Aan de IJzijde bij Amsterdam Centraal is gestart met de bouw van de IJboulevard, met daarin geïntegreerd een nieuwe ondergrondse fietsenstalling. In het ontwerp waren duurzaamheid, en meer concreet de MKI, een expliciet criterium, wat heeft geleid tot een aantal keuzes in het constructief ontwerp.
Aan dit artikel hebben behalve de genoemde auteurs bijgedragen: Max Fleer (Architect – VenhoevenCS), Roeder Sewgobind (Van Hattum en Blankevoort), Gert Visser (Van Hattum en Blankevoort), Ralf van Leeuwen (Van Hattum en Blankevoort) en Eelco van der Weij (Van Hattum en Blankevoort).
Project: IJboulevard
Opdrachtgever: Verkeer Openbare Ruimte, gemeente Amsterdam
Opdrachtnemer: Van Hattum en Blankevoort
Architect: VenhoevenCS
Engineering: VolkerWessels Infra Competence Centre
Natuurinclusieve maatregelen: DS Landschapsarchitecten
Oplevering: eerste helft 2023
Lees ook andere artikelen over de IJboulevard:
Het gebied rondom het Centraal Station van Amsterdam, het stationsgebied, moet een groot aantal functies herbergen. De komst van de Noord/Zuidlijn gaf de definitieve doorslag om dit stationsgebied grootscheeps te verbouwen. In 2005 heeft de gemeente de ontwikkelopgave vastgesteld, die gefaseerd in meerdere deelprojecten verder wordt uitgewerkt. Een daarvan is het deelproject IJboulevard, een samenvoeging van diverse ontwikkelingen aan de IJzijde van het station.
De IJboulevard wordt een 6000 m2 groot wandelgebied aan de IJzijde van het Centraal Station. Onder dit gebied komt een fietsenstalling met een capaciteit van circa 4000 stallingsplaatsen (fig. 2). De nieuwe stalling vervangt het fietsplatform aan de westkant en de fietsenstalling op de voormalige fietspont direct achter het station (foto 1). Door de fietsen onder water te plaatsen, wordt het vrije zicht over het IJ behouden. Het project omvat ook de realisatie van een aanvaarbescherming. Ter plaatse van deze aanvaarbescherming gaat de boulevard over in een houten steiger.
Figuur 2. Impressie IJboulevard, met ondergelegen fietsenstalling: (A) Michiel de Ruijtertunnel; (B) fietsenstalling; (C) boulevard/wandelgebied; (D) busplatform; (E) kapspanten; (F) aanvaarbescherming; (G) Noord/Zuidlijn (bron: b1 design)
Aan de oost- en westzijde van de fietsenstalling liggen respectievelijk Waterplein Oost en Pier 10, die in de boulevard worden geïntegreerd. Nog verder ten westen ligt Steiger 14, die als onderdeel van het project wordt aangepast (fig. 3).
Figuur 3. Impressie IJboulevard, met Waterplein Oost, Pier 10 en Steiger 14: (A) Waterplein Oost; (B) Boulevard boven fietsenstalling; (C) Steiger boven aanvaarbescherming; (D) Pier 10; (E) Steiger 14 (bron: b1 design)
Reacties
Hil Kuiper - HB Adviesbureau 09 mei 2021 19:59
Een gaaf artikel. Ik ben geïnteresseerd in het duurzame aspect. In hoeverre is de MKI-berekening in te zien door buitenstaanders? Het is interessant om te vernemen hoeveel MKI-reductie is behaald. Ik vermoed dat daar veel van kan worden geleerd.