Kennisplatform over betonconstructies

Brancheorganisaties starten offensief voor meer veiligheid

di 6 nov 2018

Recente incidenten met parkeergarages trekken veel publiciteit. Ze leiden bij velen tot vragen over de kwaliteit van onze gebouwen. Maar lang niet altijd is er duidelijkheid over de oorzaken. Wel klinkt de boodschap dat er wat moet veranderen in de bouw luider dan ooit. VNconstructeurs, Bouwend Nederland en Koninklijke NLingenieurs slaan daarom de handen ineen.

Aandacht voor constructieve veiligheid is niet nieuw. Zo organiseerden VNconstructeurs en Bouwend Nederland in juli 2017 samen met opdrachtgevers een bijeenkomst over veiligheid bij complexe bouwprojecten. Dit voorjaar nog werd het Kennisportaal Constructieve Veiligheid gelanceerd en verscheen de richtlijn Bouw- en Sloopveiligheid. Kortom, veel partijen in de sector zijn met het onderwerp bezig. De recente incidenten vragen echter om meer: meer aandacht, meer duidelijkheid, meer prioriteit met als doel meer veiligheid. “Het lek is nog niet boven”, beaamt Bob Gieskens, directeur van VNconstructeurs in Cobouw. “En iedereen heeft er last van. Dit ondermijnt de bouw.”

Constructieve dialoog

Volgens Gieskens is er daarom diepgaander actie nodig. “Het probleem is groot en complex, daarom is het tijd om de handen ineen te slaan.” VNconstructeurs, Bouwend Nederland en Koninklijke NLingenieurs starten nu een constructieve dialoog met betrokken partijen, waarbij nadrukkelijk wordt voortgebouwd op wat er is, maar ook wordt gekeken naar wat er nog meer nodig is. Hoe zorgen we voor een betere constructieve veiligheid? Hoe beslechten we de versnippering in de keten? Hoe zorgen we ervoor dat bestaande kennis daadwerkelijk wordt toegepast, en nieuwe kennis tijdig beschikbaar komt?

Werkconferentie

Deze dialoog wordt gestart op 16 november met de werkconferentie Constructieve Veiligheid in de bouw verdient meer! Hierin gaan constructeurs, ingenieurs, aannemers, opdrachtgevers, toezichthouders en onderzoekers samen de speerpunten voor een gezamenlijke actieagenda formuleren. Deze actieagenda moet leiden tot een stappenplan met concrete verbeteringen. Als oplossing wordt wel gesproken over het aanstellen van een hoofdconstructeur. Gieskens in Cobouw: “Daar is heel veel discussie over geweest. Het is een van de mogelijke oplossingen, maar daar zijn er meer van voorbijgekomen de afgelopen jaren. Dat is ook de kern van het probleem. Er is nooit echt doorgepakt. Wij willen eerst een stap terugzetten. Want wat is een hoofdconstructeur precies… Zo zijn er nog tal van vragen.”

Belangrijke en veel gehoorde oorzaak is de versnippering in de bouw. Die moet worden aangepakt. Minister Ollongren wil vaart maken met een Veiligheidsregisseur op de bouwplaats, naar aanleiding van een advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Inhoud werkconferentie

Na een plenaire aftrap gaan de aanwezigen aan de slag met in ieder geval drie gesprekthema’s die worden ingeleid door verschillende sleutelfiguren binnen de wereld van constructieve veiligheid:

  • Verantwoordelijkheden en taken met Roger Mol van het Rijksvastgoedbedrijf;
  • Onderzoek en normalisatie voor innovatie met Arthur de Backker van Heijmans;
  • Kwaliteitsborging, toetsing en toezicht met Jan Vambersky, emeritus hoogleraar TU Delft.

Alfons van Marrewijk, hoogleraar bedrijfsantropologie aan de VU Amsterdam, zal met zijn team de dialoogbijeenkomst faciliteren. Hun expertise op het gebied van verandertrajecten staat garant voor een deskundige en resultaatgerichte aanpak.

Reacties

jan boer - bouwtechniek de boer 09 november 2018 09:37

Laten we een echte stap terug zetten !!! Er staan alleen mensen op het podium die denken dat ze het goed doen De hele constructie wereld is verzadigd met het verrotte afschuif principe Buro's die de laatste instortingen gefaciliteerd hebben verdienen nu weer geld aan de oplossingen en schuiven de problemen naar de aannemer

Copyright 2018 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren