Dankzij digitale ontwerpmethoden (onder meer parametrisch ontwerpen en topologische optimalisatie) en robotisering van het productieproces, kunnen oplossingen precies op maat worden ontworpen en gerealiseerd. Daarmee kunnen ze bijdragen aan duurzame oplossingen in de bouw. Deze methoden vragen een verregaande samenwerking in de keten. De digitale samenwerking leidt tot een diepgaande verandering van de hele bouwsector, waarbij traditionele schotten tussen disciplines en rollen wegvallen.              
                
             
                              
                                      
                      48	
thema	
Samenwerking 
door 	digitale	 	
ontwerpmethoden
1	ir. Wim van 't Land, 
ir. Guido Bastiaens, 
ir. Jan van Wolfswinkel, 	 	
Peter Heideman AvB	 	
Movares 	1)	
Ontwerpers en ingenieurs aan tafel met makers	
De toekomst van ontwerpen ligt in een compleet andere wijze 
van samenwerken tussen opdrachtgever, ontwerpers, uitvoer	-	
ders en andere stakeholders zoals eindgebruikers. De rol van de 
ingenieur verandert daarbij sterk (zie kader 'Disciplines en 
rollen vervagen, andere vaardigheden nodig'). Kenmerkend 
voor de samenwerking is dat digitaal ontwerpen wordt gekop	-	
peld aan de praktijk van de uitvoering. Dit gebeurt door 
(uitvoerings)parameters vroegtijdig vast te leggen, deze onder	-	
ling te delen en terug te koppelen vanaf de eerste ontwerpfase 
tot en met de uitvoering. Hierbij moeten wensen en randvoor	-	
waarden goed worden geanalyseerd, omgezet in ontwerppara	-	
meters en toegepast in modellen tot een samenhangend geheel 
om deze vervolgens te visualiseren. Deze gevisualiseerde 'infor	-	
matie-op-maat' kan door opdrachtgevers worden gebruikt om 
optimale keuzen te maken.
 
Dit nieuwe proces geeft Movares onder andere vorm door 
computational design	 toe te passen in de samenwerking met 	
maakpartijen als Bruil en 3D Robot Printing, die zich sterk 
ontwikkelen in het printen van beton respectievelijk kunststof. 
Aan de hand van enkele voorbeelden worden de mogelijkheden 
van het digitaliseren van het ontwerp ? computational design 
? toegelicht.
 	
Dankzij digitale ontwerpmethoden (onder meer 
parametrisch ontwerpen en topologische optimali	-	
satie) en robotisering van het productieproces, 
kunnen oplossingen precies op maat worden 
ontworpen en gerealiseerd. Daarmee kunnen ze 
bijdragen aan duurzame oplossingen in de bouw. 
Deze methoden vragen een verregaande samen	-	
werking in de keten. De digitale samenwerking leidt 
tot een diepgaande verandering van de hele bouw	-	
sector, waarbij traditionele schotten tussen discipli	-	
nes en rollen wegvallen.
1)     De auteurs zijn allen lid van de Werkgroep Computational Design van advies- en	 	ingenieursbureau Movares Nederland B.V.
thema	
Samenwerking door digitale ontwerpmethoden	7 2018
49	
Voorbeeld: abri voor watertaxi
Met de gemeente Rotterdam ontwikkelen Movares, Bruil en 
StudioRAP een met beton geprinte halte voor de watertaxi 
(foto 1, 2). Deze abri is door de drie partijen gebruikt als 
onderzoekstraject om het 3D-printen van beton te ontwikkelen 
en de potentie ervan te onderzoeken.
 
Architectuur
Het ontwerp van de abri is een dubbelgekromde schaal die 
uitkraagt vanaf de fundering (fig. 3). Het ontwerp is ontstaan 
door goed gebruik te maken van de printtechniek. De vorm 
kan niet kostenefficiënt in een traditionele bekisting worden 
gemaakt.
Elke geprinte laag bestaat uit één gesloten lijn. De printer gaat 
dus heen en terug en doet dat in een golvende beweging. 
Daarbij kruisen de lijnen elkaar. De 3D-vorm die zo ontstaat, is 
al tijdens het printen stabiel.
 
Omdat een grote uitkraging bij het printen niet mogelijk is, 
wordt de abri opgebouwd uit segmenten (foto 1, 2). Deze 
segmenten worden met naspankabels tegen elkaar gedrukt. De 
drukspanning die zo ontstaat, wordt ook gebruikt om de trek	-	
spanningen in het ongewapende beton te ondervangen. 
Dankzij de holle structuur die door het printen van de segmen	-	
ten ontstaat, kunnen de naspankabels in de constructie van de 
abri worden opgenomen.
 	
Constructief ontwerp
De vorm is gebaseerd op een parabolische hyperboloïde 
(hypar). Door de lijnvormige inklemming van één zijde van 
de constructie is er beperkt sprake van schaalwerking. De 
constructie is daarom geschematiseerd als een uitkragende 
schaal die voorover helt. De betonconstructie wordt daarmee 
belast op een buigend moment. Het opnemen van de druk	-	
spanningen (vanuit het moment en de naspanning) vormt 	
1 De met beton geprinte halte voor de watertaxi, gebruikt als onderzoeks-	 	traject om het 3D-printen van beton te ontwikkelen en de potentie ervan te onderzoeken2 De 3D-geprinte betonnen abri3 Impressie van de abri	
2	
3
Samenwerking door digitale ontwerpmethoden	7 2018
50	
4 Aanzicht van de abri5 Continue cyclus tussen ingenieur, architect en producent	
voor het beton geen probleem. Onderzoek van het door Bruil 
ontwikkelde printmateriaal door SGS Intron toont aan dat de 
kwaliteit vergelijkbaar is met C50/60. De trekspanningen 
vormen echter een grotere uitdaging. Het onderzoek laat welis	-	
waar ook zien dat de geprinte doorsnede beschouwd kan 
worden als monoliet (er treedt geen delaminatie tussen de 
geprinte lagen op), maar in het ongewapende beton blijft trek	-	
spanning moeilijk opneembaar.
 
Om de trekspanningen te verkleinen en capaciteit voor naspan	-	
ning te creëren, is in het ontwerpproces eerst gezocht naar 
mogelijkheden de constructieve hoogte van de doorsnede te 
vergroten. Daarvoor is een optimalisatie uitgevoerd. Het algo	-	
ritme in Matlab en Ansys heeft het beton zo verdeeld dat de 
randen smal blijven, maar dat de abri naar het midden toe 
dikker wordt [3] (fig. 4). Vervolgens zijn diverse naspanpatro	-	
nen onderzocht. Gekozen is voor een patroon met tien kabels 
die de constructie onder druk zetten en zo de trekspanningen 
elimineren.
 
Proces
In de geijkte werkwijze werkt een team van ingenieurs het 
schetsontwerp samen met de architect stapsgewijs uit tot een 	
Disciplines en rollen vervagen, andere 
vaardigheden nodig
Ingenieurs, architecten, producenten en aannemers experi	-	
menteren volop met het automatiseren en robotiseren van 
hun werk. Dit levert mooie resultaten op, zeker wanneer 
deze vakdisciplines nauw samenwerken. Door gezamenlijk 
de parametrische ontwerpregels ? het DNA van een gebouw 
? te formuleren, wordt een hoge ontwerpambitie als vorm	-	
vrijheid betaalbaar en maakbaar. Voor ontwerpers zal de 
automatisering extra werk opleveren. Economische bureaus 
verwachten dan ook dat de vraag naar architecten en ingeni	-	
eurs de komende jaren sterk zal stijgen [1, 2].
 
Het integraal werken wordt bevorderd door de ontwikkeling 
van 'Building Information Modelling' (BIM). Steeds meer 
informatie is gestructureerd beschikbaar in databases en 
3D-modellen. Voor architecten en ingenieurs lijken de moge	-	
lijkheden eindeloos om deze data te verzilveren met compu	-	
tational designtechnieken. Ontwerpers combineren in deze 
ontwerptrajecten hun ervaring met de data door zelf scripts 
te schrijven en ontwerptools en scripttalen te gebruiken 
zoals Grasshopper, Dynamo, Python en C#.
 
Er komen steeds meer data beschikbaar die ontwerpers in 
staat stellen ook de 	uitvoering 	van hun ontwerp te betrekken 	
in het ontwerpproces. Daardoor raken de uitvoerende 
partijen eerder betrokken bij dit proces. De in dit artikel 
beschreven projecten, zoals de abri en de vistrappen, tonen 
de potentie van deze ketensamenwerking.
 
Duidelijk is dat door dit alles de bouwkolom verandert. Door 
samenwerking van ingenieurs met de maakindustrie kunnen 
de ingenieursbureaus de rol van (hoofd)aannemer vervullen. 
Het bouwproces zal deels eenvoudiger worden doordat 
diverse fasen ervan ineenschuiven dankzij digitale technie	-	
ken en data-uitwisseling. Tegelijk worden ontwerpen en 
ontwerpprocessen complexer door het gebruik van soft	-	
ware. Deze complexere processen met veel interdisciplinaire 
samenwerking zijn niet altijd op de oude manier te 
managen. Traditionele disciplines gaan op de schop, er 
kunnen onverwachte dingen gebeuren. Openheid en flexibi	-	
liteit worden daarmee belangrijk.
Bij op het oog verschillende projecten zien processen er 
soortgelijk uit. Hierdoor ontstaat er nog meer uitwisseling 
tussen disciplines en bouwfasen. Duurzaamheid neemt toe, 
niet alleen door materiaalbesparing maar ook door de opzet 
van het ontwerpproces, waarin partijen vanaf het begin 
samenwerken en het life-cycle-principe makkelijker kan 
worden gerealiseerd.	
ingenieurconstructieve veiligheid, 
optimalisatie
(Grasshopper, SCIA, Matlab, Ansys) 	
architect
ontwerp
(Rhinoceros)	
producent/maakindustrie 
robotica, printbaarheid
(BruilCAM)	
5
4
thema	
Samenwerking door digitale ontwerpmethoden	7 2018
51	
nodig is. Deze werkwijze leidt tot een sterke materiaalreductie 
en draagt daarmee direct bij aan de duurzaamheid van 
constructies.
 
 
Voorbeeld: onderdoorgang
Een kans die de digitalisering van ontwerpprocessen biedt, is 
het koppelen van computational design aan omgevingsdata. 
Movares past dit toe in een zelf ontwikkelde ontwerptool voor 
onderdoorgangen (fig. 6a en b). Met deze tool wordt een 
onderdoorgang geautomatiseerd ontworpen tot op het niveau 
van voorontwerp, en meteen ingepast in de omgeving ? denk 
aan de ligging van kabels en leidingen, geotechnische gegevens 
en eigendomsgrenzen. Een parametrisch 3D-model geeft de 
opdrachtgever in vroege planfase volledig inzicht in de vorm	-	
geving, inpassing en bouwkosten. Door het direct visualiseren 
van het ontwerp in de bestaande omgeving kan worden geveri	-	
fieerd of het ontwerp voldoet aan de verwachtingen. Dit kan 
voor meerdere varianten die in een gezamenlijke sessie met de 
opdrachtgever tot stand komen. Zo wordt gezamenlijk het 
meest geschikte tracé bepaald.
De tool bestaat uit verschillende modules waarbij de output van 
de ene module input is voor een volgende. De output kan in de 	
uitvoeringsontwerp. Realisatie kan pas starten nadat het 
uitvoeringsontwerp gereed is. Voor het ontwerp van de abri 
volstaat dit proces echter niet. Elk ontwerp kan namelijk vanaf 
de eerste digitale schets namelijk direct gerealiseerd ? geprint 
? worden. Ook zonder dat er is getoetst of het ontwerp tech	-	
nisch haalbaar is en of het voldoet aan de eisen van construc	-	
tieve veiligheid.
 
De abri is ontwikkeld in een ontwerpproces met een continue 
digitale feedbackcyclus (fig. 5). Daarin stellen alle stakeholders 
hun informatie beschikbaar aan elkaar. In de cyclus wordt als 
eerste de printbaarheid getoetst. Vervolgens wordt ook de tech	-	
nische haalbaarheid onderzocht, waaronder de materiaaleigen	-	
schappen en het gedrag van de constructie onder verschillende 
belastingen. Deze cyclus wordt diverse malen doorlopen. 
Hiertoe moet de digitale keten soepel werken en de informatie 
van parameters behouden blijven.
 
Additive manufacturing
De geprinte abri is een voorbeeld van additive manufacturing. 
Hierbij wordt in het ideale geval alleen daar materiaal toege	-	
voegd waar het nodig is. Met 	computational design	-tools wordt 	
de constructie geoptimaliseerd en bepaald waar het materiaal 
6 Variant van de automatisch gegenereerde onderdoorgang7 Simulatie waterstroming vistrappen	
6a	6b	
7a	7b
Samenwerking door digitale ontwerpmethoden	7 2018
52	
thema	
8 Model te printen vistrap	
ren, afgestemd op het specifieke verval en de voorkomende 
vissoorten. De vistrappen leveren zo een bijdrage aan een 
toename van de vismigratie en daarmee aan de biodiversiteit.
 
De vistrappen worden ontwikkeld in een combinatie van 
partijen die samen de hele keten vormen en van ontwerp tot en 
met realisatie samenwerken. Het grootste deel van de keten is 
gedigitaliseerd.
 
 
Kansen
Een belangrijk aspect van de genoemde projecten ligt in het 
digitaliseren van de keten. Daarin liggen nieuwe kansen voor 
het ingenieursbureau: een verschuiving van engineeren ten 
behoeve van een project, naar regisseren van de digitale keten 
ten behoeve van een product. Een gesloten 	digitale keten	, 	
waarin informatie van begin tot einde behouden blijft, is uiterst 
relevant om de opdrachtgever een product op maat te kunnen 
leveren op basis van bij aanvang vast te stellen parameters. 	?	
vorm zijn van landXML, die weer te gebruiken is in software 
als Revit en Civil 3D. Een van de modules betreft een bereke	-	
ning van een moot van de onderdoorgang met RFEM. RFEM 
wordt hierbij vanuit de tool aangestuurd door een COM-inter	-	
face (software-architectuur om de ontwikkeling van compo	-	
nent-gebaseerde toepassingen te ondersteunen). De benodigde 
geometrie is in voorgaande modules gegenereerd.
 
 
Voorbeeld: vistrap
Vistrappen worden veel in Nederland toegepast. De werking 
ervan kan echter vaak beter zodat meer vissen de trap kunnen 
passeren. Om dit te bereiken is een parametrisch stromingsmo	-	
del van water opgesteld, dat de mate van turbulentie en stro	-	
mingssnelheden in een vistrap kan vaststellen (fig. 7a en b). 
Hoe het water stroomt, bepaalt het succes van de vistrap. De 
parameters in dit model zijn onder meer de afmetingen van de 
vorm, van de doorgangen in de trap en van de kamers. Ook is 
het zwemgedrag van verschillende soorten vissen gesimuleerd. 
De combinatie van deze beide simulaties levert een vorm op 
die de vistrap geschikt maakt voor meerdere vissoorten. Het 
model houdt rekening met specifieke omstandigheden, zoals 
op de betreffende locatie voorkomende vissoorten en verhang.
 
Een doorsnede van deze vorm is vervolgens met behulp van 
topologische optimalisatie omgezet in een constructieve opzet 
die in kunststof wordt geprint (fig. 8). Deze combinatie van 
computational design ? gebruikt voor het optimaliseren van de 
stromingen en de constructie ? en digital manufacturing maakt 
het mogelijk voor elke locatie een geschikte vistrap te realise	-	
? BRONNEN
1 https://insights.abnamro.nl/2016/02/digitale-transforma	-	
tie-bouw/
2 http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf
3 Van Wolfswinkel, J.C. et al. (2017). Design Process of a 
3D-Printed Concrete Water Taxi Stop. In 	High Tech Concrete: 	
Where Technology and Engineering Meet. Proceedings of the 
2017 fib Symposium, Maastricht, The Netherlands	. Houten: 	
Springer (2017). 	
8
Samenwerking door digitale ontwerpmethoden	7 2018                  
                 
                                
Reacties