"Het mooiste onderdeel vond ik het ontwerpen van de constructieve en esthetische logica", aldus Wim van 't Land, constructeur bij Movares. In deze aflevering van De jonge constructeur vertelt hij over het constructeursvak en zijn rol bij het ontwerp en de bouw van drie zoutloodsen t.b.v. de gladheidsbestrijding voor Rijkswaterstaat.              
                
             
                              
                                      
                      Mijn mening
60?	CEMENT 03 2019	 	
Hoe kunnen we als con-
structeurs leren van andere 
disciplines in de bouw of 
daarbuiten?	
 
Leren van andere disciplines is 
verrijkend en tegelijk heel erg 
leuk. Bij een multidisciplinair   
bedrijf als Movares gaat dat   
bijna vanzelf. De meeste ge-
bouwen en lichte constructies 
waar ik aan werk hebben een 
sterke link met mobiliteit en  
infrastructuur. En dus ook met 
projecten die binnen die disci-
plines worden ontwikkeld.  
Binnen de projecten zoeken  
we elkaar op en verkennen we 
de raakvlakken. Bijna altijd 
leidt dat tot goede inzichten 
die je vervolgens in je eigen 
projecten kunt verwerken. Zo-
als slimmere bouwfasering, erg 
belangrijk bijvoorbeeld bij 
OV-knopen waar we bouwen 
'met de winkel open'. 	
Wat is voor jou de grootste 
uitdaging in je werk?
Misschien een open deur, maar 
mijn grootste uitdaging is om 
mijn opdrachtgever en mijn 
team van goede adviezen te 
voorzien. Dat is nooit simpel. Als 
constructeur heb je de verant -
woordelijkheid om met slimme 
oplossingen te komen om aan 
alle (deels tegenstrijdige) belan- gen en eisen recht te doen. 
Vaak betekent dat optimalise-
ren tussen wat wenselijk en wat 
haalbaar is. Die belangen moet 
je goed kunnen afwegen. 
Een voorbeeld daarvan is de
 
renovatie van monumentale  
ijzeren constructies. Die voldoen 
vaak niet meer aan de huidige 
normen. Om deze toch te be-
houden, ontwerpen we een  
samenhangende reeks van  
kleine en relatief onzichtbare 
verbeteringen. 	
Hoe zal het constructeurs-
vak zich in de toekomst 
ontwikkelen?
Volgens mij verandert het vak 
door de ontwikkeling van  
parametrische ontwerptools 
zoals Grasshopper en Dynamo. 
Architecten jagen deze ontwik -
keling aan omdat zij hiermee 
meer vormvrijheid krijgen. 
Aannemers kunnen hierin mee-
gaan dankzij robotisering 
"Constructeurs zullen 
steeds vaker hun eigen 
tools in elkaar zetten"	
In deze rubriek maken we kennis met de jonge  
constructeur  Wim van 't Land. Hij deelt zijn mening 
over het vak en belicht een van zijn eerste projecten. 	
(3D-printen, CNC-technie-
ken). Ook maatschappelijke 
ontwikkelingen zoals circu-
lair bouwen en duurzame 
materiaaltoepassing vragen 
om gereedschap voor  
ontwerpoptimalisatie en  
materiaalkeuze. De stan-
daardaanpak voor bereke-
ningen voldoet niet altijd. 
Constructeurs zullen op  
basis van hun theoretische 
bagage steeds vaker hun  
eigen tools in elkaar zetten 
met behulp van (visueel) 
programmeren. Zo werken 
we samen met Bruil Prefab-
printing en diverse architec -
ten aan parametrische  
modellen die printbaar zijn 
in beton. We optimaliseren 
daarin constructieve para-
meters. Daarmee kunnen we 
daadwerkelijk onze vormvrije 
ontwerpen realiseren en  
materiaal besparen. Dit 
heeft echt de toekomst.	
IR. WIM VAN 'T LAND  
leeftijd 	
 	29 jaar
opleiding	
 	 TU Delft, Civiele 
Techniek, master 
Building Engineering
afstudeerproject 	
 	Toepassing van 
biobased materials in 
stationsoverkappingen 
werkgever 	
 	
Movares 	 	Nederland B.V.functie 	
 	senior constructeur werkzaam sinds	
 	 2014
baan gekregen door	
 	 afstudeerstage  
belangrijk in 
ontwikkeling  Jong Talent 
Programma van  Movares
eerste project	
 	kleine constructies bij  station Nijmegen  Goffert 
rol bij eerste project	
 	 constructeur 
staalconstructies	
Deze rubriek is tot  stand gekomen in 
samenwerking met  YouCon, de 
vereniging van en  voor jonge 
constructeurs. 
de jonge constructeur
CEMENT 03 2019	?61	
Mijn 
project Mijn rol
Duurzame zoutloodsen 
Door Movares is voor Rijkswa-
terstaat een concept ontwikkeld 
voor zogenoemde steunpunten 
voor gladheidsbestrijding. Van-
uit deze steunpunten worden
 
de snelwegen in de winter ge-
strooid. De gebouwen, grote 
zoutloodsen en stallingen voor 
strooiers zijn eigenlijk onderge-
schikt. Betrouwbaarheid, snel-
heid en veiligheid van het 
strooien zijn veel belangrijker. 
Met een breed ontwerpteam 
hebben we bij Movares aan de 
ontwikkeling van deze steun-
punten gewerkt. Het ontwerp 
van de wegen en gebouwen is 
sterk gebaseerd op logistieke  
simulaties en praktijkervaring 
van de gebruikers. Daarmee 
werden goed onderbouwde  
ontwerpkeuzes gemaakt. Daar-
naast is er veel aandacht be-
steed aan de vormgeving. Veel 
steunpunten bevinden zich op  zichtlocaties langs snelwegen 
en zijn daarom visitekaartjes 
voor Rijkswaterstaat. Door als 
constructief ontwerpers nauw 
samen te werken met de archi-
tecten ontstonden beeldbepa-
lende constructies, zoals de ka-
rakteristieke houten constructies 
en de vormgegeven prefab be-
tonnen keerwanden en barriers.
Een grote constructieve 
uitdaging was de materiaalkeu-
ze. In de sterk zoute omgeving 
viel staal al snel af vanwege de 
corrosiegevoeligheid. Vervol-
gens zijn verschillende construc -
tieprincipes met beton en hout 
onderzocht. Een houten drie-
scharnierspant bleek in dit geval 
de beste oplossing voor de meer 
dan 30 m overspanning van de 
zoutloods. Deze materiaalkeuze 
werd doorgetrokken naar de 
grote luifels. Aan de hoogte van 
de liggers kun je als het ware 
het momentenverloop aflezen.  Een andere grote con-
structieve uitdaging waren de 
betonnen vloeren. Om milieu-  
schade te voorkomen moeten 
deze vloeistofdicht zijn. Tegelijk 
zijn het grote vloervelden die 	
Constructieve en  
esthetische logica 
De projecten voor de steunpun-
ten in Houten, Baarn en 
Delfgauw heb ik van begin tot 
eind meegemaakt: van ontwerp 
tot backoffice tijdens de uitvoe-
ring. In de eerste fases dacht ik 
mee in het ontwerp van de 
hout- en betonconstructies en 
maakte ik de berekeningen. 
Vanuit mijn afstuderen nam ik 
kennis mee over de toepassing 
van bio-based materials. Dat 
kwam goed van pas bij het ont -
werp van deze houtconstructies.  Het mooiste onderdeel 
vond ik zelf het ontwerpen van 
de constructieve en esthetische 
logica, samen met het team 
van constructeurs en architec -
ten. Het ontstaan van die logi-
ca levert veel energie op en 
zorgt ervoor dat iedereen in het 
team uiteindelijk trots is op het 
ontwerp.  Ook interessant waren 
de innovaties die we konden 
ontwikkelen binnen dit project, 
zoals de toepassing van zonne-
panelen als waterdichte dak -
huid bij steunpunt Houten. 
Inwoners van Houten rondom 
het steunpunt zijn nu mede- 
eigenaar van deze zonnepane-
len. Hoe duurzaamheid en 
maatschappelijke betrokken-
heid worden vormgegeven in 
projecten, is misschien wel het 
belangrijkste wat ik van dit 
project geleerd heb. Dit zou wel 
eens een leidend thema kunnen 
zijn in toekomstige projecten.
niet zomaar zonder dilataties 
kunnen worden uitgevoerd. De 
grote belastingen op de vloe-
ren, vanwege de zwaarbela-
den vrachtwagens met zout, 
maken deze opgave nog inge-
wikkelder. Er is daarom veel 
aandacht besteed aan ro-
buuste, waterdichte dilataties 
en een betrouwbare wateraf
-
voer.	
PROJECT 
GEGEVENS  
project  
Steunpunten 
gladheidsbestrijding  opdrachtgeverRijkswaterstaat architect
StudioSK (onderdeel  van Movares)
ingenieursbureau Movares  
Nederland B.V.  aannemer
Peek Bouw & Infra B.V.  en Van Norel Bouwgroep 
(combinatie)                  
                 
                                
Reacties