Het voormalige postkantoor van Gustav Cornelis Bremer aan de Coolsingel in Rotterdam viert volgend jaar zijn 100e verjaardag (foto 2). Op 23 kogelgaten en een bomsinslag aan de Meentzijde na heeft het pand de Tweede Wereldoorlog redelijk ongeschonden doorstaan, maar helaas staat het al ruim een decennium leeg. Jarenlang leek er geen beweging te komen in de herontwikkeling van het rijksmonument, maar in april dit jaar is dan eindelijk de eerste Tubex-groutinjectiepaal 65 m diep de grond in geboord. Het beoogde eindresultaat? Een 154 m hoge toren op de oude binnenplaats en een monument dat in ere hersteld en getransformeerd wordt tot een luxe 5-sterren hotel.
Project: Post Rotterdam
Opdrachtgever: Omnam Investment Group
Architect: ODA New York en Braaksma & Roos Den Haag
Constructieadviseur: Pieters Bouwtechniek
Bouwkundig en brandtechnisch adviseur: ABT
Geotechnisch adviseur: Geobest B.V.
Leverancier paalsysteem: Fundex-Verstraeten
Aannemer: POST-bouw JV (Besix NL en Rizzani de Eccher)
Foto 2. Foto uit de jaren 20, met het postkantoor (rechts) naast het bestaande stadhuis (links) (bron: Beeldbank NIMH)
Al sinds 2008 is Pieters Bouwtechniek betrokken bij de herontwikkeling van het rijksmonument. De originele plannen voor een 100 m hoge toren en een leisure center, destijds bedacht met UN Studio en Braaksma en Roos, zijn helaas gestrand in crisistijd. In de crisisjaren die daarop volgden was het stil aan de Coolsingel. Totdat Omnam Group, een Israëlische ontwikkelaar, in 2016 het pand aankocht met het ambitieuze plan om een 200 m hoge woontoren te realiseren op de bestaande binnenplaats waarin de toren gefundeerd wordt.
Samen met ODA Architecture uit New York en Braaksma en Roos uit Den Haag wist Omnam Group de gemeente Rotterdam te overtuigen van een woontoren van 154 m. Weliswaar niet de beoogde 200 m, maar desalniettemin imposant, mede gezien de krappe binnenplaats. De 40 verdiepingen tellende woontoren wordt straks gevuld met 305 appartementen, terwijl het monument wordt getransformeerd tot luxe hotel met 224 kamers.
Reacties
Frank Meijer - Meijcon 23 maart 2023 19:10
Uitdagend ontwerp die weer laat zien wat we als constructeurs kunnen waarmaken!