Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot de havens in Gent en Terneuzen. In het complex wordt momenteel gebouwd aan een nieuwe sluis, de zogeheten 'Nieuwe Sluis Terneuzen'. Deze gaat zorgen voor een betere toegang naar het Kanaal Gent-Terneuzen en vormt een cruciale schakel in de Seine-Scheldeverbinding. Het wordt na de Nieuwe Zeesluis IJmuiden de grootste sluis van Nederland.
Foto 1. Natte ontgraving bouwkuip van het buitenhoofd en droge ontgraving bouwkuip van het binnenhoofd, juni 2020 (foto: Mario Vermeirssen / Droneteam Rijkswaterstaat)
Project: Nieuwe Sluis Terneuzen
Opdrachtgever: Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (een samenwerkingsverband tussen het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Vlaamse Departement van Mobiliteit en Openbare Werken)
Opdrachtnemer: Consortium Sassevaart (een samenwerking van BAM, DEME, van Laere en ENGIE)
Integrale ontwerp: BAM Infraconsult, DIMCO, ENGIE, van Laere en Dredging International, ondersteund door onder anderen Arcadis, IV Infra, Fugro en Royal HaskoningDHV
Het huidige sluizencomplex van Terneuzen bestaat uit drie sluizen: de Middensluis, de Oostsluis en de Westsluis. Alleen de Westsluis (lengte x breedte x drempeldiepte = 290 m x 40 m x NAP -13,5 m) is geschikt voor de grotere zeescheepvaart. Het complex wordt aangevuld met een nieuwe grote sluis met afmetingen van 427 m x 55 m x NAP -16,44 m) (foto 3). De planning is dat in 2023 het eerste schip door de Nieuwe Sluis vaart.
Reacties