In de afgelopen jaren hebben zich meerdere incidenten voorgedaan met betrekking tot de constructieve veiligheid van gebouwen. De instorting van een deel van het dak van het AZ-stadion was voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid aanleiding om een verplichte APK-keuring in te stellen voor de constructieve veiligheid van grote publieke gebouwen uit gevolgklasse CC3. Maar hoe zit het met de constructieve veiligheid van CC2-gebouwen? In een afstudeeronderzoek is een nieuwe herbeoordelingsmethode ontwikkeld voor deze categorie.
Dit artikel is gebaseerd op de afstudeerstudie ‘Assessment of consequence class two (CC2) buildings’, die Menno Weijer uitvoerde aan de TU Delft, faculteit Civil Engineering & Geosciences, in samenwerking met Nebest. Weijer werd voor zijn onderzoek begeleid door dr.ir. K.C. Terwel, ir. A.C.B. Schuurman, prof.dr.ir. G.L.L.M.E. Reniers (allen TU Delft) en ing. W.H.J. van den Berg (Nebest).
De lijst met incidenten op het gebied van constructieve veiligheid in de bouw is groot. Soms gaat het mis in de bouwfase, bijvoorbeeld bij Eindhoven Airport (foto 1), maar vaak ook in de gebruiksfase. Denk aan de voetbalstadions van AZ of NEC, de gedeeltelijke instorting van het dak van een IKEA-vestiging en een losgekomen borstweringselement dat op het dak van een winkelcentrum viel in Roosendaal (foto 2). (Dit laatste incident is gedetailleerd beschreven in het Cement-artikel ‘Spleetcorrosie’ prefab-betonconstructies’ uit maart 2023.)
Reacties