Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Station Eindhoven na vijf jaar verbouwing weer geopend

22 maart 2018

Na vijf jaar hard werken is het vernieuwde station in Eindhoven op 22 maart feestelijk geopend. Onder de kap is een geheel nieuwe reizigerspassage verrezen waar reizigers op een comfortabele manier van en naar de perrons kunnen. Tegelijkertijd is in de oude tunnel en de stationshal juist het monumentale karakter versterkt door authentieke elementen weer terug te brengen.

Lees ook het eerder verschenen artikel 'Bouwen tussen monument en reizigers', waarin het ontwerp en de bouw van de nieuwe reizigerspassage en de aansluiting met de bestaande perrontunnel worden beschreven. 

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en gedeputeerde Christophe van der Maat van de provincie Noord-Brabant openden het station op feestelijke en muzikale wijze met burgemeester John Jorritsma, president-directeur Pier Eringa van ProRail en NS bestuurslid Susi Zijderveld. 

 Nieuwe reizigerspassage

De stationscapaciteit is door de 13 m brede reizigerspassage verdubbeld. De passage biedt alle voorzieningen voor reizigers en is de nieuwe, doorgaande route. In de passage zijn extra trappen, roltrappen en liften aangebracht. De oude tunnel is na de verbouwing geen doorgaande route meer maar is gerenoveerd en is met doorgangen verbonden met de nieuwe passage.

Oorspronkelijke uitstraling

Station Eindhoven is een rijksmonument, gebouwd tijdens de wederopbouwperiode na de Tweede Wereldoorlog. Het station is verbouwd met behoud van de oorspronkelijke uitstraling. De vele authentieke details zijn bij de verbouwing behouden of terug gebracht. 
Ook de stationshallen zijn aangepakt. De Noordhal heeft dezelfde look en feel als de nieuwe passage. De Zuidhal is in ere hersteld, zoals bedoeld door de architect in het originele ontwerp. In het voormalige restaurant aan de centrumzijde komt een StationsHuiskamer om prettig te wachten, te werken en elkaar te ontmoeten.

Samenwerking

Bij de bouw en het ontwerp waren in opdracht van ProRail en NS diverse mensen en bedrijven betrokken, zoals onder meer architect Luc Veeger van design & consultancybureau Arcadis, architecte Stefanie Weser van TAK-architecten, bouwbedrijf Heijmans en restauratie- en renovatiespecialist De Bonth van Hulten. De totale kosten van het project bedragen circa € 70 miljoen en zijn gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NS Stations, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven.

Bron: ProRail

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren