Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Afsluitdijk: spectaculaire eenvoud

Overzicht projectonderdelen versterking en vernieuwing Afsluitdijk Hans Ramler - 19 november 2024

De Afsluitdijk doet al meer dan 90 jaar dienst als waterkering en heeft een belangrijke taak om het achterland te beschermen tegen overstromingen. Maar dit iconische waterbouwkundige project is niet 'slechts' een stormvloedkerende dam. De versterking en vernieuwing omvat dan ook vele uiteenlopende en interessante onderdelen. Rijkswaterstaat heeft daarbij veel aandacht besteed aan de cultuurhistorische waarde, waardoor een samenspel is ontstaan tussen respect voor het oude en de noodzakelijke vernieuwing. De uitstraling van spectaculaire eenvoud is hierdoor zelfs versterkt.

Thema Afsluitdijk

Dit artikel is onderdeel van een special van Cement over de Afsluitdijk. Voor een overzicht van de andere artikelen zie www.cementonline.nl/afsluitdijk.

Projectgegevens

Project: Versterking en vernieuwing Afsluitdijk
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer: Levvel, bestaande uit BAM, Van Oord, Rebel en Invesis
Ontwerp: BAM Infraconsult

De Afsluitdijk is rond 1930 aangelegd op basis van de toen bekende inzichten met betrekking tot zeespiegelstijging en mogelijke stormvloeden (zie ook artikel ‘Afsluitdijk: 400 jaar geschiedenis’, elders in deze special). De Staatscommissie onder leiding van Hendrik Lorentz ging uit van een stormvloedpeil van NAP +3,5 m en een significante golfhoogte Hs van 2,5 m. Tegenwoordig zijn er vernieuwde inzichten in waterveiligheid. Nu wordt er op basis van het Hydra-NL model uitgegaan van een stormvloedpeil van NAP +5,5 m met een kans van optreden van eens in de 10.000 jaar. De significante golfhoogte Hs is 4 m. Behalve de toename in hoogte, is een nieuw criterium geïntroduceerd: het maximale overslagdebiet van 10 liter per seconde per strekkende meter (l/s/m) (tabel 1).

Door deze hogere waterstanden en golven moet niet alleen de dijk worden versterkt, er ontstaat ook een nieuw probleem met het afvoeren van het water uit het IJsselmeer. De periodes waarin het spuien van water vanuit het IJsselmeer naar de Waddenzee mogelijk is – nodig om het waterpeil op het IJsselmeer te handhaven – worden namelijk korter. Dit is uitgelegd in figuur 3. De groene lijn geeft de waterstanden aan bij eb en vloed aan de Waddenzeezijde en de grijze lijn het peil op het IJsselmeer. Het groen gearceerde deel geeft aan wanneer het peil op het IJsselmeer hoger is dan in de Waddenzee en laat dus het venster zien waarin kan worden gespuid. Als de waterstanden in de Waddenzee stijgen (rode lijn) wordt dit venster kleiner. De hoeveelheid water die moet worden gespuid neemt echter niet af; er zal dus in kortere tijd meer moeten worden gespuid.

Kortgezegd heeft dat geleid tot de volgende uitvraag van Rijkswaterstaat (RWS) aan de markt:

  • het verhogen en versterken van de dijk;
  • het toevoegen van pompcapaciteit om het verkleinde spuivenster in de toekomst te compenseren.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

De eerste fietsers en wandelaars passeren de vernieuwde Afsluitdijk, juli 2023 (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
Foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels
x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren