Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home /

Ervaring civiel tunnelonderhoud gedeeld in kennissessie

woe 26 okt 2022

Bij het civiele onderhoud van tunnels komen grote onvoorziene uitdagingen voor. In sommige gevallen leidt dit tot calamiteiten, waardoor snel moet worden geschakeld. Beheerders, onderhoudsaannemers en adviseurs worstelen met het vraagstuk hoe dit onderhoud zo optimaal mogelijk kan worden uitgevoerd. De specialisten van Nebest hebben hier ruime ervaring in. Ze zijn betrokken (geweest) bij de aanpak van diverse problemen binnen de tunnelwereld, neem bijvoorbeeld de lekkageproblematiek in de Øresundsbron.

- Gesponsord artikel - 

Øresundsbron

De Deense hoofdstad Kopenhagen en het Zweedse Malmö worden verbonden door de Øresundsbron: een 16 kilometer lange verbinding voor weg- en spoorverkeer. De verbinding, die in beheer is van de Deens/Zweedse beheermaatschappij Øresundsbron, bestaat uit een brug, een afgezonken tunnel en een kunstmatig eiland. De beheermaatschappij werd jarenlang gekweld door lekkages in de 3,5 kilometer lange tunnel en heeft diverse pogingen ondernomen om een aantal hardnekkige lekkages af te dichten door middel van een traditionele injectiemethode. Dit heeft echter niet tot permanente dichting van de lekkages geleid.

In Scandinavië bleken geen alternatieve injectiemethodes bekend te zijn. Daarom ging Øresundsbron op zoek naar een partner die hen kon helpen bij het dichten van de lekkages. Nebest – met specialisten als Leo Leeuw en Jan Kloosterman, maar ook met jonge aanwas zoals Michiel Reinders – bleek daar de geschikte partner voor te zijn.
In Nederland wordt al meer dan twintig jaar gebruikgemaakt van een door Leeuw doorontwikkelde boor- en injectiestrategie, waarmee al vele lekkende mootvoegen succesvol zijn geïnjecteerd. Deze injectiestrategie is gebaseerd op het mee laten voeren van een injectiemateriaal (gel) met het lekwater naar het lek. Om de gel bij het lek te krijgen, wordt aan weerszijden van de voeg een gat naar de voeg tot achter het dilatatieprofiel geboord. Door van het ene naar het andere boorgat te injecteren, is het mogelijk te controleren of de voeg tussen beide boorgaten met injectievloeistof is gevuld. De gel vindt vervolgens zijn weg naar het lek en dicht het lek af door tot een vaste massa te reageren.

De injectiestrategie is gebaseerd op het mee laten voeren van een injectiemateriaal met het lekwater

Na jarenlang lekkageproblematiek in de Øresundsbron, kwam er met de komst van Nebest eindelijk licht aan het einde van de tunnel. De fors lekkende voegen in de afgezonken tunnel zijn inmiddels gedicht. Deze succesvolle afdichting van de lekkages in deze Scandinavische tunnel is het resultaat van goede samenwerking tussen adviseur, aannemer en opdrachtgever. Øresundsbron is dan ook buitengewoon tevreden met het bereikte resultaat.

Kennissessie: Civiel tunnelonderhoud

Naast de problematiek bij de Øresundsbron is Nebest ook betrokken geweest bij onder andere het opdrijven van de toerit in de Vlaketunnel, de zinkvoegproblematiek bij de RET en onderzoek naar klemverbindingen van zinkvoegen. De ervaringen en lessons learned uit deze projecten worden besproken op 10 november tijdens de door Nebest georganiseerde kennissessie: Civiel tunnelonderhoud. Ook word je aan de hand van casussen meegenomen in de manier waarop je je als beheerder op civiel onderhoud kunt voorbereiden en wordt laten zien hoe mootvoegen worden afgedicht.

Deelname aan de kennissessie is gratis en er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Meld je nu aan via: www.nebest.nl/academie/civiel-tunnelonderhoud/

Renda ©2022. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren