Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Ontwerp en afzinken bodemroosters

Bodemroosters in sluiskolk van Nieuwe Sluis Terneuzen onderdeel van nivelleersysteem Koen van Doremaele, Sander van Dalen - 20 oktober 2022

In de sluiskolk van de Nieuwe Sluis Terneuzen bevinden zich twee betonnen caissons. Deze zijn in een droge bouwkuip gemaakt en opgedreven na het installeren van diverse waterafdichtingen. Het afzinken is gedaan met praktisch ontworpen afzinkpontons. De vele afdichtingen en uitwendige ballast vereisten een goed doordachte en risicobewuste aanpak om dit succesvol uit te kunnen voeren.

In het kort

  • De bodemroosters zijn twee betonnen caissons in de sluiskolk bevinden, met openingen in het dak ten behoeve van de nivelleerfunctie.
  • Vanwege uitvoeringsoptimalisatie zijn de bodemroosters gemaakt in een tijdelijke bouwkuip in de destijds nog niet ontgraven sluiskolk.
  • Om het gewicht van de bodemroosters te beperken is de zone onder de hellingbaan uitgevoerd in geëxtrudeerd polystyreen en is een lichter betonmengsel toegepast.
  • Om de krachtswerking in de verschillende bouwfaseringen inzichtelijk te maken zijn vier aparte modellen gemaakt.
  • De in totaal 688 doorstroomopeningen zijn tijdelijk afgesloten met afdichtingsplaten.
  • Om de stabiliteit van de bodemroosters te verifiëren was een controle van het gewicht per onderdeel nodig.
  • Op basis van de gewichtscontrole en de volledig uitgewerkte hulpconstructies is de stabiliteit van het bodemrooster geverifieerd.
  • In plaats van afzinken met ballastwater is gekozen om de ballast bovenop het dak te plaatsen, bestaande uit massief stalen blokken.
  • De bodemrooster zijn afgezonken met een afzinkponton met vier individuele lieren.
  • Voor de grootste risico's zijn corrigerende maatregelen opgesteld.

Projectgegevens

Project: Nieuwe Sluis Terneuzen
Opdrachtgever: Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC, een samenwerkingsverband tussen het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Vlaamse Departement van Mobiliteit en Openbare Werken)
Opdrachtnemer (incl. constructief ontwerp): Consortium Sassevaart (een samenwerking van BAM, DEME, Stadsbader Constractors, van Laere en Equans)
Contractvorm: Design & Construct (UAV-GC)

Nieuwe Sluis Terneuzen in Cement

Cement besteedt niet alleen aandacht aan de bodemroosters, maar ook aan diverse andere aspecten van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Eerder, in maart 2021, verscheen al het artikel over het ontwerp, de fasering en de bouwmethode van de gehele nieuwe sluis. Binnenkort verschijnen nog artikelen over de kolk, over de betonnen sluishoofden, over de deurkassen, over de brugkelder van de basculebrug en over het ontwerp van de wapening.

Het sluizencomplex bij Terneuzen is dé toegangspoort naar Terneuzen en Gent in de haven van North Sea Port en zorgt voor een scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk. Sinds eind 2017 wordt hier volop gebouwd aan de Nieuwe Sluis Terneuzen. Deze gaat voor een betere toegang en vlottere doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer zorgen, voor zowel binnenvaart- als zeeschepen. Ook neemt de capaciteit van de sluizen toe, waardoor de wachttijd voor binnenvaartschepen afneemt. In 2023 vaart het eerste schip door de Nieuwe Sluis.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2022. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren