De Afsluitdijk doet al meer dan 90 jaar dienst als waterkering en heeft een belangrijke taak om het achterland te beschermen tegen overstromingen. Maar dit iconische waterbouwkundige project is niet 'slechts' een stormvloedkerende dam. De versterking en vernieuwing omvat dan ook vele uiteenlopende en interessante onderdelen. Rijkswaterstaat heeft daarbij veel aandacht besteed aan de cultuurhistorische waarde, waardoor een samenspel is ontstaan tussen respect voor het oude en de noodzakelijke vernieuwing. De uitstraling van spectaculaire eenvoud is hierdoor zelfs versterkt.
Afsluitdijk:
spectaculaire eenvoud
Overzicht projectonderdelen versterking en vernieuwing Afsluitdijk
1 De eerste fietsers en wandelaars passeren de vernieuwde Afsluitdijk, juli 2023
(foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
1
6? CEMENT 7 2024
De Afsluitdijk is rond 1930 aange-
legd op basis van de toen bekende
inzichten met betrekking tot zee-
spiegelstijging en mogelijke
stormvloeden
(zie ook artikel 'Afsluit-
dijk: 400 jaar geschiedenis', elders in deze
special). De Staatscommissie onder leiding
van Hendrik Lorentz ging uit van een storm -
vloedpeil van NAP +3,5 m en een significante
golfhoogte Hs van 2,5 m. Tegenwoordig zijn
er vernieuwde inzichten in waterveiligheid.
Nu wordt er op basis van het Hydra-NL mo-
del uitgegaan van een stormvloedpeil van
NAP +5,5 m met een kans van optreden van
eens in de 10.000 jaar. De significante golf -
hoogte Hs is 4 m. Behalve de toename in
hoogte, is een nieuw criterium geïntrodu -
ceerd: het maximale overslagdebiet van
10 liter per seconde per strekkende meter
(l/s/m) (tabel 1). Door deze hogere waterstanden en golven
moet niet alleen de dijk worden versterkt,
er ontstaat ook een nieuw probleem met het
afvoeren van het water uit het IJsselmeer. De
periodes waarin het spuien van water vanuit
het IJsselmeer naar de Waddenzee mogelijk
is ? nodig om het waterpeil op het IJsselmeer
te handhaven ? worden namelijk korter. Dit
is uitgelegd in figuur 3. De groene lijn geeft
de waterstanden aan bij eb en vloed aan de
Waddenzeezijde en de grijze lijn het peil op
het IJsselmeer. Het groen gearceerde deel
geeft aan wanneer het peil op het IJsselmeer
hoger is dan in de Waddenzee en laat dus het
venster zien waarin kan worden gespuid. Als
de waterstanden in de Waddenzee stijgen
(rode lijn) wordt dit venster kleiner. De hoe-
veelheid water die moet worden gespuid
neemt echter niet af; er zal dus in kortere
tijd meer moeten worden gespuid.
PROJECTGEGEVENS
project
Versterking en
vernieuwing Afsluitdijk opdrachtgever Rijkswaterstaat
opdrachtnemer
Levvel, bestaande uit BAM, Van Oord, Rebel en Invesis ontwerp
BAM Infraconsult
De Afsluitdijk doet al meer dan 90 jaar dienst als waterkering
en heeft een belangrijke taak om het achterland te beschermen tegen overstromingen. Maar dit iconische waterbouwkundige project is niet 'slechts' een stormvloedkerende dam.
De versterking en vernieuwing omvat dan ook vele
uiteenlopende en interessante onderdelen. Rijkswaterstaat
heeft daarbij veel aandacht besteed aan de cultuurhistorische waarde, waardoor een samenspel is ontstaan tussen respect
voor het oude en de noodzakelijke vernieuwing. De uitstraling van spectaculaire eenvoud is hierdoor zelfs versterkt.
Tabel 1?Hydraulische randvoorwaarden toen en nu
Golfcondities ToenNu
Stormvloedpeil NAP +3,5 mNAP +5,5 m
Significante golfhoogte Hs = 2,5 mHs = 4 m
Kans van optreden 1:100 jaar1:10.000 jaar
Overslagdebiet max 10 l/s/m
CEMENT 7 2024 ?7
Kortgezegd heeft dat geleid tot de volgende
uitvraag van Rijkswaterstaat (RWS) aan de
markt:
Het verhogen en versterken van de dijk;
Het toevoegen van pompcapaciteit om het
verkleinde spuivenster in de toekomst te
compenseren.
Winnende aanbieding
RWS heeft in 2018 het project definitief ge -
gund aan het bouwconsortium Levvel voor
het ontwerpen, bouwen, financieren en on
-
derhouden gedurende 25 jaar. Levvel bestaat
uit BAM, Van Oord, Rebel en Invesis. De naam
Levvel is gebaseerd op 'Lely's Erfgoed Veilig
-
gesteld' in palindroom (fig. 4). Daarnaast ver -
wijst de naam naar het peilbeheer van het
IJsselmeer en het keren van hoog water, twee
belangrijke functies van de Afsluitdijk.
De contractvorm is Design, Build, Fi -
nance and Maintain (DBFM). Het voert voor
dit artikel te ver om dit DBFM-contract uit-
voerig te behandelen.
Het winnende idee van Levvel heeft een eigen
invulling gegeven aan de uitvraag van RWS:
Het verhogen en versterken van de dijk is
voor een belangrijk deel uitgevoerd met het
door BAM zelf ontwikkelde XblocPlus, voor
dit project omgedoopt tot Levvel-blocs (zie
het artikel 'Een nieuwe jas voor de Afsluit-
dijk', elders in deze special van Cement).
De gevraagde afvoercapaciteit is tweeledig
ingevuld:
? Zes nieuwe pompen, die ondanks de enor-
me omvang slechts een deel van de gevraag -
de extra waterafvoer leveren (zie het artikel
'Spuien als het kan, pompen als het moet',
elders in deze special).
? De rest van de gevraagde afvoercapaciteit
wordt geleverd door de toevoeging van extra
spuicapaciteit (2x vier nieuwe spuikokers) in
het spuicomplex Den Oever.
Dankzij de extra spuicapaciteit kan de inzet
van de pompen worden beperkt en daarmee
de energiebehoefte aanmerkelijk worden
gereduceerd.
In het navolgende worden de meest interes-
sante projectonderdelen die deel uitmaken
van het project van Levvel beschreven, van
west (Den Oever) naar oost (Kornwerder-
2 Uitstraling van spectaculaire eenvoud
3 Verkleining spuivenster als gevolg van zeespiegelstijging 4 Logo bouwconsortium Levvel
IR. HANS RAMLER
TU Delft,
voorheen BAM Infra auteur
2
3
4
8? CEMENT
7 2024
zand). Op een deel van de onderdelen wordt
in afzonderlijke artikelen in deze special
dieper ingegaan. Waar dat het geval is, wordt
daar naar verwezen. In het kader 'Overige
projecten op de Afsluitdijk' is meer te lezen
over andere projecten.
Inkoopstation Den Oever
Rijdend vanaf de A7 in Noord Holland richting
Afsluitdijk, is het inkoopstation het eerste
nieuwe onderdeel van het project (foto 7). In
dit gebouw komt de voedingskabel voor de
stroomvoorziening richting Spuicomplex
Den Oever binnen. Deze voedingskabel
wordt in dit inkoopstation verdeeld en met
ondergrondse boringen naar de juiste loca -
ties gebracht. Het gebouw is onopvallend
ingepast in het landschap aan de IJssel -
meerzijde langs de A7. Voor de volledigheid:
ook aan de Friese zijde (oostzijde) is een
Inkoopstation gebouwd.
Keersluis Den Oever
De schutsluizen in Den Oever en Kornwer-
derzand waren onderdeel van de primaire
waterkering en zouden met de versterking
van de Afsluitdijk ook moeten worden ver-
hoogd. Omdat ze ruim 90 jaar oud zijn, was
dit echter te risicovol. Daarom is ervoor ge-
kozen om voor de schutsluizen nieuwe keer-
sluizen te bouwen, om het achterland te
beschermen. Bij dit sluiscomplex moesten
tevens de omliggende dijken worden ver-
hoogd tussen de draaibruggen en de nieuwe
keersluis (foto 6). Bij het bouwen van de keersluis is ook
de oude schutsluis aan een grondige renova -
tie onderworpen. Tijdens het droogzetten
bleek deze oude sluis nog in opmerkelijk
goede staat te verkeren, hetgeen het duurza -
me karakter van het materiaal beton nog
eens onderstreept.
5 Overzicht Afsluitdijk (bron: Rijkswaterstaat)
TERMINOLOGIE SLUIZEN
Schutsluis: Sluis die het mogelijk
maakt schepen van het ene naar het
andere waterpeil te brengen (schutten).
Spuisluis of spuigroep: sluis of bouw-
werk bedoeld om overtollig binnenwa-
ter te spuien. Niet bedoeld om scheep-
vaart te laten passeren.
Spuikoker: onderdeel van spuisluis,
waar water doorheen stroomt.
Keersluis: sluis om (hoog)water te kun-
nen keren. Als het waterpeil normaal is,
is de sluis open. In gesloten toestand
niet bedoeld om schepen te laten pas-
seren.
Spuimiddel: spuisluis of pomp voor het
afvoeren van water.
Spuicomplex: het geheel aan spuimid-
delen (spuisluizen en pompen).
5
CEMENT 7 2024 ?9
Uitstroomconstructie gemaal
Leemans
Naast de schutsluis bij Den Oever ligt het ge-
maal Leemans. Dit was samen met het meer
zuidelijk gelegen gemaal Lely verantwoorde-
lijk voor het droogmalen van het Wieringer- meer. En samen zorgen ze ervoor dat de
Wieringermeerpolder droog blijft. Door de
hogere dijken (foto 6) moest de onderliggende
afvoerkoker van gemaal Leemans worden
verlengd (in de bocht van de verhoogde dijk,
zie foto 6).
7
6
6 De twee draaibruggen (A), de nieuwe keersluis (B), de schutsluis (C), de hogere dijken tussen de draaibruggen
en de nieuwe keersluis (D) bij Den Oever en de verlengde afvoerkoker van gemaal Leemans (E) 7 Inkoopstation Den Oever (foto's: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview) 10? CEMENT 7 2024
A
B
D D
E C
8 Golfbrekers in de Waddenzee bij Den Oever: D15 (A), de Lucifer (B) en de Banaan (C) 9 Bovenaanzicht kazematten
(foto's: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview)
10 Werkzaamheden aan de kazematteneilanden (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
Dammen bij Den Oever
Om de golfcondities bij Den Oever te beper-
ken, zijn bij de aanleg van de Afsluitdijk drie
dammen gebouwd aan de Waddenzeezijde
(foto 8). Deze dienen als golfbrekers en heb-
ben een belangrijke ecologische functie voor
lepelaars. Deze dammen zijn recent ver-
sterkt. Twee dammen hebben vanwege hun
vorm de bijnamen 'lucifer' en 'banaan' ge-
kregen. De derde dam heet D15.
Kazematten Den Oever
Zowel aan de kant van Noord-Holland als
Friesland zijn bij de aanleg van de Afsluitdijk
fortificaties gebouwd met zogenoemde kaze
-
matten (relatief kleine betonnen of stenen
bunkers, foto 9). De kazematten zijn groten
-
deels intact gebleven en de eilanden waarop
8
ze liggen zijn zo goed mogelijk in oorspron -
kelijke staat terug gebracht, vanwege de
grote cultuurhistorische waarde (foto 10).
Spuicomplex Den Oever
Iets ten oosten van de eerder genoemde
schut- en keersluis ligt het spuicomplex Den
Oever. Dit is samen met het versterken van
de dijk het meest complexe gedeelte van de
Afsluitdijk. Levvel werkt hier aan de volgen -
de onderdelen (letters corresponderen met
figuur 11):
A?Twee nieuwe pompgebouwen aan weers-
zijden van het spuicomplex, met daarin 2x
drie pompen met een totale gegarandeerde
pompcapaciteit van 235 m³/s (zie het artikel
'Spuien als het kan, pompen als het moet',
elders in deze special);
9 10
CEMENT 7 2024 ?11
C
B
A
11
11 Spuicomplex Den Oever (bron: Rijkswaterstaat/Levvel)
OVERIGE PROJECTEN OP DE AFSLUITDIJK
Een aantal onderdelen van de versterking en vernieuwing van de Afsluitdijk wor-
den op een later moment aangepakt of zijn al eerder aangepakt:
? Draaibruggen
Twee draaibruggen in de A7 bij Den Oever geven toegang tot de achterliggende
keer- en schutsluis en zijn binnenkort aan groot onderhoud of vervanging toe.
Hetzelfde geldt voor de draaibruggen bij Kornwerderzand.
? Bestaande spuisluizen
De bestaande spuisluizen bij Den Oever (3x vijf betonnen spuikokers) en Kornwer-
derzand (2x vijf spuikokers) zorgen al meer dan 90 jaar voor het op peil houden
van het IJsselmeer. Deze moeten allebei worden gerenoveerd.
? Vlietermonument
Bij de Vlieter bevindt zich het Vlietermonument. Dit bestaat uit een basis waarin
zich een horecagelegenheid bevindt, een platform met balustrade en luifel, en
een uitkijktoren. Het monument, ontworpen door Willem Dudok, is onlangs geres-
taureerd en er zijn plannen om de horecagelegenheid geheel te vernieuwen.
? Schutsluis Kornwerderzand
Net als bij Den Oever bevindt zich bij Kornwerderzand ook een schutsluis. Er
bestaan plannen om deze sluis te verruimen.
Meer informatie over alle onderdelen staat op www.deafsluitdijk.nl.
B?Nieuwe spuisluizen met 2x vier betonnen
kokers onder de A7, tussen de bestaande
spuisluizen in.
In elke koker bevinden zich twee stalen hef -
schuiven. De verwachte afvoer van deze
nieuwe spuisluizen bedraagt 2063 m³/s
(bij een verval van 1 m en alle spuikokers
geopend).
Om het karakter van de bestaande heftorens
te behouden is ervoor gekozen de aandrij-
ving van de nieuwe stalen deuren op een zeer vernuftige wijze beneden het wegdek
aan te brengen (zie het artikel 'Spuien als
het kan, pompen als het moet', elders in
deze special).
De dijk en de A7
Na het passeren van spuicomplex Den Oever
gaat de A7 over naar een dijk. Om deze dijk
te beschermen tegen hogere golven is een
hogere kruinhoogte nodig en aan de Wad -
denzeezijde een zwaardere dijkbekleding
(foto 12). Die dijkbekleding, waarvoor onder
meer het Quattroblock en het XblocPlus is
toegepast, is beschreven in het artikel 'Een
nieuwe jas voor de Afsluitdijk', elders in deze
special. Behalve de werkzaamheden aan de
Waddenzeezijde van de dijk is ook de ver-
nieuwing van de A7 het vermelden waard. In
de oude situatie voldeden de vluchtstroken
niet meer aan de huidige vereiste breedte.
Om te voorkomen dat voor de nieuwe
vluchtstrookbreedte van 3,50 m een verbre-
ding van het dijklichaam nodig zou zijn, is
ervoor gekozen om de middenbermbreedte
te verkleinen (fig. 13). De verkleining was
echter dusdanig dat het standaard type ge-
leiderail niet meer kon worden toegepast.
Hiervoor is een nieuw type geleiderail ont-
wikkeld.
Breezanddijk
Breezanddijk is een plaats halverwege de
Afsluitdijk die veel automobilisten kennen
als de enige locatie waar je op de Afsluitdijk
12? CEMENT 7 2024
A
B
B A
kunt keren. Breezanddijk was ten tijde van
de aanleg van de Afsluitdijk een distributie-
locatie geworden. Daarna deed het dienst
als een vluchthaven. Ook voor de vernieu -
wing van de Afsluitdijk was dit een belang -
rijke logistieke hub (foto 14).
Verbeelding tankversperring op
de Afsluitdijk
De Afsluitdijk had vroeger een belangrijke
militaire functie. Deze functie heeft de Af -
sluitdijk niet meer, maar verwijzingen naar
het verleden zijn nog te zien. Op de fiets rij-
dend vanuit Breezanddijk richting het oos-
ten is vlak voor de Vismigratierivier (zie ver-
derop) een onderbreking te zien van het
patroon van het boventalud aan de Wadden -
zeezijde (foto 15). Dit staat symbool voor de
tankversperring die tijdens de Tweede We-
reldoorlog op de dijk is gezet (foto 16). Tot de
vernieuwing en versterking van de Afsluit-
dijk is de tankversperring blijven staan,
maar tegenwoordig ligt deze onder de ver-
nieuwde dijk.
14
12
13
12 Versterking van de Afsluitdijk (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
13 Dwarsdoorsnede van de vernieuwde A7 met de verbrede vluchtstroken en de versmalde middenberm met het nieuwe type geleiderail (bron: Saferoad)
14 Breezanddijk met links de loswal (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview) CEMENT 7 2024 ?13
15 Voormalige tankversperring (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/ Jan Wessels)?
16 Symbolische onderbreking in het boventalud (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
17 Impressie van de nu al mondiaal vermaarde Vismigratierivier (bron: Feddes/Olthof-Landschapsarchitecten) 18 De in aanbouw zijnde stormvloedkerende schuifdeur (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview)
17
15
18
16
Vismigratierivier
Eén van de hoogtepunten van de vernieuwde Afsluitdijk
is de Vismigratierivier vlakbij het spuicomplex Korn -
werderzand. Zoals ook in het artikel 'Afsluitdijk: 400 jaar
geschiedenis' is beschreven, had de aanleg van de Af -
sluitdijk in 1932 een enorme impact op de natuur. Be-
halve het verdwijnen van de natuurlijke overgang van
zout naar zoet water, werd ook een belangrijke vismi -
gratieroute abrupt afgesneden. Met de aanleg van de
Vismigratierivier, met het zogenoemde Doorlaatmiddel
Vismigratierivier die de dijk doorkruist, wordt deze in -
breuk op de natuur voor een deel hersteld. Net als des-
tijds de waterbouwkundige wereld over onze schouders
meekeek tijdens de aanleg van de Afsluitdijk, kijkt nu de
ecologische wereld mee hoe dit fraaie kunststukje gaat
uitpakken. Meer over de aanleg is te lezen in het artikel
'Doorlaatmiddel Vismigratierivier: innovatieve ecologi -
sche verbinding', elders in deze special.
14? CEMENT 7 2024
Keersluis Kornwerderzand
Voor de keersluis bij Kornwerderzand geldt
hetzelfde als bij Den Oever: de schutsluis
volstaat niet om stormvloeden vanuit de
Waddenzee te kunnen keren. In Den Oever
is een verhoogde keersluis aan de schutsluis
gebouwd. Kornwerderzand behoort samen
met de kazematten tot een beschermd
dorpsgezicht. Een hogere keersluis met
puntdeuren direct voor de schutsluis in de
tussenhaven, zoals bij Den Oever, zou hier-
aan afbreuk doen. Daarom is aan de noord -
kant van de twee draaibruggen onder het
maaiveld een roldeur gebouwd die, ook weer
vanwege dat beschermde dorpsgezicht, gro-
tendeels aan het oog onttrokken is. Een bij-
zonder detail van deze enorme keerdeur is
het vermelden waard. De rails waarover de roldeur loopt liggen 2 m onder de bodem en
zijn bedekt met slib. Om sluiting van de keer-
deur mogelijk te maken, zijn op de kopse
kant van de deur waterjets geïnstalleerd die
tijdens het sluiten het slib wegspuiten.
De Keersluis bij Kornwerderzand is inmid -
dels in beheer bij RWS.
Trots
Vanuit 'Google Maps' lijkt de Afsluitdijk een
saaie dam waar weinig valt te beleven. Maar
dit artikel, tezamen met het artikel 'Afsluit
-
dijk: 400 jaar geschiedenis' elders in dit num -
mer, maakt hopelijk duidelijk dat de Afsluit -
dijk van enorme cultuurhistorische waarde
is, een verzameling van innovaties, een toeris
-
tische trekpleister en een project waar we als
Nederland heel trots op mogen zijn!
19 De plaatsing van de stalen roldeur (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
20 Het Kazemattenmuseum bij Kornwerderzand (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
21 Het Afsluitdijk Wadden Center uit 2018 (foto: Wikimedia/Dominicus Johannes Bergsma)
TOERISTISCHE TREKPLEISTER
De Afsluitdijk is niet alleen een bijzon-
der civieltechnisch kunststuk, het is
ook een toeristische trekpleister. Dat
komt onder meer tot uiting in het
Kazemattenmuseum bij Kornwerder-
zand, waarin wordt ingegaan op de
Slag om de Afsluitdijk bij de Duitse
aanval op Nederland in 1940. Bij het
Afsluitdijk Wadden Center kunnen
bezoekers kennismaken met de
geschiedenis en toekomst van de
Afsluitdijk, de Waddenzee (UNESCO
Werelderfgoed) en het IJsselmeer. Ook
de nieuwe Vismigratierivier wordt toe-
gankelijk voor het publiek. Al met al
meer dan genoeg aanleiding voor een
bezoek!
20 21
19
CEMENT 7 2024 ?15
Projectgegevens
Project: Versterking en vernieuwing Afsluitdijk
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer: Levvel, bestaande uit BAM, Van Oord, Rebel en Invesis
Ontwerp: BAM Infraconsult
De Afsluitdijk is rond 1930 aangelegd op basis van de toen bekende inzichten met betrekking tot zeespiegelstijging en mogelijke stormvloeden (zie ook artikel ‘Afsluitdijk: 400 jaar geschiedenis’, elders in deze special). De Staatscommissie onder leiding van Hendrik Lorentz ging uit van een stormvloedpeil van NAP +3,5 m en een significante golfhoogte Hs van 2,5 m. Tegenwoordig zijn er vernieuwde inzichten in waterveiligheid. Nu wordt er op basis van het Hydra-NL model uitgegaan van een stormvloedpeil van NAP +5,5 m met een kans van optreden van eens in de 10.000 jaar. De significante golfhoogte Hs is 4 m. Behalve de toename in hoogte, is een nieuw criterium geïntroduceerd: het maximale overslagdebiet van 10 liter per seconde per strekkende meter (l/s/m) (tabel 1).
Door deze hogere waterstanden en golven moet niet alleen de dijk worden versterkt, er ontstaat ook een nieuw probleem met het afvoeren van het water uit het IJsselmeer. De periodes waarin het spuien van water vanuit het IJsselmeer naar de Waddenzee mogelijk is – nodig om het waterpeil op het IJsselmeer te handhaven – worden namelijk korter. Dit is uitgelegd in figuur 3. De groene lijn geeft de waterstanden aan bij eb en vloed aan de Waddenzeezijde en de grijze lijn het peil op het IJsselmeer. Het groen gearceerde deel geeft aan wanneer het peil op het IJsselmeer hoger is dan in de Waddenzee en laat dus het venster zien waarin kan worden gespuid. Als de waterstanden in de Waddenzee stijgen (rode lijn) wordt dit venster kleiner. De hoeveelheid water die moet worden gespuid neemt echter niet af; er zal dus in kortere tijd meer moeten worden gespuid.
Kortgezegd heeft dat geleid tot de volgende uitvraag van Rijkswaterstaat (RWS) aan de markt:
- het verhogen en versterken van de dijk;
- het toevoegen van pompcapaciteit om het verkleinde spuivenster in de toekomst te compenseren.
Reacties