Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Minder bouwfouten door krimp- en knoopbeschouwing?

Voorbeelden van veel voorkomende schades Dick Hordijk, Sander van der Vossen - 10 februari 2024

Als je eenmaal een fout hebt gemaakt, dan maak je die niet zo snel nog een keer. Niet voor niets is er het spreekwoord 'Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen'. Maar we moeten natuurlijk niet allemaal eerst een fout maken om het vervolgens niet meer te doen. Oftewel: we moeten ook leren van fouten die door anderen zijn gemaakt. Helaas echter zien we bij Adviesbureau Hageman nog te vaak dezelfde bouwfouten telkens opnieuw langskomen. Hoe kunnen we het aantal bouwfouten verminderen, vooral de fouten die leiden tot schade?

In het kort

  • In de loop der tijd zijn er door partijen initiatieven genomen om de constructieve veiligheid beter te borgen
  • Al in de jaren 90 werd geconcludeerd dat schades veelal het gevolg zijn van fouten die steeds opnieuw worden gemaakt
  • Het is de vraag hoe we de diverse aandachtspunten goed bij jonge én ervaren constructeurs tussen de oren krijgen
  • Dé eigenschap van beton die zonder enige twijfel leidt tot de meeste bouwschades is krimp
  • In kelderwanden is in horizontale richting vaak een laag wapeningspercentage toegepast met lekkende scheuren tot gevolg
  • Een veel voorkomende schade is het afscheuren van een hoek beton voor een stek als die iedere onderlinge verplaatsing tussen het prefab element en onderliggend constructiedeel verhindert
  • Ook al treedt verkorting ook op door temperatuurverandering, het aantal bouwschades zou sterk verminderen als beton niet meer door uitdroging in de tijd zou krimpen. Helaas bestaat dat beton nog niet
  • Problemen doen zich vaak voor als de krachtswerking in een knoop van staafwerkmodellen niet goed is verzorgd
  • Wellicht is het een idee om standaard een krimpbeschouwing en een knoopbeschouwing te laten uitvoeren door een collega constructeur

Constructieve veiligheid heeft al decennia lang de aandacht en in de loop der tijd zijn er door partijen, zoals CUR, Betonvereniging en VNconstructeurs, initiatieven genomen om die beter te borgen. Een aantal instortingen aan het begin van deze eeuw, zoals een in aanbouw zijnde toneeltoren in Hoorn (2001), een parkeerdek van een Van der Valk hotel in Tiel (2002) en balkons van Patio Sevilla in Maastricht (2003), alsmede een verzakking bij het Bos en Lommerplein in 2006, gaven hieraan een sterke impuls. Deze en andere instortingen zijn geanalyseerd om ervan te leren. CUR had een project ’Leren van instortingen’ [1] en onder dezelfde titel schreef prof. Van Herwijnen een boek [2]. In die studies is er aandacht voor alle aspecten die kunnen hebben bijgedragen aan de instorting. Naast uitvoering en ontwerp zijn dat bijvoorbeeld ook vergunningverlening, communicatie, controles en verantwoordelijkheden. Minder ernstig dan instortingen, maar zeker ook onwenselijk, zijn bouwschades. Die komen veel meer voor en in verschillende verschijningsvormen.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Leo Molenbroek - Heijmans Infra B.V. 16 februari 2024 10:16

Beste Dick&Sander, Een overzicht van schade's zou inderdaad kunnen helpen. Daar kan dan in de opleidingen en in de praktijk gebruik van gemaakt kunnen worden om het vakmanschap van de constructeurs te vergroten. Confronterend dat we 30 jaar later nog steeds dezelfde fouten maken.

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren