Met de Vismigratierivier in de Afsluitdijk wordt de trek van vissen tussen de Waddenzee en het IJsselmeer hersteld. Het is een baanbrekende ontwikkeling in de waterbouwkunde, die twee schijnbaar tegenstrijdige functies vervult: naast het doorlaten van vissen, ook het keren van water. Het project verenigt ecologie, waterbeheer, infrastructuur en publieke ruimte in één uniek ontwerp.              
                
             
                              
                                      
                      Innovatieve 
ecologische  verbinding 	
Doorlaatmiddel Vismigratierivier combineert vismigratie, 
waterkering, verkeersinfrastructuur en publieke beleving 	
1 Doorlaatmiddel met links de hoofdpassage en rechts de Vertical Slot Passage   
(foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)	
1
38?	CEMENT  7 2024
De Afsluitdijk beschermt ons land 
tegen het water, maar met de 
aanleg in 1932 gingen er ook eco-
logische verbindingen verloren.	
 
Zo vormt de dijk een hindernis voor veel 
soorten vissen. Om de migratie van vissen 
tussen de Waddenzee (zout water) en het 
IJsselmeer (zoet water) mogelijk te maken is 
de Vismigratierivier ontworpen (foto 2).	
Functies 
Onderdeel van de Vismigratierivier is het 
zogenoemde 'Doorlaatmiddel Vismigratie-  
rivier', de coupure in de Afsluitdijk (de door-
braak van de dijk), met als werktitel D-VMR. 
Het doorlaatmiddel heeft verschillende 
functies.
Vismigratie?	De primaire functie is het faci -
literen van de migratie van vissen. Door een 
geleidelijke overgang van zout naar zoet wa -
ter te creëren, kunnen vissen zoals zalm en 
paling vrij migreren tussen hun leefgebie-
den. Een belangrijke voorwaarde voor een 
succesvolle trek is dat vissen tijdens hun 
tocht geleidelijk kunnen wennen aan de 
overgang van zout naar zoet. Aan weerszij-
den van de doorgang in de Afsluitdijk liggen 
daarom zones (estuariën), waarbij zout en  zoet water langzaam samenkomen. De vorm 
en lengte van deze zones zijn zo berekend 
dat er geen zout water het IJsselmeer bereikt. 
Dit is een belangrijke voorwaarde in verband 
met agrarische functies en drinkwater.	
Primaire waterkering?	Het doorlaatmiddel 
heeft ook een waterkerende functie. Deze is, 
net als de rest van de Afsluitdijk, cruciaal 
voor de bescherming van het achterliggende 
land tegen overstromingen en stormvloe-
den. Het doorlaatmiddel moet bestand zijn 
tegen de grootste stormen van de komende 
100 jaar, in combinatie met zeespiegelstij-
ging. Voor deze functie zijn in het doorlaat-
middel kerende schuiven opgenomen. Ook 
het onverhoopt falen van een van die schui -
ven mag niet tot een risico voor waterveilig -
heid leiden. Dit betekent dat de constructie 
ook voorbereid is op het optreden van zeer 
grote stromingen. Dit vraagt speciale aan -
dacht voor de bodembescherming voor en 
achter het Doorlaatmiddel (zie ook artikel 
'Bodembescherming met colloïdaal beton' 
elders in dit nummer).	
Infrastructuur?	Het doorlaatmiddel maakt 
ook deel uit van de infrastructuur van de A7. 
De A7 loopt van Zaandam tot de Duitse 	
PROJECTGEGEVENS 
project 
Afsluitdijk, 
Doorlaatmiddel 
Vismigratierivier  (D-VMR)
opdrachtgever 
Provincie Fryslân  
en Rijkswaterstaat samenwerkende  partijen 
Waddenvereniging,   It Fryske Gea, 
Sportvisserij Nederland,  Coalitie Blauwe Hart  Natuurlijk en 
NetVISwerk13 architect 
Bruno Doedens
opdrachtnemer 
Levvel, bestaande uit  BAM, Van Oord,  Rebel en Invesis
ontwerp en productie  schuiven 
Takke Breukelen B.V.	
Met de Vismigratierivier in de Afsluitdijk wordt de trek van 
vissen tussen de Waddenzee en het IJsselmeer hersteld. Het  is een baanbrekende ontwikkeling in de waterbouwkunde,  die twee schijnbaar tegenstrijdige functies vervult: naast  het doorlaten van vissen, ook het keren van water. Het 
project verenigt ecologie, waterbeheer, infrastructuur en  publieke ruimte in één uniek ontwerp. 	
CEMENT  7 2024	?39
grens in Groningen en vormt een belangrij-
ke schakel tussen Amsterdam en Noord- 
Nederland. Het bouwwerk kruist de A7 en 
zorgt ervoor dat de ecologische en de infra -
structurele functies op een harmonieuze 
manier worden geïntegreerd.
Landmark?	Het project heeft niet alleen een 
functionele rol in het bevorderen van vismi -
gratie en het keren van water, maar het dient 
ook als een belangrijk publiek en landschap-
pelijk herkenningspunt. Het bouwwerk trekt 
de aandacht van zowel lokale bewoners als 
(internationale) toeristen en fungeert als 
een symbool van innovatieve waterbeheer-
praktijken en ecologische duurzaamheid. 	
Waterkeren versus vismigratie
Het doorlaatmiddel moet dus twee schijn -
baar tegenstrijdige functies vervullen: het 
doorlaten van vissen (vismigratie) en het  
keren van water (primaire waterkering). Het 
is een voorbeeld van hoe infrastructuur en 
ecologie hand in hand kunnen gaan.
Passages?	Het bouwwerk bevat drie passages: 
de hoofdpassage, de zogenoemde 'Vertical 
Slot Passage' en de bezoekerspassage (fig. 3).  In de hoofddoorlaat zijn voor de vismigratie 
drie regelwerkschuiven geïnstalleerd, in het 
zogenoemde schuivenhuis. Deze schuiven 
worden aangestuurd door de provincie en 
zijn specifiek ontworpen om de migratie van 
vissen te reguleren. De drie schuiven van 
verschillende breedtes kunnen zo worden 
ingesteld dat het juiste debiet op het juiste 
moment kan worden verkregen. Bij het ont-
werp van de schuiven moest rekening wor-
den gehouden met alle mogelijke combina -
ties van verval en golfdrukken die op zouden 
kunnen treden tijdens de levensduur van 
het kunstwerk. Het gaat hierbij om verval en 
golfdrukken in twee richtingen.  Waar de hoofdpassage geschikt is voor 
grotere vissen, is de Vertical Slot Passage 
(foto 1) ontworpen voor kleinere vissoorten. 
Deze passage bestaat uit een reeks verticale 
panelen die het water vertragen, waardoor 
rustplaatsen ontstaat. Vissen maken gebruik 
van de lagere stroomsnelheden om hun 
energie te sparen. Deze passage blijft in 
principe altijd open, tenzij de hoogwaterke-
rende schuiven gesloten zijn (zie hierna). 	Naast deze twee vispassages is er een 
derde passage: de bezoekerspassage. Deze 
geeft bezoekers de mogelijkheid om de 	
 	
2 Vismigratierivier in aanbouw (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview)	
IR. CHRISTIAAN  BIJL
Ontwerpmanager Levvel / BAM Infraconsult
ARNO INSING Hoofduitvoerder
Levvel / BAM Infra  auteurs 
2
40?	CEMENT
 7 2024
Installaties bewegingswerkVerkeersdekken A7
Bezoekerspassage
Fietspad Afsluitdijk
en uitkijkpunt
Sponningen voor 
droogzetschotten	
Moot 2
Moot 3
Moot 4
Moot 1	
Hoogwaterkering- 
schuiven
Regelwerk- 
schuiven
HoofdpassageVoetgangersbrug Vertical Slot
Passage	
migratie van vissen van dichtbij mee te ma	-	
ken. Ze vormt daarnaast de verbinding tus	-	
sen het schuivenhuis en de IJsselmeerzijde 
van het doorlaatmiddel en loopt onder de A7 
door.
Waterkering?	Tegelijkertijd is er de primaire 
waterkering, die het land beschermt tegen 
overstromingen. Hiervoor zijn twee schui -
ven geïnstalleerd die dienen als hoogwater-
kering (fig. 3), een in de hoofddoorlaat en 
een in de Vertical Slot Passage. Deze schui -
ven worden beheerd door Rijkswaterstaat 
en kunnen worden gesloten om het water 
tegen te houden, waardoor het achterliggen -
de land wordt beschermd tegen hoogwater 
en stormvloeden.	
Constructie
Het doorlaatmiddel is een op staal gefun -
deerde betonconstructie. Hij is gebouwd in 
een bouwkuip met permanente damwan -
den. Het verticaal evenwicht in de bouwfase 
werd verzorgd door spanningsbemaling in 
combinatie met afsluitende leemlagen in de 
ondergrond. De onderwaterbetonvloer deed  alleen dienst als stempel in de bouwfase en  
heeft dus geen functie als fundering. Op de 
0,8 m dikke onderwaterbetonvloer is een 
1,5 m dikke constructievloer gestort, waarop 
de bovenbouw is gefundeerd. Deze construc-
tievloer zorgt voor de waterdichte bodemaf -
sluiting, wanneer het doorlaatmiddel in de 
toekomst moet worden drooggezet voor  
onderhoud. In figuur 4 is een typische doorsnede 
van het doorlaatmiddel gegeven ter plaatse 
van moot 1 (zoals aangegeven in fig. 3). In 
deze doorsnede is te zien hoe de betoncon -
structie is opgebouwd binnen de bouwkuip 
met tijdelijke gordingen en stempeling. Het doorlaatmiddel heeft een totale 
lengte van ongeveer 120 m (fig. 5). De hoofd -
doorlaat is 9 m breed en de Vertical Slot 
Passage is 3 m breed. De typische vloerdikte 
is ongeveer 1,5 m en de wanden variëren 
tussen de 1,2 en 1,5 m dikte. Om te grote 
temperatuurontwikkeling en daarmee het 
risico op scheurvorming te beperken, zijn 
alle buitenwanden gestort met koeling, 
doormiddel van koelleidingen. Het totale  
betonvolume bedraagt circa 8500 m³.	
3 Doorsnede over de lengte van het doorlaatmiddel (links de Waddenzeezijde en rechts de IJsselmeerzijde)
Een belangrijke 
voorwaarde voor 
een succesvolle 
trek is dat vissen 
tijdens hun 
tocht geleidelijk 
kunnen wennen 
aan de overgang 
van zout naar 
zoet water
3	
CEMENT  7 2024	?41
Moten?	De constructie is opgebouwd uit vier 
onderling gedilateerde moten (aangegeven 
met rode cijfers in figuur 3, op de bodem van 
de doorlaat). Moten 1 en 4 zijn de start en 
eindmoten aan respectievelijk IJsselmeer- 
en Waddenzeezijde. Moot 2 draagt het ver-
keersdek A7 en moot 3 het schuivenhuis  
(inclusief de installaties van het bewegings-
werk) met daarop een fietspad en uitkijk -
punt. Door de verschillen in geometrie en 
functie hebben alle vier de moten hun eigen 
kenmerken en verschillen ze onderling aan -
zienlijk in krachtswerking.	
Fasering
Het doorlaatmiddel is in twee delen ge-
bouwd, zodat de A7 niet gestremd hoefde  
te worden (fig. 6). De Afsluitdijk is eerst ver-
breed richting de Waddenzeezijde om de  
A7 te kunnen omleggen (bypass) en werkter-
rein te creëren. Hiervoor is een tijdelijke  
  hoogwaterkering gerealiseerd aan de noord
-
zijde van de VMR. Op die manier is de hoog -
waterkerende lijn verschoven en kon er  
ontgraven worden in het oude profiel van de 
Afsluitdijk. Op deze locatie zijn ook de eerste 
Levvel-blocs van het project gelegd (zie ook 
artikel 'Een nieuwe jas voor de Afsluitdijk', 
 
elders in dit nummer). Hierna zijn eerst de 
zuidelijke moten 1 en 2 gebouwd, inclusief 
het nieuwe wegdek over de A7. Toen moot 2 
en het wegdek gereed waren, kon de A7 wor-
den teruggelegd naar zijn permanente posi -
tie. Vervolgens kon worden gestart met de 
bouw van moot 3 (inclusief het schuiven -
huis) en moot 4. Eind 2023 konden de water-
kerende schuiven worden geplaatst, en was 
de constructie waterkerend. In 2024 kon de 
tijdelijk hoogwaterkering weer worden ver-
wijderd en de hoogwaterkerende lijn worden 
teruggebracht naar zijn definitieve positie 
over het doorlaatmiddel.
4	
5
De constructie 
is opgebouwd uit 
vier moten, met 
ieder zijn eigen   
kenmerken en 
krachtswerking	
4 Typische doorsnede doorlaatmiddel
5 Doorsnede over de lengte van de doorlaatmiddel
Hoofdpassage
Bezoekerspassage
Vertical Slot   
Passage	42?	CEMENT  7 2024
2019 Verbreding Afsluitdijk
2021 A7 terug op moot 2, start bouw moten 3 en 4
2023 Afbouw en aansluiting van dijklichaam	2020 Bouw moot 1 en 2, A7 bypass
2022 Constructie werkzaamheden moten 3 en 4
2024 Aansluiting op dijklichaam gereed	
6a
6c
6c	
6b
6d
6d	
6 Fasering bouw doorlaatmiddel (foto's: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview)
Nadere toelichting bijzondere 
onderdelen
Het doorlaatmiddel kent een aantal bijzon -
dere onderdelen. Deze worden hieronder 
nader toegelicht.
Bodem?	Aan de bodem van het doorlaat-
middel zijn enkele speciale ecologische eisen 
gesteld. Op basis daarvan is de bodem zorg -
vuldig ontworpen, in een nauwe samenwer-
king tussen de opdrachtgever, ecoloog, water-
bouwkundige specialisten en de uitvoerder.  Op de bodem zijn stenen aangebracht. 
Deze stenen bieden schuilplaatsen en rust- plekken voor vissen die de doorlaat passe-
ren (foto 7 en 8). Om te voorkomen dat de 
stenen verplaatsen of wegspoelen zijn ze in 
een laag beton geplaatst. In overleg met de ecoloog en de op-
drachtgever is een proefopstelling gemaakt 
om de optimale plaatsing van de stenen en 
dikte van de laag beton te bepalen. Elke 
steen is bewust geplaatst. Hierbij is rekening 
gehouden met zowel de behoeften van de 
vissen, als de noodzaak om de stenen stevig 
in het beton te verankeren, zodat ze bij stro-
ming op hun plek blijven. Daarnaast is er een 
looppad vrijgehouden voor toekomstige 	
CEMENT  7 2024	?43
inspecties van de doorlaat.Ook in de bodembescherming aan 
weerszijden van de Vismigratierivier, uitge-
voerd in onderwater  beton, is door duikers 
reliëf aangebracht ten behoeve van de vissen.
Vormgeving en architectuur?	Aan de vorm -
geving van het doorlaatmiddel is zowel in 
ontwerp als in uitvoering veel aandacht be-
steed. Alle stortnaden en centerpenposities 
zijn vooraf vastgelegd en uniform over het 
gehele kunstwerk toegepast. De wanden zijn 
van letters en cannelures voorzien. Van de cannelures en letters is een 
proefstort gemaakt, omdat een wand maar 
één keer kan worden gestort. De letters zijn 
vervaardigd met contramallen die met de  hand in spiegelbeeld op de bekistingspane-
len zijn geplaatst (foto 9). Ondanks de zorg -
vuldige voorbereiding was het toch een op-
luchting om te zien dat alle teksten goed 
tevoorschijn kwamen toen de bekisting 
werd verwijderd (foto 10).	
Vezelversterkte kunststof schuiven?	De 6 m  
hoge hoogwaterkerings- en regelwerkschui -
ven zijn vervaardigd uit vezelversterkt  
kunststof (VVK), een mix van kunststofhars  
en glasvezels. Dit materiaal, dat al veelvuldig wordt 
toegepast in andere industrieën, biedt als 
groot voordeel een lange levensduur. Het is 
onderhoudsvrij en gaat in principe levens-
lang mee, waardoor toekomstig onderhoud 	
Het doorlaat-
middel is een 
op staal   
gefundeerde   
betonconstructie, 
gebouwd in een 
bouwkuip met 
spannings-  
bemaling en een 
onderwater-  
betonvloer	
8	
7 Bij het plaatsen van stenen op de bodem van het doorlaatmiddel is rekening gehouden met de behoeften van de vissen   
én de noodzaak om de stenen stevig in het beton te verankeren
8 In de bodem is een looppad vrijgehouden voor toekomstige inspecties van de doorlaat (foto's: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)	
7	
44?	CEMENT  7 2024
beperkt blijft. Het gebruik van dit materiaal 
in een primaire waterkering is echter nieuw. Het toepassen van het VVK vereiste uit-
gebreide tests, proeven en inspecties. Er zijn 
vermoeiings- en bezwijktesten uitgevoerd bij 
de TU Delft en Universiteit van Osnabrück 
op alle kritische verbindingsdetails. In foto 11 
is de testopstelling van één van de proefstuk -
ken weergegeven.
Na het inhangen van de twee waterkerende 
schuiven (foto 12), zijn de machines en  
besturingsonderdelen geïnstalleerd voor   
bediening op afstand. Alle onderdelen zijn 
samen getest om te verzekeren dat de schui -
ven op het juiste moment openen en sluiten. De innovatieve constructie van de 
hoogwaterkerende schuiven is een primeur 
in Nederland. Het ontwerp en de productie 
waren uitdagend omdat de normering voor 
het gebruik van vezelversterkt kunststof  voor deze toepassing minder ver ontwikkeld 
is dan voor beton en staal. Het ontwerp is 
dan ook in nauwe samenwerking met Rijks-
waterstaat tot stand gekomen.
De schuiven zijn ontworpen op basis van 
zelfsluitendheid. Dit houdt in dat de schui -
ven op eigen gewicht moeten sluiten onder 
alle mogelijke omstandigheden. Om dit te 
garanderen, zijn de schuiven geballast. 
Daarnaast is de vorm van de schuiven zo  
gekozen dat ze zonder trillingen en op eigen 
gewicht kunnen zakken, wat zorgt voor een 
betrouwbare sluiting. De schuiven worden bewogen met  
behulp van kettingen en aangedreven door 
elektromotoren. Deze mechanische aandrij-
ving zorgt voor een gecontroleerde en be-
trouwbare beweging van de schuiven. Boven -
dien heeft de keuze voor kettingen ervoor 
gezorgd dat de aandrijving van de schuiven 
9
10
9 Contramallen voor teksten en cannelures (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
10 Beeld vanaf de bezoekerspassage (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)	CEMENT  7 2024	?45
een relatief kleine installatiehoogte heeft, 
wat essentieel was voor de inpassing in het 
profiel van de Afsluitdijk. Er zijn uitgebreide analyses uitgevoerd 
om de stroomsnelheid en het verval te be-
palen voor verschillende gebruikssituaties. 
Deze analyses zijn cruciaal om te begrijpen 
hoe de schuiven zich zullen gedragen onder 
diverse omstandigheden tijdens openen en 
sluiten. Voor de hoogwaterkerende schuiven 
moeten de condities die kunnen voorkomen 
tijdens het begin van een storm in acht wor- den genomen. Voor de regelwerkschuiven 
gaat het om de condities die kunnen optre-
den tijdens het reguleren van de Vismigra -
tierivier, waarbij in beide gevallen rekening 
wordt gehouden met eventuele herstelslui -
tingen (sluitingen als het primaire automa -
tisch sluitsysteem niet of te laat reageert).	
Dek A7 en voetgangersbrug?	De dekken van 
de A7 fungeren als stempel voor moot 2 van 
het doorlaatmiddel en zijn monoliet verbon -
den met de wanden. Dit ontwerp is cruciaal 	
11 Bezwijkproef van een kritische verbinding (foto: Levvel)
12 Inhijsen van de hoogwaterkerende schuif (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)	
11
12	
46?	CEMENT  7 2024
omdat de dekken bij extreme stormen kun-
nen worden belast door golfdrukken aan de 
onderzijde, afkomstig van het IJsselmeer. In 
tegenstelling tot reguliere dekken, zijn deze 
specifiek ontworpen om zowel opwaartse als 
neerwaartse belastingen te weerstaan.	
Hetzelfde geldt voor de voetgangers	-	
brug aan de zuidzijde van het doorlaatmiddel 
(foto 14). Deze brug kan door een volledige 
golf worden geraakt, maar dankzij het trans	
-	
parante karakter van de brug wordt de golf	-	
belasting aanzienlijk gereduceerd. Hierdoor 
blijft de brug bestand tegen de impact van 	
 	
zowel opwaartse als neerwaartse krachten. 	
Innovatie
Het ontwerp en de uitvoering van het Door-
laatmiddel Vismigratierivier werden geken -
merkt door een samenspel van verschillende 
stakeholders, functionele eisen en technische 
disciplines. Door een nauwe samenwerking 
tussen de betrokken partijen hebben deze 
inspanningen geleid tot een integrale en  
innovatieve oplossing. Het project is voor-
spoedig verlopen en er wordt met veel trots 
teruggekeken op het ontwerp en de uitvoe-
ring van het werk. Het onderstreept de 
kracht van samenwerking en innovatie in  
de civiele techniek. 	
13 Hoogwaterkerende schuif vanuit de doorlaat (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
14 Voetgangersbrug schuif (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)	
MEER LEZEN
Meer over de Vismigratierivier 
is te lezen op de website van 
De Afsluitdijk:
Vismigratierivier
Innovatieve schuiven in de  
Vismigratierivier houden 
extreem hoogwater tegen	
13
14	
CEMENT  7 2024	?47                  
                 
              
    
    
        Thema Afsluitdijk
        Dit artikel is onderdeel van een special van Cement over de Afsluitdijk. Voor een overzicht van de andere artikelen zie www.cementonline.nl/afsluitdijk.
             
    
            
        Projectgegevens
        
Project: Afsluitdijk, Doorlaatmiddel Vismigratierivier (D-VMR)
Opdrachtgever: Provincie Fryslân en Rijkswaterstaat
Samenwerkende partijen: Waddenvereniging, It Fryske Gea, Sportvisserij Nederland, Coalitie Blauwe Hart Natuurlijk en NetVISwerk13
Architect: Bruno Doedens
Opdrachtnemer: Levvel, bestaande uit BAM, Van Oord, Rebel en Invesis
Ontwerp en productie schuiven: Takke Breukelen B.V.
 
             
    
    De Afsluitdijk beschermt ons land tegen het water, maar met de aanleg in 1932 gingen er ook ecologische verbindingen verloren. Zo vormt de dijk een hindernis voor veel soorten vissen. Om de migratie van vissen tussen de Waddenzee (zout water) en het IJsselmeer (zoet water) mogelijk te maken is de Vismigratierivier ontworpen (foto 2).
         
Reacties