Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Fietsenstalling IJboulevard geopend

23 februari 2023

Fietsenstalling IJboulevard is woensdag 22 februari geopend. De ondergrondse stalling ligt in het water, aan de achterkant van station Amsterdam Centraal en biedt plek aan ongeveer 4000 fietsen. Eind januari opende fietsenstalling Stationsplein, met 7000 plekken, aan de voorkant van het station. In totaal heeft Amsterdam er nu dus ongeveer 11000 nieuwe fietsparkeerplekken bij.

De IJboulevard is een bijzonder project vanwege de bouw in het water, bij de Noord/Zuidlijn-tunnel, op een complexe locatie in de stad. Voor de bouw van de stalling is een nieuwe, speciale toepassing van de bestaande zinktunneltechniek toegepast. Dit is de eerste keer dat deze techniek voor een fietsenstalling is toegepast. Normaal gesproken worden elementen, zoals voor deze stalling zijn toegepast, afgezonken naar de waterbodem om daar een tunnel te vormen. Hier zijn de elementen echter op palen geplaatst die uitsteken tot ongeveer 4,5 m onder het waterniveau. Daarbij is de bovenste helft van de tunnelelementen boven water blijven staan. Hiermee is de boulevard gemaakt. Deze boulevard, een gebied van 6.000 m2 met ruimte om te wandelen en te genieten van het weidse uitzicht over het IJ, moet nog verder worden ingericht. Naar verwachting is de boulevard in april helemaal af.

Meer lezen

Tijdens de bouw van de IJboulevard is geprobeerd de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken, door vanaf het water te werken en door tunnelelementen op een voorbouwlocatie in het Westelijk Havengebied te maken en daarna over water naar de bouwlocatie te vervoeren.

Samenwerking

Project IJboulevard wordt gerealiseerd in nauwe samenwerking met de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en ProRail. De uitvoering is in handen van Van Hattum en Blankevoort, in samenwerking met Volker Staal en Funderingen (VSF), Homij Technische installaties en Gebr. Van Kessel. Architect van het project is VenhoevenCS architecture+urbanism. Voor het ontwerp van de aanvaarbescherming is Royal HaskoningDHV verantwoordelijk. De detailengineering is verzorgd door Van Hattum en Blankevoort, Wagemaker en Knüwer Bouwadvies, de engineering en levering van staalvezelbeton door NV Bekaert. Het transport en afzinken van de elementen is uitgevoerd door Strukton Immersion Projects en Mammoet Nederland.

Bekijk in onderstaande video de realisatie in 1,5 minuut

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.
Duurzaam door slank ontwerpen in beton: Waar liggen de kansen?
Ontdek het 11 maart tijdens het symposium over ontwerpoptimalisatie. Deelname is gratis!

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren