Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Innovatieve ecologische verbinding

Doorlaatmiddel Vismigratierivier combineert vismigratie, waterkering, verkeersinfrastructuur en publieke beleving Christiaan Bijl, Arno Insing - 25 november 2024

Met de Vismigratierivier in de Afsluitdijk wordt de trek van vissen tussen de Waddenzee en het IJsselmeer hersteld. Het is een baanbrekende ontwikkeling in de waterbouwkunde, die twee schijnbaar tegenstrijdige functies vervult: naast het doorlaten van vissen, ook het keren van water. Het project verenigt ecologie, waterbeheer, infrastructuur en publieke ruimte in één uniek ontwerp.

In het kort

  • Onderdeel van de Vismigratierivier is het zogenoemde Doorlaatmiddel Vismigratierivier
  • Een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle trek is dat vissen tijdens hun tocht geleidelijk kunnen wennen aan de overgang van zout naar zoet water
  • De vorm en lengte van het project zijn zo berekend dat er geen zout water het IJsselmeer bereikt
  • De waterkerende functie van het doorlaatmiddel is cruciaal voor de bescherming van het achterliggende land tegen overstromingen en stormvloeden
  • Het doorlaatmiddel bevat een hoofddoorlaat, een zogenoemd ‘Vertical Slot Passage’ en een bezoekerspassage
  • Voor de vismigratie zijn drie regelwerkschuiven in de hoofddoorlaat geïnstalleerd
  • Voor de primaire waterkering zijn twee extra schuiven geïnstalleerd
  • Het doorlaatmiddel is een op staal gefundeerde betonconstructie, gebouwd in een bouwkuip met spanningsbemaling en een onderwaterbetonvloer
  • De constructie is opgebouwd uit vier moten, met ieder zijn eigen kenmerken en krachtswerking
  • Het project is in twee delen uitgevoerd, zodat de A7 niet gestremd zou hoeven worden
  • Het doorlaatmiddel kent een aantal bijzondere onderdelen, onder meer de bodem, de vezelversterkte kunststof schuiven en de voetgangersbrug

Thema Afsluitdijk

Dit artikel is onderdeel van een special van Cement over de Afsluitdijk. Voor een overzicht van de andere artikelen zie www.cementonline.nl/afsluitdijk.

Projectgegevens

Project: Afsluitdijk, Doorlaatmiddel Vismigratierivier (D-VMR)
Opdrachtgever: Provincie Fryslân en Rijkswaterstaat
Samenwerkende partijen: Waddenvereniging, It Fryske Gea, Sportvisserij Nederland, Coalitie Blauwe Hart Natuurlijk en NetVISwerk13
Architect: Bruno Doedens
Opdrachtnemer: Levvel, bestaande uit BAM, Van Oord, Rebel en Invesis
Ontwerp en productie schuiven: Takke Breukelen B.V.

De Afsluitdijk beschermt ons land tegen het water, maar met de aanleg in 1932 gingen er ook ecologische verbindingen verloren. Zo vormt de dijk een hindernis voor veel soorten vissen. Om de migratie van vissen tussen de Waddenzee (zout water) en het IJsselmeer (zoet water) mogelijk te maken is de Vismigratierivier ontworpen (foto 2).

Een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle trek is dat vissen tijdens hun tocht geleidelijk kunnen wennen aan de overgang van zout naar zoet water

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Doorlaatmiddel Vismigratierivier Afsluitdijk met links de hoofdpassage en rechts de Vertical Slot Passage (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
Foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels
x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren