeken2 Principetekening HSB-overlaging	
1	
2	
ir. Gökhan Dilsiz	1)
Antea Group	
Vermoeiingsscheuren in stalen rijdekken zijn een 
bekend probleem in Nederland. De scheuren 
worden veroorzaakt door hoge staalspannings-
variaties als gevolg van het wegverkeer. Deze span-
ningsvariaties kunnen sterk worden gereduceerd als 
het dek wordt overlaagd met hogesterktebeton. De 
praktijk heeft echter aangetoond dat deze methode 
uitvoeringsgevoelig is. Als afstudeerproject aan de 
TU Delft is hiertoe een alternatief onderzocht met 
het cementgebonden materiaal Engineered Cemen-
titious Composite (ECC) [1].
1) Gökhan Dilsiz is met zijn afstudeeronderzoek 'Levensduurverlenging van vermoeiingsge- voelige, orthotrope stalen brugdekken met Engineered Cementitious Composite (ECC)' 
afgestudeerd aan de TU Delft, faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Hij heeft 
zijn afstudeeronderzoek verricht bij Arup en werd begeleid door prof.dr.ir. D.A. Hordijk, 
ir. E. Vonk (Arup), dr.ir.drs. C.R. Braam en dr. M.H. Kolstein. Gökhan werkt sinds 
september 2013 bij Antea Group (voorheen Oranjewoud).	
Sinds eind jaren negentig is er in Nederland meer aandacht 
voor vermoeiingsscheuren in orthotrope stalen brugdekken. 
Aanleiding hiervoor waren de dekplaatscheuren in de rijvloer 
van het val van de tweede Van Brienenoordbrug (foto 1). 
Dergelijke vermoeiingsscheuren kunnen een gevaar vormen 
voor het wegverkeer en zijn lastig te inspecteren. Onderzoek 
wijst uit dat deze scheuren kunnen worden voorkomen door 
brugdekken te overlagen met zwaargewapend hogesterktebeton 
(HSB) [2-3]. De oorspronkelijke asfaltlaag wordt hierbij 
vervangen door HSB. De renovatiemethode is inmiddels meer -
dere keren toegepast. In de komende jaren wordt nog een 
aantal stalen bruggen op deze wijze versterkt.
Het principe van de HSB-overlaging is dat de buigstijfheid van 
het dek wordt vergroot doordat er stijfheid wordt toegevoegd 
aan de dekplaat; de dekplaat gaat samenwerken met de overla-
ging. Door een grotere buigstijfheid reduceren de staalspan-
ningsvariaties, wat vermoeiingsschades voorkomt. In Cement  is 
eerder uitgebreid ingegaan op deze methode [4-7]. De overla-
ging bij deze methode is dun (60 tot 75 mm) en bestaat uit een 
droog mengsel van ter plaatse gestort HSB met zeer veel wape-
ning (fig. 2). De stijve overlaging wordt verbonden met de 
dekplaat door middel van een ingestrooide epoxylaag. Stroef-
heid wordt gerealiseerd door een epoxyslijtlaag.
Uitvoeringsgevoeligheid HSB overlaging
Hoewel de HSB-overlaging zeer effectief is om vermoeiings-
schades te voorkomen, zijn er diverse complicaties in de  
praktijk [3,7]. Deze worden grotendeels veroorzaakt door de 
aanwezigheid van traditionele wapening. Zo kan het combine-
ren van een dicht wapeningsnet met het droge HSB zorgen 
voor onvoldoende verdichting van het mengsel. Daarnaast is  
de HSB-overlaging gevoelig voor autogene krimpscheuren en 
bestaat er door de tolerantiegevoeligheid een groot risico op 	
ENCI Studieprijs 2013
Dit is het eerste artikel in een serie met bijdragen van 
prijswinnaars van de ENCI Studieprijs 2013. De studie die 
in dit artikel wordt beschreven, ontving de innovatieprijs. 
Zie ook www.cementonline.nl/encistudieprijs. Daar is ook het 
afstudeerrapport te downloaden.
levensduur 
verlenging met buigzaam beton	2014
4	
(a) verdeeld scheurpatroon (ECC)(b) discrete scheur 
(trad. vezelbeton)
(c) scheurwijdte (gewapend HSB)
wapeningscorrosie c	
nom	
stijfheid behoudt gedurende de beoogde levensduur van het 
dek. Eind jaren negentig vertrouwde men op de hoge sterkte 
van HSB. Zo werd in de eerste berekeningen een lineair-elas-
tisch gedrag aangenomen met de ongescheurde stijfheid van 
HSB [3]. Echter, in de praktijk bleken betonscheuren te 
ontstaan waardoor de staalspanningsreductie wordt beperkt en 
duurzaamheid een rol gaat spelen. Hiertoe werd een grotere 
overlagingsdikte toegepast dan men in eerste instantie nodig 
dacht te hebben.
Verwacht zou worden dat door toepassing van een sterkere 
betonsoort dan HSB (vezelversterkt UHSB ofwel vvUHSB) de 
overlaging ongescheurd zou blijven. Het tegendeel is echter 
waar. Een sterkere betonoverlaging is weliswaar stijver, maar 
trekt hierdoor meer betontrekspanning aan. Dit kan leiden tot 
scheurvorming van het beton. Het beheersen van scheurvor
-
ming (en behoud van stijfheid) zou leiden tot hoge wapenings-
percentages (of vezelgehalte). Daarnaast heeft een dergelijk 
mengsel vaak een grotere autogene krimpvervorming. Door 
(gedeeltelijk) verhinderde krimpvervorming treden aanzien-
lijke betontrekspanningen op. De overlaging is hierdoor 
gescheurd en heeft zijn effectiviteit al deels verloren zonder dat 
het rijdek ooit belast is geweest (fig. 3b). Hierdoor is niet verder 
gekeken naar een in-situ gestorte overlaging van vvUHSB.
Benutting vezels
In het afstudeeronderzoek is juist gekozen voor een minder 
sterk beton, waarbij vezels beter tot hun recht komen. Achter -
grond hierbij is dat de vezels in een doorsnede minstens de 
scheurkracht van de matrix moeten kunnen overdragen. Een 
grotere treksterkte van de matrix eist dus een groter vezelge-
halte. Dit vezelgehalte kan zo hoog worden dat het ten koste 
gaat van de verwerkbaarheid van het mengsel. Een andere 
reden om het gebruik van vezels te beperken, is de hoge kost-
prijs ervan. Het principe van vezelbeton met een relatief 
zwakke matrix werd in de jaren negentig toegepast door profes-
sor Victor Li van de Universiteit van Michigan om een zeer 
ductiel vezelbeton te ontwikkelen, genaamd Engineered 
Cementitious Composite (ECC) [8] (foto 4).
ECC
ECC is een vezelversterkte betonsoort die ten opzichte van 
traditioneel vezelbeton gunstiger eigenschappen heeft in het 
na-scheurgedrag. Dit gedrag is het zogenoemde pseudo strain-
hardening met een verdeeld scheurenpatroon. 'Hardening' 
houdt in dat de kracht die door de vezels kan worden overge-
bracht groter is dan de scheurkracht van de matrix. Hierdoor 
onvoldoende betondekking (fig. 3c). De combinatie van scheu-
ren en onvoldoende dekking kan zorgen voor een verhoogd 
risico op wapeningscorrosie. Om deze reden worden strenge 
eisen gesteld ten aanzien van de uitvoering van de HSB-overla-
ging.  
De betonscheuren hebben overigens niet alleen invloed op de 
duurzaamheid van de overlaging, maar reduceren ook de stijf-
heid van het dek (tot wel 50%). Hierdoor is het niet mogelijk de 
volledige ongescheurde stijfheid van HSB te benutten.  
De complicaties bij de HSB-overlaging zijn aanleiding geweest 
een alternatief te onderzoeken waarbij vezels de traditionele 
wapening vervangen.	
Sterkteparadox
De ideale overlaging als antwoord op het vermoeiingsprobleem 
is een stijf materiaal, dat goed hecht aan het dek en dat zijn 	
3	
4	
3 
Verdeeld scheurpatroon bij ECC (a), spanningsconcentratie bij traditioneel  
vezelbeton door discrete scheurvorming (b) en (uitvoerings- en duurzaam-
heids-)problemen bij de HSB-overlaging (c)
4  Buigproef ECC
levensduur 
verlenging met buigzaam beton	2014
5	
spanning [MPa] 	
rek [%] 	
monotone trekproef #1cyclische trekproef #2cyclische trekproef #3
(b) strain-hardening	
(c) strain-softening
(a) scheursterkte bereikt
0 0 1 23 4 56
1 2 3 4 5 6	
4,9 MPa 
 
2% 
 	
 	
-50 MPa  	
 
 
schematisatie spanning-rekrelatie
E	
el = 21,6 GPa
E	
d (hist,1)
hist,1	
0 1
2
3 4 5
6
7
8
9
0 0,5 11,5 22,5 33,5 4
gescheurde stijfheid E
d [GPa]	
rekhistorie bij trekspanning [%]	
trekproef #2 cyclischtrekproef #3 cyclisch	
ontstaan haarfijne scheuren (orde grootte 50 ?m) op telkens 
een andere locatie en is een zeer grote trekvervorming (rek) 
mogelijk (tot wel enkele procenten). Het materiaal wordt door 
de grote krommingen dat het kan ondergaan ook wel buigzaam 
beton genoemd (fig. 4). De strain-hardening wordt geoptimali-
seerd door in het ontwerp van het mengsel vezels en matrix op 
elkaar af te stemmen (met micro- en breukmechanische begin-
selen). Dit leidt meestal tot een lage E-modulus (ongescheurd 
20 GPa), een laag vezelgehalte (2%), een lage treksterkte  
(3 MPa), grote krimpvervorming (droogkrimp), grote verwerk-
baarheid en een laag eigen gewicht.
ECC wordt gekenmerkt door het optreden van een fijnverdeeld 
scheurenpatroon. Daarom kan het na-scheurgedrag in rekken 
worden uitgedrukt. Dit in tegenstelling tot traditioneel vezelbe-
ton waarvan het na-scheurgedrag met een trekspanning-
scheurwijdterelatie wordt beschreven. Deze wordt daarna 
omgewerkt tot een trekspanning-rekrelatie. Het bij ECC direct 
kunnen toepassen van een spanning-rekrelatie vereenvoudigt 
het uitvoeren van berekeningen. Het spanning-rekdiagram  
(fig. 5) lijkt op dat van staal en kent drie karakteristieke gebie-
den: het lineair-elastisch gebied, het strain-hardeninggebied en 
het strain-softeninggebied.	
5a
5b	
6	
5 Resultaten trekproeven met ECC; (a) scheursterkte bereikt, (b) strain-hardening 
en (c) strain-softening
6  Relatie tussen gescheurde stijfheid E	
d en rekhistorie, waarbij rekhistorie =  
vervormingshistorie/gescheurde meetlengte	
Gescheurd gedrag ECC
Om inzicht te krijgen in het uiteindelijke effect van ECC op de 
overlaging is het belangrijk te weten hoe het materiaal zich 
gedraagt na scheurvorming. Daarom zijn vervormingsgestuurde 
centrische trekproeven uitgevoerd in het Stevinlaboratorium van 
de TU Delft. De proefstukken zijn gemaakt van een standaard 
ECC-mengsel met een grote verwerkbaarheid. Er zijn zowel 
monotone als cyclische proeven uitgevoerd, waarbij de spanning-
rekrelatie is bepaald voor verschillende rekhistoriën (fig. 5a). De 
rekhistorie is de maximale rekvervorming (onder trekspanning) 
die het proefstuk heeft ondergaan.
Om het materiaal te kunnen modelleren, is de uit trekproeven 
verkregen spanning-rekrelatie vereenvoudigd met de volgende 
materiaalkarakteristieken:  E	
el (ongescheurde elasticiteitsmodu-
lus),  f	
ct (scheursterkte/treksterkte), E	d (?hist) (fictieve gescheurde 
stijfheid als functie van de rekhistorie) en ?
max (rekcapaciteit)   
(fig. 5b). De cyclische relatie is wiskundig beschreven: formules 
levensduur 
verlenging met buigzaam beton	2014
6	
 naar 
 	
nc	ECC
staal
 
- +	
 	
- 10 000
- 8000
- 6000
- 4000
- 2000 0
2000 0 2,00 · 10	
-0,6	4,00 · 10	-0,6	6,00 · 10	-0,6	8,00 · 10	-0,6	1,00 · 10	-0,5	
moment [Nmm/mm]	
kromming [1/mm] (E	
I)el	
scheurmoment: 6097 Nmm / mm	
belastinghistorie	
niet-actieve zone	restkromming	
na scheurvorming 
blijvend verzwakt	
belastingshistorie
? = 1,7 ? 10	
-6	
? = 6,16 ? 10	-6	
? = 8,79 ? 10	-6	
-30(4)
(3) (2)
(1)
(1) (2)(3)(4)	-25	-20	-15	-10	-5	0	5	
dekplaat	
manier kan bij een gegeven moment de staalspanning in de 
meest gedrukte vezel van de doorsnede worden bepaald (fig. 9).
De modelresultaten wijzen uit dat het strain-hardeninggedrag 
zorgt voor een gunstige herverdeling van spanningen. Het 
gescheurde deel van de doorsnede wordt minder stijf, maar 
blijft nog steeds actief met gescheurde stijfheid E	
d (?hist).
De staalspanningsreductie wordt bepaald door de momenthis-
torie en de overlagingsdikte. Hoe groter de momenthistorie, 
des te ongunstiger de relatie moment-staalspanning (fig. 10). 
Het vergroten van de overlagingsdikte resulteert in een hogere 
buigstijfheid en scheurmoment (fig. 11). Bij eenzelfde momen-
thistorie komt hierdoor de moment-staalspanningsrelatie 	
8	
7	
7  Toelichting meerlagenmodel
8  Cyclisch moment-krommingrelatie (60 mm ECC; 10 mm  
dekplaatdikte; geen krimp) (blauw: monotoon traject,  
rood: cyclisch traject) 9 
Spanningsverdeling voor belastingshistorie en verschillende 
krommingen in het cyclisch na-scheurgedrag (60 mm ECC;  
10 mm dekplaatdikte; geen krimp)	
9	
voor de lineair-elastische tak, de monotone strain-hardeningtak 
en drie cyclische takken.
Uit de resultaten valt op te maken dat er een omgekeerd evenre-
dige relatie bestaat tussen de gescheurde stijfheid (E	
d) en de 
vervormingshistorie ( ?	
hist) (fig. 6). Bij ontlasten blijft er een rest-
rek (plastische vervorming) over doordat vezels worden uitge-
trokken. Door het knikken van uitgetrokken vezels is er een niet-
actief deel ( ?	
c = 0) in de spanning-rekrelatie (na strain-hardening 
en ontlasten gaat de grafiek over in een horizontaal deel).
Kortom, gescheurd ECC is nog steeds effectief na scheurvor -
ming, mits de rekhistorie beperkt is gebleven. Deze rekhistorie 
wordt in de praktijk veroorzaakt door (gedeeltelijk) verhin-
derde opgelegde vervormingen, verkeersbelastingen en globale 
vervormingen van de brug.	
Gedrag ECC op staalplaat
In het afstudeeronderzoek is het buiggedrag van de ECC-staal-
doorsnede gesimuleerd met een meerlagenmodel. Van het 
model is een Matlab-script opgesteld. Het principe is eerder 
gebruikt om het gedrag van vezelbeton te simuleren en is ook 
zeer geschikt voor ECC. Het materiaalgedrag mag zoals gezegd 
immers direct in spanning en rek worden beschreven. De 
werking van het model is eerder beschreven in Cement  [9]  
(fig. 7). De wiskundig uitgedrukte spanning-rekrelatie van  
ECC en staal is opgenomen in het model zodat het cyclisch 
buiggedrag kan worden gesimuleerd. Het meerlagenmodel gaat 
uit van perfecte hechting (geen schuifvervorming) tussen de 
overlaging en het staal en een lineair rekverloop. Opgelegde 
vervorming als gevolg van krimpvervorming is meegenomen. 
Het model bepaalt voor een gegeven kromming de spannings- 
en rekverdeling en het buigend moment (fig. 8). Op deze 
levensduur 
verlenging met buigzaam beton	2014
7	
staalspanning in meest gedrukte vezel [MPa]	
- 2000- 4000- 6000- 8000- 10 000 - 12 000	
monotoon	
cyclisch
cyclisch	
moment [Nmm/mm]	
Mmax= -1011 Nmm/mm	
Mmax= -9042 Nmm/mm	
0
0
-5
-10 -15
-20 -25
-30 -35
-40 -45	
-40
-35
-30
-25
-20
-15
-10
-50 0 -2000
40 mm 50 mm60 mm 70 mm
-4000
-6000
staalspanning in uiterste vezel [MPa]	
moment [Nmm/mm] -8000
-10 000 -12 000-14 000	
ECC	
lijf dwarsdrager
kritiek
vermoeiingsdetail	
l	
gunstiger uit bij een grotere overlagingsdikte. Op deze wijze 
kan men een overlagingsdikte afstemmen op de belastingshis-
torie en de benodigde spanningsreductie in de dekplaat.
Er is gekeken naar de spanningsreductie in een dekplaat met  
10 mm staaldikte in combinatie met een overlagingsdikte van 
75 mm (vergelijkbaar met recent overlaagde bruggen). De 
modelresultaten tonen aan dat nagenoeg dezelfde spanningsre-
ductie kan worden gerealiseerd met een ECC-overlaging als 
met de HSB-overlaging. De rekhistorie in de gescheurde zone 
blijkt beperkt te zijn waardoor ECC na verkeersbelasting en 
opgelegde vervorming nog steeds in staat is staalspanningen te 
reduceren. Opgemerkt moet worden dat hier is gekeken naar 
de invloed van lokale wiellasten en niet de globale vervorming 
van de brug.
Nog een verrassend resultaat is de invloed van krimp. Waar 
voor HSB krimpvervorming ongunstig blijkt te zijn, heeft de 
uitdrogingskrimp op ECC een gunstig effect. Het niet-actieve 
deel in de spanning-rekrelatie (?	
c = 0) wordt vermeden door 
het aanwezig blijven van een rek, waardoor vezels worden geac-
tiveerd.	
Herverdeling momenten
Door de statisch onbepaalde aard van een orthotroop stalen 
rijdek zou scheurvorming van de ECC-overlaging moeten 
leiden tot een gunstigere momentenverdeling. De herverdeling 
is bepaald met een niet-lineair liggermodel. Ook van dit model 
is een Matlab-script opgesteld.
In het onderzoek is aangenomen dat de trog-dekplaatverbin-
ding ter plaatse van de dwarsdragers maatgevend is (fig. 12). 
De grote steunpuntsmomenten op deze locatie zijn oorzaak 
10	11	
12	
10  Relatie tussen wisselspanning (in staal) en buigmoment bij verschillende  
voorbelastingen (overlagingsdikte: 60 mm ECC; dekplaatdikte: 10 mm)  
(blauw: monotoon, groen en rood: cyclisch) 11 
Relatie tussen staalspanning en moment voor verschillende overlagingsdikten 
(10 mm dekplaatdikte; geen krimp) 
12  Vereenvoudigd mechanicamodel en locatie kritiek vermoeiingsdetail	
voor vermoeiingsschades die een gevaar vormen voor het 
wegverkeer en lastig inspecteerbaar zijn. Het buigmoment op 
de kritieke locatie is bepaald door middel van een vereenvou -
digd mechanicamodel (fig. 12). Dit model is meerdere malen 
toegepast om het beschouwde vermoeiingsdetail te bestuderen 
[10, 11].
Het processchema van het niet-lineaire liggermodel is weerge-
geven in figuur 13. Het model maakt gebruik van de inklem-
mingsrandvoorwaarde (x = 0, ? = 0) en de symmetrievoor -
waarde (x = L/2, ? = 0). Allereerst wordt een lineair-elastische 
momentverdeling aangenomen waarmee de krommingsverde -
ling wordt bepaald. De moment-krommingrelatie wordt 
bepaald met het eerdergenoemde meerlagenmodel. Door 
krommingen numeriek te integreren over de lengte van de 
levensduur 
verlenging met buigzaam beton	2014
8	
 	
 	
 
 	 
 
 	
 	
 	
bepaal
momentenverdeling  M	st
check randvoorwaarde
 = 0
 bepaal rotatie  = 0 bepaal
krommingen input:
belasting q 
input:
M--relatie
geometrie	
constructie, kan de rotatie worden bepaald in het symmetrie-
punt en worden getoetst aan de randvoorwaarde (?? = 0). 
Indien niet wordt voldaan aan de randvoorwaarde, wordt het 
steunpuntsmoment (statisch onbepaalde kracht) stapsgewijs 
gereduceerd totdat de oplossing wordt gevonden. Het model is 
toepasbaar voor alle statisch onbepaalde constructies, mits de 
randvoorwaarden worden aangepast.
Uit de modelresultaten is gebleken dat voor het beschouwde 
vermoeiingsdetail nagenoeg geen winst is te behalen uit de 
herverdeling van momenten. Vervolgstudie met niet-lineaire 
berekeningen moet uitwijzen of eventuele winsten zijn te 
behalen bij een beschouwing van het dek op grotere schaal 
(beschouwing rijvloer of gehele brug).
Hechting
Voor een effectieve samenwerking tussen staal en overlaging 
moet een goede hechting aanwezig zijn. Bij de HSB-overlaging 
is dit gerealiseerd door een ingestrooide epoxylaag. Deze 
hechtlaag kan de effectiviteit van de overlaging verminderen, 
daar de stijfheid van de hechtlaag klein is. Onderzoek [12] wijst 
echter uit dat ECC ook zonder hechtlaag een uitstekende hech-
ting heeft op staal. Waar traditioneel vezelbeton door discrete 
scheurvorming zich onthecht bij de scheurtip, kan ECC-staal 
een zeer grote kromming ondergaan zonder te onthechten.
Tot slot
Het gunstige na-scheurgedrag van ECC maakt het materiaal 
zeer geschikt voor de toepassing als betonoverlaging voor brug-
dekken. Omdat ECC ook na scheurvorming actief blijft, wordt 
een significante staalspanningsreductie gerealiseerd. Dit resul-
teert in een langere levensduur voor orthotrope stalen rijdek-
ken.
In het afstudeeronderzoek zijn echter nog mogelijkheden en 
vragen die onbelicht en onbeantwoord zijn gebleven. Het is dan 
ook gewenst het onderzoek voort te zetten. Zo is het mogelijk 
perspectiefvol zelfhelend ECC toe te passen waarbij (een deel 
van) de verloren stijfheid kan worden teruggewonnen [13].  	
? ?	
 literatuur
  1 
Dilsiz, G., Levensduurverlenging van vermoeiingsgevoelige ortho -
trope stalen brugdekken met Engineered Cementitious Compo -
site (ECC). Afstudeeronderzoek, Technische Universiteit Delft, 2 
augustus 2013.
  2  Jong, F.B.P., de, Renovation techniques for fatigue cracked orthotro -
pic steel bridge decks. Proefschrift, Technische Universiteit Delft,  
9 januari 2007.
  3  HSB-Betonoverlagingen op stalen bruggen, rapport 6742-1-5. 
Kennisdocument, Adviesbureau ir. J.G. Hageman B.V., december 
2009.
  4  Braam, C.R., Kaptijn, N. en Buitelaar, P., Hogesterktebeton als brug-
dekoverlaging. Cement 2003/1.
  5  Schultz, W., Overlaging brugdekken. Cement 2012/5.
  6  Dooren, F., van en Sliedrecht, H., Betonnen overlaging stalen rijdek 
Moerdijkbrug. Cement 2008/5.
  7  Vos, O. en Leeuwen, R., van, Overlagingen met SVB. Cement 2011/3.
  8  Li, V.C., From micromechanics to structural engineering ? the design 
of cementitious composites for civil engineering applications. 
Journal of Structural Mechanics and Earthquake Engineering, 1993.
  9  Yang, Y., Walraven, J.C. en Uijl, J.A., den, Overlaging hoogwaardig 
vezelbeton op een orthotroop stalen brugdek. Cement 2008/5.
10  Boeters, A.G. en Braam, C.R., Dynamische belasting op overlagingen 
voor beweegbare stalen brugdekken. Cement 2008/5.
11  Dooren, F., van, Vermoeiingsproblematiek stalen rijvloeren. Presenta-
tie themamiddag 'Vermoeiing van stalen bruggen', 9 december 
2008.
12  Walter, R., Cement-Based Overlay for Orthotropic Steel Bridge Decks: 
A Multi-Scale Modeling Approach. Dissertatie Technische Universi-
teit van Denemarken, 2005.
13  Kim, J.S. en Schlangen, E., Self-Healing in ECC Stimulated by SAP 
under Flexural Cyclic Load. 3rd International Conference on Self-
Healing Materials, Bath, UK, 27-29 June 2011.	
13 Processchema niet-lineair liggermodel	
13
levensduur 
verlenging met buigzaam beton	2014                  
                 
                                
Reacties