Met de Vismigratierivier in de Afsluitdijk wordt de trek van vissen tussen de Waddenzee en het IJsselmeer hersteld. Het is een baanbrekende ontwikkeling in de waterbouwkunde, die twee schijnbaar tegenstrijdige functies vervult: naast het doorlaten van vissen, ook het keren van water. Het project verenigt ecologie, waterbeheer, infrastructuur en publieke ruimte in één uniek ontwerp.
Innovatieve
ecologische verbinding
Doorlaatmiddel Vismigratierivier combineert vismigratie,
waterkering, verkeersinfrastructuur en publieke beleving
1 Doorlaatmiddel met links de hoofdpassage en rechts de Vertical Slot Passage
(foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
1
38? CEMENT 7 2024
De Afsluitdijk beschermt ons land
tegen het water, maar met de
aanleg in 1932 gingen er ook eco-
logische verbindingen verloren.
Zo vormt de dijk een hindernis voor veel
soorten vissen. Om de migratie van vissen
tussen de Waddenzee (zout water) en het
IJsselmeer (zoet water) mogelijk te maken is
de Vismigratierivier ontworpen (foto 2).
Functies
Onderdeel van de Vismigratierivier is het
zogenoemde 'Doorlaatmiddel Vismigratie-
rivier', de coupure in de Afsluitdijk (de door-
braak van de dijk), met als werktitel D-VMR.
Het doorlaatmiddel heeft verschillende
functies.
Vismigratie? De primaire functie is het faci -
literen van de migratie van vissen. Door een
geleidelijke overgang van zout naar zoet wa -
ter te creëren, kunnen vissen zoals zalm en
paling vrij migreren tussen hun leefgebie-
den. Een belangrijke voorwaarde voor een
succesvolle trek is dat vissen tijdens hun
tocht geleidelijk kunnen wennen aan de
overgang van zout naar zoet. Aan weerszij-
den van de doorgang in de Afsluitdijk liggen
daarom zones (estuariën), waarbij zout en zoet water langzaam samenkomen. De vorm
en lengte van deze zones zijn zo berekend
dat er geen zout water het IJsselmeer bereikt.
Dit is een belangrijke voorwaarde in verband
met agrarische functies en drinkwater.
Primaire waterkering? Het doorlaatmiddel
heeft ook een waterkerende functie. Deze is,
net als de rest van de Afsluitdijk, cruciaal
voor de bescherming van het achterliggende
land tegen overstromingen en stormvloe-
den. Het doorlaatmiddel moet bestand zijn
tegen de grootste stormen van de komende
100 jaar, in combinatie met zeespiegelstij-
ging. Voor deze functie zijn in het doorlaat-
middel kerende schuiven opgenomen. Ook
het onverhoopt falen van een van die schui -
ven mag niet tot een risico voor waterveilig -
heid leiden. Dit betekent dat de constructie
ook voorbereid is op het optreden van zeer
grote stromingen. Dit vraagt speciale aan -
dacht voor de bodembescherming voor en
achter het Doorlaatmiddel (zie ook artikel
'Bodembescherming met colloïdaal beton'
elders in dit nummer).
Infrastructuur? Het doorlaatmiddel maakt
ook deel uit van de infrastructuur van de A7.
De A7 loopt van Zaandam tot de Duitse
PROJECTGEGEVENS
project
Afsluitdijk,
Doorlaatmiddel
Vismigratierivier (D-VMR)
opdrachtgever
Provincie Fryslân
en Rijkswaterstaat samenwerkende partijen
Waddenvereniging, It Fryske Gea,
Sportvisserij Nederland, Coalitie Blauwe Hart Natuurlijk en
NetVISwerk13 architect
Bruno Doedens
opdrachtnemer
Levvel, bestaande uit BAM, Van Oord, Rebel en Invesis
ontwerp en productie schuiven
Takke Breukelen B.V.
Met de Vismigratierivier in de Afsluitdijk wordt de trek van
vissen tussen de Waddenzee en het IJsselmeer hersteld. Het is een baanbrekende ontwikkeling in de waterbouwkunde, die twee schijnbaar tegenstrijdige functies vervult: naast het doorlaten van vissen, ook het keren van water. Het
project verenigt ecologie, waterbeheer, infrastructuur en publieke ruimte in één uniek ontwerp.
CEMENT 7 2024 ?39
grens in Groningen en vormt een belangrij-
ke schakel tussen Amsterdam en Noord-
Nederland. Het bouwwerk kruist de A7 en
zorgt ervoor dat de ecologische en de infra -
structurele functies op een harmonieuze
manier worden geïntegreerd.
Landmark? Het project heeft niet alleen een
functionele rol in het bevorderen van vismi -
gratie en het keren van water, maar het dient
ook als een belangrijk publiek en landschap-
pelijk herkenningspunt. Het bouwwerk trekt
de aandacht van zowel lokale bewoners als
(internationale) toeristen en fungeert als
een symbool van innovatieve waterbeheer-
praktijken en ecologische duurzaamheid.
Waterkeren versus vismigratie
Het doorlaatmiddel moet dus twee schijn -
baar tegenstrijdige functies vervullen: het
doorlaten van vissen (vismigratie) en het
keren van water (primaire waterkering). Het
is een voorbeeld van hoe infrastructuur en
ecologie hand in hand kunnen gaan.
Passages? Het bouwwerk bevat drie passages:
de hoofdpassage, de zogenoemde 'Vertical
Slot Passage' en de bezoekerspassage (fig. 3). In de hoofddoorlaat zijn voor de vismigratie
drie regelwerkschuiven geïnstalleerd, in het
zogenoemde schuivenhuis. Deze schuiven
worden aangestuurd door de provincie en
zijn specifiek ontworpen om de migratie van
vissen te reguleren. De drie schuiven van
verschillende breedtes kunnen zo worden
ingesteld dat het juiste debiet op het juiste
moment kan worden verkregen. Bij het ont-
werp van de schuiven moest rekening wor-
den gehouden met alle mogelijke combina -
ties van verval en golfdrukken die op zouden
kunnen treden tijdens de levensduur van
het kunstwerk. Het gaat hierbij om verval en
golfdrukken in twee richtingen. Waar de hoofdpassage geschikt is voor
grotere vissen, is de Vertical Slot Passage
(foto 1) ontworpen voor kleinere vissoorten.
Deze passage bestaat uit een reeks verticale
panelen die het water vertragen, waardoor
rustplaatsen ontstaat. Vissen maken gebruik
van de lagere stroomsnelheden om hun
energie te sparen. Deze passage blijft in
principe altijd open, tenzij de hoogwaterke-
rende schuiven gesloten zijn (zie hierna). Naast deze twee vispassages is er een
derde passage: de bezoekerspassage. Deze
geeft bezoekers de mogelijkheid om de
2 Vismigratierivier in aanbouw (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview)
IR. CHRISTIAAN BIJL
Ontwerpmanager Levvel / BAM Infraconsult
ARNO INSING Hoofduitvoerder
Levvel / BAM Infra auteurs
2
40? CEMENT
7 2024
Installaties bewegingswerkVerkeersdekken A7
Bezoekerspassage
Fietspad Afsluitdijk
en uitkijkpunt
Sponningen voor
droogzetschotten
Moot 2
Moot 3
Moot 4
Moot 1
Hoogwaterkering-
schuiven
Regelwerk-
schuiven
HoofdpassageVoetgangersbrug Vertical Slot
Passage
migratie van vissen van dichtbij mee te ma -
ken. Ze vormt daarnaast de verbinding tus -
sen het schuivenhuis en de IJsselmeerzijde
van het doorlaatmiddel en loopt onder de A7
door.
Waterkering? Tegelijkertijd is er de primaire
waterkering, die het land beschermt tegen
overstromingen. Hiervoor zijn twee schui -
ven geïnstalleerd die dienen als hoogwater-
kering (fig. 3), een in de hoofddoorlaat en
een in de Vertical Slot Passage. Deze schui -
ven worden beheerd door Rijkswaterstaat
en kunnen worden gesloten om het water
tegen te houden, waardoor het achterliggen -
de land wordt beschermd tegen hoogwater
en stormvloeden.
Constructie
Het doorlaatmiddel is een op staal gefun -
deerde betonconstructie. Hij is gebouwd in
een bouwkuip met permanente damwan -
den. Het verticaal evenwicht in de bouwfase
werd verzorgd door spanningsbemaling in
combinatie met afsluitende leemlagen in de
ondergrond. De onderwaterbetonvloer deed alleen dienst als stempel in de bouwfase en
heeft dus geen functie als fundering. Op de
0,8 m dikke onderwaterbetonvloer is een
1,5 m dikke constructievloer gestort, waarop
de bovenbouw is gefundeerd. Deze construc-
tievloer zorgt voor de waterdichte bodemaf -
sluiting, wanneer het doorlaatmiddel in de
toekomst moet worden drooggezet voor
onderhoud. In figuur 4 is een typische doorsnede
van het doorlaatmiddel gegeven ter plaatse
van moot 1 (zoals aangegeven in fig. 3). In
deze doorsnede is te zien hoe de betoncon -
structie is opgebouwd binnen de bouwkuip
met tijdelijke gordingen en stempeling. Het doorlaatmiddel heeft een totale
lengte van ongeveer 120 m (fig. 5). De hoofd -
doorlaat is 9 m breed en de Vertical Slot
Passage is 3 m breed. De typische vloerdikte
is ongeveer 1,5 m en de wanden variëren
tussen de 1,2 en 1,5 m dikte. Om te grote
temperatuurontwikkeling en daarmee het
risico op scheurvorming te beperken, zijn
alle buitenwanden gestort met koeling,
doormiddel van koelleidingen. Het totale
betonvolume bedraagt circa 8500 m³.
3 Doorsnede over de lengte van het doorlaatmiddel (links de Waddenzeezijde en rechts de IJsselmeerzijde)
Een belangrijke
voorwaarde voor
een succesvolle
trek is dat vissen
tijdens hun
tocht geleidelijk
kunnen wennen
aan de overgang
van zout naar
zoet water
3
CEMENT 7 2024 ?41
Moten? De constructie is opgebouwd uit vier
onderling gedilateerde moten (aangegeven
met rode cijfers in figuur 3, op de bodem van
de doorlaat). Moten 1 en 4 zijn de start en
eindmoten aan respectievelijk IJsselmeer-
en Waddenzeezijde. Moot 2 draagt het ver-
keersdek A7 en moot 3 het schuivenhuis
(inclusief de installaties van het bewegings-
werk) met daarop een fietspad en uitkijk -
punt. Door de verschillen in geometrie en
functie hebben alle vier de moten hun eigen
kenmerken en verschillen ze onderling aan -
zienlijk in krachtswerking.
Fasering
Het doorlaatmiddel is in twee delen ge-
bouwd, zodat de A7 niet gestremd hoefde
te worden (fig. 6). De Afsluitdijk is eerst ver-
breed richting de Waddenzeezijde om de
A7 te kunnen omleggen (bypass) en werkter-
rein te creëren. Hiervoor is een tijdelijke
hoogwaterkering gerealiseerd aan de noord
-
zijde van de VMR. Op die manier is de hoog -
waterkerende lijn verschoven en kon er
ontgraven worden in het oude profiel van de
Afsluitdijk. Op deze locatie zijn ook de eerste
Levvel-blocs van het project gelegd (zie ook
artikel 'Een nieuwe jas voor de Afsluitdijk',
elders in dit nummer). Hierna zijn eerst de
zuidelijke moten 1 en 2 gebouwd, inclusief
het nieuwe wegdek over de A7. Toen moot 2
en het wegdek gereed waren, kon de A7 wor-
den teruggelegd naar zijn permanente posi -
tie. Vervolgens kon worden gestart met de
bouw van moot 3 (inclusief het schuiven -
huis) en moot 4. Eind 2023 konden de water-
kerende schuiven worden geplaatst, en was
de constructie waterkerend. In 2024 kon de
tijdelijk hoogwaterkering weer worden ver-
wijderd en de hoogwaterkerende lijn worden
teruggebracht naar zijn definitieve positie
over het doorlaatmiddel.
4
5
De constructie
is opgebouwd uit
vier moten, met
ieder zijn eigen
kenmerken en
krachtswerking
4 Typische doorsnede doorlaatmiddel
5 Doorsnede over de lengte van de doorlaatmiddel
Hoofdpassage
Bezoekerspassage
Vertical Slot
Passage 42? CEMENT 7 2024
2019 Verbreding Afsluitdijk
2021 A7 terug op moot 2, start bouw moten 3 en 4
2023 Afbouw en aansluiting van dijklichaam 2020 Bouw moot 1 en 2, A7 bypass
2022 Constructie werkzaamheden moten 3 en 4
2024 Aansluiting op dijklichaam gereed
6a
6c
6c
6b
6d
6d
6 Fasering bouw doorlaatmiddel (foto's: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview)
Nadere toelichting bijzondere
onderdelen
Het doorlaatmiddel kent een aantal bijzon -
dere onderdelen. Deze worden hieronder
nader toegelicht.
Bodem? Aan de bodem van het doorlaat-
middel zijn enkele speciale ecologische eisen
gesteld. Op basis daarvan is de bodem zorg -
vuldig ontworpen, in een nauwe samenwer-
king tussen de opdrachtgever, ecoloog, water-
bouwkundige specialisten en de uitvoerder. Op de bodem zijn stenen aangebracht.
Deze stenen bieden schuilplaatsen en rust- plekken voor vissen die de doorlaat passe-
ren (foto 7 en 8). Om te voorkomen dat de
stenen verplaatsen of wegspoelen zijn ze in
een laag beton geplaatst. In overleg met de ecoloog en de op-
drachtgever is een proefopstelling gemaakt
om de optimale plaatsing van de stenen en
dikte van de laag beton te bepalen. Elke
steen is bewust geplaatst. Hierbij is rekening
gehouden met zowel de behoeften van de
vissen, als de noodzaak om de stenen stevig
in het beton te verankeren, zodat ze bij stro-
ming op hun plek blijven. Daarnaast is er een
looppad vrijgehouden voor toekomstige
CEMENT 7 2024 ?43
inspecties van de doorlaat.Ook in de bodembescherming aan
weerszijden van de Vismigratierivier, uitge-
voerd in onderwater beton, is door duikers
reliëf aangebracht ten behoeve van de vissen.
Vormgeving en architectuur? Aan de vorm -
geving van het doorlaatmiddel is zowel in
ontwerp als in uitvoering veel aandacht be-
steed. Alle stortnaden en centerpenposities
zijn vooraf vastgelegd en uniform over het
gehele kunstwerk toegepast. De wanden zijn
van letters en cannelures voorzien. Van de cannelures en letters is een
proefstort gemaakt, omdat een wand maar
één keer kan worden gestort. De letters zijn
vervaardigd met contramallen die met de hand in spiegelbeeld op de bekistingspane-
len zijn geplaatst (foto 9). Ondanks de zorg -
vuldige voorbereiding was het toch een op-
luchting om te zien dat alle teksten goed
tevoorschijn kwamen toen de bekisting
werd verwijderd (foto 10).
Vezelversterkte kunststof schuiven? De 6 m
hoge hoogwaterkerings- en regelwerkschui -
ven zijn vervaardigd uit vezelversterkt
kunststof (VVK), een mix van kunststofhars
en glasvezels. Dit materiaal, dat al veelvuldig wordt
toegepast in andere industrieën, biedt als
groot voordeel een lange levensduur. Het is
onderhoudsvrij en gaat in principe levens-
lang mee, waardoor toekomstig onderhoud
Het doorlaat-
middel is een
op staal
gefundeerde
betonconstructie,
gebouwd in een
bouwkuip met
spannings-
bemaling en een
onderwater-
betonvloer
8
7 Bij het plaatsen van stenen op de bodem van het doorlaatmiddel is rekening gehouden met de behoeften van de vissen
én de noodzaak om de stenen stevig in het beton te verankeren
8 In de bodem is een looppad vrijgehouden voor toekomstige inspecties van de doorlaat (foto's: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
7
44? CEMENT 7 2024
beperkt blijft. Het gebruik van dit materiaal
in een primaire waterkering is echter nieuw. Het toepassen van het VVK vereiste uit-
gebreide tests, proeven en inspecties. Er zijn
vermoeiings- en bezwijktesten uitgevoerd bij
de TU Delft en Universiteit van Osnabrück
op alle kritische verbindingsdetails. In foto 11
is de testopstelling van één van de proefstuk -
ken weergegeven.
Na het inhangen van de twee waterkerende
schuiven (foto 12), zijn de machines en
besturingsonderdelen geïnstalleerd voor
bediening op afstand. Alle onderdelen zijn
samen getest om te verzekeren dat de schui -
ven op het juiste moment openen en sluiten. De innovatieve constructie van de
hoogwaterkerende schuiven is een primeur
in Nederland. Het ontwerp en de productie
waren uitdagend omdat de normering voor
het gebruik van vezelversterkt kunststof voor deze toepassing minder ver ontwikkeld
is dan voor beton en staal. Het ontwerp is
dan ook in nauwe samenwerking met Rijks-
waterstaat tot stand gekomen.
De schuiven zijn ontworpen op basis van
zelfsluitendheid. Dit houdt in dat de schui -
ven op eigen gewicht moeten sluiten onder
alle mogelijke omstandigheden. Om dit te
garanderen, zijn de schuiven geballast.
Daarnaast is de vorm van de schuiven zo
gekozen dat ze zonder trillingen en op eigen
gewicht kunnen zakken, wat zorgt voor een
betrouwbare sluiting. De schuiven worden bewogen met
behulp van kettingen en aangedreven door
elektromotoren. Deze mechanische aandrij-
ving zorgt voor een gecontroleerde en be-
trouwbare beweging van de schuiven. Boven -
dien heeft de keuze voor kettingen ervoor
gezorgd dat de aandrijving van de schuiven
9
10
9 Contramallen voor teksten en cannelures (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
10 Beeld vanaf de bezoekerspassage (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels) CEMENT 7 2024 ?45
een relatief kleine installatiehoogte heeft,
wat essentieel was voor de inpassing in het
profiel van de Afsluitdijk. Er zijn uitgebreide analyses uitgevoerd
om de stroomsnelheid en het verval te be-
palen voor verschillende gebruikssituaties.
Deze analyses zijn cruciaal om te begrijpen
hoe de schuiven zich zullen gedragen onder
diverse omstandigheden tijdens openen en
sluiten. Voor de hoogwaterkerende schuiven
moeten de condities die kunnen voorkomen
tijdens het begin van een storm in acht wor- den genomen. Voor de regelwerkschuiven
gaat het om de condities die kunnen optre-
den tijdens het reguleren van de Vismigra -
tierivier, waarbij in beide gevallen rekening
wordt gehouden met eventuele herstelslui -
tingen (sluitingen als het primaire automa -
tisch sluitsysteem niet of te laat reageert).
Dek A7 en voetgangersbrug? De dekken van
de A7 fungeren als stempel voor moot 2 van
het doorlaatmiddel en zijn monoliet verbon -
den met de wanden. Dit ontwerp is cruciaal
11 Bezwijkproef van een kritische verbinding (foto: Levvel)
12 Inhijsen van de hoogwaterkerende schuif (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
11
12
46? CEMENT 7 2024
omdat de dekken bij extreme stormen kun-
nen worden belast door golfdrukken aan de
onderzijde, afkomstig van het IJsselmeer. In
tegenstelling tot reguliere dekken, zijn deze
specifiek ontworpen om zowel opwaartse als
neerwaartse belastingen te weerstaan.
Hetzelfde geldt voor de voetgangers -
brug aan de zuidzijde van het doorlaatmiddel
(foto 14). Deze brug kan door een volledige
golf worden geraakt, maar dankzij het trans
-
parante karakter van de brug wordt de golf -
belasting aanzienlijk gereduceerd. Hierdoor
blijft de brug bestand tegen de impact van
zowel opwaartse als neerwaartse krachten.
Innovatie
Het ontwerp en de uitvoering van het Door-
laatmiddel Vismigratierivier werden geken -
merkt door een samenspel van verschillende
stakeholders, functionele eisen en technische
disciplines. Door een nauwe samenwerking
tussen de betrokken partijen hebben deze
inspanningen geleid tot een integrale en
innovatieve oplossing. Het project is voor-
spoedig verlopen en er wordt met veel trots
teruggekeken op het ontwerp en de uitvoe-
ring van het werk. Het onderstreept de
kracht van samenwerking en innovatie in
de civiele techniek.
13 Hoogwaterkerende schuif vanuit de doorlaat (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
14 Voetgangersbrug schuif (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
MEER LEZEN
Meer over de Vismigratierivier
is te lezen op de website van
De Afsluitdijk:
Vismigratierivier
Innovatieve schuiven in de
Vismigratierivier houden
extreem hoogwater tegen
13
14
CEMENT 7 2024 ?47
Thema Afsluitdijk
Dit artikel is onderdeel van een special van Cement over de Afsluitdijk. Voor een overzicht van de andere artikelen zie www.cementonline.nl/afsluitdijk.
Projectgegevens
Project: Afsluitdijk, Doorlaatmiddel Vismigratierivier (D-VMR)
Opdrachtgever: Provincie Fryslân en Rijkswaterstaat
Samenwerkende partijen: Waddenvereniging, It Fryske Gea, Sportvisserij Nederland, Coalitie Blauwe Hart Natuurlijk en NetVISwerk13
Architect: Bruno Doedens
Opdrachtnemer: Levvel, bestaande uit BAM, Van Oord, Rebel en Invesis
Ontwerp en productie schuiven: Takke Breukelen B.V.
De Afsluitdijk beschermt ons land tegen het water, maar met de aanleg in 1932 gingen er ook ecologische verbindingen verloren. Zo vormt de dijk een hindernis voor veel soorten vissen. Om de migratie van vissen tussen de Waddenzee (zout water) en het IJsselmeer (zoet water) mogelijk te maken is de Vismigratierivier ontworpen (foto 2).
Reacties