Gemert beleefde eind 2017 een wereldprimeur: de eerste volledig constructieve, geprinte brug werd geopend. Vanwege ontbrekende ontwerpregels speelde 'design by testing' bij de realisatie een grote rol. En zonder de enorme drive bij alle betrokken partijen was de brug er nooit gekomen.              
                
             
                              
                                      
                      Wereldprimeur met geprinte brug2 2018 12  
De geprinte brug overspant de Peelse Loop en is onderdeel van 
de rondweg Gemert Noord-Om. Bij de tender van die randweg 
had de provincie Noord-Brabant opgeroepen innovatieve 
ideeën toe te passen. Dat zou bij de selectie worden beloond.
BAM had in het project meerdere innovaties aangeboden, zoals 
een ingeklemde composietbrug, een ingeschoven betonnen 
rotonde en de geprinte fietsbrug. Samen met de prijs gaf dit de 
doorslag bij de gunning. De provincie zegde bovendien toe mee 
te willen werken aan de constructie ondanks het feit dat deze 
niet geheel te bouwen was binnen de huidige normen.
Wereldprimeur 
met geprinte 
brug
Gemert beleefde eind 2017 een wereldprimeur: de eerste  
volledig constructieve, geprinte brug werd geopend. Vanwege 
ontbrekende ontwerpregels speelde 'design by testing' bij de 
realisatie een grote rol. En zonder de enorme drive bij alle 
betrokken partijen was de brug er nooit gekomen.
Fietsbrug in Gemert gerealiseerd met 3D-betonprinter
Wereldprimeur met geprinte brug	2 2018 13 
printtechniek is door de TU/e zelf ontwikkeld.
Een groot voordeel van het betonprinten is dat beton 'geplaatst' 
kan worden, dat wil zeggen: beton kan, zonder gebruik te 
maken van bekisting, daar worden geplaatst waar het nodig is. 
De printvolgorde in relatie tot de geometrie is van groot belang; 
de printer moet ononderbroken kunnen printen. Ook is het zo 
dat de breedte van het printspoor geldt voor het hele spoor.
Nieuwe ontwikkeling is dat de geprinte doorsnede in één rich-
ting kan worden gewapend. Dit gebeurt door tijdens het 
printen een staaldraad in het printspoor te plaatsen (foto 2). 
Deze techniek is ook ontwikkeld op de TU/e en is wereldwijd 
uniek.
Omdat de hijscapaciteit op de productielocatie van de TU 
Eindhoven maximaal 4 ton is, is het dek in delen geproduceerd. 
Deze delen zijn getransporteerd naar de bouwlocatie en daar 
samengesteld tot één dek. Op dit dek is een slijtlaag aange-
bracht.
Essentieel is de aanhechting tussen de onderlinge printsporen. 
Tussen de elementen wordt een epoxylijmmortel aangebracht 
om oneffenheden op het aansluitvlak op te vangen. Dit is 
belangrijk om ervoor te zorgen dat de spanningen gelijkmatig 
door de voeg worden overgebracht.
1
ir. Johan Bolhuis RO
BAM Infra
ing. Hans Laagland, 
dr.ir. Paul Teeuwen
Witteveen+Bos
dr.ir. Jan Blaakmeer
Saint-Gobain Weber Beamix
1 De 3D-geprinte, betonnen fietsbrug in 
Gemert: de eerste volledig constructieve, 
geprinte brug ter wereld 
foto: Bart Maat / ANP
Constructief ontwerp
De fietsbrug heeft een overspanning van 8 m en is 3,5 m breed. 
De brug is opgelegd op landhoofden die bestaan uit ter plaatse 
gestorte oplegbalken gefundeerd op palen.
De brug is opgebouwd uit losse geprinte elementen die op de 
TU Eindhoven (TU/e) zijn geprint. De elementen zijn op de 
site geassembleerd en het geheel is vervolgens op de juiste plek 
geplaatst. De geprinte elementen worden door voorspanning in 
langsrichting bij elkaar gehouden. Aan de koppen is de brug 
voorzien van prefab-betonhamerstukken om de voorspanning 
in te leiden. In deze blokken is een combinatie van wapening 
en staalvezels toegepast om de splijtkrachten te kunnen 
opnemen (foto 1). In dwarsrichting is de brug traditioneel 
gewapend, met wapeningsdraad in het onderste spoor (zie 
onder 'Geprinte elementen' en 'Wapening').
De brug wordt belast door voetgangers- en fietsersverkeer. Hij 
wordt afgezet voor voertuigen en zal niet worden belast door 
dienstvoertuigen. De volgende belastingen zijn aangehouden:
- een gelijkmatig verdeelde belasting q
fk
 = 5,0 kN/m
2
;
- een geconcentreerde belasting Q
fvd
 = 7 kN en een contactvlak 
0,1 × 0,1 m
2
.
Geprinte elementen
Bij 3D-betonprinten worden objecten laag voor laag opge-
bouwd met behulp van een printer, totdat de gewenste 
geometrie is voltooid. De brug in Gemert is geprint met de 
3DCP-printer van de TU/e. Deze printer en de toegepaste 
Partners in het onderzoek aan de TU/e
BAM, Witteveen+Bos en Saint-Gobain Weber Beamix zijn partner 
in het onderzoek dat op de TU/e wordt uitgevoerd naar 3DCP 
(3D Concrete Printing). De TU/e betrekt haar partners nauw bij 
het onderzoek waardoor deze goed op de hoogte zijn van de 
mogelijkheden die het 3DCP biedt. Hier ligt de basis van de 
kennis en ervaring die is ingezet bij het ontwerp van de geprinte 
brug in Gemert.
Wereldprimeur met geprinte brug2 2018 14 
3500
300	300
300300 
continu printspoor, omdat er ononderbroken moet kunnen 
worden geprint. Door dit horizontale continue deel aan de 
onderzijde te plaatsen, kan trekkracht in de dwarsrichting 
worden opgenomen. Deze trekkracht treedt op als gevolg van 
dwarscontractie.
Wapening
Tijdens het printen worden zoals gezegd stalen draden mee-
geprint van firma Bekaert. Deze draden voorzien het element 
in dwarsrichting van ductiliteit, verhogen de torsiecapaciteit en 
geven de elementen in dwarsrichting een grotere (buig)trek-
Doorsnede
Het ontwerp van een 3D-geprinte betonnen brug vraagt een 
andere benadering dan voor een gebruikelijke brug. De 
constructieve doorsnede wordt bepaald door zowel het type 
brug als de mogelijkheden die de printfaciliteit biedt.
In deze brug heeft de bovenzijde van het dek een broodvormige 
doorsnede (fig. 3). Dit is gedaan om de wiellasten van voertuigen 
via een drukboog in te leiden in de doorsnede.
Het aantal lijven is bepaald aan de hand van de maatgevende 
dwarskracht. Halverwege de doorsnede zit een knik in het 
printspoor, waardoor de kniklengte wordt verkleind. Aan de 
onderzijde wordt de doorsnede afgesloten met een horizontaal 
2
3
2 Meeprinten van staaldraad
3 Doorsnede van het brugdek
Wereldprimeur met geprinte brug	2 2018 15
4 
daarom gebaseerd op het principe design by testing	. Tezamen 
met de berekening moest het testprogramma aantonen dat de 
brug in staat is de ontwerpbelastingen met voldoende betrouw-
baarheid te weerstaan. Het testprogramma bestond uit de 
volgende type testen:
- materiaaltesten;
- prototypetest;
- proefbelasten brug op locatie;
- monitoring.
Materiaaltesten
Zoals gezegd waren de materiaaltesten essentieel om bereke-
ningen te kunnen maken. Hiermee werden de karakteristieke 
materiaaleigenschappen bepaald, die als uitgangspunt dienden 
voor de berekeningen.
Prototypetest
Vervolgens is een prototypetest uitgevoerd. De test had tot doel 
inzicht te verschaffen in het constructieve gedrag van de brug 
en de gehanteerde rekenmodellen te valideren. In het Structures 
Laboratory Eindhoven van de faculteit Bouwkunde is daartoe 
een 1:2-schaalmodel van de brug gemaakt en in een proefop-
stelling aan een vierpuntsbuigproef onderworpen (foto 6). De 
afstand tussen de vijzels en de opleggingen is zodanig gekozen 
dat zowel de rekenwaarde van de dwarskracht als de reken-
waarde van het moment in de constructie kon worden bereikt.
 
 
sterkte. In de andere richting is zowel de moment- als dwars-
krachtcapaciteit van het element vergroot door de voorspanning 
van Dywidag (foto 4). In totaal zijn 16 strengen toegepast:  
6 strengen aan de bovenzijde, 10 strengen aan de onderzijde, 
alle met diameter Ø15,7 mm. De voorspanning is zo geconfi-
gureerd dat de doorsnede onder alle belastingsgevallen, in haar 
as, onder drukspanning staat.
Parametriseren brug
Er zijn veel parameters die het uiteindelijke ontwerp van het 
dek beïnvloeden. Om inzichtelijk te maken wat de gevolgen 
zijn van het aanpassen van een parameter (zoals de breedte en 
dikte van het printspoor, hoogte en breedte van de brug, aantal 
'broodjes') op het ontwerp, is voor het brugdek een geparame-
triseerd model opgesteld (fig. 5). Dit model stond centraal 
gedurende het ontwerp van de brug. Het hielp het ontwerp-
team direct inzicht te krijgen in de gevolgen van het aanpassen 
van een van de parameters. De geometrie uit het model kon 
worden geëxporteerd en ingelezen in de eindige-elementen-
berekening. Uiteindelijk heeft het model ook als input gediend 
voor de 3DCP-printer waarmee de elementen zijn geproduceerd.
Berekening
De optredende krachten en spanningen zijn op verschillende 
manieren bepaald. Er zijn standaarddoorsnedeberekeningen 
gemaakt op basis van de balktheorie. Aanvullend hierop is van 
de complexe geometrie een analyse in DIANA uitgevoerd om 
lokale effecten (spanningsconcentraties) te kunnen bestuderen, 
in het bijzonder het gedrag onder een lokale puntlast en nabij 
de oplegging. Hierbij is gebruikgemaakt van een 3D-model 
opgebouwd met Solids. De voorspanning is hierbij aangebracht 
als een externe belasting.
Materiaaleigenschappen zijn hierbij bepaald via materiaaltesten 
(zie onder 'Design by testing'). Via deze berekeningen konden 
de dimensies van de brug worden bepaald.
Uit de berekeningen volgde dat de dwarskrachtcapaciteit bij de 
opleggingen een cruciaal aspect is voor het ontwerp. De dwars-
krachtcapaciteit was echter niet eenvoudig vast te stellen voor 
een dergelijke complexe doorsnede. Er zijn diverse theorieën 
op losgelaten waarvan het meest conservatieve resultaat is 
aangehouden. In werkelijkheid blijkt de dwarskrachtcapaciteit 
hoger te zijn.
Design by testing
Er zijn geen normen of rekenregels beschikbaar voor het 
ontwerpen van geprinte constructies. Om de constructieve 
veiligheid van de brug aan te kunnen tonen, is het ontwerp 
4 Aanbrengen Dywidag-voorspanning
Wereldprimeur met geprinte brug2 2018 16 
5
5 Output van het parametrisch ontwerp; de 
rode lijnen geven de hartlijnen weer van de 
printsporen 
van het beton afwijkende eigenschappen (bijv. treksterkte). Om 
veel laagjes op elkaar te kunnen stapelen zonder dat het onder-
ste laagje beton onder het gewicht van de bovenste laagjes 
bezwijkt, kan worden gekozen voor een versnelling van de 
hydratatie van de cement. Het nadeel hiervan is echter dat bij 
een interruptie van het proces de pompmantel bij het opnieuw 
opstarten kan gaan vastzitten. Bovendien kunnen ook de 
slangen gemakkelijk verstopt raken. Daarnaast loopt men het 
risico dat bij een snel reagerend systeem het monolithisch 
karakter (hechting tussen de laagjes) van de constructie geweld 
wordt aangedaan. Om het dilemma tussen reactiesnelheid van 
het systeem en draagkracht van het onderste laagje op te lossen, 
is gekozen voor een systeem dat zich thixotroop gedraagt met 
een bijbehorende zwichtspanning.
Onderzoek heeft uitgewezen dat dankzij de juiste keuze van  
de hulpstoffen er inderdaad kan worden gesproken van een 
monolithische constructie zonder dat dit ten koste gaat van de 
printsnelheid.
Uitvoering
Nadat de brug was geprint, is hij vervoerd naar de bouwlocatie. 
Hier zijn de elementen naast elkaar gelegd en tegen elkaar 
aangelijmd. Vervolgens zijn de hamerstukken en de voorspan-
ning aangebracht.
Doordat de lijm al was uitgehard, kon de brug vervolgens op 
zijn definitieve plek worden gehesen; op de landhoofden die 
van tevoren waren gebouwd. Het was hierbij essentieel torsie-
Het prototype is uiteindelijk bezweken op buiging in langsrich-
ting. De test gaf proof of concept doordat de constructie zich 
daadwerkelijk gedroeg zoals vooraf was voorspeld. De conclusie 
uit de prototypetest met het 1:2-schaalmodel was dat het 
ontwerp veilig genoeg was en het printen van de daadwerkelijke 
brug kon worden gestart.
Proefbelasting
Na het printen en op locatie assembleren van de brug is er een 
proefbelasting op aangebracht (foto 7). Met behulp van tien 
watertanks op de brug is de belasting stapsgewijs opgevoerd 
totdat de gebruiksbelasting van 5 kN/m
2
 aanwezig was. Tijdens 
het opvoeren van de belasting zijn de vervormingen nauwkeurig 
gemonitord. De brug bleek zich lineair-elastisch te gedragen.
Met dit het proefbelasten werd nogmaals aangetoond dat de 
constructie functioneert als verwacht en in staat is de gebruiks-
belasting van 5 kN/m
2
 te dragen.
Monitoring
Een monitoringsplan is opgesteld om het constructieve gedrag 
van de brug te kunnen blijven volgen en er op deze manier 
voor te zorgen dat de brug ook in de toekomst veilig is. Dit 
monitoringsplan omvat onder andere regelmatige inspecties en 
metingen van de voorspanning en vervorming van de brug.
Materiaal
Er zijn diverse uitgangspunten gebruikt bij de ontwikkeling van 
het beton.
Bindmiddelkeuze
Om te kunnen aansluiten bij bestaande regelgeving op het 
gebied van onder meer levensduur (bestandheid van de beton 
tegen externe factoren), is gekozen voor portlandcement als 
bindmiddel.
Draagkracht mortel, hechting laagjes
Op voorhand was duidelijk dat het stapelen van laagjes beton 
zou moeten resulteren in een monolithische constructie. Er 
moest niet tussen elk laagje beton een interface ontstaan met
Wereldprimeur met geprinte brug	2 2018 17
6
7
6 Vierpuntsbuigproef van het 1:2-schaalmodel van de brug
7 Na het printen en op locatie assembleren van de brug is er een proefbelasting 
op aangebracht
brug over de volledige lengte gelijk is, wat niet nodig was 
geweest. Hier is voor gekozen omdat dit de eerste keer was en 
om specifieke spanningen in de brug te voorkomen.
Bijkomend voordeel van 3D-betonprinten is dat er geen  
bekisting nodig is. Doordat een model rechtstreeks de printer 
aanstuurt, zijn er minder tekeningen nodig en zijn er boven-
dien geen faalkosten. En omdat verschillende vormen geen 
meerkosten met zich meebrengen, kan een ontwerp worden 
gemaakt specifiek afgestemd op de klant.
Tot slot
De eerste volledig constructieve, geprinte brug ter wereld is op 
17 oktober 2017 feestelijk geopend in Gemert (foto 1 en video 
op Cementonline). Dit was een halfjaar na de eerste gesprekken 
over een geprinte brug. In de media werd overigens ook wel 
over de tweede geprinte brug gesproken, aangezien er in Spanje 
ook een brug was geprint. Dat betreft een brug van D-shape 
(Enrico Dini) die met een heel ander procedé is gemaakt. 
Bovendien heeft die brug een hybride constructie en is niet 
volledig constructief dragend. De betekenis van Dini voor het 
printen van beton(achtige materialen) is echter wel heel groot.
De rol van de opdrachtgever was bij dit project zeer belangrijk. 
Zonder zijn positieve instelling was de brug er niet gekomen, 
aangezien de regelgeving nog niet is afgestemd op het printen 
van beton. De doorlooptijd kon zo kort zijn doordat alle part-
ners hun kennis hadden ingebracht en door het op tijd maken 
van technische keuzen om de planning te kunnen handhaven. 
De wil om samen een geprinte brug te bouwen, was hierbij 
essentieel.
Momenteel wordt er door hetzelfde team gewerkt aan een 
geprinte verkeersbrug die dit jaar nog geplaatst gaat worden. 
Hierin worden de nieuwste innovaties verwerkt die de afgelopen 
maanden in het lab van de TU/e zijn ontwikkeld. Weber heeft 
een betonmortel ontwikkeld met een hogere eindsterkte. Hier-
door kan er onder andere sneller worden geprint. Een brug 
zoals in Gemert zou nu in twee dagen kunnen worden 
geprint.?
?
?
 PROJECTGEGEVENS
project? Fietsbrug Gemert
opdrachtgever? Provincie Noord-Brabant
initiatiefnemer en aannemer?	BAM Infra
ontwerp en constructeur?	Witteveen+Bos i.s.m. BAM Infraconsult
productie en onderzoek?	Technische Universiteit Eindhoven
leverancier 3DCP-beton?	Saint-Gobain Weber Beamix
wapening? Dywidag en Bekaert
momenten op de brug tijdens het inhijsen te voorkomen. Op 
basis daarvan zijn de posities van de hijspunten bepaald en is 
gezorgd voor een gelijkmatig verdeelde ondersteuning bij de 
oplegging.
Potentie toekomst
Doordat dit de eerste brug was die op deze manier is gemaakt, 
waren de ontwikkelkosten hoog. Voor de toekomst heeft een 
3D-geprinte betonnen brug echter wel grote potentie, om 
verschillende redenen.
Een daarvan is dat er alleen daar materiaal wordt toegepast 
waar dat echt nodig is. Dit leidt dus tot materiaalbesparing. 
Hierbij is nog aan te tekenen dat de doorsnede van de huidige                  
                 
                                
Reacties