IBRVGGENBOUW
II
PREFABRICAGE
I
TWEEDE
VAN
BRIENENOORD
BRUG
SNELKLAAR
DANK
ZIJ
PREFABRICAGE ir.C.Quartel.
Schokbeton
BV,
Zwijndrecht
Vrijwel dagelijks blijkt
uit
de
lange
files
voor
de
Van
Brienenoordbrughoezeer
de
huidige
brug
een
flessehals
vormt
in
het
autoverkeer.
Inmiddels
wordt
in
hoog
tempo
gewerkt
aan
een
verdubbeling
van
de
brug.
Qua
maatvoering
is
het
vrijwel
een
kopie
van
de
bestaande
brug,
zowel
de
hoofdoverspanning
als
de
aanbruggen.
Destijds
zijn
de
50
meter
lange
liggers
op
het
werk
gemaakt.
Thans
worden
de
liggers eldersgeprefabriceerd
en
over
water
aangevoerd.
Het
zijn
de
langste
prefab
liggers
die
ooit
een
Nederlandse
fabriek
hebben
verlaten.
De
bijzondere
technische
en
logistieke
eisen
die
zo'n
werk
met
zich
meebrengt
komen
hier
voor
het
voetlicht.
aan
het
ontwerp.
Drie
aspecten worden
onderscheiden: .
- maximum gewicht;
-
in
te brengen voorspankracht;
- stabiliteit vandebalk gedurende
transport enmontage.
Het
ontwerp
van
de
liggers
vanuit
derandvoo~aarden De
bestaande brug
is
opgebouwd uit
liggers diedestijds terplaatse zijngepre
fabriceerd. DezeT-vormige liggers
met
eenhoogte van3 m
en
eengewicht van
circa
140
ton, werden achterhetland
hoofd vervaardigd endaar nagespan
nen. Vanaf dieplaats werden zerollend
naar
hun
definitieve plaatsgebracht.
De
breedte vandebovenflens bedroeg
1,50
m
(fig.
1).
Peroverspanning van
27
m
breedte zijn
9balkentoegepast,
hart
op-hart
3m.
De
tussenruimte van
1,5
m
tussen deflenzen werdopgeVlild
met
ter
plaatse gestorte beton.
De
keuzevoordetweede brug,die
ui
terlijkidentiekis aandebestaande brug,
bepaalde zoweldepijlerafstand van ruim
50
m
als
de
constructiehoogte van
3m. Tochsprak hetniet vanzelf datbij
het
ontwerp vandenieuwe brugopnieuw
werd uitgegaan van3 m hoge T
-vormi~
gebalken.
De
keuze voor
in
defabriek
gemaakte liggerssteldeduidelijke eisen
verkorten,
zodatdebrug op 1mei
1990
gereed zalzijn.
Nadat ookSchokbeton zijnmedewer
king hieraan hadtoegezegd, koosde
mi
nistervan Verkeer
en
Waterstaat voorde
snelle bouw. Alsgevolg daarvan ver
kreeg Schokbeton op 1juli
1987
de
op
dracht
meteen
aangepast
leveringssche~
.--------~--~-~---~
ma.
De
opdrachtomvat
162
VIP-liggers,
hoog
2,60
m,
in
lengte variërend van
50,65
tot
52,80
m
met
eenmaximaal ge
wicht van
114
ton.Daarnaast
ruim
3400 .
bekistingsplaten, geleverd
en
gemon
teerd
inhetwerk.
De
waarde vande
op
dracht
isf12,5
miljoen.
S
chokbeton werd-
met
enkele an-
? dere leveranciers vanbetonnen
balken -
in
1984
doordedirectie
Bruggen vandeRijkswaterstaat uitge
nodigd eenontwerp en
prijsaanbieding
in
tedienen voor
het
leveren
en
monte
renvan geprefabriceerde liggersvoorde
aanbruggen vandetweede VanBriene
noordbrug.
De
overspanningen
van
de
aanbruggen zouden,evenalsdievan de
bestaande brug,
50
meterlangmoeten
worden.
In
december
1984
heeft Schokbeton
met
tweeoplossingen opdeze prijsvraag
ingeschreven. Eénoplossing
met
balken
van
ruim
50
m lengte; deandere
met
balken vancirca
45
mlengte. Inhetlaat
ste geval worden debalken opgelegd op
uitgebouwde pijlertafels.
De
oplossingmetdecirca
50
mlange
liggers
isals
besteksoplossing verder
uit
gewerkt.Schokbeton ontving
in
no
vember
1985
eenzogenaamde 'reken
en
tekenopdracht' vooreenvolledig
technisch ontwerp.Daarbijhoordete
vens hetopstellen vaneencompleet
montage-draaiboek. Eénenander
in
nauw overleg
met
hetprojectteam van
de Rijkswaterstaat.
In het voorjaar van 1987
warenallebe
steksvoorbereidingen voor
het
project
gereed. Infeite ging
het
om
driever
schillende bestekken: éénvoor de
on
derbouw, éénvoor deliggers enbekis
tingsplaten vandeaanbruggen enéén
voor
het
leveren enaanbrengen vande
stalen boogbrug ende basculebrug.
In april 1987
vond deaanbesteding
plaats.
Ook
Schokbeton leverdezijn
definitieve prijsin.
Op
dat
moment
kwam hetvoorstel vaneengroep aanne
mers debouwtijd
met
15
maanden te
10
Cement
1989
nr.
3
Dwarsdoorsnede
van
de
bestaande
liggers
in
de
aanbruggen
van
de
Van
Brienenoordbrug
,De voordelen vanprefabricage inde fa
briek zijn:
- hoge betonsterkte (sterkteklasse
B52,5); -beheersing vandemaatvoering en
kwaliteit;
- onafhankelijk kunnenwerkenvande
weersgesteldheid.
Gewicht
De hefcapaciteit inde fabriekshallen
en
op het opslagterrein bedroegin
1984
circa
80
ton.Door hetaanbrengen van
enkele wijzigingen konhethefvermo
gen worden vergroot totcirca
115
ton.
Voor demontage moestworden uitge
gaan vandecapaciteit vandebeschikba
re mobiele ktanen.
Op
grondhiervan
is
hetmaximale balkgewicht opcirca
110
ton gesteld. . Het
transportvanfabriek naarbouw
plaats zouvarend plaatsvinden; daar
doorwas ditonderdeel nietmede-bepa
lend voor hetvaststellen vandegrens-
Cement
1989
nr.
3
11
IBRUGGENBOUW
ICONSTRUCTIEFONTWERP
I~PRE__F_\'\B_RI_~C~A_G_B
_
3300
150
VAR.
Uiteindelijkontstaatzoeen statisch be
paald torsieslap balkrooster watdoor
het storten vandedruklaag opdebekis
tingsplaten enbalkf1enzen toteen
monoliete constructie wordtsamenge
steld
en
als
één constructief elementkan
worden beschouwd.
.,o ~g........0NN o.... m
m
15
o
o
o
o N
derflens van
1,18
mbreed
isdaarbij
als
uitgangspunt gehandhaafd. Debedoe
ling
istweeledig:
1.zoveel mogelijk voorspanstrengen zo
laag mogelijk kunnenplaatsen; 2.
destabiliteit indwarsrichting
Verze~
keren.
Stabiliteit De stabiliteit vandeligger moetinalle
fasen gewaarborgd zijn.Voor eendeel
is
dittebereiken doorextra maatregelen
te treffen gedurende opslag,transport
en montage. Gedeeltelijk ookdoor het
stellen vanminimale afmetingen aande
verschillende balkonderdelen. Metna
me
in
dwarsrichting
iseen zekere
stijf~
heid vereist.
Het ontwerp
is
opgezet vanuitdebe
kende railbalk-profielen (hetzoge
naamde ZIP-systeem bijSchokbeton).
Dit
type voorgespannen liggerken
merkt zichdoor eenbrede onderflens
van 1,18
m en een lijfdikte van300
mm
(fig.
2).
Op
deze liggers wordtgebruike
lijk een terplaatse gestorte druklaag van
gewapend betonaangebracht.
De
on-
Voorspanning Bij
hetfabriekmatig vervaardigen van
voorgespannen liggerswordthoofdza
kelijk gebruik gemaakt vanhet
lange~
bank systeem. Tussentweespanblok-
De
minimale lijfdikte
isop200
mm
ge
ken, dieopeen bepaalde afstandvanel- steldinverband
met
dwarskrachtcapa
kaar staan (debaanlengte), wordenciteitenstabiliteit, maarook
om
prakti
voorspanstrengen gespannen.
De
stalenscheredenen
als
doorvoerruimte van
bekistingen wordentussendespan- strengen inverband met
dekking
en
be
blokken opdebaan geplaatst waarbijdenodigde beugeldiameter.
strengen doordekopschotten vande
Uit
deze ontwerpgegevens enhet maxi-
bekisting lopen.
Na
hetstorten en
Ver-
malegewicht van
11Otonvolgdeeenlig~
hardenvanhetbeton wordt doorhet gerhoogte van2,60 m
met
eenlijfdikte
hydraulisch verplaatsenvanéénspan- van200
mm
en
eenonderflens van
1180
blokdespanning vandestrengen weg-
mm
(fig.
3).
De
bovenf1ens
is
500
mm
genomen. Destrengen willendanver- breed;overeenlengte van
2,5
mvanaf de
korten maarondervinden weerstandbalkeindenbedraagtdelijfdikte 400
van hetverharde
Qeton.
Dank
zij
deaan-
mmo
Een enander houdt verband met
hechting vanvoorspanstaal aanhet
om-
deinleiding vandevoorspankracht en
~
ringendebetonwordt devoorspan- deoplegreactie.
kracht ophet element overgebracht -
'-------~-----~-
(voorspanning
met
voorgerekt
staal).
Om
vandebeschikbare constructie-
'---
__
~.
~
~~_
Demaximale voorspankracht diekan hoogte van3 mteprofiteren zondereen
worden aangebracht
is
quagrootte
en
onnodig dikbrugdek aantebrengen,
is
Elk veld vandeaanbruggen konaldus
positie inhoogterichting afhankelijkgekozenvoordetoepassing
van
een worden opgebouwd uit9liggers,
50
m
van deZwaarte vandespanblokken enU-vormige bekistingsplaat vangewa- lang,
2,60
mhoog, hart-op-hart afstand
fundering. Devoorspancapaciteit vanpendbeton (afmetingen 2680
:x:2220
3,10
m
(fig.
4).Voordestijfheidindwars
de grootste spanbank vandefabriek
in
mm, dikte
70
mm).
Op
dezebekistings- richtingzijn2einddwarsdragers
en
2
Koudekerk
aid
Rijn was
10
000
k.N
plaat wordt terplaatse eenbetonnen middendwarsdragers aangebracht,op
(overeenkomend
met
65
strengen
0
druklaag van
150
mm
dikteaangebracht eenonderlinge afstandvan
16,50
m.
De
12,5
FeP
1860).
Dit
zouniet voldoende zodatdetotale diktevanhetdek op
220
zeworden inhet werk gestort ennage
zijn voor detebouwen liggers.
Op
de
mm
wordtgebracht. spannen.Voorhetdoorvoeren vande
oplossing vandeze zaakwordt hierna
r-----~~----------,
voorspankabels indwarsrichting zijnin
teruggekomen. deliggers sparingen aangebracht.
MIDDEN
Daarwaardedwarsdragers aansluiten
aan deliggers,
isdelijfdikte verbreed tot
de breedte vandebovenflens,
om
een
voudig bekistingswerk vandedwars
dragers tebevorderen.
Uit
praktische overwegingen zijnde
middendwarsdragers
los
van hetdek
uitgevoerd. Daardoor
was
hetmogelijk
de bekistingsplaten overdevolledige
balklengte onbelemmerd intedelen.
Oe balklengten varierenvan50,65 tot
52,80 m
met
balkgewichten evenredig
daaraan van 108
tot
114
ton.
De
variatie
in
lengtewordtveroorzaakt doorde
kromming inhet tracé vande
aanbrug~
gen aandezuidzijde.
waarde.
Transport overdeweg zou
ui
teraard eengeheel andere situatie heb
ben opgeleverd.
Debelastingopbouw vandeliggers
(fig.
I'----------~--~-+---~------~---~--I
5)isinteressant. Detotale 'dode'
belas~
2
Brugdek
opgebouwd
uit
3
Dwarsdoorsnede
van
de
tingopeen ligger bedraagt
70%
vande
ZIP-balken
prefab-liggers
voor
de
tweede
Van
Brienenoordbrug
totale belasting; dit
iskenmerkend voor
12
Cement
1989
nr.3
ken
in
deproduktiehal onderling
koppelen met
een Zwaar
juk,
zodat in
één keer de
100
voorgerekte strengen
kunnen
wordentoegepast.
Uit
een
onderzoek werdvastgesteld
dat
dit
qua positionering vandestrengen en
aanvangsdrukspanning mogelijk
was .
Vervormingen
door
voorspannen
Infiguur
6zijn de resulaten vandit
on
derzoek weergegeven.
De
figuurgeeft
de ontwikkeling vandeopbuiging
in
de
tijd, gebaseerd op
het
kruipverloop vol
gens de
YB
1974/1984,
zowel voorbal
ken diedirect volledig wordenvoorge
spannen
als
voor balken dienaTmaan
den nog voor eendeel worden nage
spannen.
Van belang Was
daarbij debestekseis dat
het
verschil
in
opbuiging tussentwee
naast elkaar gelegen liggersmaximaal
1/1500
vandeoverspanning
(~
33
mm)
mocht bedragen.
Uit
defiguur blijktdat
voor dedirect volledig voorgespannen
liggers volgens de
YB
deonderlinge
op
buigingsverschillen veelgroter zijndan bij
dedeels nagespannen liggers.
De
er
varingheeftechter geleerd datdewer
kelijke kruipvervorming zichveel
pro
gressiever ontwikkelt dande
YB
veron
derstelt.
Dit
iseveneens
in
de figuur ge
schetst.
Dit
betekent datdeverschillen
in
op
buiging tussenliggers,
met
eenouder
dom
vanmeer dan
1maand, veelgerin
ger zijn.
Op
basis vandeze gegevens
isdebestek
seis
vertaald
in
een tolerantiegebied
voor deopbuigingvan
140
+/-
25
mm,
uitgaande vanmontage vanbalken met
a.Het
ontbrekende deelvan
4000
kN
inbrengen
met
nagerekt
staaL
Dit
houdt
inde ligger tefabriceren
met
circa
65
strengen en
3spankanalen
voor elkmaximaal
12
strengen, dieop
een nader tebepalen tijdstipworden
aangebracht engespannen.
b.
Twee naastelkaar gelegen spanban-
geving
vandeprefab-ligger vereiseneen
aanvangsvoorspankrachtvan
14000
kN,
wat aanzienlijk meer
is
dandeeerder
genoemde capaciteitvandespanbank
van
10
000
kN. Erzijn twee mogelijkhe
den
om
een grotere voorspankracht te
mobiliseren:
§
OP
"KALE
BALK
":
B30
EiGEN
GEwiCHT
BALK
28
%
GEWICHT
-OWA~SDRAGERS
]
'"
-BEKISTING
PLAA
T
32
%
...J
Reacties