Het nieuwe viaduct over de A76 bij de Daelderweg in Nuth is ontworpen met bestaande liggers uit het Keizer Karelviaduct in de A9. Om dit hergebruik mogelijk te maken, is onderzoek gedaan naar de capaciteit van deze HNP-liggers, waarbij enkele liggers tot aan bezwijken zijn beproefd. Hierbij is een protocol ontwikkeld voor het testen van de dwarskrachtcapaciteit, dat hergebruik in de toekomst eenvoudiger moet maken.
Project: A76 Daelderweg
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat PPO
Hoofdaannemer: Strukton Wegen & Beton
Ontwerper: Antea Group
Onderzoekspartij: Nebest (en TU Delft)
De bestaande twee viaducten bij de ongelijkvloerse kruising Daelderweg moeten worden vervangen. De viaducten, een uit 1938 en een uit 2004, voldoen niet langer aan de hedendaagse eisen.
Uit een haalbaarheidsonderzoek, uitgevoerd door het consortium Closing the Loop, is gebleken dat hergebruik van onderdelen van beide viaducten een economisch en ecologisch verantwoorde keuze is [1]. Onderdeel van dat haalbaarheidsonderzoek was een uitgebreid onderzoek naar de materialen en onderdelen van de bestaande viaducten. Dit onderzoek heeft aangetoond dat de meeste elementen nog een restlevensduur van minstens 100 jaar hebben. Veel van deze materialen kunnen daarom worden hergebruikt voor de ontwikkeling van één nieuw, groter, circulair viaduct op dezelfde locatie.
Bij het ontwerp van het nieuwe circulaire viaduct wordt rekening gehouden met de toekomstige uitbreiding van de A76, een ontwerplevensduur van 100 jaar en de vereisten conform gevolgklasse CC3 (fig. 2). Voor het ontwerp wordt ernaar gestreefd zoveel mogelijk van de bestaande onderbouw van beide viaducten te hergebruiken, waarbij bijvoorbeeld onderzocht wordt of de middensteunpunten van het viaduct uit 1938 en uit 2004 kunnen worden samengevoegd tot één nieuw steunpunt.
Voor de bovenbouw geldt dat het dek van het viaduct uit 1938 het einde van zijn levensduur nadert en zodoende zal komen te vervallen. Het dek van het viaduct uit 2004 bestaat uit kokerliggers die nog wel herbruikbaar zijn voor het nieuwe dek, maar hiervan zijn er onvoldoende voorhanden om een volledig nieuw dek te realiseren. Om toch een nieuw dek met hergebruikte liggers te kunnen realiseren, wordt gebruik gemaakt van geoogste liggers uit het Keizer Karelviaduct (HNP-liggers van Spanbeton) in de A9.
Er is gekeken naar een optimale verdeling van de twee typen liggers in het brugdek. De HNP-liggers worden toegepast onder de rijbaan en de kokerliggers ter plaatse van de fietspaden (fig. 3).
Reacties