Maarten van Impelen begon ooit aan zijn studie bouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven om architect te worden, maar hij bleek vooral talent te hebben voor het constructief ontwerp. Aan Cement vertelt hij over zijn ervaringen als constructief adviseur bij Sweco en modelleur van het constructief ontwerp van het gerenoveerde Station Bloemendaal.
ik ben
naam ir. Maarten van Impelen
leeftijd 27 jaar
opleiding TU Eindhoven, Bouwkunde, Structural Design
afstudeerproject Hybrid membrane structures: The effect of integrating
pneumatic veins in mechanical prestressed membrane structures
werkgever Sweco Nederland
functie constructief adviseur
werkzaam sinds juni 2016
baan gekregen door recruiter
belangrijk in ontwikkeling Rogier Houtman (Tentech/afstudeerbegeleider),
Paul Kraaijkamp (Sweco), Frank van Woesik (Sweco), Dirk Vahl (Sweco) en
Onno Walta (Sweco)
eerste project renovatie station Bloemendaal
rol bij eerste project constructief adviseur
Maarten
van Impelen
Mijn mening
Wie of wat heeft je overtuigd constructeur te worden?
Mijn carrière is anders gelopen dan ik ooit zelf had bedacht. In
het begin van de studie bouwkunde aan de Technische Univer -
siteit Eindhoven was het einddoel om architect te worden.
Naarmate de studie vorderde, kreeg ik steeds meer sturende
feedback. Namelijk dat niet alleen het architectonische ontwerp
goed in orde was, maar dat juist het constructief ontwerp goed
verweven zat in het totaalontwerp. Na een paar mooie compli -
menten en goede cijfers voor constructieve vakken, heb ik mijn
koers gewijzigd in de richting van het zeer interessante vak van
constructeur. In dit vak moet je naar mijn mening een gezonde
dosis inzicht en kennis combineren met veel creativiteit. Deze
talenten kan ik optimaal gebruiken en ontwikkelen binnen dit
vakgebied.
Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk?
Mijn grootste uitdaging en mijn grootste interesse ligt op het
gebied van renovatie en herbestemming. 'Vergane glorie nieuwe
glans geven' is hierin mijn intrinsieke drijfveer. Het idee hierach -
ter: de elementen die goed genoeg zijn hergebruiken en alleen de
slechte elementen eruit te halen. De nieuwe glans wordt gegeven
door gebruik te maken van de laatste technieken. Zo kunnen de
oude en nieuwe elementen complementair aan elkaar zijn en
elkaar versterken. Daarnaast eist deze tak van construeren een
veel creativiteit en constructief inzicht, aangezien een bestaand
gebouw vol met uitdagingen zit.
Welke punten van je meer ervaren collega's waardeer
je het meest? Zou je die ook willen ontwikkelen en
waar wil je dan staan over een jaar of twee?
Momenteel ben ik onderdeel van Team Bouw en Aardbevingen
bij Sweco. Wij houden ons onder andere bezig met de aardbe -
vingsproblematiek in Groningen. De verscheidenheid aan
personen in het team werkt heel positief. Bij de ervaren colle -
ga's komt hier vooral het toepassen van de parate kennis naar
voren, die zij ook op de ingewikkelde materie van de aardbe -
vingsproblematiek toepassen. Zij vertalen de constructie naar
een simpel verhaal, of het nou bij de klant is of aan de junior
constructeurs is gericht. Ik vind het grandioos hoe onze
ervaren collega's mijn vaardigheden helpen ontwikkelen en
tegelijkertijd alle regie over het project in handen houden.
Mijzelf zie ik over twee jaar steeds meer de regie over het
constructief project overnemen, tot ik een constructief adviseur
en projectleider ben en ander jong talent mag begeleiden.
De jonge constructeur
de jonge constructeur
7 2018
79
1
Mijn project
Station Bloemendaal
Sweco is betrokken bij een project waarbij negen stations
gerenoveerd moeten worden en moeten gaan voldoen aan de
nieuwe eisen van ProRail. Het project wordt in een ontwerp -
team uitgevoerd en heeft als doel dat de stations nog mini -
maal 50 jaar mee moeten gaan en toegankelijk worden voor
mindervaliden. Dit resulteert in nieuwe liftconstructies in
combinatie met nieuwe en bestaande tunnelconstructies,
hellingbanen en/of traversen.
Een van de stations is Station Bloemendaal (foto 1). Hier zijn
de volgende elementen gerealiseerd: een stalen overkapping
boven de entree inclusief lift, aanpassingen aan de bestaande
tunnelconstructie en een liftconstructie inclusief aansluiting
op de tunnelconstructie in het bestaande perron. Het laatste
element heeft als gevolg dat het bestaande perron wordt
aangepast, als ook de bestaande perronoverkapping en de
aansluiting op de bestaande tunnelconstructie in combinatie
met een bouwkuip. De aansluiting zorgt voor vele uitvoerings -
technische uitdagingen zoals een waterdichte verbinding
tussen de twee elementen. Daarnaast moet er rekening mee
worden gehouden dat de treindienstregeling tijdens de renova -
tie maar in zeer beperkte mate mag worden stilgelegd en dat
reizigers niet of nauwelijks hinder mogen ervaren van de
werkzaamheden.
De uitdaging van het project zit hem in het formaat. De
beschikbare ruimte is beperkt en de aansluiting op de tunnel -
constructie is een geotechnisch en constructief complexe
opgave. Het postzegelformaat waarop het nieuwe ontwerp
wordt uitgevoerd, is het gevolg van de beschikbare tussen -
ruimte op het perron, het perceeloppervlakte en de beperkte
ruimte voor de aansluiting op de bestaande tunnelconstructie.
Momenteel wordt het ontwerp gerealiseerd en worden de goed
afgestemde ontwerpen voor de verschillende onderdelen een-
op-een overgenomen.
? PROJECTGEGEVENS
project ProRail ? LT4 ? 9 stations: Ontwerpen
realisatie bereikbare perrons
opdrachtgever ProRail
aannemer Dekker BV
ontwerp VenhoevenCS
engineering uitvoeringsontwerp Sweco Nederland
Mijn rol
Modelleren en
constructief advies
Mijn rol binnen het project Station Bloemendaal was het
modelleren van het constructief ontwerp in SCIA Engineer en
het opstellen van het constructief advies. Het ontwerpteam
kwam om de twee weken bijeen voor het afstemmen van het
ontwerp op zowel architectonisch en constructief als uitvoe -
ringstechnisch gebied.
In zijn algemeenheid krijg ik in mijn rol als constructief advi -
seur volledige vrijheid om van macro- naar microniveau te
werken. Zodoende komen alle knelpunten aan het licht en
worden ze opgelost. De knelpunten leveren veel leerzame
discussies op, op elk constructief niveau. De overleggen met de
opdrachtgever helpen mijn persoonlijke ontwikkeling verder,
want ik leer om de resultaten en mogelijke problematiek
versimpeld uit te leggen. Hierdoor is het mogelijk iedereen
binnen het project mee te nemen. Daarnaast vind ik dat een
constructeur de regisseur moet zijn over het project, zodat de
opdrachtgever, architect en aannemer op één lijn liggen. Als dat
lukt, wordt het gemakkelijker voor de constructeur om een
afgestemde constructie te ontwerpen die voldoet aan de eisen
van alle belanghebbenden. ?
Rubriek
'De jonge constructeur'
In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hij of
zij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haar
eerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwerking
met YouCon, de vereniging van en voor jonge constructeurs.
1 Renovatiewerkzaamheden Station Bloemendaal
De jonge constructeur 7 2018
Reacties