In deze rubriek maken we kennis met Emilia Andrade Borges. Zij vertelt over haar promotieonderzoek en geeft haar mening over het constructeursvak.
de jonge constructeur 74?CEMENT?4 2025Deze rubriek is tot
stand gekomen in
samenwerking met
YouCon, de
vereniging van en
voor jonge
constructeurs.
Experimenteel onderzoek
prefab-liggerbruggen
Sinds de jaren zestig worden
bruggen in Nederland gebouwd
met prefab liggers. Oorspronke-
lijk zijn deze ontworpen als vrij
opgelegde overspanningen,
maar ze kunnen worden gekop-
peld door een in het werk ge-
storte druklaag en dwarsdragers
op de tussensteunen. Momen-
teel telt het Nederlandse hoofd-
wegennet ruim 100 prefab-
liggerbruggen. Provincies en
gemeenten beheren er geza-
menlijk naar schatting tien keer
zoveel. Nu veel van deze con-
structies het einde van hun be-
oogde levensduur naderen, is de
beoordeling van hun construc-
Mijn project
tieve veiligheid steeds belangrij-
ker geworden.
Die beoordeling is echter
niet eenvoudig: uit toetsing aan
de huidige normen blijkt dat een
aanzienlijk deel van deze brug-
gen niet voldoet aan de mini-
male eisen voor dwarskracht-
wapening. Om beter inzicht te
krijgen in de capaciteit van dit
type constructie, is in 2022 aan
de TU Delft een onderzoekspro-
gramma gestart, inclusief een
grootschalige experimenteel
onderzoek. Hierin worden ver-
schillende parameters onder-
zocht, zoals de hoeveelheid
dwarskrachtwapening, het ni-
veau en de verdeling van de
voorspanning, de wapening en
"Onderzoek is meer dan een
academische oefening: het
scherpt je analytisch vermogen
en stimuleert creatief denken"
In deze rubriek maken we kennis met Emilia Andrade
Borges. Zij vertelt over haar promotieonderzoek en
geeft haar mening over het constructeursvak.
detaillering van de aansluiting
tussen prefab en druklaag, en
de hoeveelheid langswapening.
Het project heeft drie
hoofddoelstellingen: (i) het
ontwikkelen van nauwkeurige
modellen voor het bepalen van
de dwarskrachtcapaciteit, (ii)
het opstellen van betrouwbare
strategieën voor niet-lineaire
eindige-elementensimulaties,
en (iii) het modelleren van het
gedrag van de interface tussen
prefab liggers en de druklaag.
Het uiteindelijke doel is het
aanvullen van bestaande richt-
lijnen en het ondersteunen van
betere beslissingen over het
toekomstig gebruik van deze
constructies.
IR. EMILIA
ANDRADE
BORGES
leeftijd
27 jaar
opleiding
BSc Civil Engineering,
Universidad San
Francisco de Quito
&
MSc Structural
Engineering, TU Delft
afstudeerproject
Long-term effects
of creep and
shrinkage on the
structural behaviour
of balanced
cantilever prestressed
concrete bridges
werkgever
TU Delft
functie
PhD-kandidaat
Sectie
Betonconstructies
werkzaam sinds
februari 2024
baan gekregen door
benaderd door
MSc-scriptievoorzitter
belangrijk in
ontwikkeling
communicatieve
vaardigheden
eerste project
Concrete-to-concrete
interface behaviour
in precast girder
bridges made
continuous
rol bij eerste project
PhD-kandidaat
de jonge constructeur CEMENT 4 2025 ?75
Mijn rol
Ontwerp, productie en
testen proefstukken
Binnen het project richt ik mij op
het gedrag van de aansluiting
tussen de prefab liggers en de
in het werk gestorte druklaag.
Hoewel interfaces tussen beton
en beton al decennialang wor-
den onderzocht, is het de vraag
in hoeverre die kennis toepas-
baar is op dit type doorlopende
brugconstructie.
Het eerste jaar van mijn
promotieonderzoek stond in het
teken van het ontwerp, de pro-
ductie en de start van de testen
van een serie van acht proeflig-
gers van elk 15 m lang. De focus
ging in deze fase uit naar het
invullen van kennishiaten en het
maken van representatieve
proefstukken voor de Neder-
landse praktijk. De liggers zijn
gestort bij Haitsma Beton in
Friesland, waarna ze zijn ver-
voerd naar Zeeland. Daar heeft
Ballast Nedam de druklaag
aangebracht. Ik kon bij beide
productielocaties aanwezig zijn
om het proces te volgen, senso-
ren aan te brengen en metingen
uit te voeren.
In januari 2025 zijn de
eerste twee proefstukken, elk
zo'n 25 ton zwaar, met speciaal
transport afgeleverd bij het
Stevinlab van de TU Delft. In-
middels zijn vier testen succes-
vol uitgevoerd. De campagne
loopt tot eind 2025, waarbij
elke testcyclus ongeveer negen
weken duurt.
Wat ik tot nu toe het
meest heb geleerd in mijn pro-
motietraject, is hoe belangrijk
samenwerking is. Van de pro-
ductie van proefstukken met
industriële partners tot de on-
dersteuning door labtechnici en
collega-onderzoekers: groot-
schalig experimenteel onder-
zoek is altijd teamwerk. Hoewel
een promotie vaak als individu-
eel wordt gezien, heeft dit pro-
ject me juist het belang van
kennisdeling, samenwerking
en gezamenlijke inzet laten
inzien.
Welke gouden tip zou je
willen meegeven aan af-
studerende constructeurs?
Zie onderzoek niet als iets dat
losstaat van de praktijk, maar
als een belangrijk onderdeel van
je professionele ontwikkeling.
Tijdens je studie krijg je de kans
om je echt te verdiepen in een
onderwerp dat je interesseert én
om bij te dragen aan het vakge-
bied. Onderzoek is meer dan
een academische oefening: het
scherpt je analytisch vermogen,
stimuleert creatief denken en
helpt je om beter in te spelen op
de complexe uitdagingen van
deze tijd. Ook na je studie blijft
dat van waarde. Blijf nieuwsgie-
rig en kritisch, en neem die hou-
ding mee in je loopbaan. Blijven
leren is essentieel.
Hoe zie jij de toekomst van
het constructeursvak?
Een ontwikkeling die ik zelf er-
vaar in mijn promotieonder-
zoek, en die volgens mij steeds
belangrijker wordt, is de nauwere
Mijn mening
Testen van de proefliggers in het Stevinlab van de TU Delft
samenwerking tussen overhe-
den, kennisinstellingen en de
bouwsector. De vraagstukken
waar we voor staan, worden
steeds complexer en vereisen
goed onderbouwde keuzes. Dat
vraagt om praktijkgericht on-
derzoek: onderzoek dat direct
aansluit bij de realiteit van de
ingenieur en waarvan de resul-
taten toepasbaar zijn.
In het geval van bestaan-
de constructies betekent dit:
het ontwikkelen van betrouw-
bare modellen en methoden
waarmee ingenieurs gedrag
kunnen analyseren, levensduur
kunnen inschatten en risico's
kunnen identificeren. Het draait
om het creëren van een com-
pleet beeld dat helpt bij beslis-
singen over veiligheid, presta-
ties en duurzaamheid, op basis
van diepgaande kennis.
ir. Emilia Andrade Borges
Leeftijd: 27 jaar
Opleiding: BSc Civil Engineering, USFQ; MSc Structural Engineering, TU Delft
Afstudeerproject: Long-term effects of creep and shrinkage on the structural behaviour of balanced cantilever prestressed concrete bridges
Werkgever: TU Delft
Functie: PhD-kandidaat Sectie Betonconstructies
Werkzaam sinds: februari 2024
Baan gekregen door: benaderd door MSc-scriptievoorzitter
Belangrijk in ontwikkeling: communicatieve vaardigheden
Eerste project: Concrete-to-concrete interface behaviour in precast girder bridges made continuous
Rol bij eerste project: PhD-kandidaat
Experimenteel onderzoek prefab-liggerbruggen
Sinds de jaren zestig worden bruggen in Nederland gebouwd met prefab liggers. Oorspronkelijk zijn deze ontworpen als vrij opgelegde overspanningen, maar ze kunnen worden gekoppeld door een in het werk gestorte druklaag en dwarsdragers op de tussensteunen. Momenteel telt het Nederlandse hoofdwegennet ruim 100 prefab-liggerbruggen. Provincies en gemeenten beheren er gezamenlijk naar schatting tien keer zoveel. Nu veel van deze constructies het einde van hun beoogde levensduur naderen, is de beoordeling van hun constructieve veiligheid steeds belangrijker geworden.
Die beoordeling is echter niet eenvoudig: uit toetsing aan de huidige normen blijkt dat een aanzienlijk deel van deze bruggen niet voldoet aan de minimale eisen voor dwarskrachtwapening. Om beter inzicht te krijgen in de capaciteit van dit type constructie, is in 2022 aan de TU Delft een onderzoeksprogramma gestart, inclusief een grootschalige experimenteel onderzoek. Hierin worden verschillende parameters onderzocht, zoals de hoeveelheid dwarskrachtwapening, het niveau en de verdeling van de voorspanning, de wapening en detaillering van de aansluiting tussen prefab en druklaag, en de hoeveelheid langswapening.
Het project heeft drie hoofddoelstellingen: (i) het ontwikkelen van nauwkeurige modellen voor het bepalen van de dwarskrachtcapaciteit, (ii) het opstellen van betrouwbare strategieën voor niet-lineaire eindige-elementensimulaties, en (iii) het modelleren van het gedrag van de interface tussen prefab liggers en de druklaag. Het uiteindelijke doel is het aanvullen van bestaande richtlijnen en het ondersteunen van betere beslissingen over het toekomstig gebruik van deze constructies.
Reacties
Gerrit Jan Holtland - Mobilis B.V. 19 juni 2025 13:32
Worden de technisch inhoudelijke bevindingen van het onderzoek later nog gedeeld in 'Cement' ?