Integraalbruggen staan bekend als onderhoudsarm en geluidloos. De schematisering is echter complex en schrikt menig ontwerper af. Er is nu een Stufib-rapport opgesteld om ontwerpers op weg te helpen.
29
Integraalbruggen
met prefab liggers
1
Stufib-rapport 25 Ontwerpen van Integraalbruggen met prefab liggers
ten, is het ontwerpen van een integraalbrug met prefab liggers
wel een complex samenspel tussen de verschillende ontwerpende
partijen.
Literatuurstudie
De studiecel is gestart met een literatuurstudie. Gebleken is
dat er weinig literatuur is specifiek over integraal bruggen
met prefab liggers. Wel is er veel literatuur over integraalbrug-
gen in algemene zin, nuttige referenties zijn opgenomen
achter in het rapport.
Bij een integraalbrug wordt het rijdek constructief gekoppeld
aan de onderbouw (het landhoofd). Het voordeel is dat er geen
voegovergangen en oplegblokken nodig zijn, waardoor in de
onderhoud- en beheerfase kosten worden bespaard en de
hinder voor het wegverkeer wordt verminderd.
Door het dek op te bouwen uit prefab-betonliggers met een
druklaag, kan de constructie snel worden gebouwd en wordt de
hinder voor het wegverkeer ook in de bouwfase verminderd.
Vanwege de statisch onbepaaldheid van de constructie, de
complexe interactie met grond en de gedeelde ontwerpactivitei
-
Integraalbruggen staan bekend als onderhoudsarm en geluidloos. De schematisering is echter complex
en schrikt menig ontwerper af. Er is nu een Stufib-rapport opgesteld om ontwerpers op weg te helpen.
Stufib-rapport
Stufib-rapport 25 is gratis beschikbaar
voor Stufib-leden op www.stufib.nl.
Niet Stufib-leden kunnen het rapport
bestellen voor ? 50, incl. btw.
1 Integraal kunstwerk in de N421 tussen Houten en de A12
ir. Nynke ter Heide
Heijmans Infra
Integraal bruggen met prefab liggers 8 2016
30
stootplaten conform RWS-richtlijnen
stootplaten conform RWS-richtlijnen
+ 9.800
+ 9.700
850
450
500
1
2
1:3
1:3 7500
1100
550
550
8600
1100 500
verbinding werken belastingen wel verder door. Zo is
vermoeiing door wisselende verkeersbelasting niet alleen van
belang voor het dek, maar ook voor de verbinding tussen het
dek en het landhoofd en mogelijk het landhoofd zelf. Wat ook
specifiek voor integraalbruggen geldt, is dat het statische
systeem na het maken van de integrale verbinding wijzigt en
de krachtswerking in de loop van de tijd hierdoor verandert.
Een ander onderwerp dat aandacht vraagt, is de interactie
met grond. Door het ontbreken van voegovergangen worden
de vervormingen van de constructie overgebracht op de
grond. De complexiteit bestaat erin dat voor de integraalbrug
de grond een belasting is (bijv. horizontale belasting op de
onderbouw), maar ook weerstand biedt. Een ander belangrijk
aspect van de interactie met grond is het opspaneffect. Hierbij
reageert de grond achter de landhoofden steeds stijver door
herhaaldelijk verkorten en uitzetten van de constructie onder
invloed van de jaarlijkse temperatuurwisselingen.
Modellering
Voor het ontwerp van een integraalbrug met prefab liggers
kan worden gekozen de hoofdconstructeur de constructie als
geheel 3D te laten modelleren. De prefab-betonleverancier
levert informatie over de stijfheid van het dek, met orthotrope
eigenschappen indien van toepassing. De geotechnisch adviseur
levert de informatie over de stijfheid van de grond tegen het
landhoofd en de fundatie. Vereenvoudigde modellen zijn ook
mogelijk door de constructie als 2D-model te beschouwen, of
door niet de gehele constructie in één model op te nemen. In
de afzonderlijke modellen wordt de invloed van de overige
delen gemodelleerd met veren. De veerwaarden in de losse
modellen moeten dan door iteratie op elkaar worden afgestemd.
2 Schematisatie ontwerpproces integraalbrug
met prefab liggers
3 Langsdoorsnede integraalviaduct in N33, als
voorbeeld opgenomen in het Stufib-rapport
2
3
Samenwerking ontwerpers
Duidelijk is dat er bij het ontwerpen van een integraalbrug
verschillende adviseurs betrokken zijn. Om het ontwerppro-
ces en het samenspel tussen die verschillende ontwerpers te
verduidelijken, is dit geschematiseerd in een figuur (fig. 2).
Om te beginnen is het van belang goede afspraken te maken
aan het begin van het ontwerpproces. Duidelijk moet zijn wat
de taakverdeling is tussen de verschillende ontwerpers, welke
aanpak en modellering wordt gekozen en wanneer en op
welke wijze informatie wordt uitgewisseld. Geadviseerd wordt
altijd een hoofdconstructeur aan te wijzen die het ontwerp-
proces coördineert en het overzicht houdt over de constructie
als geheel.
Constructieve werking
De belastingen die op een integraalbrug werken, zijn in basis
niet anders dan bij een niet-integraalbrug. Door de integrale
betrokken
partijen betrokken
partijen
betrokken
partijen
hoofd-
constructeur constructeur
prefab
constructeuronderbouw
geotechnisch
adviseur
Integraal bruggen met prefab liggers 8 2016
31
4 Ecoduct Bunderbosch,
A2 Maastricht
foto: Etienne Muis
king en raakvlakken hiertussen. Dit geeft ontwerpers de kans
meer inzicht te krijgen in de onderdelen die door andere
ontwerppartijen worden uitgewerkt en in het gedrag van de
integraalbrug als geheel. Het rapport heeft niet de intentie om
een berekeningswijze of modellering voor te schrijven, maar
geeft wel aanbevelingen hoe tot een eenduidigere ontwerp-
benadering en ?proces kan worden gekomen met de bedoeling
tot een betere en duidelijkere wisselwerking tussen het
ontwerp van de onderbouw en de prefab bovenbouw te
komen. Het rapport kan ook bijdragen de drempel te verlagen
voor constructeurs die voor het eerst een integraalbrug met
prefab liggers ontwerpen.
?
Detaillering
Detaillering, met name van de verbindingen, is een belangrijk
aspect bij het ontwerp van een integraalbrug. In het rapport
staan verschillende voorbeelden van details. Geadviseerd
wordt met name de momentvaste knoop tussen dek en onder -
bouw (meestal het landhoofd) al in een vroeg stadium te
beschouwen. Gecontroleerd moet worden of er voldoende
ruimte is in de knoop om de overlappingslassen te maken
zonder dat het plaatsen van de liggers belemmerd wordt.
Verder wordt aanbevolen de dikte van de druklaag vooral niet
te klein te kiezen, omdat er voldoende ruimte moet zijn om
de steunpuntswapening aan te brengen. Tot slot vragen ook
de overgangsconstructies (stootplaten) aandacht, omdat hier -
voor speciale oplossingen nodig kunnen zijn.
Als bijlage bij het rapport is een aantal praktijkvoorbeelden
opgenomen van integraalbruggen met prefab liggers met een
korte beschrijving. De voorbeelden laten zien dat er veel vari-
anten mogelijk zijn.
Drempel verlagen
De studiecel hoopt met het rapport ontwerpers op weg te
helpen bij het ontwerpen van een integraalbrug met prefab
liggers. De lezer wordt bekend gemaakt met aspecten die een
rol spelen bij het ontwerpen van integraalbruggen met prefab
liggers. De in-situ onderdelen, de prefab onderdelen en de
interactie met grond komen aan bod inclusief de wisselwer -
Stufib Studiecel 24
Stufib-rapport 25 is opgesteld van medio 2013 tot eind 2015
door Stufib Studiecel 24. Deelnemers aan deze studiecel waren:
- Rogier van Vught, Ballast Nedam (voorzitter)
- Laurens Bouvy, Boskalis (secretaris)
- Nynke ter Heide, Heijmans Infra (rapporteur)
- Hans Bongers, Spanbeton
- Albert Rodenhuis, Bartels
- Jan Jouke Eikelboom, Heijmans Infra
- Tommy Erdtsieck, Royal HaskoningDHV
- Willem Gall, BAM Infraconsult (mentor)
4
Integraal bruggen met prefab liggers 8 2016
Reacties