Langs het nieuwe deel van de A73 bij Roermond zijn vier proefvakken aangelegd die bestaan uit een betonverharding, waaraan vezels zijn toegevoegd: twee soorten staalvezels, getordeerd en gefreesd en aangevuld met polypropyleenvezels in ongewapend beton. Het beton in de proefvakken blijkt scheurvrij.
De nieuwe A73 zelf is over een groot gedeelte gemaakt in doorgaand-gewapend beton met zoab-toplaag, een vereiste krachtens het design & construct-contract. Eigenlijk is dit een tegenstrijdigheid, omdat doorgaand-gewapend beton altijd zeer dunne haarscheurtjes vertoont. In samenwerking tussen Rijkswaterstaat, BAM (de aannemer) en Wegbouwkundig bureau Van den Boom heeft men als oplossing bedacht: ongewapend beton versterkt met vezels. De ontwerpers hebben voor een mix van twee soorten staalvezels gekozen, getordeerd en gefreesd en aangevuld met polypropyleenvezels.
De staalvezels hebben een constructieve functie, de kunststofvezels werken als krimpbeheersers, vooral in de plastische fase. Het beton B45 is op een verzorgingsplaats aangelegd met een slipformpaver. Rijkswaterstaat Limburg heeft voor deze constructie gekozen vanwege het duurzaam bouwen. De vier proefvakken zijn 84 meter lang en 12 meter breed. Bij drie ervan is in het midden van de lengte een krimpvoeg aangebracht, die de betonplaat van 84 meter in twee gelijke delen verdeelt.
Bron: www.landwater.nl
Reacties